دسته‌بندی نشده

موارد مصرف و عوارض جانبی آمپول بواکتانت

اطلاعات دارویی کامل آمپول بواکتانت

بواکتانت (Bovactant) عصاره محتویات ریه گاو است که حاوی ۹۲% فسفولیپید، ۳٫۲% کلسترول، ۰٫۶% پروتئین‌های هیدروفوبیک مرتبط با سورفکتانت و ۰٫۴% اسید چرب آزاد است. داروی بواکتانت برای پیشگیری یا درمان سندرم دیسترس تنفسی (RDS) در نوزادان نارس تجویز می‌شود.

سندرم دیسترس تنفسی عارضه‌ای ریوی است که در بین نوزادانی که هنوز ریه‌های آن‌ها به طور کامل رشد نکرده است، ایجاد می‌شود، ریه این نوزادان توانایی ندارد برای تنفس صحیح و منظم خود سورفاکتانت کافی تولید کند. سندرم دیسترس به گفته متخصصان در نوزادان پسر بیشتر از نوزادان دختر دیده می شود. زایمان زودرس‌ و دیابت دوران بارداری از فاکتور های مهم برای بروز سندرم دیسترس تنفسی است.

هر قدر مدت بارداری کوتاه باشد بیماری سندرم دیسترس تنفسی افزایش پیدا می‌کند و اختلال معمولا در نوزادان نارس زیر 35 هفته شایع‌ است. سندرم‌ دیسترس‌ در زمان تولد یا حداکثر تا دو ساعت بعد از تولد بروز می‌کند و اگر به موقع درمان آغار نشود، باعث مرگ نوزاد خواهد شد. از نشانه‌های این سندرم می‌توان تنفس سریع، پهن شدن پره‌های بینی هنگام تنفس، فرو رفتگی عضلات بین دنده‌ها هنگام تنفس، ناله و کبود شدن لب، دهان و زبان نوزاد را نام برد.»

مقدار و روش درست مصرف داروی بواکتانت

قبل از شروع درمان با این دارو، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات جامع دارویی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.

دوز و مقدار داروی بواکتانت از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ دارو را دقیقاً همانطور که پزشک متخصص برایتان تجویز کرده است، استفاده نمایید.

یک دوز از بواکتانت برای پیشگیری از RDS در نوزادان نارس، تا یک ساعت بعد از تولد تزریق می‌شود. برای درمان بیماری نیز دوره کامل درمان زیر نظر پزشک انجام می‌شود.

بواکتانت فقط از طریق اینتراتراکئال و توسط متخصصین ماهر در انتوباسیون نوزادان و ونتیلاسیون مکانیکی بکار می‌رود. بواکتانت دوزهای مختلفی دارد و پزشک با توجه به وزن و وضعیت بیمار، دوز مناسب دارو را برایش تجویز می‌شود.

آمپول

موارد منع مصرف بواکتانت

  • به تاریخ انقضای داروی بواکتانت توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌شده است،از آن مصرف نکنید.
  • هرگز داروی بواکتانت را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه نوزادتان تجویز نکنید.
  • تداخل دارویی بواکتانت را چک کنید و اگر در حال استفاده از دارویی هستید که با این دارو تداخل دارد، با پزشک خود راجع به استفاده از داروهایتان مشورت نمایید.

تداخلات دارویی بواکتانت

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز داروی مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

هشدار درباره مصرف بواکتانت

بعضی دارو‌ها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی دارو‌ها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف داروی بواکتانت ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

  • اگر نوزاد حساسیت دارویی دارد.

عوارض مصرف بواکتانت

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند. اگر نوزاد شما علائمی داشت که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از داروی بواکتانت است، با پزشک او مشورت کنید.

عوارض مصرف بیش از حد بواکتانت

بواکتانت زیر نظر پزشک تزریق می‌شود و احتمال مسمومیت بسیار پایین است اما اگر احساس کردید که نوزاد شما دچار مسمومیت شده است و علائمی مانند تنگی نفس ، غش و ضعف (از حال رفتن) در او دیدید، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

شرایط نگهداری از داروی بواکتانت

دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.

بیشتر بخوانید:

کاربردهای درمانی آمپول کالفتکتانت

همه چیز در مورد داروی آبسیکسی مب

فلورسئین چیست و چرا مصرف می شود؟

separator line

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا