دسته‌بندی نشده

آشنایی با کاربردهای درمانی کرم ایمیکویمود 

موارد مصرف کرم ایمیکویمود

کرم ایمیکویمود (Imiquimod cream) با نام تجاری آلدارا از جمله داروهای محرک ایمنی است که برای درمان زگیل و به خصوص زگیل تناسلی کاربرد دارد . زگیل تناسلی توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) که از طریق تماس جنسی منتقل می‌شود، می‌شود. این زگیل‌ها، توده‌های کوچکی هستند که بر روی دستگاه تناسلی یا اطراف مقعد توسعه می‌یابند.

کرم ایمیکویمود از مشتقات ایمیدازول استو برای درمان سه بیماری مختلف پوست تجویز می‌شود. این کرم برای از بین بردن زگیل تناسلی، نوعی از سرطان پوست به نام کارسینومای سلول‌های بازال (پایه‌ای) و یا یک نوع از آسیب نور خورشید به نام کراتوز آفتابی استفاده می‌شود. این دارو به سیستم ایمنی بدن شما کمک می‌کند تا با آسیب‌های پوستی، مبارزه کند.

کراتوز اکتینیک یا کراتوز خورشیدی، توده کوچک، ضخیم و پوسته پوسته است که بر روی پوست ایجاد می‌شود. آن‌ها معمولاً در نواحی از پوست که زیاد (بیش از یک دوره از زمان) در معرض نور خورشید هستند، توسعه می‌یابند. کارسینوم سلول بازال، نوعی از سرطان پوست شایع است که به طور معمول در مناطق در معرض نور آفتاب پوست، مانند سر و گردن توسعه می‌یابد.

مکانیسم اثر کرم ایمیکویمود

این دارو حضور لنفوسیت ها و ماکروفاژها را در ناحیه مبتلا زیاد می کند .همچنین با افزایش سایتوکین ها و اینترفرون الفا باعث افزایش پاسخ ایمنی در محل تومور یا زگیل می شود .

کرم ایمیکویمود فاکتور نکروز کننده تومورال (T N F) را افزایش می دهد . ظاهرا” این دارو رسپتوری بنام ( T.L.R-7 ) را تحریک می کند . نهایتا” این دارو با اصلاح و تشدید پاسخ ایمنی باعث حمله سلول های ایمنی به تومور ها و زگیل میشود .

نحوه مصرف کرم ایمیکویمود

برای درمان بازال سل کارسینوما : پنج نوبت در هفته و به مدت شش هفته بایستی پماد روی ضایعه و حاشیه تقریبا” یک سانتی متری اطراف ضایعه مالیده شود .برای ضایعات با قطر بیش از 2 سانتی متر مصرف این کرم توصیه نمی شود .

برای زگیل تناسلی : سه بار در هفته بایستی پماد را روی ضایعات گذاشت و مدت 6 ساعت پماد روی زگیا ها بماند . بهتر است شب هنگام خواب استفاده شود و صبح شستشو شود.

برای کراتوز اکتینیک: به مدت چهار ماه و دو بار در هفته کرم بایستی روی ضایعات موضعی مصرف شود.

Imiquimod cream

موارد منع مصرف کرم ایمیکویمود

به تاریخ انقضای کرم ایمیکویمود توجه کنید و اگر کرمی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام شده است، از آن مصرف نکنید. هرگز کرم ایمیکویمود را به کس دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.

سؤالات خود را راجع به استفاده از کرم ایمیکویمود ، حتماً از پزشک خود بپرسید. این کرم برای زگیل های تناسلی مخاطی منع مصرف دارد و نباید روی زخم باز و پوست آسیب دیده استفاده نکنید . از این دارو هنگام نزدیکی و مقاربت استفاده نکنید .

تداخلات دارویی کرم ایمیکویمود

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (از جمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

نکاتی که قبل از مصرف کرم ایمیکویمود باید در نظر گرفته شود

برخی از داروها برای افراد با شرایط خاص مناسب نیست و بعضی داروها نیز درصورتی‌که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است قبل از مصرف کرم ایمیکویمود ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

  • در صورت حاملگی یا در صورتی‌که به نوزاد خود شیر می‌دهید.
  • اگر تاکنون سیستم ایمنی بدن شما دچار مشکل شده است، اگر دچار نقص ایمنی هستید و یا اگر شما بیماری خود ایمنی دارید.
  • اگر شما مرد هستید و از کرم ایمیکویمود برای زگیل تناسلی باید استفاده ‌کنید اما ختنه نشده‌اید.
  • اگر سابقه واکنش آلرژیک به دارویی دارید.

اگر در حاضر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویزشده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.

کرم

عوارض جانبی احتمالی کرم ایمیکویمود

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند؛ اما بسیاری از مصرف کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. در صورت بروز مستمر هر یک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:

خارش و قرمزی پوست و پوسته پوسته شدن محل استفاده ، درد و سوزش در محل استعمال کرم ، سر درد و درد های عضلانی ، آبریزش بینی و سرفه و گلودرد ، تب و اسهال و دل درد ، بزرگ شدن غدد لنفاوی ، ضعف عضلانی و عفونت های موضعی . اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از کرم ایمیکویمود می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

توصیه های دارویی مهم کرم ایمیکویمود

  • کرم را اطراف چشم استفاده نکنید . تماس کرم با چشم و مخاط موجب مشکلات چشمی و مخاطی میشود .
  • بعد از مدت تعیین شده محل استفاده کرم را به دقت با آب و مایع شوینده تمیز کنید .
  • اگر واکنش حساسیت شدید بروز کرد ، مصرف کرم را ادامه ندهید .
  • در دوران بارداری و شیر دهی مصرف این دارو بهتر است با نظر پزشک انجام شود .

نحوه نگه‌داری کرم ایمیکویمود

دارو را در جای خنک، خشک و دور از گرما و تابش نور و دسترس مستقیم کودکان نگه ‌دارید.

بیشتر بخوانید:

بیماری hpv ( زگیل تناسلی ) چیست؟

راه های انتقال زگیل تناسلی و پیشگیری از این عارضه خطرناک

روشهای پیشگیری و درمان زگیل تناسلی در آقایان و خانمها

فرق میان زگیل تناسلی و زگیل معمولی چیست ؟

separator line

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا