دسته‌بندی نشده

آشنایی با موارد مصرف و عوارض تترابنازین

معرفی داروی تترابنازین

تترابنازین (Tetrabenazine) تترابنازین دارویی است که بسیاری از بیماران با مشکلات حرکتی هانتیگتون را به زندگی عادی برمی گرداند. این دارو برای کاهش حرکات غیرقابل کنترل (کورا) کاربرد دارد گرچه این دارو برای کنترل این بیماری استفاده می شود و درمان کننده بیماری نیست.

نام تجاری: زنازین (Xenazine), نیتومان (Nitoman), رووکون (Revocon)

موارد مصرف تترابنازین

  • درمان حالات کره ناشی از بیماری هانتینگتون

مکانیسم اثر تترابنازین

به نظر می رسد تترابنازین با کاهش واسطه های شیمیایی منوآمینی در مغز مانند دوپامین، سروتونین و نوراپی نفرین اثرات درمانی خود را اعمال می کند.

تترابنازین

فارماکوکینتیک تترابنازین

متابولیــت اصلــی تترابنازیــن، هیدروکســی تترابنازیــن اســت که خــود یک متابولیت فعال محسوب می شود. بخش عمده این دارو از راه کبد دفع می شود.

مقدار مصرف تترابنازین

اختلالات حرکتی ناشی از کره هانتیگتون، کری پیری و حالات نورولوژیک مربوط به آن
ابتدا مقدار 5/12 میلی‌گرم دو بار در روز (در سالخوردگان mg/day 5/12) مصرف، و سپس با افزایش تدریجی مقدار مصرف به 25-5/12 میلی‌گرم سه بار در روز می‌رسد. حداکثر مقدار مصرف mg/day 200 است.

مصرف تترابنازین در بارداری و شیردهی

C ( داروهای گروه C فقط باید با تجویز پزشک مورد مصرف قرار بگیرد. خطرات ناشی از مصرف این گروه از داروها هنوز رد نشده است و یا اینکه مطالعات انسانی انجام نشده است و پزشک زمانی که احساس کند فواید مصرف این گروه از داروها از مضرات احتمالی آن بسیار بیشتر است و مصرف آن برای بیمار ضروری است تجویز انجام می‌دهد. )

هنوز مشخص نیست که تترابنازیــن بتواند به شیر مادر منتقل شود و یا به کودک شیرخوار آسیب برساند٬ در هر صورت قبل از مصرف این دارو در دوران شیردهی با پزشک خود مشورت نمایید .

موارد منع مصرف تترابنازین

این دارو بــرای بیمارانی که به این دارو یا اجزای آن حساســیت دارنــد منع مصرف دارد. بیمارانی که سابقه افسردگی دارند یا در حال حاضر افســرده هســتند گروه دیگری هستند که مصرف این دارو برایشان ممنوع است. تترابنازین همراه داروهای MAOI مانند ترانیل سیپرومین و فنلزین منع مصرف دارد و برای قطع مصرف این داروها و آغاز مصــرف تترابنازین باید بین ۱۴ روز فاصله در نظر گرفته شود.

عوارض جانبی تترابنازین

شایع ترین عوارض مصرف تترابنازین شامل خواب آلودگی و افت فشارخون ارتواستاتیک است. دقت هنگام رانندگی یا کار با ماشین آلات لازم است. آکاتازیا، گیجی، احساس تحریک پذیری، خستگی و پارکینسونیسم هم از دیگر عوارض تترابنازین هستند.

قرص تترابنازین

تداخلات دارویی تترابنازین

تترابنازیــن می تواند اثر لوودوپا را در درمان پارکینسون کاهش دهد. مصرف همزمــان تترابنازین بــا مهارکننده های MAO می تواند باعــث تحریک پذیری و افزایش فشارخون شود. مصرف همزمان تترابنازین با داروهای آنتی سایکوتیک می تواند باعث بروز عوارض شدید کاهش دوپامین شود.

موارد احتیاط هنگام مصرف تترابنازین

تترابنازین در موارد زیر باید با احتیاط تجویز می شود:

افســردگی: به محض آغاز علائم افســردگی مصرف تترابنازین باید قطع شود.

پارکینسونیســم: تترابنازین بــه علت مهار رســپتورهای دوپامینــی می توانــد در بعضی از بیماران خصوصا افراد مسن علائم پارکینسونیسم ایجاد کند. ضمنا حرکات کره ای choreiform movments ناشی از مصرف لودوپا در بیماران مبتلا به پارکینسونیسم باید با کاهش دوز لوودوپا انجام شــود و نباید برای درمان آنها از تترابنازین اســتفاده شــود زیرا مصرف تترابنازیــن علائم پارکینسونیم را در این بیماران تشدید می کند.

شیوه نگهداری تترابنازین

  • دارو را در دمای کمتر از ۳۰ درجه سانتیگراد، دور از نور و درون جعبه نگهداری نمایید.
  • دارو را دور از دسترس اطفال قرار دهید.
  • از مصرف داروی تاریخ گذشته خودداری نمایید.

divider

بیشتر بخوانید:

همه چیز در مورد قرص پانکراتین و عوارض مصرف این دارو

موارد مصرف قرص فاموتیدین و عوارض جانبی این دارو

موارد مصرف قرص مترونیدازول و عوارض خطرناک این دارو

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا