نقل و انتقال واحدهای مسکن مهر چه نکات حقوقی دارد ؟
13 نکته حقوقی برای خرید و فروش مسکن مهر
زمین هایی که واحدهای مسکن مهر در آن ساخته شده است به دو نوع ملکی و اجاره 99 ساله تقسیم می شوند. در واحدهایی که عرصه و زمین اصطلاحا به صورت ملکی است، یعنی متقاضیان زمین ملک را نیز تملک می کنند، زمین و ساختمان (عرصه و اعیان) قابل انتقال است. ولی در مجتمع های اجاره 99 ساله، تنها اعیان (ساختمان) منتقل می شود.
بر اساس دستورالعملی که در خرداد ماه سال 1393 از سوی وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شد، خرید و فروش واحدهای مسکن مهر آزاد شد. به این ترتیب، خرید و فروش املاک مسکن مهر، شکل قانونی به خود گرفت. با دستورالعملی که در سال 1393 صادر شد، خرید و فروش مسکن مهر در حال ساخت، پس از واگذاری و تحویل یا پس از تنظیم اسناد مالکیت امکان پذیر است.
در خرید و فروش مسکن مهر ملکی، عرصه و اعیان یعنی زمین و ساختمان هر دو منتقل می شود. در مورد واحدهای مسکن مهر ملکی (خود مالک) که فروش اقساطی قطعی یا تدریجی آن انجام گرفته باشد، طرفین نقل و انتقال (اعم از انتقال دهنده و انتقال گیرنده) به صورت همزمان برای تغییر نام مدیون به بانک مراجعه و بانک عامل پس از انجام تشریفات قانونی و تسویه بدهی معوقه و به روزرسانی اقساط، نسبت به تغییر نام مدیون در دفترچه فروش اقساطی اقدام کند.
در نقل و انتقال واحدهای مسکن مهر اجاره 99 ساله، تنها اعیان یعنی ساختمان ملک منتقل می شود و زمین در مالکیت دولت باقی می ماند و به صورت 99 ساله به متقاضی اجاره داده می شود. در این املاک، طرفین نقل و انتقال (انتقال دهنده و انتقال گیرنده) برای تغییر نام مدیون هم زمان به بانک مراجعه و بانک پس از انجام تشریفات قانونی و تسویه بدهی معوقه و به روز رسانی اقساط، مراتب را به مرجع صدور معرفی نامه (اداره کل راه و شهرسازی/ شرکت عمران شهر جدید/ بنیاد مسکن انقلاب اسلامی) جهت جایگزینی مستأجر در قرارداد اجاره عرصه اعلام می کند.
در مواردی که برای واحد مسکن مهر، قرارداد پیش فروش بین سازنده و متقاضی منعقد شده، ولی هنوز مراحل مربوط به واحد و فروش اقساطی انجام نشده است، باید ابتدا مراحل لازم برای تخصیص وام و دریافت دفترچه اقساط انجام شود و سپس به ترتیبی که در مورد واحدهای ساخته شده بیان شد، برای انتقال مالکیت اقدام شود.
برای این کار واحد مورد نظر باید حتما شرایط زیر را داشته باشد:
- در قرارداد پیش فروش یا صورتجلسه تخصیص واحد، نام پروژه، بلوک، طبقه و واحد تعیین و قید شده باشد.
- سفت کاری واحد مورد نظر به اتمام رسیده باشد.
- پروژه ای که واحد در آن قرار دارد، قابلیت دریافت وام و تسهیلات و اخذ دفترچه اقساط را داشته باشد.
کلاهبرداری در فروش مسکن مهر
به دلیل ناآشنایی بسیاری از مردم با نحوه معاملات این املاک، مشکلات زیادی گریبانگیر خریداران یا فروشندگان شده است. فروش ملک به چند نفر، فروش ملک با بدهی، فروش ملک دیگری و معرفی ملک دیگر به جای واحد مورد معامله برخی از خطراتی است که خریداران با آن مواجه شده اند. از آنجا که نقل و انتقال واحدهای مسکن مهر ضوابط ویژه ای دارد، باید انتقال این واحد ها حتما زیر نظر شرکت های عمران شهر های جدید یا در برخی شهرها از سوی نهادهای متولی انجام گیرد. در فرآیند انتقال حتما طی مراحل مورد اشاره در نهادهای متولی الزامی است و امضای قرارداد یا مبایعه نامه در بنگاه های املاک به هیچ وجه کفایت نمی کند.
از وضعیت مالکیت واحد مطلع شوید:
از نهایی کردن معامله و پرداخت وجه قبل از مراجعه و استعلام وضعیت ملک مورد نظر و مالکیت آن، جدا خودداری کنید. تا زمانی که واحدهای مسکن مهر سند رسمی ندارند، استعلام مالکیت آنها از اداره ثبت اسناد امکان پذیر نیست. مرجع اطلاع از مالکیت مسکن مهر، شرکت های عمران شهرهای جدید یا اداره کل راه و شهرسازی است.
یکی از شرایط نقل و انتقال واحدهای مسکن مهر، نداشتن بدهی معوقه و تسویه بدهی های گذشته در مورد آن واحد است. فروشنده واحد مسکن مهر نباید در رابطه با اقساط وام بانکی بدهی داشته باشد. همچنین، واحد مسکن مهر نباید به سازمان ملی زمین و مسکن یا شرکت عمران شهرهای جدید یا بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، بدهی داشته باشد. در صورتی که واحد در این مورد بدهی داشته باشد، باید برای تسویه بدهی های مذکور اقدام شود. قابل توجه است که شخص خریدار واحد مسکن مهر صرفا می تواند یک واحد مسکن مهر را خریداری کند و تغییر نام مدیون در بانک و انتقال سند اعیانی را به انجام برساند.
مدارک لازم برای انتقال مسکن مهر
مدارک لازم برای انتقال مسکن مهر در شرکت های عمران مسکن شامل، مدارک شناسایی خریدار و فروشنده، قرارداد و صورتجلسه انتخاب واحد، حضور همزمان خریدار و فروشنده برای انتقال الزامی است، مالکان دارای کارت قسط باید ابتدا برای انتقال تسهیلات به بانک مسکن مراجعه کنند. در این مرحله مواردی از جمله معرفی ضامن و مدارک مربوط به ضمانت نیز لازم است. امکان تنظیم سند رسمی ملک در صورتی وجود دارد که کار ساخت واحد به اتمام رسیده و برای واحدها، پایان کار ساختمانی صادر شده باشد. پس از آن برای اخذ اسناد تفکیکی اقدام می شود و در این مرحله، مالکان می توانند برای هماهنگی های لازم در گرفتن سند مجزای واحد خود به شرکت های عمران شهرهای جدید مراجعه کنند.
حتماً بخوانید: