جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
ارزش غذایی و خواص بینظیر مربا آلبالو + طرز تهیه مربا آلبالو_۵f5e3f605350d.jpeg
ارزش غذایی و خواص بینظیر مربا آلبالو + طرز تهیه مربا آلبالو_۵f5e3f605350d.jpeg

ارزش غذایی و خواص بینظیر مربا آلبالو + طرز تهیه مربا آلبالو

سرفصل های این مقاله

آلبالو دارای خواص ضد باکتری است که با عمل سم زدایی پوست صورت به درمان و رفع آکنه و جوش صورت کمک شایانی می کند.

یکی از خواص مربا آلبالو و آلبالو داشتن آهن زیاد است و همین مقادیر بالای آهن موجود در آلبالو و آب آلبالو باعث می شود تا از ریزش مو جلوگیری شود و حتی آن را متوقف کرد. آهن موجود در آلبالو با افزایش جریان خون در پوست سر از ریزش مو پیشگیری می کند.

همچنین آنتوسیانین های موجود درمیوه آلبالو تقویت و افزایش رشد موی سر را به دنبال دارد. اگر می خواهید موهایی درخشان داشته باشید، این را بدانید که شستشوی موها با آب آلبالو باعث درخشان تر شدن مو می شود.

آلبالو حاوی دارای میزان زیاد ویتامین C است که وجود همین ویتامین باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و از این رو برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی، آنفلونزا و سرفه بسیار مفید است.

به علاوه میوه آلبالو به واسطه جذب بیشتر آهن، باعث افزایش مقاومت بدن در مقایل عفونت ها و بیماری های ویروسی می شود. این را هم باید بدانید که آنتوسیانین ها و کورستین موجود در آلبالو باعث کاهش علائم ابتلا به بیماری آسم می شود.

مواد شیمیایی که باعث رنگ قرمز آلبالو می‌شوند قادرند تا درد را به میزان قابل توجهی حتی بهتر از داروهایی همچون آسپرین تسکین دهند. همچنین می‌توانند موجب حفظ آنتی اکسیدانی شود که قابل مقایسه با مکمل‌های تجاری مانند ویتامین E است.

بیشتر بخوانید: آنتی اکسیدان و نقش مهم آن در سلامت بدن

تحقیقات نشان می‌دهد مصرف روزانه آلبالو می‌تواند موجب کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی، آرتروز و نقرس در انسان شود.

۵٫ آلبالو ضدالتهاب است

التهاب به‌ دلیل آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد به‌ وجود می‌آید و بر واکنش طبیعی سیستم ایمنی تاثیر بد می‌گذارد و به‌ همین دلیل، عامل اصلی بیماری قلبی محسوب‌ می‌شود. ترکیبات آنتوسیانین که باعث ایجاد رنگ آلبالو هستند، توانایی مبارزه با رادیکال‌های آزاد که در قسمت‌های مختلف بدن رخ‌ می‌ دهند را دارند و بنابراین از التهاب جلوگیری‌ می‌ کنند.

آب آلبالو برای کاهش التهاب مفید است.

۶٫ خواص ضدپیری آلبالو و مربا آلبالو

پیری زودرس، نتیجه آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد است که باعث مرگ زود هنگام سلول‌ها می‌شود. آنتوسیانین‌ها، آنتی‌ اکسیدان‌ هایی قوی هستند که به جلوگیری از آسیب‌های سلولی ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک‌کرده، از پیری زودرس جلوگیری‌ کرده و علائم پیری مانند خطوط و چین‌ و چروک را کاهش‌ می‌ دهد.

۷٫ خواص آلبالو در سلامت گوارشی

فیبر موجود در مواد غذایی با متراکم کردن مدفوع و طبیعی کردن حرکات روده‌ها باعث حرکت راحت تر مواد غذایی در روده‌ها می‌شود. این امر می‌تواند باعث کاهش و جلوگیری از یبوست و اسهال شود.

یکی دیگر از خواص مربا آلبالو و آلبالو که یک منبع غنی از فیبر است، این است که می‌ تواند خطر ابتلا به دیورتیکولیت (التهاب روده)، سنگ‌های صفراوی، سنگ کلیه، هموروئید را کاهش دهد و سندرم روده تحریک پذیر (IBS) را کاهش دهد.

تحقیقات همچنین نشان می دهند که یک رژیم غذایی با فیبر بالا می‌تواند به کاهش اسید معده کمک کند و خطر ریفلاکس معده (GERD) و زخم معده را نیز کاهش دهد.

مربا آلبالو/کالری مربا آلبالو/ارزش غذایی مربا آلبالو/خواص مربا آلبالو/طرز تهیه مربا آلبالو/مربا/کالری مربا/ارزش غذایی مربا/خواص مربا/طرز تهیه مربا

مربا آلبالو/کالری مربا آلبالو/ارزش غذایی مربا آلبالو/خواص مربا آلبالو/طرز تهیه مربا آلبالو/مربا/کالری مربا/ارزش غذایی مربا/خواص مربا/طرز تهیه مربا

طرز تهیه مربا آلبالو

مواد لازم برای تهیه مربای آلبالو:

  1. ۱ کیلوگرم آلبالو (ترش یا شیرین)
  2. ۳ تا ۵ فنجان (یعنی معادل ۶۰۰ گرم تا ۱ کیلوگرم) شکر

طرز تهیه مربای آلبالو خانگی:

در ابتدای طرز تهیه مربا آلبالو، آلبالوها را زیر شیر آب خوب بشویید. قبل از هر کاری باید هرگونه گرد و خاک و میکروب را از سطح آلبالوها پاک کنید تا وقتی هسته آن‌ها را جدا می‌کنید، گل و لای به داخل آلبالو وارد نشود.

بسیاری از افراد برای درست کردن مربای آلبالو از آلبالوهای ترش استفاده می‌کنند چون شیرین کردن آن‌ها کار آسانی است. علاوه بر این، حتی وقتی آلبالو ترش را شیرین می‌کنید، طعم ترش و لذیذ آن کمی باقی می‌ماند.

یادتان باشد که اگر قصد دارید برای درست کردن مربای خود از آلبالوها شیرین استفاده کنید، باید مقدار شکری که مصرف می‌کنید را تا حد امکان کاهش بدهید.

اگر قصد دارید که مقدار بسیار زیادی مربای آلبالو درست کنید، بهتر است که یک دستگاه مخصوص جدا کردن هسته آلبالو تهیه کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا در زمان خود تا حد قابل توجهی صرفه جویی کنید.

حتما دو عدد کاسه کنار دست خود داشته باشید. در مرحله بعدی، یک کاسه کوچک برای ریختن هسته‌های آلبالو، و یک کاسه بزرگتر برای ریختن خود آلبالوها کنار دست خود قرار بدهید. در مرحله بعدی، ساقه آلبالوها را از آن‌ها جدا کنید.

بعد از اینکه ساقه آلبالوها را از آن‌ها جدا کردید، وقت آن می‌رسد که هسته آلبالوها را نیز جدا کنید. دانه دانه آلبالوها را داخل دستگاه هسته‌گیر قرار بدهید و هسته‌ها را جدا کنید. مطمئن بشوید که بعد از جدا کردن هسته آلبالوها، حداقل ۴ فنجان آلبالو بدون هسته برای درست کردن مربا در اختیار دارید.

آلبالوها و شکر لایه لایه داخل یک قابلمه فلزی و عمیق بریزید. حالا قابلمه را برای ۷ الی ۸ ساعت درون یخچال قرار دهید تا آلبالوها آب بیندازند. بعد از گذشت این زمان آلبالوها را از یخچال خارج کنید و روی شعله ملایم گاز قرار دهید تا آرام به جوش بیایند.

ممکن است روی مربای شما کمی کف ایجاد شود که باید با قاشق این کف را از روی مربا بردارید تا مربایی شفاف و خوش رنگ داشته باشید. تا زمانی که شهد مربا قوام نیامده باید با دمای ملایم روی شعله بماند.

مربای آلبالو سنتی طعم شیرینی دارد، به همین دلیل باید ۵ فنجان شکر به آلبالوهای خود اضافه کنید. اگر دوست دارید که مربایتان کمی سالم‌تر باشد و مزه آن هم کمی ترش باشد، می‌توانید از ۳ فنجان شکر استفاده کنید.

علاوه بر این، یادتان باشد که اگر آلبالوها که برای مربای خود تهیه کرده‌اید شیرین هستند، باید از مقدار کمتری شکر در مربای خود استفاده کنید.

دقت داشته باشید که اگر مربا بیش از حد بجوشد و غلظت آن خیلی زیاد شود، احتمال شکرک زدن آن نیز بیشتر می‌شود. ظرفی که قرار است مربا را داخل آن نگهداری کنید خوب بشویید و مطمئن شوید که هیچگونه آلودگی ندارد. اجازه دهید کمی مربا خنک شود و بعد آن را داخل شیشه بریزید و در یخچال نگهداری کنید.

مربا آلبالو/کالری مربا آلبالو/ارزش غذایی مربا آلبالو/خواص مربا آلبالو/طرز تهیه مربا آلبالو/مربا/کالری مربا/ارزش غذایی مربا/خواص مربا/طرز تهیه مربا

بیشتر بخوانید:

مربای آلبالو

اگر از مقاله بالا لذت بردید، پس به مطالب زیر هم سر بزنید:

اشتراک گذاری: