جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
آیا شخصی که به کرونا مبتلا شده تا 6 ماه از کرونا مصونیت دارد ؟_6578ed1a0c1e5.jpeg
آیا شخصی که به کرونا مبتلا شده تا 6 ماه از کرونا مصونیت دارد ؟_6578ed1a0c1e5.jpeg

آیا شخصی که به کرونا مبتلا شده تا 6 ماه از کرونا مصونیت دارد ؟

سرفصل های این مقاله

از ویروس کرونا و سلول تی، تا واکسن کرونا

طبق اخبار منتشر شده توسط اتحادیه‌ی ایمن شناسی ویروس کرونا در بریتانیا، محققان روی 100 نفر از کادر درمان که در ماه مارس یا آوریل تست کووید مثبت شده بود تحقیق کردند. هیچ یک از افراد کادر درمان به بستری شدن احتیاج نداشتند.

محققان هر ماه از شرکت کنندگان نمونه خون دریافت کردند تا آنتی‌بادی را اندازه بگیرند. پس از 6 ماه، برای اندازه‌گیری سلول T نمونه خون دریافت کردند. (سلول تی نوعی گلبول سفید و بخشی از سیستم ایمنی است. این سلول‌ها در مبارزه با هر نوع بیماری، نه فقط ویروس کرونا، به آنتی‌بادی کمک می‌کنند. آزمایش سلول تی برای شمارش این سلول‌ها کاربرد دارد.)

طبق اخبار منتشر شده: «بعد از گذشت 6 ماه از ابتلا به SARS-CoV-2، واکنش سلول تی در تمام افراد وجود داشت. این امر نشان می‌دهد حافظه‌ی سلولی نسبت به ویروس حداقل تا 6 ماه ادامه دارد.»

درمقابل، به نظر می‌رسد آنتی بادی تا این مدت دوام نمی‌آورد. شواهد تحقیق جدیدی در بریتانیا که روی 365 هزار نفر انجام شد نشان می‌دهد آنتی بادی ویروس کرونا بعد از 3 ماه از بین خواهد رفت.

به گفته‌ی دانشمندان، یافته‌ها درمورد سلول T روی تهیه‌ی واکسن کرونا تاثیر می‌گذارد.

پرفسور فیونا وات، رئیس اجرایی انجمن تحقیقات پزشکی، می‌گوید:
« این خبر امیدوارکننده است. اگر ابتلای طبیعی به ویروس می‌تواند واکنش قوی سلول تی را تحریک کند، پس یعنی واکسن کرونا هم می‌تواند همین کار را انجام دهد.»

به گفته‌ی شامز لادهانی، مشاور اپیدمیولوژی در سازمان سلامت عمومی انگلستان، : «ایمنی سلولی قطعه‌ی پیچیده اما بسیار قابل توجه پازل کووید-19 است و لازم است تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود. با این حال، نتایج اولیه حاکی از این است که واکنش سلول تی طولانی‌تر از واکنش آنتی بادی است که می‌تواند تاثیر چشمگیری روی تهیه‌ی واکسن کرونا و تحقیقات در زمینه‌ی ایمنی داشته باشد.»

یک کشف مهم دیگر درمورد سلول تی این است که واکنش سلول تی در افراد دچار علائم 50% بیشتر از کسانی بود که هیچ علامتی نداشتند.

پرفسور پاول ماس، رئیس اتحادیه‌ی ایمن شناسی ویروس از دانشگاه برمینگام، می‌گوید: «جالب است که در حال حاضر شواهد نشان می‌دهد ایمنی سلولی در کسانی که دچار علامت شدند قوی‌تر از موارد بدون علامت است. لازم است تحقیقات بیشتری انجام دهیم تا ببینیم آیا افراد دچار علامت در آینده مصونیت بیشتری دربرابر ویروس دارند یا خیر.»

هدف محققان از این تحقیق اشاره به سوال همیشگی پاندمی است: آیا ابتلا به ویروس باعث ایجاد نوعی مصونیت دربرابر ابتلای مجدد می‌شود؟ تا به حال، جواب کامل و قطعی برای این سوال به دست نیامده است.

اگر از مقاله بالا لذت بردید، پس به مطالب زیر هم سر بزنید:

اشتراک گذاری: