دسته‌بندی نشده

آموزش کامل درس دهم هدیه ششم ابتدایی آداب زندگی

آموزش درس دهم هدیه ششم ابتدایی آداب زندگی

separator line

توضیحات درس دهم هدیه ششم ابتدایی آداب زندگی

هدف از درس هایی که مربوط به بحث آداب می شوند، توجه دادن دانش آموزان به مجموعه ای از ارزش ها و رفتارهای درست و پسندیده ای است که هر انسان مسلمانی باید به آن پایبند باشد و از رفتارهایی که در جهت مقابل این اعمال است، پرهیز کند.

همان طور که از عنوان این درس آشکار است،

در این درس قرار است تا برخی از آداب و رفتارهای پسندیده در هنگام حضور در اجتماع و ارتباط با دیگران بیان شود

و مخاطب را متوجه برخی رفتارها و عادت های غلطی که در جامعه امروزی و خصوصاً جامعه دانش آموزی رواج دارد، بنماید.

separator line

اهداف درس درس دهم هدیه ششم ابتدایی آداب زندگی

  1. آشنایی با مفهوم آداب معاشرت
  2. آشنایی با برخی از آداب معاشرت اجتماعی در اسلام
  3. توانایی ترجمه آیات و استخراج پیام های مرتبط با آداب معاشرت
  4. توانایی نقد هر یک از عادات ناپسند و ارائه راهکار برای مقابله با آنها
  5. تلاش برای رعایت آداب معاشرت در زندگی

separator line

مفاهیم کلیدی

  • آداب معاشرت
  • پیامبر ص
  • الگوگیری

separator line

پیشنهادهایی برای تدریس درس دهم هدیه ششم ابتدایی آداب زندگی

برای شروع می توانید از داستان ها، تصاویر، فیلم ها و یا حتی پخش کارتون هایی که بیانگر رفتارهای پسندیده یا ناپسند هستند استفاده کنید؛ این عمل می تواند شما را در دستیابی به اهداف درس، خصوصاً در حیطه نگرشی یاری کند.

شما می توانید با استفاده از این قالب ها فضایی ایجاد کنید تا دانش آموزان درباره مشکلاتی که این گونه مسائل در زندگی افراد به ویژه دانش آموزان به وجود می آورند با یکدیگر گفت و گو کنند.

می توانید کلاس خود را با پخش قسمت هایی از فیلم زندگی امامان شروع کنید و پیرامون ویژگی های رفتاری آنها با دانش آموزان به گفت و گو بپردازید.

استفاده از روش الگویی در آموزش این درس، یکی از بهترین شیوه های آموزشی غیرمستقیم است.

در این روش معلم، مفاهیم و ارزش های اخلاقی (سلام کردن، خوش رو بودن و…) را با اعمال و رفتار و شخصیت خود به طور غیر مستقیم به فراگیران آموزش می دهد.

نباید بین گفتار و کردار معلم، چه در داخل و چه در خارج مدرسه تناقضی وجود داشته باشد.

آثار و فوایدی که این روش به طور کلی به دنبال دارد، عبارت اند از:

  • از آنجا که در این روش، یادگیری عمدتاً از طریق مشاهده مستقیم صورت می گیرد،می تواند از مؤثرترین و پایدارتری ننوع یادگیری باشد.
  • روند یادگیری، تفهیم و انتقال پیام به متربّی سریع تر و با سهولت انجام می پذیرد.
  • زمانی که متربّی الگوهای انسانی را مشاهده می کند، به قابلیت ها و توانایی های انسانی خود پی می برد و در جهت شکوفایی آنها تلاش می نماید.

separator line

دانستنی های درس دهم هدیه ششم ابتدایی آداب زندگی

درس با بیان سیره و رفتار پیامبر ص در روابط اجتماعی خود آغاز شده است و هدف از آن، الگو قرار دادن آن حضرت در رعایت آداب و رفتارهای صحیح معاشرت است.

زیرا دانش آموز، در کتاب های هدیه های آسمانی سال های گذشته بارها داستان هایی را از پیامبر ص شنیده که سخن از مهربانی او با همگان و خصوصاً کودکان داشته است.

از این رو در قلب خود علاقه بسیاری نسبت به شخصیت دوست داشتنی ایشان احساس می کند و به خوبی آماده است تا رفتارهای خود را بهاین شخصیت محبوب نزدیک کند و او را سرمشق و الگوی خود قرار دهد.

امید است که دانش آموز با توجه به شناخت و علاقه ای که به پیامبر ص دارد، سعی در الگوگیری از رفتارهای آن حضرت نماید.

خوش اخلاقی، سلام کردن به همگان، قطع نکردن سخن دیگران، بلند نخندیدن، خوب گوش دادن و…

از جمله رفتارهایی است که دانش آموزان بایستی فرا گیرند و همه این رفتارها در سیره پیامبر ص بیان شده است.

3 متأسفانه در بین نوجوانان و جوانان امروزی، رفتارهای غلطی شایع شده است که اصول اخلاقی جامعه ما را تهدید می کند.

این رفتارهای غلط موجب شده است تا جامعه ما به سمت یک نوع بی اخلاقی سوق پیدا کند و ضعف های اخلاقی آن گسترش یابد

این رفتارهای ضد اخلاقی باعث شده تا ما در روابط اجتماعی و نوع تعامل با دیگران، آن گونه که در شأن یک انسان مسلمان است عمل نکنیم

هشدار نسبت به این رفتارهای غلط باید از دوران کودکی شروع و ریشه های آن در همین دوران خشکیده شود.

دانش آموزان عادت های غلطی همچون تمسخر دوستان و هم کلاسی ها، بدگویی از دیگران، حرف زدن در هنگام صحبت دیگران و… دارند که در درس به آنها اشاره شده است.

separator line

حتماً بخوانید:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا