دسته‌بندی نشده

آموزش خواندن نماز از دیدگاه اهل سنت و مذهب حنفی

آموزش کامل نماز برای اهل سنت (شامل نحوه نماز خواندن همراه با احکام)

نماز اهل سنت + سند : نقل شده وقتی اسرای ایرانی در برابر خلیفه قرار می گیرند، آن‌ها به عنوان احترام به خلیفه مسلمین و یا تذلّل با گردن کج دست روی دست می گذاردند، خلیفه علت را جویا می شود، در جواب می گویند که این‌ها عادت دارند وقتی در برابر بزرگی قرار می گیرند، به عنوان تذلّل دست روی دست بگذارند.

که یک نوع احترام محسوب می شود. عمر این عمل را می پسندد و دستور می دهد که از این به بعد مسلمانان در نماز چنین کنند. گویا بعد از آن به اجتهاد و امر خلیفه عمل تکتف در نماز بوجود آمد. برای اطلاعات بیشتر با دلگرم همراه شوید.

آموزش نحوه خواندن نماز اهل سنت

یکی از شرایطی که نمازگزار باید داشته باشد وضو است. وضو باعث پاکی بدن و صفای روح و روشنی دل میگردد و مراحل انجام آن به ترتیب ذیل است:

قبل از هر چیز به آرامی اَعُوْذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیْمِ بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیْمِ، میگوییم. یعنی از شرّ شیطان رانده شده به خداوند پناه میبرم و با نام خداوند بخشنده ی مهربان شروع میکنم.

  1. نیت: سپس اینگونه نیت می‌کنیم: نیت کردم وضو گرفتن را جهت تقرّب به درگاه الهی.
  2. شستن دستها تا مچ: دستها را تا مچ میشوییم و دقت میکنیم که لای انگشتان نیز کاملاً شسته شوند.
  3. شستن صورت: سپس صورت را از بالای پیشانی از محلی که موی سر روئیده است و از دو طرف تا گوش و از پایین تا زیر چانه سه بار کامل و دقیق میشوییم.
  4. شستن دست راست: دست راست را از نوک انگشتان تا آرنج سه بار میشوییم. باید توجه داشت که خود آرنج نیز شسته شود
  5. شستن دست چپ: دست چپ را نیز همانند دست راست سه بار میشوییم .
  6. مسح سر: به دستها آب تازه‌ای گرفته و تَر میکنیم. سپس سر را با دستهای خیس لمس میکنیم.
  7. شستن پای راست: پای راست را از نوک انگشتان تا قوزک پا سه بار میشوییم. باید توجه داشت که قوزک پا و لای انگشتان نیز کاملاً شسته شوند.
  8. شستن پای چپ: پای چپ را نیز همانند پای راست سه بار تا قوزک پا میشوییم.
  9. تیمم : اگر آب کافی برای وضو و یا برای غسل نبوده و شخص نیز حداقل 2 کیلومتر از محل آب فاصله داشته باشد و یا به علت مریضی قادر به استفاده از آب نباشد و یا به علّتهای دیگر … به جای وضو یا غسل باید تیمم نمود. تیمم عبارت است از زدن کف دستها بر خاک پاک و کشیدن آنها ابتداء به صورت و سپس به دست راست و چپ.

آموزش روش و طریقه تیمم اهل سنت

  • نیت: قبل از هر چیز به قصد اطاعت از فرمان خداوند نیت میکنیم.
  • زدن کف دستها بر زمین جهت مسح صورت: دو کف دست را بر خاک پاک یعنی جایی که هیچگونه نجاستی در آن جا نبوده است میزنیم. سپس آنها را بر تمام صورت میکشیم طوریکه هیچ جایی از صورت مسح نشده باقی نماند.
  • زدن کف دستها بر زمین جهت مسح دو دست: دوباره دستها را بر زمین زده، ابتداء با دست چپ دست راست را تا آرنج مسح میکنیم. البته خود آرنج نیز باید مسح شود. سپس با دست راست دست چپ را نیز مسح میکنیم. اما برای مسح دست چپ لازم نیست که دوباره دستها را بر زمین زد.
  • باید توجه داشت که هنگام زدن کف دستها بر زمین اگر خاک و خاشاکی به دستها بچسبد میتوان برای یک بار به دستها تکان ملایمی داده و آنها را دور نمود.

از دیگر شرایطی که نمازگزار باید داشته باشد پاک بودن لباس و محل اقامه نماز است؛ زیرا نماز در حقیقت راز و نیاز کردن با خداوند بوده و موجب تقرّب به درگاه الهی میشود لذا لازم است لباس و محل اقامه نمازگزار از هرگونه نجاست و کثافات تمیز باشد.

همچنین لازم است نمازگزار به موقع و سر وقت نماز خود را اداء نماید. بهترین وقتها برای خواندن نماز اول وقت هر نماز است.

آموزش نماز اهل سنت به روش ساده وخلاصه

پیامبر ما حضرت محمد صلی الله علیه و سلم نیز بسیار سفارش نموده‌اند که نماز در اول وقت خوانده شود؛ زیرا خواندن نماز در اول وقت از ثواب بیشتری برخوردار است. همچنین لازم است نمازگزار رو به قبله باشد.

خانه کعبه که در شهر مکه و در کشور عربستان سعودی واقع است قبله همه مسلمانان جهان است. هر مسلمانی که قصد خواندن نماز را دارد حتماً باید رو به قبله (کعبه) باشد.

آموزش خواندن اذان و اقامه اهل سنت

اذان شعار توحیدی مسلمانان بوده و به همه اعلام میدارد که هنگام نماز فرا رسیده است. بنابر‌این شایسته است هر مسلمانی که قصد خواندن نمازهای پنجگانه را دارد اذان و اقامه بگوید.

بهتر است اذان با صدایی خوش و آهنگی دلنشین و با آرامش کامل گفته شود.

کیفیت اذان

  • «اَللهُ اَکْبَرُ» (4 بار) یعنی: خدا بزرگ است.
  • «اَشْهَدُ اَنْ لاَ اِلَهَ اِلاَّ اللهُ» (2 بار) یعنی: گواهی میدهم هیچ معبودی به غیر از خداوند نیست.
  • «اَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّدًا رَسُوْلُ اللهِ» (2 بار) یعنی: گواهی میدهم محمد پیام ‌آور خداوند است.
  • «حَیَّ عَلَی الصَّلاَهِ» (2 بار) یعنی: بشتاب بسوی نماز.
  • «حَیَّ عَلَی الْفَلاَحِ» (2 بار) یعنی: بشتاب بسوی رستگاری.
  • «اَللهُ اَکْبَرُ» (2 بار) یعنی: خدا بزرگ است.
  • «لاَ اِلَهَ اِلاَّ اللهُ» (1 بار) یعنی: هیچ معبودی به غیر از خداوند نیست.

البته در نمازهای صبح لازم است پس از «حیّ علی الفلاح» این جمله نیز دو بارگفته شود: «اَلصَّلاَهُ خَیْرٌ مِنَ النَّوْمِ» یعنی: نماز بهتر از خواب است.

کیفیت اقامه

کیفیت اقامه همانند اذان بوده و قبل از شروع به نمازهای فرض گفته میشود. لیکن به آرامی اذان نیست بلکه کمی تندتر از اذان گفته شده و پس از «حیّ علی الفلاح» نیز دو بار «قَدْ قَامَتِ الصَّلاَه» گفته میشود.

ترتیب نمازهای پنجگانه از دید اهل سنت

  • نماز صبح دو رکعت
  • نماز ظهر چهار رکعت
  • نماز عصر چهار رکعت
  • نماز مغرب سه رکعت
  • نماز عشاء چهار رکعت

زیرا پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم تأکید بسیاری در این خصوص نموده و فرموده‌اند:

«ثواب نمازی که با جماعت خوانده شده، از ثواب نمازی که به تنهایی خوانده شده است «27» برابر بیشتر میباشد».

طریقه خواندن نماز به شیوه اهل سنت قدم به قدم

نیت: قبل از هر چیز اینگونه نیت میکنیم: نیت کردم خواندن (2ـ 3ـ 4) رکعت (فرض ـ واجب ـ سنت) نماز (صبح ـ ظهر ـ عصرـ مغرب ـ عشاء ـ) را تنها برای خداوند.

تکبیره الاحرام

گذاشتن دست راست بر روی دست چپ: پس از گفتن الله اکبر، دست راست را بر روی دست چپ، مردها زیر ناف. طرز قرار دادن دستها اینگونه است که مردها باید دو‌ انگشت شصت و انگشت کوچک را به مچ دست چپ حلقه کرده و بقیه انگشتان را نیز روی دست چپ، صاف قرار دهند.

سوره فاتحه

· بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِیمِ: “بنام خداوند بخشنده مهربان”.

· الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ: “ستایش، مخصوص پرودگار جهانیان است”.

· الرَّحْمـنِ الرَّحِیمِ: “خدای بخشنده و مهربان”.

· مَـالِکِ یَوْمِ الدِّینِ: “صاحب روز پاداش (قیامت)”.

· إیَّاکَ نَعْبُدُ وإِیَّاکَ نَسْتَعِینُ: “تنها تو را می پرستیم و تنها از تو کمک می خواهیم”.

· اهدِنَــــا الصِّرَاطَ المُستَقِیمَ: “ما را به راه راست هدایت فرما”.

· صِرَاطَ الَّذِینَ أَنعَمتَ عَلَیهِمْ : “راه آنان که به آنها نعمت دادی”.

· غَیرِ المَغضُوبِ عَلَیهِمْ: “نه راه کسانی که بر آنها خشم شده است”.

· وَلاَ الضَّالِّینَ: “و نه راه گمراهان”.

سوره: پس از خواندن فاتحه، سوره دیگری را نیز باید بخوانیم. در اینجا برای مثال سوره اخلاص را ذکر میکنیم.

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِیمِ: “بنام خداوند بخشنده مهربان”.

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ : “بگو اوست خدای یکتا”.

اللَّهُ الصَّمَدُ : “خدای بی نیاز”.

لمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ: “خدایی که نه فرزند کسی است و نه فرزندی دارد”.

وَلَمْ یَکُن لَّهُ کُفُوًا أَحَدٌ: “وهیچ کسی، همتای او نیست”.

رکوع. پس از خواندن سوره، با گفتن الله اکبر، رکوع کرده و نیم ‌تنه بالا را خم میکنیم طوریکه سر و گردن برابر گردد. در همان حال، سه بار آرام و شمرده میگوییم: «سُبْـحانَ رَبِّــیَ الْعَظِیْم وبحمده» .
بلند شدن از رکوع. سپس با گفتن «سَمِعَ اللهُ لِمَنْ حَمِدَه»، از رکوع بلند شده و کاملاً صاف میایستیم و در همان حالت ایستاده میگوییم: «رَبَّنَا لَکَ الْحَمْد». باید توجه داشت که این، در صورت خواندن نماز به تنهائی است. .
سجده. سپس با گفتن «الله اکبر» به سجده میرویم. طریقه سجده کــردن اینگونه است: ابتداء زانوان خود را بر زمین نهاده و بعد در حالیکه انگشتان هر دو دست را به هم چسبانیده‌ایم، دو کف دست را طوری بر زمین میگذاریم که بتوان صورت را میان آنها قرار داد.

سپس بینی و بعد پیشانی را میان دو دست بر زمین میگذاریم. وقتیکه به همین ترتیب سجده کردیم سه بار آرام و شمرده میگوییم: «سُبْحَانَ رَبِّیَ الاَعْلَی وبحمده».

سپس با گفتن «الله اکبر»، از سجده برخاسته و اندکی مینشینیم. و بعد دوباره به سجده رفته و سه بار میگوییم: «سُبْحَانَ رَبِّیَ الاَعْلَی وبحمده» .

9- رکعت دوم. حالا باید رکعت دوم را شروع کنیم.

10- تشهّد. پس از اتمام سجده ی رکعت دوم، مینشینیم و اینگونه تشهّد میخوانیم: «اَلتَّحِیَّاتُ للهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا النَّبِیُّ وَ رَحْمَهُ اللهِ وَ بَرَکَاتُهُ، اَلسَّلامُ عَلَیْنَا وَ عَلَی عِبَادِ اللهِ الصَّالِحِیْنَ، اَشْهَدُ اَنْ لاَّ اِلَهَ اِلاَّ الله وَ اَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّداً رَسُوْلُ الله صل علی محمد وال محمد ».

11- سلام. پس از اتمام دعا، به دو طرف سلام میدهیم. یعنی صورت را اول به طرف راست چرخانده و میگوییم: «السَّلاَمُ عَلَیْکُمْ وَ رَحْمَهُ اللهْ» و بعد به طرف چپ گردانده و باز میگوییم: «السَّلاَمُ عَلَیْکُمْ وَ رَحْمَهُ اللهْ وبرکاته». بدین ترتیب خواندن نمازهای دو رکعتی تمام میشود.

بیشتر بخوانید :

آموزش نحوه خواندن نماز تهجد + دعای پیامبر (ص) بعد از نماز تهجد

آموزش خواندن نماز استغفار و توبه + ثواب نماز استغفار و توبه

چگونه در نماز جماعت شرکت کنیم ؟

  • ابتداء وارد صف میشویم و در جایی میایستیم که تقریباً یک گام بین ما و صف جلو فاصله باشد. سپس نیت میکنیم ومنتظر الله اکبر (تکبیره الاحرام) گفتن امام میشویم. هنگامیکه امام الله اکبر گفت ما نیز بلافاصله الله اکبر گفته و بعد ساکت میایستیم.
  • خواندن فاتحه و سوره در نماز جماعت بر عهده امام است. لذا ما حتماً باید ساکت بوده و به قرائت امام گوش فرا دهیم. هنگامیکه امام رکوع کرد ما نیز هم زمان با امام به آرامی «الله اکبر» گفته و باید به رکوع برویم.
  • پس از اتمام تسبیحات رکوع امام با صدای بلند میگوید:«سَمِعَ اللهُ لِمَنْ حَمِدَهْ» ما نیز در همان حالت ایستاده بلافاصله میگوییم: «رَبَّنَا لَکَ الْحَمْد».
  • وقتیکه امام با گفتن «الله اکبر» به سجده رفت ما نیز متعاقباً «الله اکبر» گفته و سجده میکنیم و تسبیحات سجده را به آرامی میگوییم. در نماز جماعت لازم است نمازگزار در همه حالات از امام پیروی نموده و همه تکبیرات انتقالات را هم زمان با امام بگوید.
  • هنگام نشستن، ابتداء تشهد و بعد صلوات و سپس دعا را به ترتیب میخوانیم و در انتهاء نیز بلافاصله پس از سلامِ امام به طرفین سلام میدهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا