دسته‌بندی نشده

کلروفیل چیست و چه خواصی دارد؟

کلروفیل چیست؟

خواص کلروفیل مایع ناشی از این واقعیت است که این ماده توانایی جذب انرژی از خورشید را دارد. کلروفیل، به طور طبیعی در گیاهان کریستالی و در سبزیجات برگ دار مانند اسفناج، جعفری، برگ کاری، نخود فرنگی و گندم گرا یافت می شود.مصرف کلروفیل مایع می تواند به سم زدایی از بدن، کاهش وزن و تولید گلبول های قرمز کمک کند و برای پوست شما مفید باشد.

در این مقاله مجله دلگرم بیشتر در مورد خواص و مزایای این رنگدانه با شما صحبت خواهیم کرد.

کلروفیل، یک رنگدانه در گیاهان و جلبک هایی است. این ماده برای فتوسنتز گیاهان لازم است. دانشمندان می گویند که این رنگدانه توسط سلول های گیاهی برای جذب انرژی از نور خورشید استفاده می شود.

این انرژی برای رشد گیاه مورد استفاده قرار می گیرد و یا در کلروپلاست های سلول های گیاهی به عنوان قند یا نشاسته ذخیره می شود تا بعدا استفاده شود.تحقیقاتی که تا کنون در مورد کلروفیل موجود در گیاهان انجام شده است نشان داده اند که این رنگدانه دارای خواص دارویی زیادی است.

برخی از مزایای گزارش شده این عصاره عبارتند از:

  • تعمیر بافت پوست
  • خنثی کردن بوها و آلاینده ها
  • افزایش سلامت خون
  • فعالیت ضد سرطانی

برخی از دانشمندان می گویند که کلروفیل موجود در برگ های خاص به طور مستقیم با خواص دارویی گیاه ارتباط دارد.

کلروفیل مایع چیست؟

کلروفیل مایع یک مکمل گیاهی است که حاوی کلروفیل استخراج شده از آب گیاهان است. مصرف این ماده همان خواصی را دارد که مصرف سبزیجات دارند. اکثر تولید کنندگان این عصاره توصیه می کنند که یک قاشق چای خوری کلروفیل مایع در روز مصرف کنید.

می توانید از یک قاشق پودر این ماده مخلوط شده در یک لیوان آب نیز استفاده کنید. در هر صورت مصرف این ماده سبب افزایش آنتی اکسیدان ها، مواد معدنی و ویتامین ها در بدن می شود.

کارکرد کلروفیل

واضح است که کلروفیل برای فتوسنتز در گیاهان ضروری است، اما چه کاری در بدن انجام می دهد؟

محققان دریافتند که کپسول ها، قرص ها، پودر ها و یا مکمل های مایع این ماده دارای مزایای زیادی هستند. به عنوان مثال، چون کلروفیل غنی از ویتامین A، C و E است، عصاره مایع آن، سیستم ایمنی بدن را قوی کرده و به خنثی سازی رادیکال های آزاد کمک می کند.

این ماده به کاهش التهاب نیز کمک می کند. این به این معنی است که مصرف کلروفیل می تواند در بهبود مشکلات دستگاه گوارش نقش داشته و زخم را سریعتر خوب کند.

کلروفیل همراه با دیگر ترکیبات موجود در سبزیجات برگ دار و سبز، مزایای فوق العاده ای برای بدن دارد. به عنوان مثال، دانشمندان می گویند که عصاره کلروفیل به جذب مواد سرطان زا در بدن کمک می کند و می تواند از گسترش سلول های سرطانی جلوگیری کنند.

یکی از قوی ترین مزایای مصرف مکمل این ماده، حذف سموم از بدن است. کلروفیل موجود در برگ های گیاهی به خنثی کردن سموم موجود در هوا کمک می کند. همچنین مصرف محصولات حاوی کلروفیل سبب جلوگیری از آسیب به سلول ها و محافظت از عوارض جانبی سموم می شود.

خواص اثبات شده کلروفیل

کلروفیل بدن را سم زدایی می کند

مصرف مکمل مایع کلروفیل، برای از بین بردن سموم خطرناک از بدن خوب است. مکمل های پودری این ماده نیز می توانند به کاهش اثرات استرس اکسیداتیو در بدن کمک کنند.

مجله Nutrition and Metabolism در سال ۲۰۱۵ مطلبی را منتشر کرد نشان داد که برخی از مواد غذایی و مواد مغذی به سم زدایی از بدن کمک می کنند. محققان دریافتند که کلروفیلین (ترکیب ساخته شده از کلروفیل) دارای ببشترین توانایی در سم زدایی در بین مواد غذایی دیگر است.

یک مطالعه دیگر نیز نشان داد که مکمل کلروفیل می تواند به جبران آسیب بافتی ناشی از نیترات سدیم کمک کنند. نیترات سدیم یک ماده افزودنی و نگهدارنده است که می تواند باعث آسیب اکسیداتیو در کبد و کلیه شود. دانشمندان خاطر نشان کردند که این ماده به عنوان آنتی اکسیدان در کلیه ها و کبد عمل کرده و از عملکرد آن ها محافظت می کند.

مطالعات دیگر نیز نشان داده اند که کلروفیل، دارای اثر پیشگیرانه شیمیایی است و می تواند در برابر آسیب سلولی که به علت تجمع سموم رخ می دهد، از بدن محافظت کند.این ماده ممکن است به شما کمک کند که سریعتر وزن خود را کاهش دهیداگر می خواهید وزن اضافی بدن خود را کاهش دهید، از مصرف کلروفیل مایع غافل نشوید.

مجله Appetite در مورد مزایای این ماده برای کاهش وزن گزارشی را منتشر کرده است. محققان پس از انجام این مطالعه که شامل زنان دارای اضافه وزن بودند، متوجه شدند که عصاره کلروفیل به سرکوب احساس گرسنگی کمک می کند. این مطالعه به این نتیجه رسید که مصرف منظم مکمل این ماده می تواند به مرور زمان به کاهش وزن بدن کمک کند.

مطالعه دیگری که در مورد اثرات کلروفیل بر روی کاهش وزن در زنان انجام شد نشان داد که استفاده روزانه از مکمل های گیاهان سبز به کاهش وزن شدیدا کمک می کند. دانشمندان نتیجه گرفتند که مکمل های گیاهی علاوه بر این که می توانند به کاهش سریع وزن کمک می کنند، می توانند عوارض چاقی را نیز کاهش دهند.

کلروفیل برای پوست مفید است

اثر ضد التهابی و خواص آنتی اکسیدانی کلروفیل مایع به این معنی است که این ماده، ماده مناسبی برای بهبود سریع تر زخم هاست.تحقیقات نشان داده اند که کلروفیل دارای خواص ضد باکتریایی است و می تواند از ایجاد عفونت های استافیلوکوک در زخم جلوگیری کند.

استفاده از محلول این ماده روی پوست، می تواند بدون عوارض جانبی، به بهبود سریع تر زخم کمک کند.شواهدی نیز وجود دارد که نشان می دهد استفاده از پماد کلروفیل روی پوست می تواند به زخم های پوستی کمک کند که سریعتر شفا پیدا کنند و گاهی اوقات موثرتر از داروهای سنتی هستند.

کلروفیل ممکن است به تولید گلبول های قرمز کمک کند

یکی از خواص استفاده از کلروفیل مایع، افزایش تعداد گلبوله ای قرمز خون در بدن است.گلبول های قرمز برای سلامت بدن و تغذیه تمام سلول های بدن ضروری هستند.

تحقیقات انجام شده در مورد استفاده از کلروفیل نشان می دهد که این ماده می تواند به تولید خون کمک کند.کلروفیل بسیار شبیه ساختار هموگلوبین است و می تواند در جلوگیری از کم خونی مفید باشد.

کلروفیل می تواند عملکرد فیزیکی و استقامت بدن را افزایش دهد

برای بهبود استقامت و عملکرد فیزیکی بدن خود نیز می توانید روی خواص این رنگدانه حساب کنید.یک مطالعه که بر روی مردان و زنان بالغ انجام شد نشان می دهد که کلرلا می تواند به افزایش مصرف اکسیژن کمک کند. بنابراین، استقامت هوازی را بهبود می بخشد.

کلرلا یک نوع جلبک است که غنی از کلروفیل است. این مطالعه نشان داد که استفاده از قرص های این رنگدانه به مدت ۴ هفته، به افزایش عملکرد ورزشی بدن نیز کمک می کند.

کلروفیل می تواند بوی بدن را بهبود بخشد

نوشیدنی تهیه شده از پودر کلروفیل و آب می تواند به کاهش بوی بد بدن و خنثی کردن آن کمک کند.شواهد علمی وجود دارد که نشان می دهد این ماده یک درمان موثر خانگی برای بوی بد بدن است.

مطالعه ای در ژاپن نیز نشان داد که گنجاندن مکمل این ماده در رژیم غذایی می تواند به درمان trimethylaminuria نیز کمک کند. دانشمندان دریافته اند که مصرف کلروفیلین به مدت ۳ هفته باعث بهبود بوی بدن و همچنین بهبود کیفیت زندگی می شود.

کلروفیل دارای خواص ضد قارچی است

یکی از مزایای استفاده از مکمل مایع این ماده نیز این است که خاصیت ضد میکروبی آن باعث از بین رفتن پاتوژن های قارچی در بدن می شود.مطالعات علمی نشان داده اند که نوشیدن مایع کلروفیل می تواند در از بین بردن قارچ های Candida albicans در دهان نقش داشته باشند. محققان نتیجه گرفتند که این ماده می تواند به درمان عفونت های کاندیدا در دهان کمک کنند.

کلروفیل یبوست را کاهش می دهد

یکی دیگر از مزایای این رنگدانه این است که می تواند سلامت سیستم گوارشی و روده را بهبود بخشد.یبوست می تواند تا حد زیادی بر روی کیفیت زندگی شما تأثیر بگذارد. یک مطالعه که بر روی ۶۲ سالمند انجام شد نشان داد که مصرف قرص های کلروفیلین باعث افزایش تعداد دفع آن ها می شود. ضمن این که این افراد عوارض جانبی خاصی را نیز گزارش نکردند.

به درمان بوی بد بدن (هالیتوزیس) کمک می کند

اثر ضدعفونی کنندگی عصاره مایع کلروفیل، می تواند به درمان بوی بد دهان کمک کند.محققان دریافتند که جویدن برگ های تازه سبز مانند برگ نعنا، برگ کاری یا برگ ریحان مقدس، دهان را خوشبو می کند. تحقیقات نشان داده اند که ترکیبات موجود در این برگ ها باعث کاهش اسیدیته در دهان می شوند. بعضی از تحقیقات نیز به این واقعیت اشاره کرده اند که برگ های کاری باعث کاهش هالیتوزیس می شوند.

کلروفیل ضد التهاب است

بیشتر سبزیجات و گیاهان سبز، جزء مواد غذایی ضد التهابی محسوب می شوند. مواد غذایی ضد التهابی برای جلوگیری از التهاب مزمن در بدن مفید بوده و می توانند پیامدهای متعدد مثبتی برای بدن داشته باشند.

التهاب مزمن با بیماری هایی مانند سرطان، دیابت، بیماری های قلبی و آرتریت ارتباط دارد.تحقیقات منتشر شده در مجله Inflammation نشان می دهد که کلروفیل به کاهش التهاب و جلوگیری از توسعه برخی از بیماری های مزمن کمک می کند.

دارای خواص ضد سرطانی می باشد

آنتی اکسیدان های قدرتمند موجود در مکمل این ماده در پیشگیری از سرطان نقش دارند.برخی از مطالعات علمی به این واقعیت اشاره دارند که کلروفیل موجود در میوه ها و سبزیجات می تواند به جلوگیری از رشد و گسترش سلول های سرطانی کمک کند.

مجله Nutrition Research گزارش داد که کلروفیل موجود در رژیم غذایی می تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک کند.مطالعات دیگر نیز نشان داده اند که این رنگدانه در پیشگیری و درمان سرطان کولون کاربرد دارد.

همچنین بخوانید:

خواص سبزی خوردن برای سلامتی بدن

۷ خاصیت تره | خوردن تره برای معالجه تمامی عفونت ها مفید است

خواص باور نکردنی و بی نظیر خلفه

آشنایی با ۳۰ خواص بی نظیر سبزی ها و میوه ها برای سلامتی

خاصیت دارویی و درمانی گیاه پنیرک (سبزی توله) برای سلامتی بدن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا