دسته‌بندی نشده

آشنایی با مکمل اسکور زینک و فواید آن

کاربردهای درمانی اسکور زینک

اسکور زینک یک مکمل عالی برای تامین زینک و پیشگیری از کمبود آن است. روی (زینک) یکی از عناصر مهم و ضروی است که نقش های بسیار مهم و حیاتی در بدن انسان ایفا می کند، بیش از 100 آنزیم و هورمون برای ترشح و فعال شدن نیاز به روی دارند. سیستم ایمنی روی برای فعالیت سیستم ایمنی بدن ضروری و کمک به تولید گلبول های سفید خون (WBC) می کند که نقش سربازهای دفاعی در بدن برای مقابله با ویروس ها، باکتری ها و عوامل بیماری زا را بر عهده دارند، به همین جهت یکی از علائم کمبود روی ضعف سیستم ایمنی بدن و ابتلای مکرر به بیماری های ویروسی و عفونی مانند سرما خوردگی است.

ویژگیهای اسکور زینک

  • کمک به حفظ سلامت پوست، مو و ناخن
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • پیشگیری از کمبود ویتامین C و زینک
  • تقویت و جلوگیری از ریزش مو
  • فرم گرفتن و سفتی ناخن ها
  • سلامت پوست
  • کمک به افزایش قد در سنین رشد
  • افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن
  • کمک به ترمیم زخم ها
  • پیشگیری از بیماری های سرماخوردگی ، اگزما و ضایعات تخریبی شبکیه چشم

 اسکور زینک

روش و مقدار مصرف اسکور زینک

مقدار مصرف هر فرآورده را پزشک تعیین می کند ، ولی مقدار تجویز معمول این فرآورده جهت پیشگیری از کمبود ویتامین C و زینک در بزرگسالان به صورت روزانه 1 کپسول می باشد.

این مکمل را می توان همراه با غذا مصرف نمود اما از مصرف همزمان با غذاهای حاوی سبوس ، کلسیم و فسفر خودداری شود.

شرح مزایای اسکور زینک

زینک یکی از رایج ترین عناصر موجود در پوسته زمین است. زینک در هوا، خاک، آب و مواد غذایی وجود دارد. این ماده از زمان های قدیم برای ترمیم زخم استفاده می شد. زینک ماده ای معدنی است که برای عملکرد آنزیم ها ضروری است و نفشی مهم در فرایندهای بیولوژیکی شامل تولید سلول برای سلامتی بدن ایفا می کند.

زینک به عملکرد بهینه ایمنی بدن کمک می کند و ایمنی را بالا می برد. بعلاوه سلول های جدید برای تولید کالوژن های سالم و ترمیم زخم ایجاد می کند. این ماده جزئی مهم از آنزیم هایی است که به بینایی کمک می کنند و از کوری جلوگیری می کنند. زینک همچنین نقشی مهم در سوخت و ساز پروتئین و کربوهیدرات دارد و برای افرادی که کم خونی داسی شکل، آکنه، اسهال شدید و زخم معده دارند مکملی مفید است. بعلاوه زینک نقشی مهم در رشد و تکامل اسپرم ایفا می کند.

علائم کمبود زینک عبارتند از ریزش مو، کاهش وزن، تاخیر در ترمیم زخم ها، عفونت مزمن و پوستی خشن و دارای جوش. همچنین کاهش اشتها، افسردگی و ناراحتی روحی نیز مشاهده می شود.

دکتر ویل توصیه می کند بزرگسالان روزانه پانزده میلیگرم مکمل زینک یا سی میلیگرم سبزیجات حاوی زینک مصرف کنند.

مطابق مطالعات موسسه سلامتی ملی، نوزاد هفت ماهه تا سه ساله باید روزانه سه میکروگرم، کودک چهار ساله تا هشت ساله پنج میکروگرم، نوجوان نه تا سیزده ساله هشت میکروگرم، مرد چهارده ساله و بزرگتر یازده میکروگرم، خانم چهارده تا هجده ساله نه میکروگرم، خانم باردار چهارده تا هجده ساله سیزده میکروگرم و خانم باردار نوزده ساله و بزرگتر یازده میکروگرم زینک مصرف کنند.

بهترین زمان برای مصرف مکمل زینک 1 ساعت قبل یا 2 ساعت بعد از غذا می باشد. اما متاسفانه برخی مشکلات گوارشی پیدا می کنند که در اینصورت بهتره همراه غذا مصرف شود. بهتر است بین مصرف مکمل زینک با سایر مکمل ها از جمله آهن و کلسیم چند ساعت فاصله باشد.

مصرف اسکور زینک در بارداری و شیردهی

مصرف این فرآورده در دوران بارداری و شیردهی بلامانع است.

احتیاط مصرف در رابطه با اسکور زینک

قبل از مصرف این فرآورده در موارد زیر با پزشک و یا دکتر داروساز خود مشورت نمایید :
1- بارداری یا شیردهی
2- سابقه حساسیت به هریک از اجزای سازنده فرآورده
3- سابقه بیماری های کلیوی ، سنگ کلیه ، دیابت ، کمبود گلوکز-6-فسفات دهیدروژناز (فاویسم)
4- مصرف داروهایی مثل کینولون (سیپروفلوکساسین) ، تتراسایکلین ها (داکسی سایکلین) ، آسپرین و مکمل های حاوی آهن ، مس ، ویتامین A
5- انجام آزمایش ردیابی خون منفی در ادرار

عوارض جانبی اسکور زینک

هر فرآورده به موازات اثرات درمانی ممکن است باعث بروز بعضی از عوارض ناخواسته نیز شود ، اگرچه همه این عوارض در یک فرد دیده نمی شود ، در صورت بروز عوارض زیر با پزشک یا داروساز مشورت نمایید. این عوارض عبارتند از :

  • احساس ناراحتی در معده ، اسهال خفیف همراه تهوع یا استفراغ

در صورت مشاهده واکنش شدید آلرزیک (بثورات جلدی ، کهیر ، تنگی نفس و التهاب صورت و دهان) ، تب و لرز ، دفع دردناک ادرار و مشاهده خون در ادرار مصرف فرآورده قطع گردد.

مسمومیت با اسکور زینک

در صورت مصرف اتفاقی دوزهای بیش از حد لازم ، فوراٌ با پزشک خود تماس گرفته و یا به یک مرکز درمانی مراجعه نمایید. علائم مسمومیت عبارتند از : استفراغ شدید ، ضعف ، بی قراری و خستگی غیر معمول ، خشکی چشم ، پوست و دهان

شرایط نگهداری اسکور زینک

در محلی خشک و خنک در دمای 25 درجه نگهداری شود.

بیشتر بخوانید:

فواید مکمل روی (Zn زینک)

کاربردهای درمانی کپسول زینک ویتال سان لایف

قرص کلسیم منیزیم زینک برای چه مصرف می شود؟

separator line

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا