دسته‌بندی نشده

آشنایی با ادویه های هندی و کاربرد آنها در آشپزی

ادویه‌ های هندی و خواص درمانی آن‌ها

از آنجا که در آشپزی هندی از روغن و فلفل استفاده زیادی می‌شود، ممکن است غذاهای هندی برای معده سنگین بوده و هضم آن‌ها آسان نباشد. در این مطلب می‌خواهیم به معرفی برخی از بهترین ادویه‌ های هندی بپردازیم و از خوبی‌هایشان برای سلامتی تعریف کنیم. برای آشنایی بیشتر با دلگرم همراه شوید.

هل ملکه ی ادویه های هندی

هل به عنوان یک ادویه معطر و طعم دهنده قوی در گوشت هندی، سبزیجات، چای، شیرینی و درتمامی غذاهای متنوع این کشور استفاده می شود. سعی کنید دانه های هل یا پودر هل را به دستورغذای خود اضافه کنید تا غذایی معطر و خوشبو داشته باشید.

آشنایی با ادویه های هندی و کاربرد آنها در آشپزی

شیره انقوره یا جوهر شیطان

شیره انقوزه با نام جوهر شیطان در هندوستان شناخته شده است . جوهر شیطان نامی است که به دلیل طعم و بوی بسیار تند این ادویه به آن داده شده. این ادویه شیطانی از عصاره ریشه یا ساقه های گیاهی خاص در هندوستان تهیه می شود که البته تمامی این گیاه خواص دارویی دارد و از نظر پزشکی برای سلامتی انسان مفید است. سرزمین اصلی این گیاه هندوستان است اما برخی کارشناسان ردپایی از این ادویه بسیار محبوب هندی ها را در آمریکا نیز یافته اند.

روش تهیه ی شیره انقوره یا جوهر شیطان

روش تهیه این ادویه به این گونه است که با ابزاری شبیه چکش ریشه و ساقه های این گیاه را می کوبند و بعد شیره حاصله شده را می خشکانند و به صورت های مختلف وارد بازار مصرف می کنند که البته بوی بسیار تند و نامطبوعی هم ایجاد می شود که عامل اصلی آن گوگرد موجود در این گیاه است. برای قابل مصرف شدن شیره این گیاه آن را با نشاسته مخلوط می کنند و محصول نهایی را به صورت میله های بسته بندی شده و قابل مصرف به بازار عرضه می کنند. این ادویه در تهیه انواع سس و ترشی نیز مصرف می شوند

خردل اصلی ترین مزه در غذای هندی

دانه های خردل به تنهایی قابل استفاده نیستند بلکه این دانه های باید با برخی از گیاهان و مواد دیگر ترکیب شده و سپس مورد استفاده قرار گیرند این مواد عبارتند از روغن گندم ، سبزیجات معطر، فلفل و چند نوع ادویه دیگر پس از آن محصول نهایی برای طبخ قابل استفاده خواهد بود. این دانه ها معمولا به صورت زرد رنگ، قهوه ای و یا سفید در طبیعت به عمل می آیند این دانه های عطر و طعم بسیار قوی ای دارند که حتی در برخی از موارد آزاردهنده است. این ادویه معطر بیشتر در دستور غذاهای جنوب هندوستان دیده می شود که به این نوع دستور پخت غذا در جنوب هندوستان تادکا Tadka می گویند.

در این روش طبخ عطر و روغن غذا به صورتی متفاوت از دیگر نقاط هندوستان قابل تشخیص خواهد بود. محصول خردل زرد و سفید مخصوص جنوب اروپاست و خردل قهوه ای از چین به شمال هندوستان آورده شده و خردل سیاه نیز در منطقه مدیترانه کشت می شود . سس خوراکی خردل یکی از معروفترین محصولات غذایی در ایالامت متحده آمریکاست که به عنوان یکی از اصلی ترین افزودنی های ساندویچ هات داگ است این ماده غذایی در دستور تهیه غذای بنگالی بسیار زیاد کاربرد دارد

فلفل قرمز

فلفل قرمز در انواع غذاهای هندی استفاده می شود و به عنوان یک طعم دهنده ی قوی در غذاهای گوشتی و گیاهی کاربرد بسیاری دارد. علاوه بر این فلفل سیاه به عمل گوارش کمک می کند، محرک، اشتها آور و خلط آور است و درتسکین اعصاب بسیار موثر است.

آشنایی با ادویه های هندی و کاربرد آنها در آشپزی

گشنیز

گشنیز در غذاهای حاوی برنج وهمراه با کاری استفاده می شود. گشنیز یک ادویه متنوع است که هم به صورت خام و هم بو داده شده در دستور غذای هندی دیده می شود. شما نیز می توانید آن را به سس سالسا و یا به عنوان چاشنی در گوشت گاو، مرغ و ماهی اضافه کنید.

دارچین

دارچین اغلب برای چای و دسر استفاده می شود و یک گیاه محرک و اشتهاآور است که می تواند هرغذایی را دلچسب و معطر کند. چوب‌‌های دارچین در غذاهای هندی مانند انواع بریانی و انواع کاری‌‌های هندی استفاده می‌‌شود. شما می توانید دارچین را به کیک های شکلاتی و یا بستنی های خود اضافه کنید و از خواص درمانی آن نیز بهره مند شوید.

ادویه هندی میخک

میخک گیاهی بسیار کوچک اما با خواص درمانی فراوان است که درعین حال به عنوان یک ادویه شفابخش و خوش عطر در تهیه غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه برخواص شگفت انگیزآن طعم فوق العاده ای به غذاهایی مانند گوشت، سبزی و برنج می دهد.

برگ کاری از ادویه های هندی

برگ های کاری به عنوان یک طعم دهنده قوی در آشپزی هند استفاده می شود و تازگی بی نظیری در هر وعده غذایی ایجاد می کند. برگ های کاری را می توانید با ادویه های مورد علاقه خود مخلوط کرده و آن را به خمیر بیسکویت و یا هر وعده ی غذاهایی خود اضافه کنید.

تمبر هندی

تمبر هندی در سراسر هندوستان به عنوان چاشنی در گوشت، پاستا و بسیاری از غذاها استفاده می شود. طعم ترش و اسیدی این آلوچه هندی را می توان در بسیاری از غذاهای هندی احساس کرد، البته این آلوچه را در هندوستان به‌ صورت رب، بیشتر استفاده می ‌کنند . تمبر هندی را می توانید به عنوان سس به گوشت هم اضافه کنید تا طعم ترش مزه ای به گوشت دهد، همچنین برای ایجاد یک طعم و مزه منحصر به فرد می توانید آن را به مخلوط نوشیدنی های مرکبات خود اضافه کنید.

زردچوبه

زردچوبه جزو ادویه ها و افزودنی هاییست که در غذاهای هندی و پودرهای کاری به شدت مورد استفاده قرار می گیرد و به خاطر خواص ضد التهابی آن بسیارشناخته شده است. عطروطعم تلخ و رنگ زرد و نارنجی روشن آن در غذاهایی مانند مرغ و سبزیجات آن بسیار غالب است و غذاها را خوش رنگ و بو می کند.

گردآوری شده مجله ی دلگرم

مریم امینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا