دسته‌بندی نشده

آیا امواج الکترومغناطیسی سبب سقط جنین می شود ؟

تاثیر امواج الکترومغناطیسی بر روی سلامت بارداری

این روزها استفاده از تکنولوژی از جمله موبایل، کامپیوتر، ماکروویو … یکی از الزامات زندگی شده است. میدان های الکترومغناطیسی یا به صورت طبیعی وجود دارند یا توسط وسایل الکتریکی تولید می شوند و استفاده از این دستگاه ها نه فقط در محیط های کاری بلکه در خانه ها هم به شدت افزایش پیدا کرده است. این تکنولوژی با وجود تمام آسایش و کارگشایی که برای بشر داشته اند اما متخصصان همیشه درباره خطرات تشعشات آنها به ویژه به زنان باردار و کودکان هشدار می دهند.

امواج الکترومغناطیسی شامل طیف وسیعی از امواج قابل درک (مانند نور رنگی) تا غیر قابل درک (امواج فروسرخ، فرابنفش، رادیویی) هستند.

میدان الکترومغناطیس به دو دسته فرکانس پایین مانند خطوط برق، ترانسفورماتور ها، لوازم برقی خانه و فرکانس بالا مانند شبکه های بی سیم، سیستم های هوشمند بلوتوثی، دکل های مخابراتی، دستگاه های بی سیم مانند تلفن همراه و تلفن های بی سیم تقسیم می‌شوند.

با گسترش فناوری های ارتباطی امروزی مانند گوشی های تلفن همراه، با نگاهی به آمار به نظر می‌رسد میزان سقط های جنینی و همچنین ناباروری افزایش داشته است.

بر اساس مطالعاتی که در آوریل ۲۰۱۷ توسط محققان اروپایی انجام شد، مادرانی که در دوران بارداری خود بیشترین استفاده از وسایل الکترونیکی همچون موبایل، لپ تاپ، تبلت، سیستم های بلوتوثی، Wi-Fi را داشته‌اند، کودکان شان به نسبت قابل توجهی بیشتر به عارضه هایی نظیر استرس، سندرم های ترس شبانه، اختلالات حرکتی، اختلالات خواب و اختلالات حافظه دچار بودند.

هم چنین سازمان بهداشت جهانی تحقیقات بسیاری بر روی ارتباط امواج الکترومفناطیسی و فرکانس رادیویی با سرطان ها انجام داده است. با وجود تحقیقات گسترده تا به امروز هیچ شواهدی مبنی بر این که قرار گرفتن در معرض میدان های الکترومغناطیسی سطح پایین برای سلامتی انسان مضر است وجود ندارد.

اما متقابلا تماس با میدان های مغناطیسی فرکانس بالا به خصوص برای طولانی مدت ضرر دارد. به نظر می‌رسد امواج پارازیت و امواج با فرکانس بالا و حتی استفاده زیاد از موبایل بر روی سیستم اعصاب سمپاتیک و پاراسمپاتیک اثرات سوء دارند. علاوه بر علائمی مانند افسردگی، بی حوصلگی و بی قراری، تاثیر این پرتو ها بر حرکات دودی شکل لوله های رحمی باعث حاملگی های خارج رحمی و نارسایی در جایگزین شدن درست جنین و جفت در رحم می‌شود که ریسک سقط های ناخواسته را افزایش می‌دهد. در موارد نادری نقایص ژنتیکی و کروموزوم به دنبال تماس مداوم با این پرتو ها گزارش شده است.

چند توصیه مهم به مادران باردار

  • حتما از تابش اشعه های مختلف خود را دور نگه دارند
  • از نزدیک شدن به نیروگاه های هسته ای خودداری کنند.
  • از اشعه موبایل، ماکروویو و کامپیوتر تا جایی که می شود، دوری کنند و در مواقع لزوم و اضطرار از آنها استفاده کنند.
  • خانم های باردار هنگام مراجعه به پزشک یا دندان پزشک لازم است وی را از بارداری خود مطلع سازند و از انجام رادیوگرافی جز در موارد اورژانس خودداری کنند. به طور کلی در تمام مطالعات، ضرورت رعایت اصول محافظتی در برابر امواج به ویژه هنگام استفاده از ماکروویو در خانم های بادار توصیه می شود. امروزه لباس هایی تولید شده اند که از ورود امواج الکترومغناطیسی به بدن جلوگیری می کنند. بنابراین در موارد لزوم مثلا در خانم هایی با سابقه سقط مکرر می توان از آنها استفاده کرد.
  • این نکته را در نظر داشته باشید که اگر چه دوری از وسایلی مانند تلفن همراه و رایانه بعید به نظر می رسد اما آنچه که مهم است، سلامتی فرزند شماست.

تاثیر امواج الکترومغناطیسی بر روی سلامت بارداری

چند راهکار برای پیشگیری از سقط و داشتن یک بارداری سالم

بسیاری از افراد قبل از اطلاع از باردار شدن، دچار سقط جنین می‌شوند. زنان باردار می‌توانند با داشتن حاملگی سالم تر، باعث کاهش خطر پایان زودرس بارداری و سقط جنین شوند. باید در نظر داشت که در بیشتر موارد نمی توان از سقط جنین جلوگیری کرد. اما می‌توان با رعایت این نکات شانس بارداری سالم را بهبود بخشیده و احتمالا خطر سقط جنین را کاهش داد.

مصرف اسید فولیک

تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف روزانه 400 میکروگرم اسید فولیک ممکن است خطر نقایص هنگام تولد را که می‌تواند منجر به سقط جنین شود، کاهش دهد. داشتن یک رژیم مغذی که غنی از میوه و سبزیجات باشد حایز اهمیت است.

داشتن سبک زندگی سالم

اجتناب از سیگار کشیدن، مصرف الکل و مواد مخدر در طول بارداری حیاتی است. می‌توان سلامت بارداری را از طریق ورزش منظم، خواب کافی و رژیم غذایی سالم و متعادل تامین کرد. همچنین باید مقدار کافئین مصرفی را به 300 میلی گرم یا کمتر در روز محدود کرد.

داشتن وزن متناسب

اضافه وزن، چاقی یا کمبود وزن ممکن است خطر عوارض حاملگی از جمله سقط جنین را افزایش می‌دهد.
آزمایش بیماری های مقاربتی: برخی از بیماری های مقاربتی می‌توانند منجر به عوارض دوران بارداری از جمله سقط جنین شوند که لازم است قبل از بارداری تست مربوط به این بیماری ها انجام و در صورت مثبت بودن درمان صورت گیرد.

سن

یکی از دلایل سقط جنین سن بالای مادر برای بارداری است. بسیاری از سقط های ناخواسته در زنان بالای 40 سال دیده می‌شود.

داشتن یک تغذیه سالم

غذا هایی مانند گوشت گوسفند، جگر، تخم مرغ، کره و شیر محلی که حاوی مواد معدنی و ویتامین های لازم برای بدن بوده که لازمه یک بارداری سالم است. هم چنین مصرف نخود، لوبیا و خرما که حاوی ویتامین B می باشند سبب جلوگیری از تولد نوزاد ناقص یا سقط جنین می‌شوند. جالب است بدانید که مصرف لوبیا سبب تنظیم عادت ماهیانه شده می شود.

داشتن استراحت کافی

در سه ماهه اول بارداری داشتن خواب شبانه مفید و یک چرت عصرگاهی به همراه پرهیز از انجام کار های سخت به داشتن یک حاملگی کامل و بی خطر کمک می‌کند.

separator line

دوران بارداری خود را به سلامت بگذرانید

مشاجره والدین از دوران بارداری تاثیر نامطلوبی بر سلامت جنین می‌گذارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا