دسته‌بندی نشده

گل بی مرگ (Helichrysum) : ۶ خاصیت معجزه آسای این گیاه سنتی

گل بی‌مرگ چیست ؟

گل بی‌مرگ، گل خشک (نام علمی: Helichrysum) نام یک سرده از گیاهان از خانوادهٔ کاسنیان است که دارای ۶۰۰ گونه دارد.

در عربی و متون اولیهٔ فارسی، «الخالِده» و «هلیکریز» گفته می‌شود؛ گیاهان بیابانی و زراعتی از تیرهٔ مرکبان که رنگ‌های انواع آن تا زمانی که گل‌هایشان مانده است، ثابت می‌ماند با عصاره بدست آمده از گیاه گل بی مرگ یا هلیکروسوم می توانید بهترین داروی مسکن را برای دردهای خود داشته باشید.

گیاه گل بی مرگ یا هلیکروسوم چیست ؟

Helichrysym Italicum یک گیاه بومی در ناحیه اروپا می باشد. یک گیاه با بوته های ریز گل که در رنگ زرد یافت می شود، البته رنگهای متمایل به زرد آن نیز وجود دارد.

در فرانسه و ایتالیا و کشورهای همسایه نیز یافت می شود.

گیاه گل بی مرگ یا هلیکروسوم را شما هم شاید گوشه و کنار مناطق سرسبز و طبیعت دیده باشید.

تهیه عصاره از این گیاه بسیار مشکل و کمی پرهزینه است، اما مزایای تسکین درد آن بسیار ارزشمند است.

خواص گل بی مرگ

همان طور که در بالا نیز اشاره شد، این گیاه خواص و فواید فراوانی دارد. مشاهدات نشان می‌دهد که استفاده از این گیاه در بسیاری از فرهنگ‌ها توصیه شده است.

به عنوان مثال مصری‌ها باور داشتند مصرف گل بی مرگ می‌تواند به جاودانگی کمک کند. حتی در کتیبه‌های به دست آمده از تمدن سومری‌ها نیز به این گل اشاراتی شده است.

این موضوع به ما ثابت می‌کند که انسان از دیرباز با فواید بی نظیر این گیاه آشنا بوده است.

دکتر استیون برندج، گیاه شناس دانشگاه ایالتی کلرادو بر این باور است که عصاره این گیاه دارای خواص ضد انجماد، ضدعفونی کننده، کلاژوگرافی، نرم کننده، موکولیتیک، قارچ کش، دیورتیک، اسپلنیک و سیتوفیلکتیک می باشد.

1. درمان اسپاسم‌ها

اسپاسم یک انقباض ناخواسته، عدم توازن یا بیش از حد، در بدن است. اسپاسم ها می‌توانند در قسمت‌های مختلفی مانند دستگاه تنفسی، ریه، عضلات، اعصاب یا روده رخ دهند.

این امر می‌تواند مشکلاتی نظیر سرفه‌های شدید، نفخ، گرفتگی عضلانی، و درد شدید شکم را ایجاد کند. اگر اسپاسم ها شدید باشند، حتی ممکن است به مرگ منجر شوند.

بنابراین، همیشه توصیه می‌شود که آن را بلافاصله درمان کنید. یکی از بهترین مواد برای خلاص شدن از شر این انقباض‌ها، عصاره گل بی مرگ می‌باشد.

2. قطع خونریزی

یکی از مهم‌ترین خواص گل بی‌مرگ قطع خونریزی است. این موضوع در زمان گذشته اهمیت بسیار بالایی داشته چرا که کوچک‌ترین خونریزی‌ها نیز منجر به مرگ می‌شده اند.

تحقیقات نشان می‌دهد این ویژگی گل بی مرگ به دلیل ترکیبات منعقد کننده می‌باشد. جالب است بدانید که این خاصیت تنها مربوط به خونریزی‌ها پوستی نیست و شما می‌توانید برای قطع خونریزی‌های داخلی نیز از این گل استفاده کنید.

این روزها دانشمندان به دنبال راه‌های مختلفی (استفاده از بزاق پشه‌ها یا خفاش‌های خون آشام) برای انعقاد خون می‌گردند ولی هیچ چیزی مانند عصاره این گیاه مؤثر نیست.

3. جلوگیری از حساسیت

حساسیت نوعی واکنش دفاعی بدن است. این واکنش زمانی رخ می‌دهد که بدن عوامل خارجی بی ضرر مانند گرده گل یا غبار را به عنوان میکروب شناسایی می‌کند و سعی می‌کند آنها را از بین ببرد.

این موضوع می‌تواند شرایط دردناک و غیرقابل تحملی مانند خارش، سوزش، آبریزش بینی و سرفه را ایجاد کند. تحقیقات نشان می‌دهد استفاده از برخی مواد طبیعی مانند عصاره گل بی مرگ در چنین موقعیت‌هایی می‌تواند مؤثر باشد چرا که ترکیبات موجود در این گیاه قادر هستند در نقش آنتی هیستامین ظاهر شوند.

حتی جالب است بدانید در بعضی از کشورها از عصاره این گیاه داروهای ضد حساسیت درست می‌کنند

4. افزایش ادرار

همان طور که در بالا نیز گفتیم، دکتر استیون برندج اعتقاد دارد این گیاه یک دیورتیک قوی است. این بدان معنی است که مصرف دم‌نوش گل بی مرگ می‌تواند حجم و دفعات ادرار شما را افزایش بدهد.

این موضوع خبری بسیار خوب برای کسانی است که از بیماری‌هایی مانند نارسایی کبد و سنگ کلیه رنج می‌برند. تحقیقات اخیر ثابت کرده است که در ادرار مقادیر قابل توجه‌ای اوره و سم وجود دارد.

این موضوع به پاک‌سازی بدن که وظیفه اصلی کلیه‌ها و کبد است کمک می‌کند. همچنین اگر قصد وزن کم کردن هم دارید می‌توانید از این موضوع استفاده کنید چرا که با ادرار مقادیری چربی نیز دفع می‌شود.

5. درمان آنمی

از جمله مهم‌ترین عناصری که در این گیاه وجود دارد می‌توان به مس و آهن اشاره کرد. جالب است بدانید که این دو عنصر نقشی حیاتی در ساخت سلول‌های قرمز بدن دارند.

هر چه تعداد این سلول‌ها بیشتر باشد، خون‌رسانی بهتر صورت می‌گیرد چرا که سلول‌های قرمز مسئول حمل اکسیژن به تمام نقاط بدن هستند.

افرادی که با کمبود آهن یا کم خونی رنج می‌برند، بهتر است از این گیاه استفاده کنند.

6. تسکین درد با گیاه گل بی مرگ یا هلیکروسوم

امروزه قرصها و داروهای بسیاری برای اینکه از درد های مختلف خلاص شوید وجود دارد. اما بیشتر این داروهای شیمیایی زمانی که درد شما را تسکین می دهند به یک نقطه دیگر در بدن آسیب می رسانند.

عصاره گیاه گل بی مرگ یا هلیکروسوم یک اسانس تحریک کننده محسوب می شود و می تواند با ماساژ بر روی پوست تا حد زیادی درمان کننده دردهای شدید باشد.

از جمله خواص این گیاه می توانیم به کاهش التهابات، از بین بردن مواد سمی بدن، جلوگیری از کبودی و لختگی خون، انعطاف بافتهای همبند و بازسازی سلولهای آسیب دیده، اشاره کرد.

Helichrysum

نحوه مصرف گیاه گل بی مرگ یا هلیکروسوم

عصاره گیاه گل بی مرگ یا هلیکروسوم را می توان به صورت موضعی جهت تقریبا تمام دردهای عضلانی و مفاصل حتی تاندونها و رباطها به کار برد. عصاره این گیاه را می توانید بر روی مناطق کبود شده یا ناحیه هایی که دچار پیچ خوردگی هستند به کار ببرید.

گل بی مرگ یا هلیکروسوم جهت درمان کمردرد یا درد مفاصل به دو روش به کار گرفته می شود. روش نخست در حالتی است که درد شما بسیار حاد است.

مواردی مانند سوختگی یا پیچ خوردگی که دردهای شدیدی دارند نیاز به میزان حدود ۲۰٪ از روغن هلیکروسوم همراه با روغن زیتون دارد. با ماساژ بسیار آهسته در این نقاط دردناک درد کم کم خاموش می شود.

حالت دوم شامل دردهای مزمن است که معمولا در مرور زمان شما را اذیت می کنند. در این حالت شما می بایست برای رقیق کردن روغن هلیکروسوم از یک روغن حامل که غلظت کمی دارد استفاده کنید.

می توانید به میزان ۵٪ از هلیکروسوم یعنی چیزی در حدود ۴۰ قطره در ۱ اونس روغن حامل حل کنید و بر روی موضع ماساژ دهید. این میزان را می توانید بسته به دردی که دارید کم یا زیاد کنید.

هلیکروسوم گرم یا سرد

بعض از دردها مانند درد مفاصل یا استخوان نیاز به گرم شدن و حس آرام کننده دارند. شما می توانید با استفاده از ترکیب عصاره گل بی مرگ یا هلیکروسوم و زنجبیل یا فلفل سیاه اثر گرما بخشی را بیشتر کنید.

این حالت می تواند گردش خون را در مناطق آسیب دیده بیشتر کرده و درد را کم کند. یا حتی با اضافه کردن روغن نعنا به گل بی مرگ یا هلیکروسوم حالت خنک کنندگی به آن بدهید.

با استفاده از عصاره ضد درد گل بی مرگ یا هلیکروسوم از قرص های مسکن استفاده نخواهید کرد.

گیاه گل بی مرگ یا هلیکروسوم مفید می تواند دردهای مختلفی را در بدن شما درمان کند و هیچ گونه عوارضی نداشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا