اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram

کمبود ویتامین C چه علائمی دارد و کدام مواد غذایی این کمبود را جبران می کنند؟

یکی از مواد مغذی ضروری برای بدن ویتامین سی است که باید به شکل منظم مصرف شود تا بدن دچار کمبود این ویتامین نشود که عواملی از جمله : اعتیاد به الکل، بی اشتهایی عصبی، رژیم غذایی نامناسب، مشکلات ذهنی شدید، سیگار کشیدن و دیالیز خطر کمبود این ویتامین در بدن را افزایش می دهند که پس از چند ماه علایم کمبود ویتامین سی ظاهر می شوند و بهتر است مراقبت خودتان باشید تا دچار کمبود این ویتامین در بدن نشوید.

بررسی نشانه های کمبود ویتامین سی

بررسی علایم کمبود ویتامین C

ویتامین سی یک نوع ویتامین حلال در آب می باشد که بدن به منظور انجام فعالیت روزانه خود به آن احتیاج دارد و چیزی که باید بدانید این است که ویتامین C در بدن انباشته نمی شود به همین خاطر کمبود ویتامین ممکن است در بدن ایجاد شود که بسیاری از افراد بر این باورند که تنها ویتامین C مرکبات هستند.

بهتر است بدانید که بسیاری از میوه ها و سبزیجات هم دارای این ویتامین هستند مانند : کیوی، توت فرنگی، کلم بروکلی، فلفل دلمه ای، سیب زمینی، گل کلم و پاپایا که در حقیقت یک فنجان توت فرنگی یا کلم بروکلی دارای ۸۵ میلی گرم ویتامین سی است در حالی که میزان این ویتامین در یک پرتقال کوچک تنها ۵۰ میلی گرم است، میزان ویتامین سی مورد نیاز روزانه در زنان حداقل ۷۵ میلی گرم و در مردان حداقل ۹۰ میلی گرم است که طبق تحقیقات مقدار مطلوب این ویتامین روزانه بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی گرم است.

مواد غذایی سرشار از ویتامین سی

ویتامین سی جهت رشد و ترمیم بافت تمام بدن یک ماده ضروری است که به تولید کلاژن کمک می کند و همچنین به منظور جذب آهن، حفظ سلامتی استخوان ها و ترمیم زخم ها ضروری است این ویتامین در واقع یک آنتی اکسیدان قوی است که سبب کاهش آسیب ناشی از رادیکال های آزاد و پیشگیری از پیشرفت بیماری هایی مانند بیماری های قلبی و سرطان می شود.

  • پوست ناهموار و خشک

کلاژن سبب انعطاف پذیری و ظاهری جوان در پوست می شود به همین دلیل بسیاری از محصولات زیبایی دارای کلاژن می باشند و هنگامی بدن دچار کمبود ویتامین C می شود سبب پوسته پوسته، زبری و قهوه ای رنگ شدن پوست می شود که در واقع به خاطر تولید کلاژن ناکافی این شرایط ایجاد می شود.

نشانه های کمبود ویتامین سی

  • خونریزی از بینی

ویتامین C برای تولید کلاژن ضروری است زیرا، رگ های خونی در بینی به منظور حفظ استحکام خود به کلاژن احتیاج دارند، خونریزی از بینی زمانی اتفاق می افتد که رگ های خونی کوچک در بینی پاره می شود بنابراین خون دماغ شدن پشت سر هم علایم ضعف رگ ها خونی در بینی است.

علامت کمبود ویتامین سی

  • پیچ خوردگی موهای بدن

کمبود ویتامین C سبب ایجاد مشکل در ساختار پروتئین مو و در نتیجه به رشد موهای تاب دار و پیچ خورده منجر خواهد شد که از علایم کمبود این ویتامین در بدن پیچ خوردگی موهای بدن می باشد که خیلی راحت قابل تشخیص نیستند زیرا، این موها به خاطر نازکی خیلی می شکنند و می ریزند.

زمانی که رگ های خونی زیر پوست پاره شوند و در آن ناحیه خون پخش شود کبودی بدن ایجاد می شود که کمبود این ویتامین سبب کاهش تولید کلاژن شده و در نتیجه رگ های خونی ضعیف تر می شوند که این کبودی به دلیل کمبود این ویتامین در بدن امکان دارد به شکل نقطه های کوچک بنفش یا بسیار بزرگ بر روی پوست نمایان شود بنابراین، کبود شدن سریع از نشانه های اولیه کمبود ویتامین سی است.

علایم کمبود ویتامین سی

  • کند شدن روند بهبود زخم ها

زمانی که بدن با کمبود ویتامین سی مواجهه می شود سرعت تولید کلاژن کاهش پیدا می کند و در نتیجه زخم ها خیلی دیر بهبود می یابند که در برخی موارد زمانی که بدن با کمبود شدید این ویتامین مواجهه می شود ممکن است زخم ها کهنه مجدداً باز شوند و در معرض خطر عفونت قرار بگیرند بنابراین دیر خوب شدن زخم ها از نشانه های کمبود ویتامین سی در بدن است و این مشکل زمانی ایجاد می شود که بدن برای مدت زیادی دچار کمبود این ویتامین شده است.

آشنایی با علایم کمبود ویتامین C

  • ضعیف شدن استخوان ها

ویتامین C نقش مهمی را استحکام استخوان ایفا می کند و کمبود آن سبب پوکی استخوان در فرد می شود و در حقیقت مصرف کم این ویتامین خطر پوکی استخوان و شکستگی را افزایش می دهد همچنین این ویتامین در کودکان از مواد مغذی ضروری جهت سلامت استخوان ها و اسکلت بندی است زیرا، کودکان در حال رشد می باشند.

  •  خونریزی لثه ها

از دیگر علایم کمبود ویتامین سی خونریزی لثه، قرمزی و التهاب است و زمانی که بدن به میزان کافی این ویتامین را دریافت نمی کند سبب ضعیف و ملتهب شدن لثه ها شده و در نتیجه به خونریزی لثه منجر می شود و زمانی که کمبود این ویتامین در بدن خیلی شدید باشد با خراب و کبود بودن لثه ها همراه شود که در نتیجه به افتادن دندان ها منجر خواهند شد.

نشانه های نداشتن مقادیر فراوان ویتامین سی در بدن

  • خلق و خوی بد و خستگی

 کمبود ویتامین سی در بدن سبب خستگی و داشتن خلق و خوی بد می شود که پس از چند روز مصرف  این ویتامین به مقدار کافی یا حتی مصرف دوز بالای ویتامین در ۲۴ ساعت سبب رفع این مشکل خواهد شد.

  • تضعیف سیستم ایمنی بدن

طبق تحقیقات انجام شده مصرف ویتامین C داخل انواع مختلفی از سلول های ایمنی بدن جمع شده تا بدن بتواند با عوامل بیماری زا مبارزه کند و در صورت دریافت نکردن میزان کافی این ویتامین سیستم ایمنی بدن ضعیف شده و در نتیجه خطر ابتلا به بیماری هایی از جمله ذات الریه و عفونت ها افزایش پیدا می کند.

در صورتی که ورزش می کنید و از رژیم غذایی خوبی نیز استفاده می کنید اما باز هم دچار اضافه وزن هستید امکان دارد به دلیل سطح کم ویتامین سی در بدن باشد زیرا، کمبود این ماده مغذی سیستم سوخت و ساز بدن را کند می کند و در نتیجه سبب افزایش وزن در فرد می شود که با خستگی همزمان بروز می کنند.

نشانه های کمبود ویتامین C در بدن

آشنایی با مواد غذایی سرشار از ویتامین C

  • لیمو
  • کیوی
  • گوجه فرنگی
  • پرتقال
  •  جعفری
  • کلم بروکلی و بروکسل
  • توت فرنگی
  • فلفل دلمه ای شیرین
  • انگور
  • آناناس
  • گواوا
  • خرمالو
  • پاپایا

این نکته را به خاطر داشته باشید که این ویتامین ضروری بر اثر حرارت از بین می رود بنابراین بهتر است که سبزیجات و میوه ها را به شکل خام مصرف کنید، به دلیل اینکه بدن مقادیر فراوانی ویتامین سی در خود ذخیره نمی کند لذا توصیه می کنیم هر روز مصرف میوه و سبزیجات را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی بیشتر با علایم کمبود انواع ویتامین از جمله : کمبود ویتامین e، کمبود ویتامین a و همچنین کمبود کلسیم و کمبود روی بر روی لینک مورد نظر کلیک نمایید.

منبع : آرگا

برچسب :

نوشته های مشابه

منابع سایت

بخشی از محتویات سایت با توجه به اجازه نامه موجود در بخش کپی رایت سایت های زیر از این سایت ها جمع آوری شده است اگر محتوایی از سایت شما اینجا منتشر شده است و منبع ذکر نشده است به ما از طریق نظرات اطلاع دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

eskisehir escort - trbet.vip - cratosslot