دسته‌بندی نشده

آیا مواد کاشت ناخن باعث سرطان می شود | عوارض کاشت ناخن چیست ؟

آیا کاشت ناخن می تواند منجر به سرطان شود؟

درمورد کاشت ناخن و سرطان زا بودن آن همۀ وقت؛ مطالبی را شنیده ایم, امروز می‌خواهیم کاملا از نظر پزشکی این عقیده را بررسی کنیم.

کاشت ناخن امروز مساله ای متعارف و همۀ گیر شده هست. کمتر خانمی را می‌بینید که در مورد کاشت ناخن نشنیده و حتی آن را آزمون نکرده باشد.

اما لازم است بدانید اینکار زیبایی محبوب بدون خطر نیست. در این مطلب کوشش می‌کنیم نگاهی به انواع ناخن های مصنوعی و روشهای کاشت و اشکالات و عوارضی که می‌تواند داشته باشد؛ بیندازیم. با ما در دلگرم همراه باشید.

انواع ناخن مصنوعی

ناخن مصنوعی را به 3 گروه تقسیم می‌کنند:

  • ناخن هایی از جنس پلاستیک که در فروشگاه های لوازم آرایش و داروخانه ها عرضه می شود.
  • پودرهای کاشت ناخن که روی ناخن طبیعی قرار می‌گیرد.
  • ژل های UV که در حال آماده یکی از پرطرفدارترین روشهای کاشت محسوب می شود.

هر یک از انواع ناخن های مصنوعی عوارضی دارند که به آن اشاره می‌کنیم.

کاشت ناخن به دلیل استفاده از مواد شیمیایی در طولانی مدت می تواند باعث ایجاد سرطان گردد.

در این مطلب می خوانید:

  • از کاشت ناخن تا خطر ابتلا به سرطان!
  • عوارض کاشت ناخن
  • افزایش احتمال ابتلا به اگزما

کاشت ناخن گاهی تنها و آخرین راه برای رهایی از شر ناخن های بدفرم است اما همین کاشت ناخن باید تحت نظر فردی که آموزش کامل دیده انجام گردد تا کمترین آسیب به فرد وارد شود. در این مقاله به ذکر عوارش ناشی از کاشت ناخن و این که آیا باعث سرطان می شود یا نه پرداخته ایم.

از کاشت ناخن تا خطر ابتلا به سرطان!

بهتر است قبل از اینکه به فکر زیبایی ناخن هایمان باشیم به فکر سلامتی بدنمان باشیم. درسته زیبایی و زیبا بودن خوب است اما به چه قیمتی؟!

دکتر الیاس سلیمی، با بیان اینکه کاشت ناخن صرفا جنبه زیبایی دارد، گفت: کاشت ناخن به هیچ وجه کاربرد پزشکی نداشته و بدلیل صدمات وارده به بافت ناخن و پوست اطراف آن توصیه نمی‌شود.

این متخصص پوست با اشاره به اینکه لایه سطحی ناخن لایه مهمی از ناخن بوده که در کاشت ناخن تراشیده می‌شود، اظهار کرد: تراشیده شدن سطح ناخن با وارد کردن آسیب‌های جبران‌ناپذیر به بافت آن همراه بوده و از بین رفتن تدریجی آن را به دنبال دارد.

وی افزود: همچنین تراشیده شدن سطح ناخن باعث ورود مواد شیمیایی و چسب‌های مورد استفاده در کاشت ناخن به داخل بافت آن شده و ناخن را مستعد ابتلا به انواع بیماری‌های عفونی می‌کند.

این متخصص پوست، ایجاد قارچ‌های پوستی در محل را از دیگر عوارض کاشت ناخن عنوان کرد و گفت: بدلیل عدم رعایت بهداشت ناخن‌ها و امکان انتقال و تکثیر باکتری‌ها در زیر ناخن کاشته شده و همچنین احتمال آلوده بودن وسایل کاشت ناخن، این افراد در معرض ابتلا به انواع قارچ‌های پوستی قرار می‌گیرند.

وی مواد مورد استفاده و چسب‌های کاشت ناخن را از دیگر عوامل پرخطر و دخیل در از بین رفتن بافت ناخن دانست و خاطرنشان کرد: این مواد شیمیایی با ایجاد حساسیت در ناخن‌ها و پوست اطراف آن نقش پررنگی درآسیب‌های وارد به پوست و ناخن ایفا می‌کنند.

سلیمی به صدمات کاشت ناخن در ناخن‌های پا نیز اشاره کرد و افزود: پاها بدلیل اینکه کمتر از دست‌ها در معرض هوای آزاد بوده و ممکن است ساعات زیادی در کفش باقی بمانند، بیشتر مستعد ابتلا به قارچ هستند که کاشت ناخن این احتمال را افزایش می‌دهد.

وی در پایان بار دیگر نسبت به خطرات کاشت ناخن هشدار داد و افزود: مواد شیمیایی و چسب مورد استفاده بدین منظور در صورت استاندارد نبودن ممکن است حاوی ترکیبات شیمیایی سرطان‌زا نیز باشند.

عوارض کاشت ناخن

عوارض کاشت ناخن

افزایش احتمال ابتلا به اگزما

استفاده از محصولات کاشت ناخن و چسب های ناخن های مصنوعی می تواند زمینه ساز بروز اگزمای تماسی باشد. این نوع اگزما ممکن است در بیشتر موارد نوک انگشتان یا هر ناحیه دیگری که با ناخن مصنوعی در تماس باشد، مثل چشم ها و لب ها را درگیر کند.

معمولا اگزمای تماسی ناشی از این ترکیبات 48 تا 96 ساعت بعد از کاشت ناخن با علائمی مانند سرخی پوست و ضایعات خارش دارد و تاول بروز می کند. البته لاک ناخن هم می تواند مسبب این قضیه باشد و باید به این موضوع توجه کرد.

افزایش احتمال قارچ و عفونت

در برخی خانم ها به دنبال کاشت، ناخن زرد، قهوه ای و بعد سبز می شود. دلیل این مساله رشد و تکثیر قارچ های میکروسکوپی است که از کراتین تغذیه می کنند.

کراتین بخش سخت ناخن است، اما به دنبال کاشت مرتب ناخن و استفاده از چسب کراتین نازک و ضعیف می شود و مقاومت خود را در برابر قارچ ها از دست می دهد.

عفونت قارچی ناخن به شدت واگیردار است و از یک نقطه از بدن به سرعت منتقل می شود و می تواند پوست مو را هم درگیر کند. حتی این احتمال وجود دارد که این عفونت اطرافیان فرد را هم درگیر کند.

حتی این احتمال وجود دارد که این عفونت اطرافیان فرد را هم درگیر کند. درمان عفونت قارچی سخت و طولانی مدت است. درمان ها شامل چند بخش است و حدود 18 ماه طول می کشد.

افزایش احتمال عفونت باکتریایی

عفونت باکتریایی هم می تواند زیر ناخن مصنوعی رشد کند. رنگ این نوع عفونت سبز است و زیر ناخن های طبیعی بلند هم ممکن بروز کند، اما با نفوذ آب داخل ناخن مصنوعی احتمال آن بالاتر می رود.

چند نکته مهم در مورد کاشت ناخن

ناخن مصنوعی راه حل مناسب برای ناخن‌های مریض ومشکل دار نیست بلکه ناخن مصنوعی برای افزایش زیبایی ناخن‌های طبیعی است. اگر ناخن شما دچار مشکل و بیماری است بهتر است به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید.

لازم نیست با هدف اینکه به ناخن‌ها تنفس بدهید بطور مکرر ناخن مصنوعی خود را برداشته و دوباره بکارید. این کار موجب عوارضی برای شما خواهد شد.

در هنگام کاشتن ناخن مصنوعی همیشه باید یک فاصله کوچک بین پوست اطراف ناخن و مواد کاشت ناخن مصنوعی وجود داشته باشد. در واقع خیلی از عوارض این عمل در اثر تماس مکرر ومدام مواد ناخن مصنوعی با پوست اطراف ناخن ایجاد می‌شود.

برداشتن ناخن‌های مصنوعی تکنیک خاص خود را دارد و هرگز نباید ناخن‌های مصنوعی را با اعمال زور و فشار برداشت. بهتر است این کار توسط فرد متخصص صورت گیرد چرا که بسته به نوع ناخن مصنوعی روش برداشت آن فرق می‌کند.

و اگر ناخن مصنوعی بطور نامناسب برداشته شود، منجربه جدایی ناخن اصلی از بستر می‌شود (استفاده از آب ولرم روش مناسبی برای برداشتن ناخن مصنوعی نیست زیرا مواد و چسب بکار رفته برای ناخن مصنوعی در آب حل نمی‌شوند.

divider

بیشتر بخوانید:

حکم شرعی کاشت ناخن و اکستنشن مژه چیست؟

آیا کاشت ناخن نماز و غسل دارد؟

آموزش مرحله به مرحله کاشت ناخن ( پودری )

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا