دسته‌بندی نشده

آیا آزمایش کرونا روزه را باطل میکند ؟

آیا تست کرونا روزه را باطل میکند ؟

شیخ احمد کریمه استاد فقه دانشگاه الازهر اعلام کرد :

گرفتن نمونه برای آزمایش کرونا از افراد روزه دار در طول روز ماه رمضان اشکالی ندارد و روزه را باطل نمی کند، زیرا دستگاه نمونه گیری از حلق افراد صورت می گیرد و چیزی وارد شکم نمی شود و از این رو حکم آن همانند گرفتن نمونه خون از افراد است که روزه را باطل نمی کند.

حکم خون دادن برای آزمایش روزه دار

حکم خون دادن در حال روزه به هر قصدی که باشد، بستگی به آثاری دارد که برای انسان به دنبال می‌آورد. پس به لحاظ بعض آثار مکروه؛ و به لحاظ بعض دیگر حرام است؛ و در شرایط نیز نه مکروه است و نه حرام.

امام خمینی (ره) در صفحه 271 جلد اول تحریر الوسیلة و در بیان مکروهات روزه فتوایی دارند که متضمن پاسخ پرسش فوق می‌باشد. در آن‌جا فرموده‌اند:

و منها- إخراج الدم المضعف بحجامة أو غیرها، بل کل ما یورث ذلک أو یصیر سببا لهیجان المرّة، من غیر فرق بین شهر رمضان و غیره و إن اشتد فیه، بل یحرم ذلک فیه، بل فی مطلق الصوم المعین إذا علم حصول الغشیان المبطل و لم تکن ضرورة تدعو إلیه

بنا بر این:

1- خارج کردن خون از بدن در صورتی که از روی اختیار باشد و سبب ضعف گردد، برای روزه‌دار کراهت دارد. چه با حجامت و فصد باشد و چه برای آزمایش خون یا اهدای آن.

و در کراهت داشتن فرقى بین ماه رمضان و غیر رمضان نیست، اگر چه کراهت در ماه رمضان شدیدتر است.

2- چنانچه خون دادن در حال روزه باعث بی‌هوشی می‌شود موضوع فرق می‌‌کند. زیرا به فتوای امام خمینی (ره) یکی از شرایط صحیح بودن روزه، عقل است؛ و اگر کسی مست یا بی‌هوش شود، هرچند در قسمتی از روز، روزه‌اش صحیح نیست. (رجوع شود به کتاب تحریرالوسیله؛ ج1، ص:276 و کتاب “العروة الوثقی مع تعالیق الامام خمینی؛ ص:567)

به همین جهت است که در فتوای امام (ره) چنین آمده است که:

خون گرفتن در ماه رمضان یا در هر روزه واجب معیّن حرام است، اگر انسان بداند که این کار موجب غشوه‌اى که مبطل روزه است، مى‌گردد و ضرورتى هم برای انجام آن نباشد.

3- خون دادن برای روزه‌داری که می‌داند خون دادن سبب بی‌هوش شدن او می‌شود، ولی برایش ضرورت دارد و ناچار از این عمل است، حرام نیست.

حکم گرفتن نمونه آزمایش کرونا از روزه داران

این روزها همزمانی موج چهارم کرونا و ماه مبارک رمضان باعث شده تا عزیزان این سوال را بپرسند که آیا تست کرونا روزه را باطل میکند؟ با ایران چطور همراه باشید.

درجواب باید گفت طبق نظر آیت الله خوشبخت مدرس حوزه و دانشگاه، کسانی که بدانند گرفتن روزه برایشان ضرر دارد اگر روزه بگیرند “حرام” خواهد بود. حالا شما فکر کنید کسی که علایم کرونا دارد و میداند باید مایعات فراوان، دارو، غذاهای مقوی و… مصرف کند تا زنده بماند، روزه هم بگیرد!!!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا