جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
نحوه خشک کردن انواع میوه در ماکروفر به همین سادگی_6578929a60044.jpeg
نحوه خشک کردن انواع میوه در ماکروفر به همین سادگی_6578929a60044.jpeg

نحوه خشک کردن انواع میوه در ماکروفر به همین سادگی

سرفصل های این مقاله

یکی از روش‌های نگهداری و مصرف میوه برخی از فصل‌ها در طول سال، خشک کردن آن‌ها است. در واقع با انجام این کار شما این امکان را دارید که در طول سال، میوه‌های خوشمزه فصل‌های دیگر سال را نیز برای مصرف در اختیار داشته باشید.
اما اگر کالری مواد غذایی که مصرف می‌کنید برای شما مهم است، شاید جالب باشد بدانید که در اغلب موارد، کالری میوه های خشک شده بیشتر است؛ موضوعی که در مطلبی جداگانه به آن پرداخته‌ایم. با این توضیحات قصد داریم تا شما را نحوه خشک کردن میوه ها آشنا کنیم. روش‌های مختلف و آسانی برای خشک کردن میوه در خانه وجود دارد.

نحوه خشک کردن میوه با ماکروفر

برای خشک کردن انواع میوه‌ها با ماکروفر مراحل زیر را دنبال کنید:

1. انتخاب میوه مناسب

به منظور خشک کردن میوه‌ها به طور صحیح، بهتر است از میوه‌های تازه و سالم و بدون زدگی استفاده کنید چرا که در صورت خرابی، طعم میوه‌ها پس از خشک شدن تحت تاثیر قرار گرفته و مزه خوشایندی نخواهند داشت.

خشک کردن میوه

2. شستشوی میوه‌ها

به طور کلی هر نوع میوه را قبل از خشک کردن باید به خوبی شستشو داده و سپس با قرار دادن آن‌ها درون یک آبکش بگذارید آب آن‌ها خارج شود.

3. برش دادن میوه‌ها و تمیز کردن آن‌ها

بهتر از قبل از خشک کردن هر نوع میوه آن‌ها را برش داده و در صورت وجود هسته آن را خارج کنید. همچنین میوه‌های بزرگتر مانند سیب و به را باید به صورت ورقه‌های بسیار نازک یا خلال‌های باریک درآورید. توجه کنید که بهتر است پوست میوه‌هایی مانند پرتقال و نارنگی به طور کامل جدا شود.

4. جلوگیری از سیاه شدن میوه‌ها

برخی از میوه‌ها مانند سیب و موز پس از برش داده شدن، خیلی سریع در معرض هوا سیاه می‌شوند. برای جلوگیری از پیشامد چنین موضوعی می‌توانید از مقداری آب لیمو به همراه شکر استفاده کنید. برای این منظور به مدت چند دقیقه این میوه‌ها را درون این محلول قرار داده و سپس خارج کنید.

میوه خشک

5. قرار دادن میوه‌ها در ماکروفر

در این مرحله برش‌های میوه را با فاصله مناسب در سینی ماکروفر بچینید. برای آنکه میوه‌ها پس از خشک شدن به کف سینی چسبیده نشوند، از یک کاغذ روغنی در زیر آن‌ها استفاده کنید.

6. خشک شدن میوه‌ها

در این مرحله درجه حرارت ماکروفر را بر روی درجه حرارت ۳۶۰ درجه و با مدت زمان ۵ دقیقه تنظیم کنید. پس از خاموش شدن ماکروفر، میوه‌ها را چک کرده و این کار را تا زمان خشک شدن کامل میوه‌ها داد تکرار کنید. در طول این مدت هر از گاهی لازم است میوه‌ها را چک کرده و آن‌ها را جابجا کنید. بدین ترتیب از سوختن آن‌ها جلوگیری به عمل آورده و نیز باعث یکدست خشک شدن آن‌ها خواهید شد.

7. زمان مناسب درآوردن میوه‌ها از ماکروفر

هنگامی که میوه‌ها حالت چرمی و کمی چروکیده پیدا کردند زمان مناسبی برای خارج کردن آن‌ها از ماکروفر است.

خشکاندن میوه در ماکروفر

چه میوه‌هایی را می‌توان با ماکروفر خشک کرد؟

به طور معمول اکثر میوه‌ها ماننده انواع مرکبات، سیب، آلو، موز، هلو، انگور، خرما، انجیر و … را می‌توان به وسیله ماکروفر خشک کرده و برای مدتی طولانی مورد استفاده قرار داد.

نکات لازم پس از خشک کردن میوه‌ها با ماکروفر

برای نگهداری صحیح از میوه‌های خشک شده نکات زیر را مد نظر داشته باشید:

پس از آنکه عملیات خشک شدن میوه‌ها به اتمام رسید، آن‌ها را برای یکی دو ساعت در هوای آزاد قرار دهید تا به خوبی سرد شده و رطوبت موجود در آن‌ها کاملاً خارج شود.
در هنگام استفاده از میوه‌های خشک شده می‌توانید از کمی پودر دارچین یاهل به منظور خوش عطر و طعم نمودن آن‌ها استفاده کنید.
برای نگهداری میوه‌های خشک به طولانی مدت از ظرف‌های دردار پلاستیکی استفاده کنید.
همچنین می‌توانید میوه‌های خشک شده را در کیسه‌های پلاستیکی و در فریزر نگهداری کنید.

فواید استفاده از میوه خشک

دلایل و فواید استفاده از میوه خشک

همانگونه که میوه‌های تازه دارای فواید زیادی برای بدن هستند میوه‌های خشک نیز دارای کاربرد‌های زیادی از جمله موارد زیر خواهند بود:

استفاده از میوه خشک در فصلی به غیر از فصل برداشت آن‌ها
نگهداری طولانی مدت میوه‌های خشک نسبت به میوه‌های تازه
استفاده از میوه‌های خشک به عنوان یکی از تنقلات مفید برای کودکان
استفاده از برخی از میوه‌های خشک برای درمان‌های دارویی

حتماً بخوانید:

نتیجه گیری

خشک کردن میوه، بهترین راه برای نگهداری و مصرف آن در فصول دیگر سال است. روش‌های گوناگونی علاوه بر استفاده از مایکروفر برای خشک کردن میوه وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به استفاده از آفتاب و دستگاه خشک کن میوه اشاره کرد. به نظر می‌رسد استفاده از فر یا دستگاه خشک کن روش‌های سریع‌تری برای خشک کردن میوه باشند.

اگر از مقاله بالا لذت بردید، پس به مطالب زیر هم سر بزنید:

اشتراک گذاری: