دسته‌بندی نشده

آیا می‌توان در ماه زندگی کرد؟

شاید برای شما هم جالب باشد اگر بدانید که آژانس فضایی اروپا در حال برنامه‌ریزی برای ساخت یک کمپ در کره‌ی ماه تا دهه‌ی 2020 است. البته، مسلما کسانی که قرار است در چنین جایی زندگی کنند، شرایط آسانی نخواهند داشت، چراکه چنین کمپی بیش از اینکه شبیه به یک دهکده‌ی کوچک باشد، مانند قطب جنوب است. اما موانعی که برای ساخت چنین مکانی بر روی کره‌ی ماه وجود دارد، به مراتب عمیق‌تر از هوای سرد برای زندگی است. درواقع مهم‌ترین مساله یا به عبارتی چالش پیش‌روی مسافران به ماه وجود تابش کیهانی است.

زندگی در ماه

خطرات تابشی

بر خلاف زمین، ماه فاقد جو و میدان مغناطیسی است، به همین دلیل هم فردی بر روی سطح ماه ممکن است بیش از 400 برابر از حداکثر دوز تعیین شده از تابش کیهانی برای قرار گیری در چارچوب ایمن را دریافت کند. حتی داستان می‌تواند خطرناک‌تر از آن چیزی که فکر می‌کنید پیش رود، زیرا تابش‌هایی از یون‌های سنگین، می‌توانند فرد را در عرض ده ساعت بکشد، حتی اگر در لباس فضای باشد!

زندگی در ماه

به همین دلیل هم گام اول چنین سفری احتمالاً شامل مسافرانی رباتی شود که با استفاده از پرینترهای سه بعدی پناهگاه‌هایی سرپوشیده را بر روی خاک ماه بسازند. حال سوالی که مطرح است این است که تحت چنین شرایطی ساکنان آن با چه چیزی زندگی می‌کنند؟

پاسخ این است که در ابتدا باید آنچه برای زندگی لازم است از زمین به ماه حمل شود، یکی از این موارد انتقال گیاهان است. البته از آنجایی که رشد گیاهان به خاک گلخانه و هوای غنی از دی اکسید کربن نیاز دارد، این مساله می‌تواند چالشی قابل توجه باشد. زیرا کره‌ی ماه از دی‌اکسید کربن زیادی بهره نبرده است! اما دانشمندان می‌توانند با سنتز مواد بازیافتی، گاز مورد نظر برای گیاهان را تولید کنند.

چالش آب در ماه

اما در مورد چالش دسترسی به آب باید بدانید که شما می‌توانید آب مورد نیاز خود را از یک تصفیه خانه که آب مورد نیاز خود را از یخ‌های ماه در مناطق قطبی تامین می‌کند، استفاده کنید. همچنین با حفر کردن سطح ماه تا دو متر می‌توان باکتری‌ها و ویروس‌های مفید برای سیستم ایمنی انسان را پیدا و از آن‌ها استفاده کرد.

نیاز به تحرک در ماه

ساکنان ماه باید چند ساعت در روز ورزش کنند تا توده ی استخوانی و عضلانی آن‌ها به مرور تحلیل نرود. دلیل این مساله در این است که گرانش ماه یک ششم گرانش زمین است و همین فاکتور هم می‌تواند فشار روزمره را از عضلات فردی که همیشه روی زمین زندگی کرده است، تا حد بالایی بردارد و شرایط بدنی او را از حالتی استاندارد دور کند. اما چرا ماه به عنوان مقصدی جذاب برای ما خودنمایی می‌کند؟

زندگی در ماه

جالب است بدانید که سطح ماه سرشار از مواد معدنی مانند سیلیکون، آلومینیوم و منیزیم است که پتانسیل اقتصادی بزرگی در بحث صنایع معدنی به شمار می‌رود. اما بزرگترین مزیت ایجاد کمپ بر روی ماه ممکن است شامل خود ماه نباشد بلکه فراتر از آن را در بر بگیرد. زیرا ماه می‌تواند به عنوان سکوی پرتابی نزدیک‌تر برای سایر سفرهای بین سیاره‌ای و پیمایش در فضا به حساب آید. وجود کمپ‌هایی بر روی ماه این مزیت را دارد که به دلیل کشش گرانشی کمتر فضاپیماهایی که از سطح آن پرتاب می‌شوند به سوخت کمتری نیاز داشته باشد. همچنین پایگاه‌های روی ماه به عنوان سکوهای پرتاب مطمئن و انبارهای تدارکات به کار آیند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا