دسته‌بندی نشده

۱۱درمان خانگی عفونت قارچی (مخمری) واژن

درمان خانگی عفونت قارچی واژن

تخمین زده شده که از هر چهار زن، سه زن عفونت قارچی را در طول زندگی تجربه می کنند. عوامل بسیاری در بروز عفونت قارچی نقش دارند از جمله مصرف قرص های پیشگیری از بارداری، بارداری، مصرف زیاد آنتی بیوتیک، یائسگی و حتی پوشیدن لباس های تنگ و چسبان، استرس و دیابت کنترل نشده که هر یک می توانند تاثیر گذار باشند. اگر چه ممکن است عفونت های مخمری (قارچی) خطرناک نباشند، اما بسیار نارحت کننده هستند و بیشتر با علائم خارش و سوزش در ناحیه واژن و ادرار دردناک همراه هستند. در این مقاله درمان های خانگی عفونت قارچی واژن را توضیح خواهیم داد با مجله دلگرم همراه باشید.

عفونت قارچی(مخمری) چیست؟

شایع ترین نوع عفونت قارچی، ناحیه واژینال را تحت تاثیر قرار می دهد و زمانی است که میزان زیادی قارچ تجمع پیدا می کند و موجب عدم تعادل در میزان نرمال باکتری بدن می شود.

علائم عفونت قارچی

  • خارش شدید و احساس سوزش در مهبل و ناحیه واژینال
  • بوی بد و نامطبوع ناحیه واژینال
  • ادرار دردناک
  • درد هنگام رابطه جنسی
  • ترشحات سفید یا زرد یا شفاف ناحیه واژینال
  • ترشحات سفید رنگ شبیه پنیر

در حالی که علائم عفونت مخمری بسیار آزار دهنده، ناراحت کننده و گاهی شرم آور است، مهم است که در نظر داشته باشید که این بیماری یک عفونت منتقله آمیزشی نیست و از نظر جنسی منتقل نمی شود.

divider

درمان های خانگی عفونت قارچی واژن

یکی از رایج ترین روش های درمانی عفونت قارچی (مخمری)، استفاده از داروهای بدون نسخه مانند Monistat 7 و Gyne-Lotrimin می باشد که به صورت شیاف واژینال استفاده می شود. با این حال، برخی از زنان مایلند تا با یک راه حل سریع علائم سوزش و خارش و عفونت قارچی را درمان کنند و تصمیم می گیرند که از روش های خانگی موثر برای درمان آن استفاده کنند.

1. کمپرس سرد در درمان عفونت قارچی واژن

با انجام کمپرس سرد (مثلا یک دستمال مرطوب) روی قسمت واژن ، تحریک و سوزش ناشی از عفونت قارچی را می توانید تسکین دهید.

2. روغن درخت چای

برای کاهش درد و التهاب، روغن درخت چای درمانی برای درمان عفونت قارچی مورد استفاده قرار می گیرد. یک توپ پنبه را در روغن خیس کنید و به طور مستقیم روی واژن بمالید.

3. درمان خانگی عفونت قارچی واژن با روغن زیتون

برای درمان عفونت قارچی سه تا چهار قطره روغن زیتون را با همان مقدار آب گریپ فروت و دو فنجان آب مخلوط کنید. برای کاهش علائم عفونت قارچی این معجون را بنوشید.

4. محصولات بهداشتی بدون عطر

برای جلوگیری از عفونت قارچی و علائم آن از شستشوی واژن با محصولاتی که می توانند باعث تحریک واژن شوند، از جمله محصولات بهداشتی معطر، دئودورانت ، عطر و اسپری و شامپوهای بدن معطر پرهیز کنید. در ناحیه واژن از دئودورانت ها استفاده نکنید. زیرا دئودورانت ها فقط برای مدت کوتاهی بوی بدن را از بین می برند و می توانند ایجاد حساسیت کنند. از محصولات ساده و بدون بو و عطر استفاده کنید. عطرها و دئودورانت‏های به کار رفته در تامپون‏ها و نوارهای بهداشتی می‏توانند یک دوره دیگر عفونت واژن را تحریک و شروع کنند. از کاغذ توالت‏های سفید ساده بدون عطر استفاده کنید. از حمام حباب ( ماده ای معطر که در وان پر آب حمام می ریزند و کف می کند) استفاده نکنید.

5. سرکه در درمان خانگی عفونت قارچی واژن

با استفاده از محلول رقیق سرکه و آب (یک بار در هفته) برای درمان عفونت قارچی واژن استفاده کنید. این ترکیب یک محیط اسیدی در مهبل ایجاد می کند که به از بین بردن قارچ و مخمر کمک می کند. دو قاشق غذاخوری سرکه سفید را با یک چهارم لیتر آب مخلوط کنید.

6. ماست

قبل از خواب، ماست ساده و بدون قند را روی واژن خود قرار دهید تا میزان ” باکتری های مفید و خوب” را ارتقا دهید. اگر به نظر می رسد که به طور مکرر دچار عفونت های قارچی می شوید، سعی کنید ماست را به رژیم غذایی تان اضافه کنید. مطالعات نشان داده است که زنانی که هر روز ماست مصرف می کنند کمتر دچار عفونت قارچی می شوند. سعی کنید ماست کم چرب و بدون قند مصرف کنید.

7. بتا کاروتن درمان خانگی عفونت قارچی واژن

غذاهایی را مصرف کنید که میزان بتا کاروتن زیادی دارند، مانند سیب زمینی شیرین، اسفناج، کلم بروکلی، زردآلو و هویج.

8. پوشیدن لباس زیر (نخی)

از آنجایی که عفونت های قارچی در محیط گرم و مرطوب رشد می کنند، توصیه می شود که لباس هایی را بپوشید که ناحیه واژن را خنک، خشک نگه دارد. لباس زیر نخی و پنبه ای و شلوار های گشاد را انتخاب کنید. اگر ورزش و تمرین طولانی دارید و خیلی عرق می کنید، لباس های گشاد و لباس زیر نخی بپوشید یا لباسی که رطوبت را جذب کند. بعد از ورزش و تعریق زیاد دوش بگیرید، کاملا خودتان را خشک کنید و به سرعت لباس هایتان را عوض کنید.

9. نشاسته ذرت

با کاهش میزان رطوبت در ناحیه کشاله با کمک نشاسته ذرت می توانید عفونت قارچی را درمان کنید. نشاسته ذرت می تواند با جذب رطوبت از پاها به درمان عفونت قارچی کمک کند . می توانید مقداری نشاسته ذرت بر روی واژن قرار دهید یا داخل لباس زیر خود بریزید. این کار باعث خشک و خنک شدن ناحیه واژن می شود.

10. عصاره سرکه سیب

برای کاهش سریع خارش و سوزش واژن ناشی از عفونت قارچی، عصاره سرکه سیب را با مقدار کمی آب و عصاره سیر مخلوط کنید. با استفاده از پنبه توپی به ناحیه واژن بمالید.

11. باتر میلک

روزانه دو تا سه لیوان باتر میلک بنوشید، باتر میلک به تنظیم حرکات روده کمک می کند، بدن را خنک می کند، دمای بدن را تنظیم می کند و مواد سمی را از بین می برد. در نهایت، التهاب در ناحیه واژن، فروکش می کند. باتر میلک نوعی نوشیدنی است که پس از گرفتن کره از شیر یا خامه بدست می‌آید برای درست کردن باترمیلک با شیر: مقدار کمی کمتر از ۱ پیمانه شیر را با یک قاشق غذاخوری آب لیموترش تازه یا سرکه سفید مخلوط کنید و بگذارید به مدت ۵-۱۰ دقیقه در دمای محیط بماند بعد می بینید که شیر بافتی شبیه ماست پیدا می کنه و دیگه به رقیقی شیر نیست این میشه باترمیلک خانگی.

بیشتر بخوانید:

درمان عفونت قارچی واژن در زنان(درمان خانگی)

عفونت قارچی واژن و راههای پیشگیری از آن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا