دسته‌بندی نشده

آموزش تیمم کردن با عکس

نکاتی که باید پیش از تیمم بدانید!

عملی که قبل از خواندن نماز به خاطر شرایط خاصی جایگزین غسل و وضو می شود تیمم نام دارد که به جا آوردن آن مستلزم رعایت آداب خاصی می باشد شما می توانید در ادامه این بخش از دین و مذهب دلگرم نحوه انجام آن را یاد بگیرید.

پیش از هر چیزی بهتر است با معنی فقهی و لغوی واژه تیمم آشنا شوید «تیمم» در لغت به معنای اراده کردن و قصد و در اصطلاح فقهی «عملی جایگزین غسل و وضو است که در شرایط خاص انجام می شود.»

پیش از این که اقدام به تیمم کردن بکنید حتماً باید اطمینان حاصل کنید که آیا شرایط تیمم کردن را دارید یا نه؟ واضح ترین علت برای انجام دادن تیمم وجود نداشتن آب برای غسل و وضو می باشد.

آموزش مرحله به مرحله تیمم کردن

بنابراین قبل از اینکه تیمم را انجام دهید پیشنهاد می کنیم ابتدا با احکام آن آشنایی داشته باشید. باید بدانید تیمم به دو نوع است:

  1. تیمم بدل از غسل
  2. تیمم بدل از وضو

آموزش کامل مرحله به مرحله تیمم کردن

آداب تیمم کردن در اسلام

1- نیت می کنیم. 2- کف دو دست را با هم به چیزی که تیمم کردن بر آن صحیح است مثل خاک، ریگ ، کلوخ و سنگ (اگر پاک باشند)می زنیم.

3- مسح صورت: کف هر دو دست را به تمام پیشانی از جایی که موی سر می روید تا ابروها و بالای بینی (و برای احتیاط و اطمینان خاطر بیشتر تا روی ابروها)می کشیم.

آموزش کامل مرحله به مرحله تیمم کردن

4- مسح دست راست: کف دست چپ را به تمام پشت دست راست از مچ تا سر انگشتان می کشیم.
بچه ها توجه داشته باشید؛ هنگام کشیدن دست چپ روی دست راست نباید دست راست را حرکت دهید.

5- مسح دست چپ: کف دست راست را به تمام پشت دست چپ از مچ تا سر انگشتان می کشیم.

آموزش کامل مرحله به مرحله تیمم کردن

چه زمانی باید تیمم کرد؟

در هفت مورد، به جاى وضو و غسل باید تیمم کرد:

1 – پیدا نکردن آب

2 – مشقت بیش از حد

3 – ترس از ضرر

4 – نیاز به آب براى حفظ جان

5 – نیاز به آب براى تطهیر

6 – نداشتن آب مباح

7 – نداشتن وقت براى وضو یا غسل

احکام تیمم کردن

تیمم بر چه چیزهایی صحیح است

تیمم به خاک ، ریگ ، کلوخ و سنگ ، اگر پاک باشند، صحیح است. به آجر و کوزه قبل از پخته شدن نیز صحیح است . تیمم بر سنگ گچ و سنگ و سنگ آهک قبل از پخته شدن ، صحیح است .

احکام تیمم چیست؟

تیمم بدل از غسل و بدل از وضو، با هم فرقى ندارند، ولى احتیاط مستحب است در تیمم بدل از غسل ، بلکه در هر تیممى ، بعد از مسح پیشانى ، یک بار دیگر کف دستها را به زمین بزند و پشت دستها را به همین صورتى که گفته شد، با کف دست دیگر مسح کند.

پیشانى و پشت دستها را باید از بالا به پایین مسح کند و کارهاى آن را باید پشت سر هم بجا آورد. انسان باید براى تیمم ، انگشتر را از دست بیرون آورد و اگر در پیشانى یا پشت دستها یا در کف دستها، مانعى باشد،مثلاً چیزى به آنها چسبیده باشد، باید بر طرف کند.

اگر از استعمال آب بر جان خود بترسد یا بترسد که به واسطه ی استعمال آن ،مرض یا عیبی در او پیدا شود یا مرضش طول بکشد یا شدت یابد یا به سختی معالجه شود، باید تیمم نماید. ولی اگر آب گرم برای او ضرر ندارد، باید با آب گرم وضو بگیرد یا غسل کند.

آموزش تیمم کردن با خاک

چه زمانی تیمم واجب می شود؟

لازم نیست یقین کند که آب برای او ضرر دارد، بلکه اگر احتمال ضرر بدهد، چنانچه احتمال او در نظر مردم به جا باشد و از آن احتمال ترس برای او پیدا شود، باید تیمم کند. کسی که مبتلا به درد چشم است و آب برای او ضرر دارد، باید تیمم نماید.

اگر به واسطه ی یقین یا ترس ضرر تیمم کند و پیش از نماز بفهمد که آب برایش ضرر ندارد، تیمم او باطل است و اگر بعد از نماز بفهمد، نمازش صحیح است .

کسی که می داند آب برایش ضرر ندارد، چنانچه غسل کند یا وضو بگیرد و بعد بفهمد که آب برای او ضرر داشته ، وضو و غسل او صحیح است. هرگاه بترسد که اگر آب را به مصرف وضو یا غسل برساند، خود او یا عیال و اولاد او، یا رفیقش و کسانی که با او مربوط اند مانند نوکر و کلفت از تشنگی بمیرند یا مریض شوند یا به قدری تشنه شوند که تحمل آن مشقت دارد، باید به جای وضو و غسل ،تیمم نماید.

و نیز اگر بترسد حیوانی که مانند اسب و قاطر معمولا برای خوردن سرش را نمی برند، از تشنگی تلف شود، باید آب را به آن بدهد و تیمم نماید، اگر چه حیوان مال خودش نباشد. و همچنین است اگر کسی که حفظ جان او واجب است به طوری تشنه باشد که اگر انسان آب را به او ندهد، تلف شود.

اگر غیر از آب پاکی که برای وضو یا غسل دارد آب نجسی هم به مقدار آشامیدن خود و کسانی که با او مربوط اند داشته باشد، باید آب پاک را برای آشامیدن بگذارد و با تیمم نماز بخواند. ولی چنانچه آب را برای حیوانش بخواهد، باید آب نجس را به آن بدهد و با آب پاک وضو و غسل را انجام دهد.

آموزش تیمم کردن با خاک

اگر به واسطه ی پیری یا ترس از دزد و جانور و مانند اینها یا نداشتن وسیله ای که آب از چاه بکشد، دسترسی به آب نداشته باشد، باید تیمم کند. و همچنین است اگر تهیه کردن آب یا استعمال آن به قدری مشقت داشته باشد که مردم تحمل آن را نکنند.

اگر برای کشیدن آب از چاه ریسمان و مانند اینها لازم دارد و مجبور است بخرد یا کرایه نماید، اگر چه قیمت آن چند برابر معمول باشد، باید تهیه کند. و همچنین اگر آب را به چندین برابر قیمتش بفروشند. ولی اگر تهیه آنها به قدری پول می خواهد که نسبت به حال او آن مقدار ضرر دارد، واجب نیست تهیه نماید.

اگر ناچار شود که برای تهیه آب قرض کند، باید قرض نماید. ولی کسی که می داند یا گمان دارد که نمی تواند قرض خود را بدهد، واجب نیست قرض کند. اگر کندن چاه مشقت ندارد، به احتیاط واجب باید برای تهیه ی آب ،چاه بکند. اگر کسی مقداری آب بی منت به او ببخشد، باید قبول کند.


بیشتر بخوانید :

آموزش خواندن نماز از دیدگاه اهل سنت و مذهب حنفی

آموزش خواندن نماز صبح به صورت کامل با ترجمه + فیلم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا