دسته‌بندی نشده

آشنایی با شربت پدیاتریک گریپ

موارد مصرف شربت پدیاتریک گریپ

پدیاتریک گریپ (Pediatric Gripe) به منظور کاهش احتقان بینی و شیپور استاش ناشی از سرماخوردگی، التهاب سینوس ها و عفونت های شدید دستگاه تنفسی فوقانی، درمان علامتی رینیت آلرژیک فصلی و رینیت وازوموتور و کاهش التهاب گوش میانی ناشی از سروز یا تغییرات فشار هوا در کودکان بکار می رود.

سرماخوردگی درمانی ندارد و درمانهای رایج هیچگونه نقشی در بهبودی سریعتر بیماری ندارد . تجویز دارو در جهت کاهش علائم آن همانند تب و یا درد موثر است.

نام تجارى دارو: Naldecon
طبقه‌بندی درمانی: ضد سرماخوردگی کودکان

مکانیسم اثر پدیاتریک گریپ

فنیل پروپانول آمین و فنیل افرین از ترکیبات مقلد سمپاتیک بوده که با اثر برگیرنده های آلفا مخاط دستگاه تنفس، موجب انقباض عضله صاف و در نتیجه کاهش تورم مخاط، کاهش پرخونی، خیز و احتقان بینی می شوند.کلرفنیرآمین نیز با جلوگیری از اثرات هیستامین از بروز علائم آلرژیک جلوگیری می کند.

میزان مصرف پدیاتریک گریپ

  • کودکان ۱۲ـ۶ سال: مقدار ۸ml از شربت ۴ـ۳ بار در روز.
  • کودکان ۶ـ۱ سال: مقدار ۴ml از شربت ۴ـ۳ بار در روز.
  • کودکان ۱۲ـ۶ ماه: مقدار ۲ml از شربت ۴ـ۳ بار در روز.

شربت

موارد منع مصرف پدیاتریک گریپ

در مبتلایان به گلوکوم با زاویه باریک، احتباس ادرار، زخم گوارشی، زیادی فشار خون، بیماریهای شدید شریان کرونرو ، آسم شدید نباید مصرف شود.

عوارض جانبی پدیاتریک گریپ

  • اعصاب مرکزی: بی قراری، لرزش، ضعف، رنگ پریدگی پوست، ‌بی خوابی، توهم، ‌تشنج، ضعف CNS، سرگیجه، عصبانیت.
  • قلبی ـ ‌عروقی: آریتمی، ‌کلاپس قلبی، عروقی، ‌کمی فشار خون.
  • دستگاه گوارش: خشکی دهان، ‌بی اشتهایی، ‌تهوع، ‌استفراغ.
  • سایر عوارض: تاری دید، ‌سوزش ادرار، اشکال در تنفس.

تداخلات دارویی پدیاتریک گریپ

مصرف همزمان این فراورده با داروهای ضدافسردگی سه حلقه ای و سایر داروهای تضعیف کننده CNS ، موجب تشدید اثرات این داروها می گردد. داروهای مهارکننده مونوآمین اکسیداز (MAO) و مهارکننده های گیرنده بتا-آدرنورژیک نیز اثرات ترکیبات مقلد سمپاتیک موجود در این فراورده را افزایش می دهند.

هشدار ها در رابطه با پدیاتریک گریپ

مصرف این دارو در بیماران تحت درمان با داروهای مهارکننده آنزیم مونوآمین اکسیداز (MAO) ممکن است موجب تشدید اثرات سمپاتیک، تحریک سیستم عصبی مرکزی و ایجاد تشنج یا کلاپس قلبی-عروقی شود.

نحوه نگهداری پدیاتریک گریپ

دارو را در دمای اتاق نگهداری کنید.

سرماخوردگی

نکات مهم در رابطه با سرماخوردگی کودکان

برای درمان سرماخوردگی کودکان زیر 2 سال از دارو استفاده نکنید.» این پیشنهاد سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) به والدین است.هرچند استفاده از داروهای بدون نسخه سرماخوردگی کمک می‌کند تا کودک سرماخورده احساس بهتری داشته باشد اما به گفته محققان، این داروها می‌توانند خطرهای جدی برای شیرخواران ایجاد کنند و به همین دلیل مصرفشان در شیرخواران و کودکان زیر 2 سال توصیه نمی‌شود. حتی درباره استفاده از این داروها در کودکان بالای 2سال هم اختلاف نظر وجود دارد.

داروهای بدون نسخه سرماخوردگی درمان موثری برای سرماخوردگی نیستند، سرماخوردگی را درمان نمی‌کنند و استفاده از آنها کمک نمی‌کند سرماخوردگی زودتر درمان شود. حتی ممکن است عوارض جانبی مانند افزایش ضربان قلب و تشنج نیز در پی داشته باشند. متخصصان سازمان غذا و داروی آمریکا در حال مطالعه و بررسی ایمنی داروهای سرماخوردگی در کودکان بالای 2سال هستند.

اگر می‌خواهید به کودک زیر 2 سال داروی سرماخوردگی بدهید، دستورالعمل دارو را به دقت مطالعه کنید. 2 دارو با مواد تشکیل‌دهنده مشابه را همزمان به کودک ندهید. داروهای آنتی‌هیستامین، ضدالتهاب و مسکن ممکن است ترکیب‌های مشابه داشته باشند.

داروهای مسکن مانند استامینوفن یا ایبوپروفن به کاهش تب و کمتر شدن شدت گلودرد یا سردرد کمک می‌کنند. اگر به کودک مسکن می‌دهید، به مقدار مصرف دارو به دقت توجه کنید.

به کودکان کمتر از 6 ماه، کودکانی که بدنشان دچار کم‌آبی شده است یا مدام استفراغ می‌کنند، ایبوپروفن ندهید. استفاده از آسپیرین نیز در افراد زیر 18 سال به دلیل ارتباط آن با بیماری نادر اما مهلک نشانگان ری، ممنوع است. اگر می‌خواهید برای درمان سرماخوردگی کودک از داروهای گیاهی استفاده کنید، ابتدا با پزشک کودک مشورت کنید.

بیشتر بخوانید:

آشنایی با شربت سرماخوردگی کوریزان

علت سرماخوردگی مکرر کودکان چیست؟

پماد ب ب کلد : ضد سرماخوردگی و گرفتگی بینی کودکان

separator line

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا