دسته‌بندی نشده

موارد مصرف و عوارض شیاف واژینال کلیندامایسین

اطلاعات دارویی شیاف واژینال کلیندامایسین

کلیندامایسین برای درمان عفونت باکتریایی واژن مورد استفاده قرار می گیرد. واژینوز باکتریایی بیماری شایعی است که بر اثر رشد بیش از حد باکتری‌ها در واژن ایجاد می‌گردد. کلیندامایسین یک آنتی بیوتیک وسیع الطیف است که مانع از تکثیر باکتری ها می شود به همین دلیل جزء آنتی بیوتیک های باکتریوستاتیک طبقه بندی می شود.

مهم‌ترین علامت این بیماری ترشحات واژنی با بوی ماهی است. این عفونت گاهی بدون درمان برطرف می‌شود و گاهی نیز لازم است که از کرم‌ یا شیاف‌های واژینال آنتی بیوتیکی نظیر کلیندامایسین استفاده شود.

کلیندامایسین آنتی بیوتیکی است که برابر انواع مختلفی از باکتری ها مانند استافیلوکوک اورئوس، استرپتوکوک پنومونیه، استافیلوکوک اپیدرمیدیس و پروپی آی بیوکریم آکنه موثر است و رشد باکتری ها را با دخالت در توانایی خود در ساخت پروتئین ها کاهش می دهد.

نوشته های مشابه

نام تجاری برای شیاف کلامیدایسین واژینال Cleocin است شیاف کلیندامایسین واژینال به عنوان یک داروی عمومی در دسترس است. شیاف واژینال کلیندامایسین با استفاده از یک اپلیکاتور درون واژن قرار می‌گیرد و به رفع عفونت کمک می کند.

مقدار و روش مصرف شیاف واژینال کلیندامایسین

قبل از شروع درمان با این دارو، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات جامعی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.

دوز و مقدار شیاف واژینال کلیندامایسین ، از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ دارو را دقیقاً همانطور که پزشک به شما تجویز کرده است، استفاده نمایید.

به طور معمول هر بسته بندی این دارو حاوی 3 شیاف و یک اپلیکاتور است که باید شبی یک شیاف داخل واژن، ترجیحا قبل از خواب برای 3 روز متوالی مصرف شود.

قبل از استفاده شیاف واژینال کلیندامایسین منطقه را با صابون ملایم و آب تمیز کنید، خوب شستشو دهید و خشک کنید. از شیاف واژینال کلیندامایسین فقط در داخل واژن استفاده نمایید.

برای استفاده از شیاف واژینال کلیندامایسین بسته آنرا باز کنید و شیاف را داخل اپلیکاتور قرار داده و اپلیکاتور را داخل واژن خود فرو برده و شیاف را در آن قرار دهید.

بعد از هر بار مصرف شیاف واژینال کلیندامایسین اپلیکاتور را با آب گرم و صابون بشویید. هیچ یک از نوبت‌های مصرف شیاف واژینال کلیندامایسین را فراموش نکنید و دارو را در فواصل زمانی منظم مصرف نمایید.

در صورت فراموش کردن یک دوز شیاف واژینال کلیندامایسین به محض یادآوری آن را مصرف کنید ولی اگر نوبت بعدی مصرف دارو نزدیک است از مصرف دو دوز دارو با یکدیگر خودداری نمایید.

موارد منع مصرف شیاف واژینال کلیندامایسین

  • به تاریخ انقضای شیاف واژینال کلیندامایسین توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌ شده است، از آن مصرف نکنید.
  • هرگز داروی شیاف واژینال کلیندامایسین را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
  • تداخل دارویی شیاف واژینال کلیندامایسین را چک کنید و اگر در حال استفاده از دارویی هستید که با این دارو تداخل دارد، با پزشک خود راجع به استفاده از داروهایتان مشورت نمایید.

غفونت واژن

شیاف واژینال کلیندامایسین در دوران بارداری و شیردهی

در دوران بارداری و شیردهی ، نباید دارویی را خودسرانه و بدون مشورت با پزشک استفاده کنید. در این دوران، شیاف واژینال کلیندامایسین فقط در صورت نیاز مبرم و تجویز پزشک استفاده گردد.

تاثیر شیاف واژینال کلیندامایسین بر رانندگی و کار با ماشین آلات

اگرچه بسیار بعید است که شیاف واژینال کلیندامایسین شما را گیج یا خواب آلود کند، اما قبل از رانندگی و کار با ماشین آلات از هوشیاری خود مطمئن شوید.

تداخلات دارویی شیاف واژینال کلیندامایسین

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید.

  • دوز داروی مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.
  • مصرف شیاف واژینال کلیندامایسین همراه با بلوک کننده‌های عصبی عضلانی با احتیاط صورت گیرد.

موارد هشدار مصرف شیاف واژینال کلیندامایسین

بعضی دارو‌ها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی دارو‌ها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف شیاف واژینال کلیندامایسین ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

  • در صورتی‌ که باردار هستید و یا درصورتی‌که به نوزاد خود شیر می‌دهید.
  • اگر مبتلا به کولیت اولسراتیو یا کولیت ناشی از مصرف آنتی بیوتیک هستید.
  • در صورتی که به بیماری کرون مبتلا هستید.
  • اگر انتریت ناحیه‌ای دارید.
  • در صورتی که در حال استفاده از محصولاتی هستید که حاوی اریترومایسین هستند.
  • اگر سابقه واکنش آلرژیک به آنتی بیوتیک دیگری دارید.

اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویزشده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.

شیاف واژینال کلیندامایسین

توصیه های دارویی شیاف واژینال کلیندامایسین

  • در دوران مصرف شیاف واژینال کلیندامایسین از تامپون استفاده نکنید.
  • در این دوران مصرف شیاف واژینال کلیندامایسین شرت نخی و پاکیزه استفاده کنید.
  • در حین مصرف شیاف واژینال و 3 روز بعد از اتمام آن از مقاربت و استفاده از کاندوم اجتناب کنید.

عوارض جانبی شیاف واژینال کلیندامایسین

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند.

در‌ صورت بروز مستمر هریک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود.

  • عفونت دهانه رحم، واژینیت و خارش واژن (ترشحات سفید واژن و احساس درد در حین مقاربت)
  • اسهال و سرگیجه: در این صورت به پزشک خود اطلاع دهید.
  • تهوع، معده درد، احساس بیماری . سردرد

علائم حساسیت به دارو (سوزش، خارش و کهیر پوستی): این عارضه به ندرت اتفاق می‌افتد، در صورت بروز این علائم دارو را مصرف نکنید و به پزشک خود اطلاع دهید.

اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از شیاف واژینال کلیندامایسین می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف بیش از حد شیاف واژینال کلیندامایسین

شیاف واژینال کلیندامایسین را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک ، مصرف نکنید. اگر احساس کردید که فردی دچار مسمومیت شده است و علائمی مانند تنگی نفس ، غش و ضعف (از حال رفتن) در او دیدید، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

شرایط نگهداری شیاف واژینال کلیندامایسین

  • دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.

بیشتر بخوانید:

همه چیز در مورد آنتی بیوتیک کلاریترومایسین (Clarithromycin)

موارد مصرف و عوارض آنتی بیوتیک موکسی فلوکساسین

آنتی بیوتیک کلیندامایسین و عوارض جانبی آن

آنتی بیوتیک های پر مصرف در ایران

separator line

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا