نظر مراجع تقلید در مورد سایت های شرط بندی چیست ؟
نظر مراجع تقلید در مورد سایت های شرط بندی چیست ؟
در سال های اخیر با گسترش پدیده شرط بندی های اینترنتی و تبادل پول هایی از این طریق میان افراد که بعضا مبالغ کلانی را نیز شامل می شود، این بحث مطرح است که آیا این شرط بندی ها قمار تلقی می شود یا خیر.
نظر حضرت آیت الله خامنه ای در مورد شرط بندی
طبق نظر حضرت آیت الله خامنه ای پاسور عرفاً از آلات قمار محسوب مىشود و بازى با آن مطلقاً حتى بدون شرطبندى حرام است ولى بازى از طریق کامپیوتر اگر به تنهایى باشد، جایز است و الا جایز نمىباشد و شرط بندی بر آن اگر نوعی تأیید آن محسوب شود نیز حرام است.
در خصوص سایت های شرط بندی نیز ایشان تاکید دارند، شرکت در پیش بینی برد و باخت مسابقاتی مانند فوتبال فى نفسه اشکال ندارد، هر چند احتیاط در ترک آن است، اما مجرّد شرط بندى موجب مالکیت برنده نمی شود، بلکه برای مالکیت، لازم است مالک جایزه در ضمن یکی از عقود شرعی مانند هبه یا صلح، آن را به برنده تملیک کند.
نظر آیت الله جوادی آملی در مورد شرط بندی
طبق نظر آیت الله جوادی آملی قمار به چیزی گفته می شود که در آن برد و باختی وجود داشته باشد به این صورت که دو طرف پولی را وسط گذاشته باشند و هر کسی که شرط را برد یا در بازی برنده شد، صاحب آن پول می شود. در همین رابطه این کار می تواند در سایت های شرط بندی و یا حتی تلویزیون انجام شود.
براین اساس سایت های شرط بندی از نظر این مرجع تقلید، حکم قمار خانه مجازی را دارند.
نظر آیت الله نوری همدانی در مورد شرط بندی
طبق دیدگاه آیت الله نوری همدانی هر چیزی که در آن حکم برد و باخت به این صورت که طرفین خودشان پولی را وسط بگذارند، داشته باشد حرام است.سایت های شرط بندی هم اگر کارشان با ردو بدل کردن پول باشد، فعل حرامی را مرتکب می شوند و در حکم قمارخانه مجازی هستند و لذا همان حکمی در قانون مجازات اسلامی برای قمارخانه ها تعیین شده، بر این سایت ها نیز مترتب است.
نظر آیت الله مکارم شیرازی در مورد شرط بندی
طبق نظر آیت الله مکارم شیرازی هم هر گاه دو طرف پولی را برای برد و باخت وسط گذاشته باشند، قمار انجام داده اند. بنابراین سایت های شرط بندی هم اگر از مردم پولی را بگیرند و به برنده بپردازند، کار قمار را انجام می دهند و قمار خانه مجازی هستند و قانون مجازات اسلامی بر آنها مترتب می شود.
نظر آیت الله وحید خراسانی در مورد شرط بندی
طبق دیدگاه آیت الله وحید خراسانی قمار به چیزی گفته می شود که کاری یا کالا بین طرفین معامله نشده باشد و دو طرف تنها با شرط بندی به آن پول دست یابند.
اما از دید این مرجع تقلید به پیش بینی و در سایت های شرط بندی به راحتی نمی شود حکم قمار داد و هر چند کاری حرام است و جایز نیست و پولی که از این طریق نصیب افراد می شود هم حرام است.
نظر آیت الله صانعی در مورد شرط بندی
از نظر آیت الله صانعی قمار به کاری می گویند که افراد به آسانی و از طرف برد و باخت به پولی دست یابند. در قمار دو طرف پولی را وسط می گذارند و نفس کار برای پول است. لذا اشاعه و ترویج قمار از نظر شرعی حرام است.
سایت های شرط بندی هم در حکم قمار خانه مجازی هستند زیرا همان فعل حرام در آنجا انجام می شود.
نظر آیت الله شبیری زنجانی در مورد شرط بندی
طبق نظر آیت الله شبیری زنجانی هر کاری با هدف برد و باخت و کسب پولی که دو طرف برای این منظور کنار گذاشته باشد، قمار و از نظر شرعی حرام است. در همین رابطه سایت های شرط بندی هم کارشان قمار محسوب می شود و نامیدن آنها با اسم قمارخانه مجازی و یا غیره تاثیری در کارشان و حرمتش ندارد.
از نظر ایشان برخورد با این سایت ها در قالب قانون مجازات اسلامی و بحث قمارخانه، بسته به نظر قاضی دارد.
نظر آیت الله سیستانی در مورد شرط بندی
از نظر آیت الله سیستانی هر برد و باختی با شرط کسب پول طرف مقابل، حرام است لذا بازی با آلات قمار حتی بدون شرط نیز حرام است اما بازی با وسایل دیگری مانند شطرنج بدون منظور کردن برد و باخت دو طرفه حرام نیست. در همین راستا کار سایت های شرط بندی حرام است و می توان به آنها اصطلاح قمارخانه مجازی را اطلاق کرد. لذا علی القاعده باید احکام قانون مجازات اسلامی در خصوص قمارخانه ها، شامل این سایت ها نیز شود.
نظر آیت الله مظاهری در مورد شرط بندی
طبق نظر آیت الله مظاهری در بازی برد و باختی که مبنای آن شرط بندی باشد حتی اگر با آلات قمار انجام نشود مانند شبکه های هرمی، فعل قمار انجام شده است. براین اساس سایت های شرط بندی هم قمار محسوب می شوند و کارشان حرام و تبلیغ برای این سایت ها نیز حرام است.
از نظر ایشان به این سایت ها می توان عنوان قمارخانه مجازی داد.
نظر آیت الله صافی گلپایگانی در مورد شرط بندی
از دیدگاه آیت الله صافی گلپایگانی شرط بندی در اسلام جایز نیست و سایت هایی که به طور اخص کارشان شرط بندی باشد، کار خلاف شرع انجام می دهند و دادگاه باید تشخیص دهد که احکام مربوط به قمارخانه ها در قانون مجازت اسلامی درج شده، شامل حال این سایت ها می شود یا خیر.
با توجه به تاکید ویژه علما و مراجع تقلید بر حرمت قمار و از طرفی رواج قمار در شکل جدید در سایت های شرط بندی، خبرگزاری موج بر آن است به دلیل تاثیر منفی شرط بندی ها و انجام فعل حرام در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و دینی جامعه اسنادی در خصوص افراد و نهادهای ذی نفع حامی این سایت ها را منتشر سازد.
اهمیت افشای نام اشخاص و نهادهای پشت پرده قمارخانه های مجازی با توجه به مترتب بودن احکام قانون مجازات اسلامی بر آنها، می تواند اثر ویژه ای در جلوگیری از توسعه روزافزون این مساله در کشور داشته باشد. ضمن آنکه برخی از افراد فعال این حوزه با هماهنگی سرویس های اطلاعاتی بیگانه و اجرای دستورات آنها با هدف اخلال در نظام مالی و اقتصادی کشور، به این مساله کمک می کنند.
لذا با توجه به آنکه روزانه مبالغ کلانی ارز از کشور به این طریق خارج می شود که در شرایط بازگشت احتمالی تحریم و فضاسازی های جنگ روانی دشمن، افشاگری مذکور می تواند در راستای منافع ملی قلمداد شود.
بیشتر بخوانید:
۲۰ حکم شرعی در مورد نگاه کردن به نامحرم
حکم شرعی خالکوبی کردن یا تاتو (تتو) چیست ؟
حکم شرعی خوردن مشروبات الکلی چیست ؟