دسته‌بندی نشده

آشنایی با کاربردهای درمانی آمپول تنیپوساید

موارد مصرف و عوارض جانبی تنیپوساید

تنیپوساید (Teniposide) برای درمان لوسمی استفاده می‌شود. تنیپوساید جز داروهای شیمی درمانی است که با کاهش یا توقف رشد سلول‌های سرطانی کار می‌کند.

مقدار و روش درست مصرف داروی تنیپوساید

قبل از شروع درمان با این دارو، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات دارویی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.

  • دوز و مقدار داروی ، از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ دارو را دقیقاً همانطور که پزشک برایتان تجویز کرده است، استفاده نمایید.
  • این دارو زیر نظر پزشک و به صورت وریدی (طی ۶۰-۳۰ دقیقه) یک یا دو بار در هفته تزریق می‌شود. پزشک تا یک ساعت بعد از تزریق این دارو، علائم بیمار را تحت نظر قرار می‌دهد زیرا ممکن است بیمار بعد از تزریق این دارو دچار افت فشار خون شود.
  • اگر در محل تزریق دارو، احساس درد زیادی می‌کنید، به پزشک خود اطلاع دهید زیرا این دارو می‌تواند به ماهیچه‌های شما آسیب برساند.
  • دوز تنیپوساید و دوره درمان با این دارو به وزن بیمار و میزان اثر بخشی آن برای بیمار بستگی دارد.
  • اگر محلول این دارو به چشم یا پوست شما برخورد کرد، سریعا آن را بشویید.

موارد منع مصرف تنیپوساید

  • به تاریخ انقضای داروی تنیپوساید توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌شده است،از آن مصرف نکنید.
  • هرگز داروی تنیپوساید را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
  • تداخل دارویی تنیپوساید را چک کنید و اگر در حال استفاده از دارویی هستید که با این دارو تداخل دارد، با پزشک خود راجع به استفاده از داروهایتان مشورت نمایید.

مصرف تنیپوساید در دوران بارداری و شیردهی

در دوران بارداری و شیردهی، نباید دارویی را خودسرانه و بدون مشورت با پزشک استفاده کنید. مصرف داروی تنیپوساید در دوران بارداری و شیردهی باید با مشورت پزشک باشد.

تاثیر مصرف داروی تنیپوساید بر رانندگی

تنیپوساید می‌تواند باعث علائمی مانند خواب آلودگی در شما شود، تا زمانی که این علائم را داشتید، از رانندگی کردن بپرهیزید.

تداخلات دارویی تنیپوساید

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز داروی مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

داروی تنیپوساید با داروهای زیر ممکن است تداخل داشته باشد: برخی واکسن‌های زنده (مانند آنفولانزا (بینی) و فلخ اطفال خوراکی)، رقیق کننده‌های خون (مانند وارفارین و انوکساپارین)، سالیسیلات / NSAID ها (مانند آسپرین، ایبوپروفن، ناپروکسن، سدیم سالیسیلات)، دی سولفیرام، مترونیدازول، متوتروکسات، آنتی بیوتیک‌های سولفونامید مانند سولفامتیزول (sulfamethizole).

اگر دکتر به شما به دلایل خاص پزشکی و برای پیشگیری از سکته مغزی یا حمله قلبی ، آسپرین با دوز پایین (معمولاً دوزهای ۳۲۵-۸۱ میلی‌گرم در روز) تجویز کرده است ، باید مصرف آن را ادامه دهید،مگر اینکه دکتر به شما دستور ترک مصرف آسپرین را دهد. راجع به جزئیات بیشتر با داروساز خود مشورت کنید.

اگر داروهایی مصرف می‌کنید که باعث خواب‌ آلودگی می‌شوند، به دکتر یا داروساز خود بگویید، از جمله: الکل، ماری جوانا، آنتی‌ هیستامین‌ها (از قبیل ستیریزین (cetirizine)، دیفن هیدرامین (diphenhydramine))، داروهای خواب و یا اضطراب (مانند آلپرازولام (alprazolam)، دیازپام (diazepam)، زولپیدم (zolpidem))، شل‌ کننده‌های عضلانی و داروهای ضد درد و مسکن (مانند کدئین).

برچسب بر روی تمام داروهای خود را (مانند داروهای آلرژی یا سرفه و سرماخوردگی) بررسی کنید چرا که برخی از آن‌ها از موادی تشکیل شده‌اند که باعث خواب‌ آلودگی می‌شوند. از داروساز خود در مورد استفاده از آن‌ها سؤال کنید تا با خیال راحت بتوانید از این داروها استفاده کنید.

دارو

اثر بر تنیپوساید بر آزمایشهای تشخیصی

ممکن است باعث کاهش سطح Hgb و کاهش شمارش WBC، پلاکت‌ها و نوتروفیل‌ها ‌شود.

هشدار درباره مصرف تنیپوساید

بعضی دارو‌ها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی دارو‌ها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف داروی تنیپوساید ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

  • در صورتی که باردار هستید و یا قصد بچه‌دار شدن دارید و یا در صورتی که به نوزاد خود شیر می‌دهید.
  • اگر مشکلات خونی (کم خونی یا مشکل لخته شدن خون) دارید.
  • اگر پروتئین‌های خون شما کم هستند.
  • در صورتی که سندرم داون دارید.
  • اگر بیماری ویروسی مانند آبله مرغان یا هرپس دارید.
  • اگر بیماری کبدی و کلیوی دارید.
  • اگر اخیرا دچار عفونت بوده‌اید.
  • در صورتی که مشروبات الکلی مصرف می‌کنید.
  • اگر سابقه واکنش آلرژیک به دارویی دارید.

اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویز شده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.

عوارض مصرف تنیپوساید

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض در صورت مصرف بیش‌تر از مقدار این دارو بروز می‌کنند، در‌ صورت بروز هریک از این عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:

  • قلبی ـ عروقی: افت فشار خون در اثر انفوزیون سریع.
  • دستگاه گوارش: اسهال، موکوزیت، تهوع، استفراغ.
  • خونی: آنمی، خونریزی، لکوپنی، سرکوب مغز استخوان (عامل محدود کننده دوز)، نوتروپنی، ترومبوسیتوپنی.
  • پوست: فلبیت و تحریک در محل تزریق، راش.

سایر عوارض: آنافیلاکسی، واکنشهای ازدیاد حساسیت (لرز، تب، کهیر، تاکیکاردی، اسپاسم برونش، تنگی نفس، افت فشار خون، گرگرفتگی)، عفونت.

عوارض مصرف بیش از حد تنیپوساید

این دارو را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک ، مصرف نکنید. اگر احساس کردید که فردی دچار مسمومیت شده است و علائمی مانند تنگی نفس ، غش و ضعف (از حال رفتن) در او دیدید، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

نکات قابل توصیه هنگام مصرف تنیپوساید

1- برای افزایش برون‌ده ادراری و تسهیل ترشح اسید اوریک، مایعات فراوان مصرف کنید.
2- از تماس نزدیک با افراد مبتلا به بیماری‌های عفونی پرهیز کنید.
3- در طول درمان با این دارو از باردار شدن خودداری کنید.
4- ریزش مو پس از قطع دارو برطرف خواهد شد.
5- در صورت بروز زخم یا التهاب گلو و یا بروز خونریزی یا کبودی غیر طبیعی، پزشک را فوراً مطلع سازید.

شرایط نگهداری از داروی تنیپوساید

  • دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.

بیشتر بخوانید:

معرفی داروی ضد سرطان فلوتامید

همه چیز در مورد داروی ضد سرطان اگزالی پلاتین

معرفی داروی ضد سرطان وینورلبین

separator line

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا