دسته‌بندی نشده

چگونه رفتاری جرأت‌ مندانه داشته باشیم؟ از همین الان شروع کن

همیشه به ما گفته اند برای انجام هر کاری رضایت دیگران را در نظر بگیریم و یا تسلیم خواسته دیگران شویم، به ما آموخته اند که خوب نیست خواسته های خود را مهم تر از خواسته های دیگران بدانیم، همچنین به ما آموخته اند که دردسر و آشوب و تنش درست نکنیم، در واقع ما یاد گرفته ایم اگر کسی کاری کرد یا حرفی زد که ما دوست نداشتیم باید ساکت باشیم و سعی کنیم در آینده از آن شخص دوری کنیم، اما در این مقاله قرار است شما با رفتار جرات مندانه برای دفاع از عقاید و احساستان آشنا شوید و نحوه صحیح برخورد با دیگران را بیاموزید.

آثار رفتار جرات مندانه

افراد با رفتار شجاعانه به راحتی از حقوق خود دفاع می کنند و افکار و احساسات خود را صادقانه بیان می کنند. این افراد برای خود و دیگران احترام زیادی قائل هستند، آن ها به خواسته ها و نیازهای دیگران احترام می گذارند و به هیچ وجه اجازه نمی دهند تا دیگران آن ها را مورد سوءاستفاده قرار دهند.

چگونه به دیگران نه بگوییم؟

ارتباط موثر و رفتار درست به گونه ای است که در آن علاوه بر حس خشنودی که خود فرد دارد دیگران نیز نسبت به او و رفتارش احساس رضایتمندی دارند. رفتارها به طور کلی به سه دسته تقسیم می شوند:

رفتار انفعالی

در این رفتار فرد برای جلب رضایت دیگران خود را نادیده می گیرد و اجازه هر گونه سوء استفاده ای را به اطرافیان خود می دهد. افراد دارای رفتار انفعالی نه گفتن به دیگران را نیاموخته اند و همیشه از خود گذشتگی می کنند، آن ها همیشه ساکت بوده و منتظر نظر دیگران می باشند و هرچه بقیه بگویند قبول می کنند.

رفتار جرات مندانه

رفتار پرخاشگرانه

افراد دارای این رفتار برای دفاع از حقوق و یا خواسته های خود به شیوه ای خصمانه رجوع می کنند و با توهین و تحقیر دیگران به اهداف خود می رسند، این افراد برای حقوق دیگران اهمیتی قائل نیستند.
این افراد برای رسیدن به خواسته های خود با رفتاری محترمانه و البته شجاعانه با دیگران برخورد می کنند و در عین حال خواسته دیگران نیز برای آن ها مهم است. این رفتارها به سه دسته کلی تقسیم می شوند.

بیان هرگونه احساسات مثبت و منفی خود به طور جرات مندانه
رد کردن محترمانه خواسته ها و تقاضاهای غیر منطقی دیگران
بیان درخواست های منطقی خود با جرات و اعتماد به نفس

در واقع جرات مندی به معنای این است که فرد اعتقاد حقیقی، احساسات، دیدگاه ها و حقوق خود را بدون نگرانی و بدون ضایع کردن حقوق دیگران بیان کند. این گونه رفتار معمولا نتایج قابل پیش بینی خواهند داشت.

نکات مهم برای جرات مندانه رفتار کردن

در رفتار جراتمندانه اصول و نکاتی بیان شده است که برای داشتن اینگونه رفتار باید نکات زیر را مدنظر قرار دهید.

  • نه گفتن به خواسته های غیرمنطقی

مهم ترین اصل در رفتار شجاعانه این است که بتوانید در شرایط مختلف، بدون داشتن نگرانی و اضطراب تقاضاها و خواسته های غیر منطقی دیگران را رد کرده و به آن ها جواب منفی بدهید.

  • بیان راحت محدودیت های خود

محدودیت های شخصی خود را بشناسید، بپذیرید و در صورتی که لازم بود به اطرافیان خود انتقال دهید. زیرا در بعضی از مواقع به دلیل شرایط و محدودیت هایی که دارید باید به خواسته دیگران نه بگویید و آن ها باید بدانند که شما همیشه نمی توانید تقاضای آن ها را قبول کنید.

  • بهبود در روابط اجتماعی

بهتر است سعی کنید با اشخاص غریبه هم کلام شوید تا روابط اجتماعی شما بهبود پیدا کند، این را بدانید که هم صحبتی با افراد غریبه یکی از چالش های مهم در داشتن رفتار شجاعانه خواهد بود.

  • داشتن جرات در موقعیت های گوناگون

همه افراد در طول زندگی موقعیت های گوناگونی را تجربه خواهند کرد، مهم ترین مساله در این موقعیت ها این است که بتوانید شجاعانه تصمیم بگیرید و شجاعانه رفتار کنید، با نشان دادن رفتار جرات مندانه خود به دیگران، در واقع شما به سمت قوی بودن حرکت می کنید.

فواید رفتار جراتمندانه

فواید جراتمندانه رفتار کردن

جرات مند بودن مزایا و فوایدی زیادی با خود به همراه دارد، شخصی که جرات مند و شجاعانه تصمیم گیری می کند و درباره آن با دیگران صحبت می کند در راستای موفقیت و قوی بودن قدم برداشته است.

داشتن احساس مثبت در خود فرد
افزایش عزت نفس
افزایش اعتماد به نفس
داشتن زندگی معنادار
داشتن حس استقلال در زندگی
افزایش عمل گرایی در فرد
یک رفتار دو سر برد
ایجاد احساس مثبت در دیگران
اعتماد بیشتر دیگران نسبت به فرد جرات مند
شناخته شدن فرد جرات مند به عنوان یک شخص به دور از تملق و چاپلوسی بین دیگران

روان شناسان بر این باورند زندگی افراد جرات مند معنادار است و باعث می شود آن ها مستقل فکر کنند و مستقل عمل کنند، خواسته هایشان را به خاطر زورگویی دیگران رها نمی کنند و همواره در مسیر اهداف و خواسته های خود قدم بر می دارند.

پیامدهای منفی جرات مند نبودن

افسردگی
عصبانیت از خود
نا امیدی
احساس درماندگی
رنجیدگی و عصبانیت از دیگران
احساس ناکامی
خشم غیر قابل کنترل
اضطراب های پی در پی
ضعف در روابط اجتماعی
ضعف در بیان احساسات
مشکلات جسمانی
ایجاد رفتار منفعل در فرد
عدم توانایی دفاع از حقوق و خواسته های خود
متوقع کردن دیگران از خود

 جرات مند بودن

عوامل دوری از جرات مند بودن

فرد تصور می کند اگر کارهایی که دیگران از او می خواهند را انجام ندهد دیگر او را دوست نخواهند داشت
فرد نسبت به رضایت و راحتی دیگران احساس مسئولیت می کند، بنابراین از اینکه به دیگران نه بگوید و باعث ناراحتی آنها بشود احساس گناه می کند.
فرد رفتار جرات مندانه را با از خود گذشتگی و فداکاری در تناقض می بیند بنابراین تصور می کند اگر درخواست دیگران را قبول نکند آدم خود خواهی خواهد بود.
فرد احساس می کند اگر دیگران از او درخواستی دارند پس او فرد با ارزش و مهمی است و اگر درخواست آن ها را نپذیرد دیگر او را مهم نخواهند دید.

خواسته های خود ارجح به خواسته های دیگران

همان طور که پیش تر گفته شد افراد جرات مند نسبت به افراد منفعل و افراد پرخاشگر حس بهتری به دیگران انتقال می دهند، همچنین این افراد نسبت به خود نیز احساس خوبی دارند و در شرایط گوناگون با عزت نفس بالایی در مسیر موفقیت حرکت می کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا