دسته‌بندی نشده

آشنایی با مزایای مکمل آمینو انرژی دوبیس

معرفی مکمل آمینو انرژی دوبیس

آمینو انرژی دوبیس با دارا بودن 12 آمینو اسید (از جمله BCAA، آلانین، آرژنین و گلوتامین) مکملی مناسب جهت به حداکثر رساندن سنتز پروتئین در عضلات می باشد. به عبارتی این مکمل محصولی آنابولیک (عضله‌ساز) و ضد کاتابولیک (پیشگیری کننده از تجزیه عضلات) است.

علاوه بر این، آمینو آنرژی دوبیس حاوی عصاره چای سبز، عصاره قهوه سبز و کافئین برای افزایش انرژی در حین تمرین و کمک هر چه بیشتر به سوزاندن چربی‌ها می باشد. آمینو اسید های BCAA (ال- ایزو لوسین، ال-والین، ال-لوسین) سریعاً وارد جریان خون شده و برای ساخت پروتئین به عضلات رسیده، روی بازتولید عضلات اثر گذاشته و باعث رشد الیاف عضلانی می‌شود (ساخت پروتئین سرعت می‌گیرد).

همچنین بی سی‌ای ای قبل از فعالیت جسمانی، عضلات شما در قبال کاتابولیزم محافظت نموده و از تجزیه پروتئین عضله پیشگیری می‌کند. علاوه بر این در صورت داشتن مدت زیادی تمرین شدید، سطح بالای BCAA در بدن طی تمرین می‌تواند موجب کاهش تولید سروتونین در مغز گردد، که سبب کاهش و تاخیر احساس خستگی تمرین می شود.

گلوتامین موجود نیز یک آمینواسید نیمه ضروری بوده و نقش حیاتی در ترمیم بافت ماهیچه ای بدن دارد. وجود گلوتامین در این مکمل به بدن کمک می کند تا با سرعتی بالا بافت های ماهیچه ای را که در اثر ورزش های سنگین، رژیم و استرس تضعیف شده را ترمیم نماید. همچنین قدرت لازم را برای ادامه تمرین ها فراهم می آورد. بنابراین گلوتامین نه تنها موجب ترمیم ماهیچه ها بلکه باعث تقویت ماهیچه و جلوگیری از هر گونه گرفتگی عضلانی می شود.

موارد مصرف مکمل آمینو انرژی دوبیس

  • ساخت، بازسازی و افزایش عملکرد بافت‌های ماهیچه‌ای و عضلانی
  • حفظ توده عضلانی قبل و حین تمرین
  • افزایش انرژی در حین تمرین و تسریع در بهره‌گیری از آن
  • کاهش احساس خستگی بعد از تمرین

مکمل

مزایای مصرف مکمل آمینو انرژی دوبیس

مکمل آمینو اسید یکی از مهم ترین مکمل های ورزشی محسوب می شود. آمینو اسیدها بلوک‌ های سازنده‌ پروتئین هستند و در منابع غذایی متعددی یافت می‌شوند. برخی از آمینو اسیدها توسط بدنتان ساخته می‌شوند ، اما برخی از آنها که ” آمینو اسیدهای ضروری ” نامیده می‌ شوند ، باید از طریق مواد غذایی یا مکمل‌ ها تامین شوند.

برخی از متداول ترین عملکردهای مکمل آمینو اسید عبارتند از اعمالی همانند سم زدایی در بدن ، افزایش عملکرد مغزی ، سنتز سلول های خون ، افزایش سیستم ایمنی بدن و فراهم کردن انرژی. بدون مصرف آمینو اسید ها شما ممکن است بیمار شوید و حس تنبلی و رخوت کنید ، مخصوصا اگر در باشگاه مشغول به فعالیت باشید ، کمبود آمینو اسید اثرات دیگری هم دارد.

از طریق رژیم غذایی نیز می توانید آمینو اسید مورد نیاز خود را دریافت کنید. هر چیزی از جمله حبوبات سبز ، شکلات تلخ ، میوه و سبزیجات ، مواد لبنی ، ماهی و گوشت جز منابع آمینو اسیدها هستند و بدن شما سرانجام آنها را به پروتئین های قابل استفاده تبدیل می کند. اگر چه مکمل‌ های آمینو اسید اغلب توسط ورزشکاران مصرف می‌شود ، اما هر کسی می‌تواند از آنها بهره ببرد. چرا که آمینو اسیدها آنزیم تولید می کنند و در بهبود خلق و خو ، تمرکز ، خواب و تعداد دیگری از اتفاقات فیزیولوژیکی بدن شما دخالت دارند.

تاثیر مکمل آمینو اسید در افزایش استقامت :

مکمل آمینو اسید روشی که بدنتان از کربوهیدرات و چربی استفاده می‌کنند را تغییر می‌دهد. در اغلب ورزشکاران خصوصا آن‌ هایی که فعالیت‌ های شدید مثل دویدن را انجام می‌دهند ، مشکل اصلی کاهش گلیکوژن است که باعث خستگی شده و عملکردشان را ضعیف می‌کند. جالب توجه است مطالعاتی که در سال 2011 بر روی 7 داوطلب مرد در طول انجام تمریناتی برای کاهش گلیکوژن طراحی شده بود ، به یک گروه از آنان آمینو اسید شاخه‌ دار و به گروه بعدی دارونما داده شد. ذخیره گلیکوژن در گروهی که آمینو اسید شاخه‌ دار مصرف کرده بودند حفظ شد و 17.2 درصد باعث افزایش عملکردشان گردید.

تاثیر مکمل آمینو اسید در افزایش رشد عضلات :

اصلی‌ ترین دلیلی که مردم به مکمل‌ ها روی می‌آورند ، رشد عضلات است. نشان داده شده که آمینو اسید لوسین به طور قابل توجهی بعد از ورزش به عنوان تنظیم کننده عمل کرده و پروتئین را برای رشد عضلات سنتز می‌کند. استرسی که شما در هنگام ورزش دارید باعث تحریک و تشویق آن می‌شود. حالا بدن شما آنچه که برای رشد و آماده سازی بهتر برای تمرینات بعدی لازم است را در اختیار دارد. در مجموع مکمل آمینو اسید با بهبود ریکاوری عضلات ، افزایش سطح تستسترون و افزایش غلظت هورمون رشد توانایی افزایش توده عضلانی را دارد.

تاثیر مکمل آمینو اسید در چربی سوزی :

آیا می دانید چگونه آمینو اسید باعث حفظ ذخیره گلیکوژن در ورزشکاران می شود ؟ با چربی سوزی. مصرف آمینو اسید می‌تواند باعث تبدیل چربی به انرژی و افزایش سوخت و ساز شود. برای آن‌ هایی که قصد چربی سوزی دارند یا ورزشکارانی که رژیم کم کربوهیدرات دارند ، این آمینو اسید به سوخت رسانی و چربی سوزی بدنشان کمک می‌کند.

اگر چه اکثر مکمل‌ های چربی سوز دارای سطح بالایی از محرک‌ ها و مواد دیگری هستند که مدعی افزایش سوخت و ساز می‌باشند ، اما مکمل‌ آمینو اسید نیز می‌تواند در چربی سوزی شکم نقش داشته باشد. بر اساس تحقیقی که در سال 2007 منتشر شده است ، مصرف مکمل آمینو اسید سویا به مدت 3 ماه با افزایش چربی شکمی در زنانی که در سنین یائسگی بودند ، مبارزه کرد. مصرف مکمل‌ آمینو اسید در کنار یک رژیم غذایی در مقایسه با حالتی که تنها رژیم بگیرید ، می‌تواند سرعت چربی سوزی را افزایش دهد.

تاثیر مکمل آمینو اسید در کاهش خستگی :

با توجه به یافته‌ های علمی آمینو اسید BCAA توانایی رفع و خنثی کردن خستگی ذهنی که گاهی در طول تمرینات طولانی اتفاق می‌افتد ، را دارد. در واقع این موضوع به علت رابطه این آمینو اسید با تریپتوفان می باشد. معمولا وقتی میزان آمینو اسید شاخه‌ دار در بدن افت می‌کند ، بدن تریپتوفان بیشتری تولید می‌کند که باعث ترشح سروتونین در مغز می‌شود و در نتیجه موجب ایجاد خستگی و همینطور خستگی ذهنی می‌ شود.

آمینو اسید شاخه‌ دار از این فرآیند جلوگیری می‌کند. با حفظ تریپتوفان ، مکمل آمینو اسید حافظه کوتاه مدت و تواناییتان را افزایش می‌دهد. در طول رقابت ، خصوصا آن‌ هایی که تمریناتشان چندین ساعت طول می‌کشد ، این موضوع می‌تواند عاملی برای موفقیت محسوب شود.

تاثیر مکمل آمینو اسید در جلوگیری از تخریب عضلات :

بدن ما توانایی از بین بردن عضلات و تبدیل آن‌ ها به انرژی را دارد. این اتفاق مخصوصا در طول تمرینات قدرتی و یا در مواردی که شخص کالری مصرفی‌ اش را کاهش داده است ، بسیار اتفاق می‌افتد. مصرف مکمل‌ هایی مثل BCAA می‌تواند بدن را از مصرف عضلات به عنوان منبع انرژی باز دارد. آمینو اسید و پروتئین را به عنوان یک نیروی کمکی برای عضله سازی می‌شناسیم. اما تحقیقات نشان داده‌ اند که آمینو اسید حتی برای عضلاتی که تمرین داده نمی‌شوند ، نیز می‌تواند مفید باشد.

تحقیقی در دانشگاه سائوپائولو که در مجله‌ “Muscle & Nerve” چاپ شده است ، نشان داده که مصرف آمینو اسید لوسین در موش‌ ها از تجزیه‌ عضلاتی که بی حرکت مانده بودند ، جلوگیری کرده است. محققان توضیح داده‌ اند که لوسین ، تاثیر ژنی که در دوره‌ های عدم فعالیت باعث شکست عضلانی می‌شود را ، کاهش خواهد داد.

تاثیر مصرف مکمل آمینو اسید در بهبود ریکاوری :

مکمل آمینو اسید توانایی سنتز پروتئین عضلات را افزایش می‌دهد و از عضلات محافظت می‌کند ، یعنی بعد از تمرین سریع‌ تر بدن ریکاوری می‌شود یا به حالت اولیه بر می‌گردد و فراموش نکنید که استراحت و ریکاوری برای تناسب اندام مهم است. پس مطمئن شوید که ریکاوری کامل انجام شود ، چون این موضوع در پیشرفت‌ شما نقش حیاتی دارد.

تاثیر آمینو اسید در کاهش درد عضلات :

وقتی خطر آسیب رسیدن به عضلات کاهش و از طرف دیگر ریکاوری افزایش پیدا می‌کند ، درد عضلات نیز محدود می‌شود که در نتیجه بعد از انجام تمرینات سخت ، درد عضلات کمتر خواهد بود. در سال 2006 پژوهشی در مورد تاثیر مکمل‌ آمینو اسید‌ی مشتمل بر 9 آمینو اسید‌ ضروری و 3 آمینو اسید‌ غیر ضروری بر درد عضلات صورت گرفت. محققان دریافتند وقتی این مکمل در روزهای ریکاوری مصرف شود ، باعث کاهش درد عضلانی می گردد.

تحقیقات علمی ورزشی مشخص کرده است که استفاده از این مکمل ، همچنین ممکن است به عملکرد ورزشی در ورزش‌ های استقامتی نیز کمک کند. تحقیقاتی که توسط موسسه‌ تحقیقاتی غذایی saga صورت گرفته نشان داد که میزان VO2max ( حداکثر اکسیژن مصرفی ) زمانی که از مکمل‌ های آمینو اسید استفاده شده است ، بالاتر از زمانی بود که دارونما مصرف شده است.

محققان نتیجه گرفتند که استفاده از مکمل‌ های ایزولوسین ، والین و لوسین می‌توانند ظرفیت شما در ورزش‌ های استقامتی را افزایش دهند. خانم‌ ها هم می توانند همانند آقایان از همه مکمل‌ های آمینو اسید بهره ببرند ، مصرف مکمل‌ آمینو اسید می تواند باعث افزایش عضله سازی و چربی سوزی شود. مصرف آمینو اسیدها در کنار رعایت رژیم غذایی صحیح و تمرینات منظم واقعا در نتیجه گیری خانم‌ ها از تمرین تاثیر دارد و کمک می کند تا فیزیکی کم چرب و شکیل ساخته شود.

مکمل ورزشی

مقدار و نحوه مصرف مکمل آمینو انرژی دوبیس

روزانه 2 مرتبه (قبل و بعد از تمرین)، 9 گرم از پودر را داخل یک لیوان آب یا آبمیوه بریزید و میل نمایید.

عوارض جانبی مکمل آمینو انرژی دوبیس

با وجود اینکه مکملهای آمینو اسید می‌توانند جذب پروتئین شما را افزایش دهند، نباید آنرا بدون مشورت با پزشکتان مصرف نمایید. پروتئین، حجم کارکرد کلیه‌های شما را افزایش می‌دهد، چرا که سوخت و ساز پروتئین، سمومی تولید می‌کند که کلیه‌ی شما مسئول دفع آن خواهد بود؛ بنابراین مصرف زیاد پروتئین، می‌تواند بر کارکرد کلیه‌ی شما اثر منفی بگذارد.

توصیه ها برای مصرف مکمل آمینو انرژی دوبیس

  • مکمل آمینو انرژی دوبیس را از مراکز معتبر و داروخانه ها خریداری کنید.
  • این فرآورده مکمل غذایی بوده و جهت تشخیص، پیشگیری و یا درمان نمی باشد.
  • این محصول در دوران بارداری و برای افراد زیر 18 سال منع مصرف دارد.
  • به علت داشتن کافئین بیش از میزان توصیه شده مصرف نکنید.
  • در جای خشک، خنک و دور از دسترس کودکان نگهداری گردد.

separator line

بیشتر بخوانید:

فواید و عوارض مصرف مکمل پمپ برای ورزشکاران

فواید باورنکردنی مکمل آمینو اسید برای ورزشکاران

فواید و عوارض مصرف مکمل گینر (Weight Gainer)

separator line

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا