دسته‌بندی نشده

آشنایی با علل و درمان بیماری سرماخوردگی

با مجله دلگرم همراه باشید تا با سرما خوردگی ، علل و درمان های آن بیشتر آشنا شوید

آیا می دانستید که بیش از دویست نوع ویروس سرما خوردگی وجود دارد و این ویروس ها می توانند تا مدت های طولانی در محیط زنده بمانند و از طریق دست ما به بینی و چشم انتقال پیدا می کنند؟ ویروس سرماخوردگی از طریق سرفه کردن، عطسه کردن و تماس با افراد و اشیاء آلوده قابل انتقال است.

علل سرما خوردگی

این عقیده که ما با قرار گرفتن در معرض سرما دچار سرما خوردگی می شویم، عقیده ای نادرست و اشتباه است چرا که برای ابتلا به سرماخوردگی ابتدا باید با ویروس تماس پیدا کنیم. اما مسائلی مثل خستگی، کار زیاد، استرس، بی خوابی و تغذیه نامناسب بدن ما را آماده می کند که راحت تر ویروس سرماخوردگی را جذب کنیم. برای همین است که گاهی اوقات فکر می کنیم که ما به دلیل بی خوابی سرما خورده ایم.

چگونه سرما میخوریم

برخی از ویروس ها هستند که در سرما و هوای سرد، بارانی و مرطوب راحت تر جذب بدن می شوند شاید به همین خاطر است که ما فکر می کنیم در فصل سرما، سرما می خوریم.

بیماری سرماخوردگی، یکی از شایع ترین بیماری های انسان است چه در جوامع صنعتی چه در جوامع در حال توسعه. با توجه به ازدحام جمعیت به خصوص در شهر ها و محیط های کاری این بیماری به لحاظ انتقال بیماری از افراد به افراد دیگر در داخل شهر ها و مراکز تجمع بیشتر دیده می شود.

در صورتی که ما بتوانیم برخی از مسائل پیشگیری را انجام دهیم با شیوع کمتری نسبت به این بیماری رو به رو خواهیم بود.

تشخیص سرماخوردگی

معمولا سرماخوردگی ها به شکل علائمی است که اکثرا افراد خودشان با آن آشنایی دارند و می توانند بیماری را تشخیص دهند. فرض بر این است که فرد می تواند با درمان های مناسب خانگی این بیماری را اداره کند و اگر اداره شود معمولا نیازی به مراجعات پزشکی در آن کمتر است. اگر با این بیماری که به سادگی قابل درمان است به شکل صحیح برخورد نشود، می تواند منجر به بیماری های پیشرفته تری شود که فرد بیمار را نیازمند به ویزیت های مکرر و درمان های خاص می کند.

بروز سرماخوردگی

عامل اصلی این بیماری ویروس ها هستند، ویروس هایی که شکل ها و انواع مختلفی دارند، معمولا ویروس های سرماخوردگی، بیماری هایی هستند که با دوره های 5 یا 6 روز در هفته مریض به سمت بهبودی می رود ولی در مواردی هم ویروس هایی هستند که بیماری طولانی تر می شود یا علائم وخیم تری داشته باشد، مثلا ویروس آنفولانزا که از دسته بیماری های سرماخوردگی است.

شیوع این دسته از سرماخوردگی ها نسبت به سرماخوردگی های معمولی کمتر است. در سرماخوردگی، مهم ترین کار این است که فرد درمان های خارج از ضوابط علمی انجام ندهد، به خصوص مصرف آنتی بیوتیک ها، زیرا مصرف این دارو ها نه تنها کمکی به درمان این بیماری نمی کند، بلکه می تواند فرد را دچار عوارضی کند و دوره سرماخوردگی کوتاه را طولانی تر کند و حتی منجر به بیماری هایی مانند سینوزیت شود.

درمان سرماخوردگی

اگر بخواهیم درمان سرماخوردگی را در یک جمله خلاصه کنیم، درمان سرما خوردگی، عبارت است از رژیم غذایی و استراحت. اگر به کتاب های مرجع گوش و حلق و بینی در رابطه با این بیماری مراجعه کنیم خواهیم دانست که در آخرین چاپ های این کتاب ها هم درمان سرما خوردگی را همین دو نکته اظهار داشته اند.

سرماخوردگی یکی از شایع ترین بیماری های انسان است، مردم فکر می کنند که دارو نقش درمان کننده سرماخوردگی را دارد اما بر خلاف چیزی که مردم گمان می کنند دارو تنها نقش کمک کننده دارد و در کنار درمان های اصلی بیماری عرض کردیم قرار می گیرد.

رژیم غذایی مناسب برای سرماخوردگی

رژیم مایعات ولرم فراوان است، یعنی فرد سعی کند که در طول دوره بیماری از مایعات ولرم، سوپ ها، چایی کمرنگ، بعضی از مواد به شکل جوشانده مانند چایی استفاده کند، حتی خوردن مایعات فراوان که ترشحات مریض را رقیق می کند در درمان این بیماری موثر است.

فرد باید خودش استراحت جسمی را رعایت کند، تا سیستم ایمنی بدن بتواند دوره این بیماری را طی کند.

ویروس سرما خوردگی

معمولا ما در این بیماری زمانی شخصی را توصیه به ارجاع به پزشک می کنیم که فرد با شروع بیماری این مسائل بهداشتی را رعایت کرد، شست و شو با سرم فیزیولوژی انجام داد، مسکن های کوچکی مصرف کرد، اگر بعد از چهار الی پنج روز حال فرد رو به بهبودی رفت دیگر نیازی به مراجعه به پزشک ندارد ولی اگر بعد از چهار الی پنج روز علائم تشدید شد باید به پزشک مراجعه کند.

با این حساب نمی توانیم از ویروس سرماخوردگی دوری کنیم و ممکن است که هرکدام از ما در سال یک دو یا چند بار دچار این بیماری شویم. استراحت کافی نوشیدن مایعات فراوان و قرقره کردن آب ولرم با نمک و در کنار تمام این ها استفاده از داروهایی که پزشک تجویز می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا