دسته‌بندی نشده

کلیسای یسای چورا کجاست | عکس + آدرس و هر آنچه قبل از رفتن باید بدانید!

با سرگذشت کلیسای چورا در استانبول آشنا شوید

کلیسای چورا که به آن موزه ی چورا یا موزه ی کاریه هم می گویند، یکی از جاذبه های دیدنی شهر استانبول است که شاید زیاد اسمش به گوشتان نخورده باشد زیرا در سایه ی دیگر جاذبه های این شهر قرار گرفته است اما، هر کسی که به این شهر سفر می کند اگر بیش از ۱ هفته در این شهر می ماند، به او پیشنهاد می کنیم که حتما به دیدن این کلیسا که امروزه تبدیل به موزه شده است آن قدر زیباست که چشم هر کسی را به خود خیره می کند. پیشنهاد می کنیم که با ما در دلگرم همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر کلیسای چورا در استانبول را بشناسیم.

کلیسای چورا

کلیسای چورا که امروزه به آن دیگر موزه ی چورا می گویند، از جمله جاذبه های در استانبول است که گردشگران و توریست های بسیار زیادی را به خود جذب می نماید اما ارزش و جاذبه های بی شمار معماری و تاریخی آن در زیر دیگر جاذبه های معروف این شهر کمی گم شده است. کاریه کلیسسی یا کلیسای چورا را باید یکی از بهترین آثار باقی مانده از سری معماری های بیزانسی مخصوصا در بخش موزائیک کاری همچنان به جای مانده است.
این کلیسا در ابتدای قرن ۴ میلادی ساخته شد و در آن زمان ها در حوزه ی شهر قسطنتنیه قرار نمی گرفت. چورا از لحاظ زبان شناسی در بین واژه های ترکی جایی ندارد و در عوض کاملا یک واژه ی یونانی است. این واژه به معنای حومه ی شهر است. کلیسای چورا در استانبول از آن دسته جاذبه هایی است که دو اسم دارد که بالاتر از آن ها نام بردیم.

عکس از معماری کلیسای چورا

معماری داخلی و موزاییک کاری کلیسای چورا در استانبول

کلیسای ناجی مقدس لقب تمامی اسامی است که به کلیسای چورا نسبت داده می شود. جالب است درباره ی این کلیسا این نکته را بدانید که کلیسای چورا در استانبول در ابتدا تنها یک زیارتگاه معمولی و کوچک بود که تنها برای کسانی که در سفر بودند و می خواستند اعمال و مناسک دینی خود را به جای بیاورند، ساخته شده بود و اهمیتی نداشت. حتی پس از یک زلزله این کلیسا برای قرن ها و سال ها تخریب شده بود و متروکه به حال خود رها شده بود!
بعد از این که علوم شهر نشینی و گسترش شکل نوین شهرها گسترش پیدا کرد، منطقه ای که این کلیسا در آن قرار گرفته است، در حیطه ی شهر استانبول قرار گرفت و از همان زمان مورد توجه قرار گرفت. در قرن ۱۱ میلادی نیز این کلیسا توسط بانویی به نام ماریا دوکاینا مورد بازسازی قرار گرفت و دوباره تبدیل به کلیسای چورا شد. البته در قرن ۱۲ این کلیسا باز هم توسط زلزله دچار آسیب شد و فرماندار وقت شهر به نام ایزاک کومننوس مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت. البته سریال مرمت ها و بازسازی های این کلیسای تاریخی همچنان ادامه داشت تا این که برای آخرین باز توسط تئودور متوکیتکس که وزیر خزانه و مسئول خانه ی هنرهای بیزانسی بود، مورد بازسازی قرار گرفت.

کاشی کاری کلیسای چورا

در قرن ۱۴ میلادی، آخرین بازسازی کلیسای چورا در استانبول بود که بیشتر مظاهری که امروزه در این کلیسا ان ها را می بینیم در آن شکل گرفت. طرح های آبرنگی و موزائیک هایی که امروزه در این کلیسا می بینیم همگی در طی آخرین بازسازی در این کلیسا به وجود آمدند. البته پس از این که عثمانی ها بر راس امور ترکیه وارد شدند، طبق رسمشان در عوض کردن کاربری ساختمان ها؛ کلیسای چورا در استانبول را تبدیل به مسجد کاریه کردند که البته این کار برایشان آسان هم نبوده است. با توجه به موزائیک کاری هایی که در این کلیسا وجود داشت، عثمانی ها برای پوشاندن آن ها چاره ای جز این نداشتند که روی این نقوش را با گچ بپوشانند! البته به دستور معماران عثمانی به این کلیسا محراب و مناره ای خارج از فضای کلیسا نیز اضافه شد.

بعد از این هم که عثمانی ها از راس امورکنار رفتند و کاملا سقوط کردند، در ترکیه ی جدی متخصصان و کارشناسان هنر بیزانس به دور هم جمع شدند و تصمیم گرفتند تا کلیسای چورا در استانبول را مورد بازسازی و مرمت قرار دهند. ان ها بازسازی ها و پاک کردن گچ از روی طرح حای کلیسای را آغاز کردند و در سال ۱۹۵۸ میلادی بود که درهای این کلیسا را مجددا به روی همگان باز کردند و عنوان موزه را بر روی این کلیسای تاریخی که از زمان ساختش دوره های پر فراز و نشیبی را گذرانده بود، باز کردند.

معماری داخلی کلیسای چورا

قسمت به قسمت این کلیسا دارای معماری زیبا و زبانزد است اما یکی از معروف ترین طرح هایی که در این کلیسا وجود دارد، در بالای دری است که به سرسرای اصلی کلیسا که در هشتی قرار گرفته است، منتهی می شود. طرحی که بر روی این موزائیک ها قرار گرفته این است که گویی تئودور، شمایلی از حضرت مسیح را تقدیم می کند. این کلیسا دارای ۶ گنبد است که ۲ گنبد آن در هشتی، ۱ گنبد در کلیسای کوچک و ۳ گنبد دیگر در بدنه ی اصلی آن است.
از لحاظ معماری نیز این کلیسا دارای ۴ واحد اصلی است که از کلیسای مخصوص مقبره ها، دو طبقه ی اضافه شده در ضلع شمالی، سرسرای اصلی و هشتی های داخلی و خارجی می باشد. درباره ی بازسازی های انجام شده در این بنا باید بگوییم که در سال ۲۰۱۳ مجددا مورد بازسازی قرار گرفت. البته ان جریان بازسازی هنوز هم بعد از ۶ سال ادامه دارد که ماحصل آن این بوده است که قسمت هایی که مقاوم سازی شده اند درهایشان را بر روی عموم مردم باز کرده اند و قسمت هایی که هنوز هم تحت بازسازی هستند، بسته هستند.

کلیسای چورا ترکیه

طرح های آبرنگی که از آن ها در این متن صحبت کردیم از آنجایی که بهترین طرح های آبرنگی و نمونه ای از بهترین ها هستند، در کلیسای کوچک قرار گرفته اند که در حال حاضر در حال مرمت و بازسازی است.
حال دیگر نوبت به طرح ها و نقوش آبرنگی این کلیسا می رسیم. قبل از هر توضیح و معرفی باید بگوییم که همه ی این نقوش خاص و بی نظیر در حال بازسازی هستند اما شما نمی توانید به کلیسای چورا در استانبول بروید آن هم در حالی که چشمتان به نقوش آبرنگی نیفتاده باشد. با این که کلیسای چورا در استانبول به اندازه ی دیگر آثار تاریخی معروف و یا بزرگ نیست اما، به این خاطر که ظراحی داخلی آن تا به حد زیادی سالم مانده است، جاذبه و اثری منحصر به فرد به شمار می آید.

برخی از موضوعاتی که موزائیک های هشتی خارجی را در برگرفته اند عبارتند از:

کلیسای چورا و زیبایی های آن

  • رویای یوسف و سفر
  • نام نویسی برای مالیات
  • میلاد مسیح
  • سفر مغ ها
  • بازجویی پادشاه هرود
  • سفر به مصر

سرسرای اصلی کلیسا هم به این صورت است که درهایش هشتی شکل هستند و فضای داخلی آن به سرسرای اصلی کلیسا می رسد. گنبد بزرگ این کلیسا دارای قطر ۷.۷ است که دقیقا بالای سر همین سرسرای اصلی قرار گرفته است. چندین سرسرا هم در بالا و پایین درگاه اصلی قرار گرفته اند که همگی در نهایت به سراس اصلی می رسند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا