دسته‌بندی نشده

هومیوپاتی چیست؟ چه بیماری هایی را درمان می کند؟

همه چیز در مورد هومیوپاتی

دیابت بیماری است که در آن قند (گلوکز) در جریان خون زیاد می شود. وجود مشکلاتی در تولید و عملکرد انسولین در بدن منجر به شکل گیری دیابت می شود.

شیوع دیابت در سراسر جهان در حال افزایش است. تعداد افرادی که در سراسر جهان با دیابت زندگی می کنند از ۱۰۸ میلیون نفر در سال ۱۹۸۰ به ۴۲۲ میلیون نفر در سال ۲۰۱۴ افزایش یافته است. انتظار می رود این آمار در سال ها بعد نیز افزایش پیدا کند.

روش های درمان زیادی برای این بیماری همه گیر وجود دارد. اما ما در ادامه این مطلب مجله دلگرم می خواهیم به صورت اختصاصی در مورد هومیوپاتی برای درمان دیابت صحبت کنیم.

دیابت معمولا با تغییر در رژیم غذایی، ورزش و مصرف داروهای تجویزی که برای کنترل قند خون طراحی شده اند، درمان می شود. با این حال، بسیاری از افراد مبتلا به دیابت در کنترل علائم خود مشکل دارند.

علائم دیابت عبارتند از:

  • گرسنگی مداوم
  • خستگی
  • تشنگی بیش از حد
  • دفع ادرار بیش از حد
  • خشکی دهان
  • زخم های پوستی
  • تاری دید

مرور کلی بر روی هومیوپاتی

هومیوپاتی یک سیستم پزشکی جایگزین است. این روش درمان به عنوان طب هومیوپاتی نیز شناخته می شود. هومیوپاتی مبتنی بر این ایده است که یک بیماری را می توان با یک مقدار رقیق شده از یک ماده طبیعی درمان کرد.

بسیاری از داروهای هومیوپاتی برای درمان نشانه های دیابت مفید هستند. اما در نظر داشته باشید که هومیوپاتی توسط سازمان های بهداشتی به عنوان روشی برای درمان دیابت یا علائم آن توصیه نمی شود.

این به این دلیل است که شواهدی وجود ندارد که نشان دهد هومیوپاتی برای درمان دیابت موثر است. اگر تصمیم به استفاده از هومیوپاتی برای درمان دیابت دارید، باید در کنار آن به دنبال برنامه درمانی پزشک خود نیز باشید.اگر می خواهید یک درمان خاص از هومیوپاتی را برای درمان دیابت امتحان کنید، ابتدا حتما با پزشک خود صحبت کنید.

هومیوپاتی برای درمان دیابت

داروهای هومیوپاتی که برای علائم مربوط به دیابت مفیدند

داروهای هومیوپاتی از مواد معدنی، گیاهی یا حیوانی ساخته شده اند. این مواد کاملا طبیعی هستند. اصول هومیوپاتی حاکی از آن است که وقتی یک ماده رقیق می شود، قدرت درمانی آن افزایش می یابد.

در این اصل آمده است که ماده طبیعی با رقیق شدن به نقطه ای می رسد که در آن فقط مقدار کمی از این ماده می تواند اثر زیادی بر روی بدن داشته باشد.

این داروها می توانند به صورت زیر فرموله شوند:

  • دانه های شکری
  • پماد
  • قطره
  • کرم
  • قرص

نمونه هایی از داروهای هومیوپاتی که برای درمان نشانه های دیابت یا پیشگیری از عوارض آن به بازار عرضه شده اند عبارتند از:

Syzygium jambolanum یا S. cumini (آلو سیاه) به درمان تشنگی، ضعف، زخم های پوستی و تولید بیش از حد ادرار در افراد دیابتی کمک می کند.

اورانیوم نیتریکوم برای درمان تکرر ادرار، تهوع، تورم و سوزش ادراری در دیابتی ها به بازار عرضه شده است.شوکران (hemlock) برای درمان بی حسی پاها و دست ها و همچنین نوروپاتی دیابتی (آسیب عصبی) در این افراد مورد استفاده قرار می گیرد.

سرب (Plumbum) به درمان بی حسی دست و پا، درد عصبی و وزوز گوش در افراد دیابتی کمک می کند.گل همیشه بهار (marigold) برای درمان زخم های پوستی مفید است.

اسید فسفریک برای درمان اختلال حافظه، سردرگمی یا احساس سنگینی سر، تکرر ادرار در شب، ریزش مو و مشکل در نگه داشتن نعوظ در این افراد موثر است.کاندیدا (مخمر) برای درمان عفونت های مخمر استفاده می شود.

آیا طب هومیوپاتی واقعا برای درمان دیابت مفید است؟

شواهد کمی برای اثبات این که طب هومیوپاتی برای درمان دیابت مفید است وجود دارد. این در حالی است که این روش سال هاست که در جهان استفاده می شود. اما به تحقیقات بیشتری برای تعیین اثربخشی آن نیاز می باشد.

مطالعات آزمایشی بر روی موش ها، اثر بخشی Syzgium jambolanum را برای درمان دیابت نشان داد. از طرفی مطالعات بالینی کنترل شده دو سوکور نیز نشان دادند که هومیوپاتی برای درمان دیابت هیچ تاثیری ندارد

. به طور خاص یک مطالعه به این نتیجه رسید که S. cumini که به عنوان یک درمان هومیوپاتی استفاده می شود “از نظر فارماکولوژیک بی اثر است”.

اثر اکثر داروهای هومیوپاتی که ادعا می شود برای درمان دیابت مفیدند در آزمایشات بالینی بر روی انسان مورد آزمایش قرار نگرفته اند.

در سال ۲۰۱۵، شورای تحقیقات ملی بهداشت و پزشکی در استرالیا یک مطالعه تحقیقاتی را برای ارزیابی اثربخشی هومیوپاتی انجام داد.محققان قادر به یافتن شواهد سازگاری که نشان دهند هومیوپاتی برای درمان هر یک از بیماری هایی که در این مطالعه مورد آزمایش قرار گرفته اند، موثر است، نبودند. هیچ مطالعه انسانی نیز نتوانسته است اثر گذاری این روش درمانی را تایید کند.

به همین دلیل بسیاری از سازمان های بهداشتی توصیه می کنند که بدون مشاوره با پزشک از داروهای هومیوپاتی برای درمان دیابت یا هر بیماری دیگری استفاده نکنید.اما طرفداران درمان های هومیوپاتی هنوز از رعایت رژیم غذایی سالم و ورزش به عنوان بخشی از طرح درمانی خود برای بهبود دیابت حمایت می کنند. آنها همچنین اعتقاد دارند که انسولین جایگزینی ندارد.

عوامل خطر

اداره غذا و داروی ایالات متحده (FDA) فروش داروهای هومیوپاتی خارج از نسخه را مجاز می داند. اما این محصولات، در صورتی که اصولی استفاده نشوند می توانند خطرناک باشند. به همین دلیل FDA اخیرا اعلام کرد که مقررات مربوط به فروش داروهای هومیوپاتی را سخت تر خواهد کرد.

درمان های هومیوپاتی به واسطه تعریف تنها شامل مقدار اندکی از یک ماده خاص هستند. به همین دلیل عوارض جانبی ناشی از آن ها بسیار نادر است.

هرچند، هنوز هم احتمال اندکی برای ایجاد واکنش شدید آلرژیک به مواد استفاده شده در این درمان وجود دارد. همچنین خطر ایجاد تداخل بین داروهایی که پزشک برایتان تجویز کرده است و داروها هومیوپاتی وجود دارد.

شاید بزرگترین خطر استفاده از روش های هومیوپاتی برای درمان دیابت برای کسانی پیش بیاید که مصرف داروهای تجویزی پزشک برای درمان بیماری فعلی خود را متوقف کرده اند.

در این شرایط در حالی که بیمار در انتظار تاثیر گذاری روش درمانی مورد استفاده است، ممکن است وضعیتش خیلی بدتر از قبل شود. این افراد همچنین می توانند عوارض جدی زیر را تجربه کنند.

عوارض احتمالی دیابت عبارتند از:

  • حمله قلبی
  • سکته مغزی
  • نارسایی کلیه
  • قطع عضو
  • نوروپاتی دیابتی
  • از دست دادن قدرت بینایی
  • دیابت اگر درمان نشود، حتی می تواند کشنده باشد.

نکته آخر

هومیوپاتی یک موضوع بحث برانگیز در علم پزشکی است. در حالی که داروهای هومیوپاتی متعددی برای کنترل علائم دیابت به بازار عرضه شده اند، اما هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهند این داروها واقعا در درمان دیابت موثر هستند.

اگر می خواهید هومیوپاتی را برای درمان یکی از علائم خود به کار ببرید، باید این کار را تحت نظر پزشک انجام دهید و همزمان از داروهای تجویزی توسط پزشک نیز استفاده کنید. بنابراین هرگز درمان فعلی خود را با درمان هومیوپاتی جایگزین نکنید.

در صورت استفاده از هومیوپاتی برای درمان دیابت هنوز هم مهم است که وزن خود را با رعایت رژیم غذایی و ورزش مدیریت کنید و سطح قند خون خود را در محدوده سالم نگه دارید. رعایت رژیم غذایی و ورزش کردن ممکن است سخت باشد، اما غیر ممکن نیست.

قبل از مصرف هر گونه دارویی در هومیوپاتی با پزشک مشورت کنید. در طول معاینات پزشکی، مطمئن شوید که استفاده از این روش های درمانی عوارضی برای بدنتان ندارد و در کارکرد داروهای اصلی تان تداخلی ایجاد نمی کند.

همچنین بخوانید:

دیابت چیست؟راهکار های درمان دیابت کدامند؟

ارتباط بین دیابت ، سیروز کبدی و مبتلایان به کبد چرب

درمان دیابت نوع سرد و گرم با گیاهان دارویی در طب سنتی ایران

عوارض دیابت در دوران بارداری و تاثیر آن بر روی جنین

لیست خوراکی های مضر برای افرادی که قند (دیابت) دارند

بهترین ورزش مخصوص بیماران دیابتی کدام است؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا