دسته‌بندی نشده

آیا حس ششم با علم قابل توضیح است؟

در حالی که چندین مطالعه‌ی علمی اشاره دارد که در مواردی برخی از مردم می‌توانند آینده را درست قبل از وقوع آن احساس کنند، مطالعات جدید نشان می‌دهد که نتیجه‌گیری‌های قبلی ناشی از اشتباهات آماری یا طراحی ناقص آزمایش‌ها بوده است. در حالت کلی حواس بشر به پنج دسته تقسیم می‌شود که شامل بینایی، شنوایی، لامسه، بویایی و چشایی می‌شود که ما انسان‌ها این حواس را تحت عنوان حواس پنج‌گانه می‌شناسیم.

حس ششم

از طرفی شاید برای شما جالب باشد اگر بدانید که آنچه به عنوان حس ششم می‌شناسیم به سادگی سیستم بینایی در انسان‌هاست و به کمک آن می‌توان تغییراتی را تشخیص داد که قابل بیان نیست. درواقع تجربه‌ی حس ششم تجربه‌‌ی چیزی جادویی نیست و به کمک پردازش بصری مغز شناخته شده و قابل توضیح است.

نوشته های مشابه

حس ششم

آشنایی با پردازش بصری معمول در مغز و ارتباط آن با حس ششم

به منظور درک پردازش بصری در انسان و توجیح آنچه که حس ششم نامیده می‌شود اجازه دهید این مساله را در قالب یک آزمایش توضیح دهیم. محققان آزمایشی طراحی کردند که در آن یک جفت عکس، با تغییرات ظاهری جزئی در لباس پوشیدن افراد حاضر در آن به یک تیم 48 نفره از شرکت‌کنندگان نشان داده شد. طی این تحقیق اولین عکس به مدت 1.5 ثانیه به هر فرد نشان داده می‌شد سپس، پس از یک وقفه یک ثانیه‌ای عکس دیگری پیش روی شرکت‌کنندگان قرار می‌گرفت. در چنین حالتی شرکت‌کنندگان در آزمایش باید تفاوت‌های بین دو عکس را از یک لیست که در اختیار آن‌ها قرار داده می‌شد، مشخص می‌کردند.

حس ششم

شرکت کنندگان اغلب متوجه‌ی تغییراتی در عکس ها می‌شدند اما در تشخیص آنچه تغییر کرده بود، حتی موارد بسیار فاحش مانند نبود کلاه بزرگ مکزیکی، عملکرد خیلی خوبی نداشتند.

در آزمایش دوم، تیم تحقیقاتی آرایه‌ای از دیسک‌های قرمز و سبز را به شرکت‌کنندگان نشان دادند و پس از آن آرایه‌های دیسک‌ها را با اعمال تغییراتی از یک رنگ به رنگ دیگر (به‌طور تصادفی) به افراد نشان دادند و بار دیگر، بسیاری از شرکت‌کنندگان تغییراتی را متوجه شدند که قادر به شناسایی آن‌ها نبودند.

بنابراین با توجه به آنچه در این آزمایش مشهود است، یافته‌ها نشان می‌دهند که منشأ پدیده‌ای که در آن فرد به‌نظر می‌رسد به طور شهودی از چیزی آگاه است که به روشی دیگر دیده یا حس کرده است، ناشی از درک تفاوت‌ها در این معیارهای بصری است، نه حسی که دارد. البته بعید است که این مطالعه معتقدان به ماوراء طبیعی و وجود حس ششم را متقاعد کند.

حس ششم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا