جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
نوروفیدبک چیست؟ با نوروتراپی چه اختلال هایی بهبود می یابد؟_65777a864a8a4.jpeg
نوروفیدبک چیست؟ با نوروتراپی چه اختلال هایی بهبود می یابد؟_65777a864a8a4.jpeg

نوروفیدبک چیست؟ با نوروتراپی چه اختلال هایی بهبود می یابد؟

سرفصل های این مقاله

نوروفیدبک یا نوروتراپی یا نوروبیوفیدبک نوعی بیوفیدبک است که در آن عملکرد مغز به صورت لحظه‌ای در صفحه‌ نمایشی نشان داده می‌شود. از این سیستم برای بازتوانبخشی و کنترل دقیقتر و تمرین روی عملکرد مغز استفاده می‌شود.
یک متخصص نوروفیدبک با استفاده از نرم افزار ها و وسایل مخصوص کارش میتواند یک برنامه به بیمار خود بدهد و او یاری کند که تنظیم امواج مغزی خود را انجام دهد. این عملکرد در مورد کودکان هم انجام می شود، ما در اینجا به عوارض نوروفیدبک در کودکان می پردازیم.

توسط نوروتراپی چه اختلال‌هایی بهبود می‌یابند؟

همانطور که ذکر شد، نوروفیدبک‌ها نوعی روش مکمل برای درمان‌های روان شناختی و دارویی محسوب می‌شوند. در نتیجه نوروتراپی در درمان اختلال‌هایی نظیر موارد زیر بسیار مفید است:

ADHD
جلوگیری از عود در سوء مصرف مواد
اختلال‌های اضطرابی مثل استرس پس از سانحه
کمبود توجه
ناتوانی‌های یادگیری
افسردگی
مدریت استرس
میگرن
اختلال در خواب

نوروفیدبک چیست؟

در درمان ها یکی از نگرانی‌های اصلی این است که آیا این شیوه درمانی عوارضی دارد یا نه؟ نصب الکترودها روی سر نه تهاجمی است، نه صدمه می رساند، بلکه سیگنال هایی را ثبت می کند و از راه فعالیت عادی خود مغز سعی در تغییر امواج مغزی دارد. پس خطر خاصی ندارد. استفاده از این درمان به علت کوتاه بودن زمان جلسات درمان، عدم وجود درد و عوارض جانبی، مورد استقبال والدین کودکان قرار گرفته است.
طی مطالعاتی که در طی سال‌های گذشته در ایران و دیگر کشورهای جهان در ارتباط با عوارض نوروفیدبک انجام‌شده است، خوشبختانه عوارض جانبی خاصی برای این شیوه درمانی گفته نشده است. این موضوع نشان می‌دهد که درمان نوروفیدبک می‌تواند یک شیوه مفید و کم‌خطر برای کودکان باشد. بااین‌حال برای اینکه بتوانیم از نوروفیدبک در درمان بیماری‌ها استفاده کنیم به جز کم‌خطر یا بی‌خطر بودن باید، موفقیت این شیوه برای درمان یک بیماری معین، به وسیله تحقیقات علمی معتبر تائید شده باشد.

بهترین سن برای نوروفیدبک تراپی

سن مناسب برای استفاده از روش درمانی نوروفیدبک، سنین 5 یا 6 سالگی به بالا است. بهترین سن استفاده به ویژه در مورد اختلال بیش فعالی یا ADHD سنین دبستان است.
دقت مکانی این روش زمانی افزایش می یابد که نوروفیدبک با FMRI تلفیق شود.

عملکرد نوروفیدبک

واکنش افراد نسبت به نوروفیدبک فرق دارد

کلا، بیشتر افراد نسبت به جلسات نوروفیدبک واکنش منفی نشان نمی دهند. ولی هر یک از ما امکان دارد در زمان های گوناگون به محرک های یکسان واکنش متفاوتی نشان دهیم.
پس چنانچه در جلسه ای به محرک ها عکس العمل منفی نشان دادید، در مورد آن با پزشک متخصص خود مشورت کنید. آنها می توانند شرایط درمان را بهبود ببخشند.

عوارض نوروفیدبک چیست؟

عوارض نوروفیدبک در کودکان کدامند؟

بخش های مختلف مغز نسبت به درمان واکنش متفاوتی نشان می دهند

بسته به نوع نقشه مغزی شما نوروفیدبک جاهای خاصی را در مغز شما هدف قرار می دهد.
درمان شامل افزایش یا کاهش صدای فرکانس موج مغز در این مناطق می شود. ولی درمان بعضی از مناطق مغز نسبت به دیگر مناطق چالش برانگیز تر است و باعث عوارض جانبی بیش تری می شود.
خوشبختانه یک دکتر توانا و ماهر می داند چه نواحی از مغز را درمان کند که عوارض جانبی کم تر شود.

تغییر فرکانس موج در مغز می تواند بر احساسات و عملکرد مغز اثر بگذارد

چنانچه سعی می کنید مناطق خاصی از مغز را با افزایش امواج بتا و یا امواج گاما درمان کنید، این افزایش امکان دارد به صورت موقت باعث پرش افکار، هراس و اضطراب فراگیر شود.
از سوی دیگر، صدای کم فرکانس امکان دارد سبب شود بیماران حس خستگی را تجربه کرده و در تمرکز مشکل داشته باشند. ولی این واکنش ها موقتی هستند و با ادامه درمان کاهش پیدا می کنند.

کاربرد نوروفیدبک چیست؟

بیماری های عصبی می توانند سبب ایجاد عوارض جانبی شوند

پیش از آغاز درمان، همیشه در مورد هر بیماری که امکان دارد داشته باشید، به دکتر خود اطلاع دهید. این شرایط سبب عوارض جانبی می شود که دیگران آن را تجربه نمی کنند.
نوروفیدبک می توان شرایط شما را بهبود ببخشد، اما مهم است که بروز عوارض جانبی را به حداقل برسانیم.

مهارت دکتر شما در ایجاد عوارض جانبی نوروفیدبک نقش دارد

ماهر نبودن دکتر، استفاده از دستگاه های قدیمی و تهیه نکردن نقشه مغزی می تواند احتمال ایجاد عوارض جانبی را افزایش دهد.

اگر از مقاله بالا لذت بردید، پس به مطالب زیر هم سر بزنید:

اشتراک گذاری: