ویژگی های مارولوس دیزاینر_5e57d9a3a704f.jpeg
ویژگی های مارولوس دیزاینر_5e57d9a3a704f.jpeg

ویژگی های مارولوس دیزاینر

 01 فروردین 1300   01:00

 0

 1360


امتیاز کاربران 0/0 از 5


آموزش های ویدیویی ویژگی های جدید نرم افزار Marvelous Designer 7

 

پرکاربردترین ویژگی های جدید در Marvelous Designer 7:

  • ابزار دوخت Marvelous Designer
  • ابزار زیپ Marvelous Designer
  • از Marvelous Designer به Sansar bridge
  • از Marvelous Designer به Zbrush bridge
  • خطوط داخلی و ویژگی های منحنی

ویژگی های جدید دیگر Marvelous Designer:

  • ابزار «Flattening» در Marvelous Designer
  • ابزار 3D Line Avatar و Garment 3D Line
  • 3D Baselines
  • ابزار segment dart در Marvelous Designer
  • راهنمای هوشمند
  • پیشبردهای انیمیشنی
  • تغییرات جزیی در ابزار تبدیل بافت 
  • منظر سفارشی دوربین ها و تنظیمات دوربین
  • گزینه ی «Select All with Same Property»
  • امکان script در Marvelous Designer

 

 

 

خلاصه ای از ویژگی های Marvelous Designer 7
در نسخه ی های پیشین Marvelous Designer به روز رسانی های بزرگ و جذابی مانند ابزار برش، ابزار قرینه سازی، امکان حذف شکلک ها و بسیاری دیگر صورت گرفته بود. 
این ویژگی ها به صورت چشمگیری سبب افزایش سرعت پروسه ی ساخت لباس شده اند.
در حالی که Marvelous Designer 7 افزونه های جالبی دارد، اما بیشتر این ویژگی ها ضروری و حیاتی نیستند و حتی سرعت روند ساخت لباس را نیز چندان افزایش نمی دهد.
بهترین ابزار برای صرفه جویی در وقت ابزار دوخت( stitching) و ابزار زیپ (Zipper) هستند.
پیشرفت های سرعت شبیه سازی در Marvelous Designer 7
شبیه سازی در Marvelous Designer 7 بسیار سریعتر از Marvelous Designer 6 است.
گرچه به نظر ویژگی های جدید همچون Zipper، Flattening، 3D Line Tools باعث کند شدن کارکرد رایانه می شود و همچنین سبب متوقف شدن و از کار افتادن آن می شود.
در نهایت می توان گفت که MD7 تقریبا بی ثبات و ناپایدار است، البته پس از اینکه برنامه از کار افتاد به صورت خودکار شکلک ها و نه لباس ها را ذخیره می کند.

 

 

نگاهی به Sansar Bridge
یکی از مهمترین ویژگی های جدید این نرم افزار Bridge to Sansar است. این ویژگی در ابتدای راه قرار داشته و پیشرفت های خوبی خواهد داشت.
با این ویژگی امکان انتقال لباس ها از MD و وارد کردن آن ها به صورت مستقیم به Sansar به وجود آمده است.
نیازی به rig کردن لباس ها به صورت دستی و یا retopology نیست. تنها کافیست لباس ها را وارد کرده و یا انتقال(Import/Export) دهید.

Brush GoZ Bridge
امکان انتقال لباس ها از MD به ZBrush فراهم شده است. هر زمان که لباس های MD را تغییر دادید، می توانید مدل های ZBrush را تنها با کلیک بر روی دکمه ی GoZ به روز رسانی کنید. 
نحوه ی استفاده از ابزار Topstitch Stitching در MD7
با ابزار جدید Topstitch در MD7 می توانید در هر نقطه از لباس خطوط واقعی دوخت ایجاد کنید.
می توانید در لبه های الگو یا در راستای اشکال و خطوط داخلی دوخت ایجاد کنید.
این یکی از سریعترین روش های ایجاد خطوط دوخت در اطراف جیب ها، سجاف ها، و خطوط تزیینی و حروف دوخته شده به حساب می آید.
دوخت هایی که در Marvelous Designer با استفاده از ابزار Topstitch ایجاد می شوند سه بعدی هستند و به این ترتیب حس واقع گرایانه ی بیشتری به لباس می افزایند.
نحوه ی استفاده از ابزار Zippers در Marvelous Designer 7
در MD7 به راحتی می توانید با استفاده از ابزار Zipper، زیپ های لباسهای مختلف را اضافه کنید.
در زیر ویدیوی آموزشی از ساخت زیپ ها در Marvelous Designer 7 را مشاهده می کنید.

 

نکات حل مشکلات زیپ ها:
برخی مواقع در تنظیم جهت زیپ در MD7، ممکن است زیپ ها در جهت برعکس قرار گرفته و یا درون پارچه گیر کند.
بهترین راه حل حذف زیپ و ساخت دوباره ی آن است، بهتر است از گزینه ی «Reverse Zip Direction» در این مواقع استفاده نکنید.
آیا ساخت زیپ بدون ویژگی جدید zipper در MD7 ممکن است؟
در صورتی که نیاز به ساخت لباس های زیپ دار Sansar داشته باشید، باید از ابزار Zipper در MD7 استفاده کنید، به این خاطر که OBJ های وارد شده (مانند مدل های زیپ) به Sansar انتقال نخواهند یافت.
در صورتی که لباس هایی برای Sansar در نسخه ی قدیمی MD ایجاد کرده اید، می توانید با استفاده از ۲ الگوی نازک خط زیپ بسازید و آن ها را به لباس دوخته و بافت زیپ در آن ایجاد کنید.
از gizmo برای حرکت مدل سه بعدی زیپ در نقطه ی درست لباس استفاده کنید. گرچه این روش نسبت به ابزار Zipper در MD7 مدت زمان بیشتری می طلبد.

 

عملکرد ابزار «3D Line» به چه صورت است؟

با ابزار جدید (Avatar)«3D Line»، می توانید خطوطی بر روی شکلک های خود بکشید که می توانید از آنها برای استخراج الگوهای لباس استفاده کنید( همانطور که در زیر اشاره شده است).
با استفاده از ابزار جدید ‘Line[3D Garment} می توانید خطوطی بر روی لباس خود به صورت مستقیم در پنجره ی 3D Garment رسم کنید.
می توانید از این خطوط به عنوان راهنمایی بر نحوه ی شکل دهی و برش الگوی لباس ها یا رسم اشکال قابل برش استفاده کنید ( یک روش پایه و مشابه خطوط داخلی).
پیش از این برای برش اشکال در لباس ها و یا ساخت اشکال داخلی و الگوها باید از ابزار Chalk در پنجره ی 3D Garment استفاد می کردید و یا اشکال داخلی و خطوط داخلی را در الگوهای دو بعدی ایجاد می کردید.
ابزار 3D Line قابلیت رسم اشکال گرد یا لبه های منحنی را ندارد.
در صورتی که نیاز به ساخت سوراخ های گرد، خطوط داخلی گرد، جیب های گرد، یا برش لباس در راستای خطوط منحنی داشته باشید، بهترین روش استفاده از ابزار internal line در الگوهای پنجره ی 2D Pattern می باشد.
در این ویدیو نشان دهنده ی نحوه ی استفاده از ابزار Chalk در MD6 به جای ابزار Line در MD7 است:

 

توضیحات و آموزش ابزار Flattening در Marvelous Designer
ابزار جدید Flattening در Marvelous Designer7 به عنوان روشی برای ساخت لباس ها به آسانی و تنها با طراحی شکل دلخواه در شکلک بدن و بعد ساخت الگو از آن می باشد.
جهت استفاده از ابزار Flattening برای ساخت الگوها، ابتدا باید با استفاده از ابزار Line خطوطی در شکل بدن ایجاد کنید.
با این ابزار نمی توانید خطوط منحنی بسازید.
در صورتی که به خطوط منحنی نیاز داشته باشید، باید بخش هایی بارگذاری کنید( که نتایج آن لبه های الگوی نامرتب و ناصاف خواهد بود).
طراحی الگوهای مربعی ساده با ابزار 3D Line امکان پذیر خواهد بود، اما طراحی الگوهای پیچیده تر با لبه های صاف بر روی شکلک بدن به دلیل نامسطح بودن سطح بدن دشوار خواهد بود.
حتی اگر طراحی الگوی دلخواه را به درستی بر روی شکل بدن انجام داده باشید، پس از دوخت و شبیه سازی متوجه تفاوت ظاهر لباس( شلوارهای گشاد، اجزای ناصاف، اجزای پارچه ی شل و غیره) با آنچه در نظر داشته و یا انتظار داشته اید، خواهید شد.
الگوهای «Flattened» اغلب نقاط منحنی و جزیی در راستای لبه های خود دارند که منجر به ساخت لباس های ناصاف خواهد شد.
به منظوور دستیابی به نتایج درست از ابزار Flattening در MD باید با نحوه ی ساخت الگوها و همچنین مدیریت آن ها آشنا شوید تا اشکال و پارچه ها را تغییر دهید.

Smart Guides در Marvelous Designer (پنجره ی الگوی دو بعدی)
Smart Guides خطوطی صورتی رنگ هستند که هنگام حرکت الگو و لبه ی الگو با الگوی دیگری در صحنه پدیدار می شوند.
می توانید Smart Guides را با کلیک راست کردن در پنجره ی الگوی دو بعدی و انتخاب و یا برداشتن تیک «Smart Guide» فعال و یا غیر فعال سازید.

 

تعادل خطوط داخلی در راستای ویژگی های منحنی
این ویژگی های جدید شما را قادر می سازند تا خطوط جزیی را به عنوان خطوط داخلی متعادل سازی کنید و یا خطوط داخلی را در راستای لبه ی الگوی منحنی متعادل کنید.
این بهترین شیوه برای ساخت دامن های پلیسه می باشد.
نقاط جزیی در فاصله ی مورد نظر در امتداد لبه ی الگوی منحنی و در امتداد لبه ی الگوی بالایی بسازید.
سپس خطوط داخلی را از یک نقطه به نقطه ی دیگر (خطوط داخلی را می توانید برای صرفه جویی در وقت کپی کنید) ایجاد کنید.

ویژگی Segment Darts
با استفاده از این ابزار در Marvelous Designer 7 می توانید در لبه های بیرونی الگو dartهایی در اطراف نقاط جزیی ایجاد کنید.
ابتدا با استفاده از ابزار Split Line/Add Point tool نقاط جزیی بسازید.
سپس با استفاده از ابزار «Edit Pattern» بر روی نقاط جزیی راست کلیک کرده و «Add Dart» را انتخاب کنید.
در آخر تنظیمات dart را انجام داده و dart را به دلخواه عریض و بلند کنید و بر روی «OK» کلیک کنید.
«3D Baseline» چیست؟ (خطوط آبی/ بنفش بر روی لباس)
هنگامی که الگوهای متقارن را ادغام کنید یا dart ها را ازMarvelous Designer 7 حذف کنید، به این ترتیب یک مدل پایه ی سه بعدی دائمی، غیر قابل حذف (آن خط آبی بنفش نازک) را در لباس و الگوهای خود خواهید داشت.
با الگوهای متقارن، حتی اگر بخشی از الگوی خود را حذف کنید، آن را تغییر دهید، سپس دوباره آن را باز کنید، خط پایه ی سه بعدی همیشه در مرکز قرار خواهد گرفت که در آن الگوها را با هم ترکیب کرده اید.
در صورتی که می خواهید در Marvelous Designer طراحی کنید (تصویری از لباس خود انتقال دهید)، Baseline سه بعدی ممکن است آزاردهنده باشد.
به صورت کلی، می توانید با کلیک بر روی این آیکون 3D Baseline برای نشان دادن / مخفی کردن 3D Baseline در پنجره ی 3D Garment استفاده کنید.
ابزار Line Tack در نرم افزار Marvelous Designer 7

با استفاده از ابزار Line Tack می توانید خطوط کوک ایجاد کرده و لباس ها را به یکدیگر کوک کنید.

 

 

چه زمانی باید از ابزار / ویژگی جدید کوک Marvelous Designer 7 استفاده کنید؟

خوب، اگر قسمت های خاصی از لباس را نمی خواهید یا نمی توانید به هر دلیلی بدوزید، اما آنها باید در کنار هم قرار گیرند، این راهی برای دستیابی به این هدف خواهد بود.
از این برای دوخت سربند به سر شکلک ها استفاده می شود که از جابه جایی آنها در حین حرکات انیمیشنی و یا مشکلات دیگر در لباس ها جلوگیری خواهد نمود.
همچنین ابزار Line Tack کوک بسیار نازکی (مانند یک شیار نازک) ایجاد می کند.
با این حال، اگر می خواهید یک نوار بزرگ از پارچه (مانند یقه مهره، کمربند و غیره) یا بخش خاصی از لباس را اتصال دهید، بهتر است از ابزار جعبه pinning / lasso استفاده کنید.
ابزار pinning همچنین شما را قادر می سازد تا هر منطقه ی متصل را به جای تنها یک نوار متصل ایجاد کنید.
به خاطر داشته باشید، برای استفاده از pin ها در طول انیمیشن، باید حتما بر روی ناحیه ی مورد نظر کلیک راست کرده و به اصطلاح pin ها را به آواتار وصل کنید. 
در صورتی که لباس ها در طول یک انیمیشن روی بدن می لغزند، یا به این دلیل است که تنظیمات فیزیکی به درستی صورت نگرفته و یا طراحی لباس مناسب نبوده است. 
اگر دامن روی بدن می لغزد باید مشکل را بیابید و آن را اصلاح کنید( مثلا کمربند شل باشد که باید به آن کش اضافه کنید) و بهتر است در این مواقع دامن را به بدن شکلک ندوزید. 
در صورتی که قصد متحرک سازی لباس های خود را در Marvelous Designer دارید و به دنبال نتایج واقع گرایانه هستید، لباس ها باید با حرکت مدل به شکلی طبیعی حرکت کنند و آستین های روی مچ دست های مدل دوخته نشده باشند. (مانند مثال زیر) .

افزودن تصویر پس زمینه در پنجره ی الگوی دو بعدی
اگر به دنبال پیروی از یک الگو هستید و یا اینکه می خواهید از روی تصاویر نمونه یا هنر مفهومی لباس هایی در Marvelous Designer بسازید، می توانید تصاویر پس زمینه ای به درون پنجره ی الگوی دو بعدی وارد سازید.
پیروی از الگوها ممکن است بهترین انتخاب نباشد به این خاطر که مقیاس تصاویر پس زمینه با اندازه های دقیق دشوار خواهد بود.
شیوه ای ساده تر برای پیروی از الگوها می تواند بارگذاری بافت الگوی مورد نظر و اعمال آن درون بافت پس زمینه ی مربعی بزرگ و استفاده از ابزار تغییر بافت جهت اندازه گیری بافت برای بافت قابل پیروی برای دستیابی به اندازه های دقیق می باشد.

 

 

ابزار جدید تغییر بافت در Marvelous Designer 7
ابزار تغییر بافت در Marvelous Designer 7 اندکی متفاوت از نسخه های پیشین می باشد و عملکرد تقریبا متفاوتی دارد.
شکلک ها، موها و کفش های پیش فرض در Marvelous 7 در کجا قرار دارند؟
در Marvelous Designer 7 امکان تنظیم و انتقال شکلک های پیش فرض از «Avatar Editor» وجود ندارد. 
Avatar Editor حالا تنها با مقادیر محدود، نقاط تنظیم و اندازه های شکلک در ارتباط هستند.
برای انتقال شکلک پیش فرض Marvelous Designer، باید زبانه ی «Library» را باز کنید و سپس به پوشه ی «Avatar» بروید.
روی شکلکی که در Marvelous Designer بارگذاری می کنید دابل کلیک کنید.
برای تغییر یا انتقال مو یا کفش شکلک، به پوشه های Hair یا Shoes بروید و روی آیتمی که می خواهید بارگذاری کنید دابل کلیک کنید.

ویژگی « حذف مو یا کفش ها» در Marvelous Designer 7
در صورتی که می خواهید کفش پیش فرض شکلک Marvelous Designer را حذف کنید، بر روی کفش کلیک راست کرده و «حذف مو یا کفش» را انتخاب کنید. 
برای کفش دوم نیز این کار را تکرار کنید.
حتما روی کفش کلیک کنید، نه روی پای شکلک. کار با کفش پاشنه بلند تا حدودی مشکل ساز خواهد بود.
در صورتی که رنگ پای شکلک Marvelous Designer زرد باشد، یعنی کفش را انتخاب نکرده اید.
برای حذف موی شکلک Marvelous Designer، بر روی مو کلیک راست کرده و گزینه ی «Delete Hair/Shoes» را انتخاب کنید.

کنترل دوربین، تنظیمات و نماهای سفارشی در Marvelous Designer
در نسخه ی جدید MD ، می توانید تنظیمات دوربین و نماهای سفارشی را ایجاد، ذخیره و انتقال دهید.
نماهای سفارشی و کنترل های دوربین می توانند انتقال یافته و بدون توجه به لباس یا شکلک در هر پروژه ای مورد استفاده قرار گیرند.
بنابراین اگر می خواهید عکس هایی از لباس ها در یک زاویه ی مشخص داشته باشید، می توانید این نمای سفارشی را به هر پروژه ای وارد ساخته تا تصویر و لباس های خود را از این زاویه ی دقیق مشاهده کنید.
برای یادگیری بیشتر این ویژگی های جدید ویدیوی زیر را مشاهده نمایید:

ویژگی های جدید انیمیشن در Marvelous Designer 7
حالا می توانید ضبط انیمیشن ها را متوقف ساخته و اتصالاتی اضافه کنید و یا حذف کنید و سپس به ضبط انیمیشن ادامه دهید.
ویدیوی زیر این ویژگی ها را به درستی نشان می دهد:
در Marvelous Designer 7 همچنین می توانید باد را انیمیشنی کنید. می توانید زاویه و تنظیمات باد را تغییر دهید.
می توانید با چرخاندن باد در اطراف مدل (گر چه این خیلی هم واقع گرایانه نیست) حرکت پارچه در باد را از جهات مختلف نشان دهید.
همه را با یک ویژگی انتخاب کنید
این ویژگی امکان انتخاب سریع تمام الگوها که شباهت هایی دارند را فراهم می سازد، مانند اینکه همه ی الگوهای موجود در صحنه از یک پارچه تشکیل شده باشند، فاصله ی ذرات یا تعداد لایه های مشابه (تعداد لایه ای که در Property Editor برای کنترل سلسله مراتب چیدمان الگوهای لباس بر روی لباس قرار دارد).
تنها کافیست بر روی هر یک از ابزار اصلاح الگو در صحنه کلیک راست کنید تا به این منو وارد شوید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *