دسته‌بندی نشده

آشنایی با کاربردهای درمانی فوق العاده شربت زینلین 

موارد مصرف و عوارض جانبی شربت زینلین

شربت زینلین با منشا گیاهی سبب افزایش حرکات روده و تحریک کننده انقباضات منظم عضلات روده برای عمل دفع می شود. شربت زینلین حاوی انجیر، زنجبیل، نعناع فلفلی، سنا، میخک، عصاره مالت و سوربیتول است که همگی برای تحریک روده ها فوق العاده هستند.

یبوست عارضه‌ای در دستگاه گوارش است که بر اثر آن، مواد دفعی در رودهٔ بزرگ سفت می‌شوند و دفع آن‌ها با درد و سختی همراه می‌شود. یبوستِ حاد ممکن است سبب بسته‌شدن روده شود، که به نوبهٔ خود حتی ممکن است نیاز به عمل جراحی داشته باشد. علل بروز این عارضه ممکن است رژیم غذایی نامناسب، برهم خوردن تعادل هورمونی، اثر جانبی داروهای مصرفی یا آناتومی بدن باشد. روش‌های درمان شامل اصلاح رژیم غذایی و تمرینات ورزشی است.

علت اصلی معمولاً کندی سرعت عبور مواد از کولون یا اختلال دفع است. برخی بیماری‌ها موجب یبوست می‌شوند، مانند رژیم کم ‌فیبر یا کم‌ آبی بدن، کم‌ کاری تیروئید، بیماری دیابت، تومورها و سرطان‌های روده. هنگامی که غذا وارد روده می‌شود آب و مواد مغذی از آن جدا می‌شوند و مواد زائد به صورت مدفوع باقی می‌مانند و به‌وسیلهٔ انقباض ماهیچه‌ها در روده حرکت می‌کند. مصرف کمِ فیبر و آب و نداشتن فعالیت بدنی و جلوگیری از دفع، این امر را دشوار می‌کند.از دیگر عواملی که منجر به یبوست می‌شوند می‌توان به چاقی،استرس، عدم تحرک کافی در روز، کهولت سن، خواب نامناسب و بارداری اشاره کرد.

موارد مصرف شربت زینلین

رفع یبوست های مزمن و غیر انسدادی

روش مصرف شربت زینلین

  • بزرگسالان : روزانه یک تا دو قاشق غذا خوری
  • کودکان :1 تا 3 سال : روزانه نصف تا یک قاشق چای خوری
  • 3 تا 6 سال : روزانه یک تا دو قاشق چای خوری
  • 6 تا 15 سال : روزانه یک و نیم تا سه قاشق چای خوری

دارو

شرح مزایای مصرف شربت زینلین

انجیر:

انجیر منبع غنی فیبر غذایی و نیز منبع خوبی از منیزیم، کلسیم، فسفر و ویتامین های C , B , A است.ذلیگنین یک نوع فیبرغذایی غیرمحلول است که به مقدار زیاد در انجیر وجود دارد و نقش عمده ای در جلوگیری و رفع یبوست دارد. انجیر یکی از بهترین میوه ها برای تمیز کردن روده بزرگ و رفع یبوست است که عصاره آن در شربت زینلین بکار رفته است. در قدیم برای از بین بردن یبوست از شربت انجیر استفاده می کردند.

نعناع:

مطالعات بالینی نشان دهنده این امر هستند که روغن نعناع در درمان بعضی از علائم سنـدروم روده تحریک پذیر (IBS) موثر می باشد. طبق این بررسی‌ها بیمارانی که از روغن نعناع استفاده کرده‌اند بین ۵ تا ۲۰ درصد علائم وریدهای شکمی و معده، گرفتگی عضلانی، نفخ معده، یبوست و اسهال را کمتر بروز داده‌اند به همین دلیل این ترکیب در فرمولاسیون شربت زینلین بکار رفته است.

زنجبیل:

قسمت مورد استفاده این گیاه قسمت ریشه یا ریزوم آن می باشد. زنجبیل ترشح بزاق را تحریک می کند، تونوس عضلات روده ای را افزایش می دهد وحرکات دودی روده را فعال می کند بنابراین شربت زینلین با دارا بودن این خواص یبوست را برطرف می کند.

سنا:

آنتراکینون ها و گلوکوزیدهای آن پس از مصرف خوراکی به مقدار کم از طریق روده کوچک جذب می شوند. سنوزید های A و B توسط باکتری های روده بزرگ متابولیزه شده و به مشتقات فعال Rein – anthrone تبدیل می گردد. این ترکیبات که در شربت زینلین وجود دارند موجب تحریک و افزایش حرکـات پرستالتیک روده و کاهش جذب آب و الکترولیت می شود. همچنین ترشح مایعات در روده بزرگ را از طریق تحریک ترشح فعال کلراید افزایش می دهد که موجب تخلیه روده و رکتوم می شود.

میخک:

استفاده از گیاهان و اسانس های گیاهی در تسکین درد سابقه‌ای طولانی دارد. اوژنول که ماده اصلی میخک است که در شربت زینلین وجود دارد. تأثیر بی‌حسی موضعی و خواص ضد دردی مناسبی دارد به همین دلیل در ترکیبات دارویی به عنوان کاهنده درد مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین میخک جریان آنزیمی را افزایش داده و در نتیجه فعالیت گوارشی را تقویت می‌کند و برای رفع نفخ، دردهای شکمی و مشکلات معده مفید است.

شربت

هشدار مصرف شربت زینلین

  • در دوران بارداری و شیردهی شربت زینلین حتما زیر نظر پزشک معالج مصرف گردد .
  • مصرف شربت زینلین در بیمارانی با دردهای‌ شکمی ناشناخته‌ تجویز نمی شود .
  • افرادی که دارای انسداد روده می باشند از مصرف شربت زینلین خودداری نمایند .
  • در صورتی که به طور روزانه به ملین نیاز دارید با پزشک مشورت نمایید .
  • همراه با شربت زینلین مقدار زیادی آب مصرف گردد .
  • با توجه به اینکه اثرات دارو 6-4 ساعت پس از مصرف آن ظاهر می گردد توصیه می شود شربت زینلین را قبل از خواب مصرف نمایید .

عوارض جانبی شربت زینلین

مصرف سنا ایجاد درد و کرامپ های شکمی می نماید . مصرف طولانی مدت و دوزهای بالای شربت زینلین موجب از بین رفتن کارایی روده ، اسهال و از دست دادن آب و الکترولیتها (به ویژه پتاسیم) می گردد .سابقه پزشکی شما و سایر داروهایی که مصرف می کنید ممکن است مصرف ملین ها را محدود کند.

تداخلات دارویی شربت زینلین

ملین ها از جمله شربت زینلین می توانند با رقیق کننده های خون نظیر وارفارین (کومادین ) ، پایین آورنده پتاسیم خون مانند مدرهای تیازیدی و بعضی داروهای قلبی تداخل داشته باشند.

شرایط نگهداری شربت زینلین

شربت زینلین را در جای خنک و دور از دسترس کودکان نگهداری کنید.

بیشتر بخوانید:

همه چیز در مورد شربت لاکسی ژل یا منیزیم هیدروکساید

درمان یبوست با گل سرخ و دمنوش گل محمدی

موارد مصرف شربت لاکتولوز و فواید آن در درمان یبوست

separator line

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا