دسته‌بندی نشده

آموزش قدم به قدم شستن ظروف تفلون

چگونه قابلمه تفلون را تمیز کنیم ؟

برای پخت و پز غذا ظرف‌های گوناگون از جنس مس، روی، سرامیک، تفلون و غیره وجود دارد. با روی کار آمدن قابلمه هایی که غذا به آن نمی‌چسبد مثل ظرف‌های تفلون، کار پخت و پز و شستن ظرف بسیار راحت شده است.

در زمان هایی که ظروف تفلون وارد بازار نشده بودند، شستشوی قابلمه و ماهیتابه های پخت و پز غذا، کار سخت و طاقت فرسایی بود. مواد غذایی موقع طبخ یا سرخ کردن به قابلمه و ماهیتابه می چسبید و ترفند‌های زیادی باید به کار می رفت تا این ظروف تمیز شوند.

ما در این مطلب قصد داریم نحوه تمیز کردن تفلون را در چند مرحله به شما آموزش دهیم، تا وقتی غذایی درون ماهیتابه تفلون می سوزد یا بعد از پخت غذا قابلمه تفلون شما کثیف می شود، بدون اینکه به کف تفلون صدمه ای وارد شود، آن‌ را تمیز و آماده استفاده مجدد کنید.

تمیز کردن قابلمه تفلون

نحوه شستن ظروف تفلون

تمیز کردن تفلون، بعد از استفاده روزانه

بعد از سرد شدن ماهیتابه یا قابلمه تفلون، هر نوع مواد غذایی که درون ظرف وجود دارد را ابتدا با حوله کاغذی یا یک دستمال نرم کاملا پاک کنید.

توجه: هرگز درون قابلمه تفلون اجسام فلزی نکشید، اجسام فلزی روی تفلون خراش ایجاد می کند و باعث از بین رفتن کفی تفلون می شوند. حتی برای خالی کردن غذای مانده از درون تفلون، از کفگیر یا قاشق چوبی یا کائوچو استفاده نمایید.

حالا ماهیتابه یا قابلمه تفلون را درون سینک ظرف شویی بگذارید. صبر کنید تا کاملا سرد شود.

هرگز درون ظرف تفلون داغ، آب نریزید یا آن را درون آب قرار ندهید. ظرف تفلون باید به قدری خنک شود که بتوانید با دست راحت آن را لمس کنید. ظرف تفلون درون سینک را با آب گرم خیس کنید.

روی یک اسکاج یا دستمال نرم چند قطره مایع ظرف شویی بریزید و ظرف تفلون را با آن خوب بشویید. از داخل و بیرون تمام قسمت های ظرف تفلون را خوب کفی کنید. سپس آن را با آب خوب بشویید و مواد شوینده روی آن را از بین ببرید.

برای شستشو و تمیز کردن تفلون از تمیز کننده های قوی که خورنده هستند، مثل وایتکس استفاده نکنید. این مواد به کفی تفلون آسیب جدی می رساند.

نوه تمیز کردن قابلمه سوخته تفلون

چگونه قابلمه تفلون سوخته را تمیز کنیم ؟

روش تمیز کردن ظرف تفلون سوخته

اول از همه اجازه دهید تا ظرف تفلون سوخته خنک شود، با استفاده از یک وسیله چوبی یا پلاستیکی محتویات درونش را خالی کنید اگر همچنان گرم بود، از دستگیره ها و حوله های آشپزخانه برای نگهداشتن آن استفاده کنید

و اطمینان حاصل کنید که از ابزار غیرفلزی استفاده می کنید، که ابزار فلزی باعث خراشیده شدن سطح تفلون می شود و گاهی اوقات حتی کامل باعث از بین رفتن و پاک شدنش می شود.

زمانی که ماهیتابه خنک شد و محتویات درونش را خالی کردید، آن را داخل سینک بگذارید. و اجازه دهید تا بماند. اما اگر سینک کوچک باشد، ممکن است کمی چسبنده باشد ولی این مشکل بزرگی نیست به این دلیل که شما می توانید ظرف را به هر سمتی بچرخانید تا آن را بشویید.

شیر آب داغ را باز کنید و اجازه دهید که آب داغ به داخل آن بریزد. اجازه دهید ماهیتابه در حالی که از آب داغ پر شده است، برای مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه بماند.

حالا از اسفنج، حوله کاغذی یا برس پلاستیکی استفاده کنید، تا ماهیتابه را بشویید. چند قطره از مایع ظرف شویی را برای شستن سطح ماهیتابه بر روی آن بچکانید.

مطمئن شوید که تمام نواحی ماهیتابه که شامل داخل و خارج و هم چنین دسته ها و لولاهای ماهیتابه می شوند را تمیز می کنید. حالا صابون و مایع ظرف شویی باقی مانده را درست آبکشی کنید.

هرگز از پدهای سابنده برای ماهیتابه های تفلون استفاده نکنید، به این دلیل که مواد ساینده پوشش نچسب ماهیتابه را از بین می برد یا به آن آسیب می رساند.

زمانی که ماهیتابه به حد ممکن تمیز شد، مقداری سرکه و آب را داخل آن بریزید؛ معمولا ماهیتابه را تا نصفه با آب پر می کنید و سپس نصف پیمانه سرکه را به آن اضافه می کنید.

حالا ماهیتابه را روی گاز بگذارید و ترکیب آب و سرکه را بجوشانید. اجازه دهید برای مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه بجوشد. با داغ شدن این ترکیب، ذرات غذا و روغن باقی مانده در ماهیتابه به سطح آب می آیند.

حالا حرارت را خاموش کنید و یک دستمال حوله ای نمدار را داخل روغن جمع شده بکنید تا آن را جمع کند. به خاطر اینکه این ترکیب و ماهیتابه خیلی داغ خواهند شد، مطمئن شوید که به طور مستقیم با پوستتان، آن را لمس نکنید.

حوله کاغذی را خارج کنید و از یک قاشق پلاستیکی استفاده کنید تا ذرات باقی مانده غذا را که روی سطح آب شناور هستند، جمع آوری کنید. وقتی تمام خورده ریز های باقی مانده را جدا کردید، باقی مانده ترکیب را کم کم خالی کنید.

در آخر از اسفنج، حوله کاغذی، دستمال شستشو یا یک برس پلاستیکی نرم استفاده کنید تا خیلی آرام ماهیتابه را به وسیله ی مایع ظرفَشویی بشورید. حالا آن را با آب تمیز آب بکشید و اجازه دهید خشک شود. ماهیتابه تفلون شما آماده است، تا دوباره از آن استفاده شود.

روش تمیز کردن قابلمه تفلون

نحوه شستن ظروف تفلون

از بین بردن روغن و مواد غذایی باقی مانده در ظرف تفلون

اگر ظرف تفلون را لایه ای چربی گرفته یا برخی مواد غذایی درون آن چسبیده است، ابتدا صبر کنید تا ظرف خنک شود سپس درون ظرف تفلون را تا نیمه آب ریخته و نصف فنجان سرکه سفید به آب اضافه کنید.

بعد از سرد شدن ظروف تفلون درون آن را تا نیمه آب و نصف فنجان سرکه سفید بریزید. ظرف تفلون را روی اجاق گاز قرار دهید، زیر ظرف را روشن کنید تا آب و سرکه درون ظرف به جوش آید. با جوش آمدن آب و سرکه، کم کم مواد غذایی و چربی از تفلون جدا شده و به سطح آب می‌آید.

هنگامی که روغن روی سطح آب جمع شد، شعله زیر ظرف را خاموش کنید. با یک دستمال یا حوله کاغذی با احتیاط روغن روی سطح آب را جمع کنید. مراقب دستتان باشید که با آب داغ تماس پیدا نکند.

ذرات مواد غذایی را نیز با یک قاشق چوبی یا پلاستیکی سوراخ دار از آب جدا کنید و دور بریزید. در انتها آب درون قابلمه را درون سینک ظرف شویی بریزید.

حالا باید صبر کنید تا تفلون خنک شود. سپس با اسکاچ نرم و مایع ظرف شویی ظرف تفلون را به آرامی شستشو دهید. با ریختن آب روی آن مواد شوینده را کاملا از روی تفلون بزدایید.

برای خشک کردن ظرف تفلون از یک دستمال نرم یا حوله کاغذی خشک استفاده نمایید و آن را کاملا خشک کرده و در قفسه مخصوص خود قرار دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا