در حالی که برای خرید یک وانت این روزها باید حداقل بین ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان پول خرج کرد، تعدادی وانت جالب در بازار وجود دارند که قدیمی اما کاربردی هستند و قیمت چندانی هم ندارند.
بارها گفتهایم که با بودجه پایین بهترین کار خرید خودرو از بازار دست دوم است و برای این کار کمی مطالعه و مقداری گشتن و چرخیدن لازم است! ما اینجا برای آنها که دنبال یک وانت کارکشته هستند دامنه این گزارش را تا ۱۰ الی ۱۲ خودرو گسترش دادیم ولی بعد دیدیم برخی از مدلها دیگر امکان تعمیر و نگهداری ساده را ندارند و استفاده از آنها دردسرساز است. با این حال قیمت، دسترسی ساده، ارزش خرید، اندکی ایمنی و ذرهای لذت رانندگی از جمله دلایل ما برای پیشنهاد این خودروها بود. محصولاتی که با داشتن جای بار بزرگتری نسبت به تندر پیکاپ و آریسان محصولاتی با قیمت نازل هستند و برخلاف وانتهای چینی گرانقیمت که هزینه زیاد نگهداری آنها دردسرساز است، خیلی شما را بابت به خرج افتادن نگران نمیکنند.
میتسوبیشی L200 مدل ۱۹۹۲
۱۵-۲۰ میلیون تومان
بیش از ۳۰ سال کار کرده ولی همان توان روز اول را دارد و وقتی عمر جدیدترین وانتهای کشور ۳۰ سال است (مثلا مزدا وانت، باقی که پیرترند!) قطعا انتخاب بارکش متوسط میتسوبیشی که پنج نفر هم گنجایش دارد یک انتخاب جالب توجه است که فقط کمی توانایی تعمیر میخواهد. خب این خودرو با توان حمل باری بالاتر از وانت مزدا و سطح مصرفی نزدیک به وانت نیسان، قیمتی معادل یک ششم این خودروهای مونتاژی دارد. تازه شاید باور نکنید. ال۲۰۰ میتسوبیشی بعد از ۳۰ سال کار هنوز هم سواری بهتری نسبت به وانت آریسان دارد و تازه تا هم نمیشود!
تویوتا هایلوکس مدل ۱۹۸۵
۲۰ میلیون تومان
یک وانت کوچک جثه در حد یک وانت پراید (کمی بزرگتر) که محفظه بار بزرگی دارد، موتور بیمرگی دارد، شاسیاش خشک، مقاوم و توان تحمل دارد و از آن دسته خودروهایی است که اگر مواظبش باشید، با یک کیفیت یکسان در بدترین شرایط شما را همراهی میکند. اصلا این نسل از هایلوکس اینقدر خوب است که با آمدن مدلهای جدیدتر، کماکان در مناطق صعب العبور از شرق کشور و زابل تا غرب کشور و کردستان توان حرکت و مانور دارد. مصرف سوختش هم بد نیست و امکان تعمیرش سختتر از یک وانت مزدای امروزی نخواهد بود.
شورولت S10 مدل ۱۹۹۲
۱۵-۲۰ میلیون تومان
همان وانت میتسوبیشی است که عموما در نسخه تک کابین و با موتور کمحجمتر به کشور وارد شده و اگر بتوانید یک نمونه سالم و سرحال آن را پیدا کنید، کاملا قادر است نقش وانت مزدا را برایتان بازی کند. وانت متفاوت شورولت با آن اتاق کریو کب، کولر، موتور انژکتور و اتاق یک و نیم در آن محصول جالبی است که محفظهای نسبتا بزرگ را در پشت صندلیها برای جا دادن وسایل شخصی در اختیارتان میگذارد. در عین حال بخش بارگیری بزرگ اس۱۰ کمک میکند تا وسایلی که ابعاد وسیعتری دارند، به راحتی در بخش عقب وانت سربهزیر شورولت جا شوند.
وانت نیسان پاترول مدل ۱۳۷۰
۲۵ – ۳۰ میلیون تومان
یک وانتپیکاپ متوسط خوش چهره که همان ویژگیهای فنی و عملکردی پاترول چهار در را در شکلی خشنتر ارائه میکند و اگر کمی دانش فنی تعمیر خودرو داشته باشید، حتی هزینه سالانه چندانی برای نگهداری به شما تحمیل نمیکند. تازه نکته جالب این است که مثل مزدا بی۱۶۰۰ در بازار کلی آپشن تزئیناتی دارد که کمک میکند تا خودرو را با ظاهری بهتر و شکیلتر از نو بسازید و از سوار شدن با یک وانت ۲۸ ساله کمتر ناراحت باشید. گیر پاترول البته مصرف بالای سوخت آن است که البته به واسطه ساختار فنی نزدیک، میتوانید موتورش را با موتور گازسوز وانت زامیاد تعویض کنید.
مزدا بی۱۶۰۰–تک کابین مدل ۱۳۷۸
۲۰-۲۵ میلیون تومان
یکی از وانتهای قدیمی و مونتاژی ساخت ژاپن که قطعاتش در بازار زیاد است. یکی از بزرگترین محفظههای بار را در بین اعضای گروه دارد، مصرف سوختش به نسبت موتوری که دارد مناسب است و قابلیت تبدیل به نسخه گازسوز را دارد. همه اینها یعنی نسخههای ۱۶۰۰سیسی وانت مزدا B1600 را میتوانید بهرغم ۲۰ سال کار بخرید و با یک پنجم قیمت نسخه صفر کیلومتر و البته کمی حرکت دست به عصا، همان ترکیب از بارکشی و کارایی را به دست آورید. تازه مزدا خوراک اسپورتبازان هم هست و قطعات تزئینی برایش در بازار فراوان است!
مزدا ۲۶۰۰ مدل ۱۹۹۳
۳۰ -۴۰ میلیون تومان
این بزرگترین مزدا بود که به ایران وارد شد و مستقیما قصد داشت با هایلوکس و ال۲۰۰ دو محصول تویوتا و میتسوبیشی رقابت کند ولی نشد که محبوبیت یابد اما این مزدای مرتفع و دوکابین از هر نظر محصولی با استاندارد بالاست که کارکردی بهتر و بالاتر از یک وانت صرفا بارکش را دارد. استفاده از یک سیستم دودیفرانسیل با قفل این خودرو را در جایگاه محصولی همه جارو جا داده به طوری که اگر با مبلغ ۳۰ تا ۴۰ میلیون یک نسخه از آن را بخرید و کمی برایش هزینه کنید، کاملا بر خودروهایی نظیر کاپرا برتری دارد.
ایسوزو KB250 مدل ۱۹۹۲
۲۰ – ۲۵ میلیون تومان
یک وانتبار کوچک و بیدردسر شهری که نسخه اولیه وانتهای محبوب سری دی-مکس ایسوزو است و مدتها با موتور و پلتفرمی مشترک با خودروهای این رده شورولت ساخته میشود. استحکام بدنه بهتر از مدلهای امروزی است و دوامش کاملا یادآور محصولات ژاپنی است. موتور ۲۳۰۰سیسی و چهار سیلندر این ایسوزو در ترکیب با گیربکسی شش سرعته و دستی واقعا عالی و بیدغدغه کار میکند. چیزی که عجیب هم نیست و ژاپنیها به آن شهرهاند. خوشبختانه محفظه بار و توان بارکشی کمتر از آریسان نیست و گرچه در بازار ایران چندان شهرتی ندارد ولی میتوان به آن از هر نظر اعتماد کرد.
تویوتا هایلوکس ۱۹۹۰
۴۰ -۵۰ میلیون تومان
بزرگترین، قویترین و گرانترین خودرو گروه همین نسخه از هایلوکس ۹۲ است که مثل مدلهای متاخر بلند و مرتفع و اصطلاحا شاسیبلند ساخته شده ولی یادتان باشد این وانت را با نسل آخر آن مقایسه نکنید چون نه چپ میکند نه هزینه نگهداریاش آنقدر گران است و نه در آفرود کم میآورد. خوشبختانه به لطف فرم مهندسی خاص هایلوکس ۹۲، توان بارکشی بسیار بهتر از میانگین گروه است و تا ۱۲۵۰ کیلوگرم هم میرسد. این در حالی است که سیستم دو دیفرانسیل به لطف سیستم دو دیفرانسیل، هیچ جا حتی در مناطق صخرهای کم نمیآورد.