دسته‌بندی نشده

موارد مصرف و عوارض احتمالی قرص گوانادرل

اطلاعات دارویی قرص گوانادرل

گوانادرل (Guanadrel) دارویی است که روی رگ‌های خونی و برخی از مواد شیمیایی در قلب شما کار می‌کند و پزشک آن را برای فشار خون بالا تجویز می‌کند. اکثر افراد مبتلا به فشار خون بالا احساس ناتوانی نمی‌کنند، اما حتی اگر احساس ناخوشی ندارید، این بیماری باید درمان شود تا به قلب و عروق خونی شما آسیب نرساند. اگر فشار خون بالا درمان نشود، می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری قلبی، سکته مغزی و سایر بیماری‌های جدی را افزایش دهد.

گوانادرل با کاهش میزان برخی مواد شیمیایی خاص در خون، فشار خون را کاهش می‌دهد، این امر باعث می‌شود رگ‌های خونی (رگ ها و عروق) شما متسع شود.

مقدار و روش درست مصرف قرص گوانادرل

قبل از شروع درمان با این دارو، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات جامع دارویی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.

دوز و مقدار داروی گوانادرل از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ دارو را دقیقاً همانطور که پزشک برایتان تجویز کرده است، استفاده نمایید. معمولا پزشک دوز این دارو را با ۱۰ میلی گرم در روز (در یک یا دو دوز جدا) شروع کرده و سپس ممکن است دوز داروی شما به ۷۵-۲۵ میلی گرم در روز (در ۴-۲ دوز جدا) نیز برسد.

داروی گوانادرل را به طور منظم و سر ساعت مشخص مصرف کنید. بهتر است دارو را همراه با غذا با مقدار زیادی آب یا شیر بخورید، زیرا این دارو مشکلات گوارشی ایجاد می‌کند. دارو را بدون مشورت با پزشک قطع نکنید، این کار ممکن است موجب افزایش فشار خون، اضطراب و نگرانی در شما شود.

اگر فراموش کردید که دوز داروی روزانه خود را در زمان مشخص مصرف کنید اما به زودی یادتان افتاد، دارو را مصرف کنید؛ اما اگر زمانی به یاد آوردید که نزدیک به ساعت دوز بعدی دارو است، دوز از یاد رفته را مصرف نکنید. نباید به خاطر دوز از یاد برده شده، دو دوز از دارو را باهم مصرف کنید.

قرص

موارد منع مصرف گوانادرل

  • به تاریخ انقضای داروی گوانادرل توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌شده است،از آن مصرف نکنید.
  • هرگز قرص گوانادرل را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
  • تداخل دارویی گوانادرل را چک کنید و اگر در حال استفاده از دارویی هستید که با این دارو تداخل دارد، با پزشک خود راجع به استفاده از داروهایتان مشورت نمایید.

مصرف گوانادرل در دوران بارداری و شیردهی

در دوران بارداری و شیردهی، نباید دارویی را خودسرانه و بدون مشورت با پزشک استفاده کنید.

تاثیر مصرف داروی گوانادرل بر رانندگی

داروی گوانادرل باعث سرگیجه و خواب آلودگی در شما می‌شود، اگر این علائم را داشتید، از رانندگی کردن بپرهیزید.

تداخلات دارویی گوانادرل

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز داروی مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

داروهای خاصی که در ادامه نام می‌بریم، می‌توانند با داروی گوانادرل تداخل کنند: داروهای بتابلاکر (بتا بلاکر مانند آتنولول، آسبوتولول، بیزوپرولول ، کارتئولول ( carteolol)، کارودیلول، لابتالول، متوپرولول ، نادولول، پروپرانول، پیندولول و تیمولول) ماینوکسیدیل، داروهای تنفسی (مانند آلبوترول، پیربوترول ، سالمترول)، فنوتیازین‌ها (مانند کلرپرومازین، پروکلرپرازین ، پرفنازین ، فلوفنازین، تیوریدازین)، داروهای ضد افسردگی سه حلقه‌ای مانند آمی تریپتیلین، ایمی پرامین ، دوکسپین ، نورتریپتیلین).

گوانادرل با مهارکننده‌های MAO تداخل دارویی جدی ایجاد می‌کنند، این تداخل ممکن است حتی منجر به مرگ شود، همراه با این دارو از مهارکننده‌های MAO (ایزوکاربوکسازید (isocarboxazid)، لینزولید (linezolid)، متیلن بلو (methylene blue)، موکلوبماید (moclobemide)، پروکاربازین (procarbazine)، رازاگیلین (rasagiline)، سلجیلین (selegiline) ، فنلزین) استفاده نکنید. اکثر مهارکننده‌های MAO حتی نباید تا ۲ هفته قبل و بعد از شروع استفاده از داروی Guanadrel ، استفاده شوند.

هشدارها درباره مصرف گوانادرل

بعضی دارو‌ها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی دارو‌ها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف داروی گوانادرل ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

  • در صورتی که باردار هستید و یا قصد بچه‌دار شدن دارید و یا در صورتی که به نوزاد خود شیر می‌دهید.
  • در صورتی که به اختلالات کبدی و یا کلیوی دچار هستید.
  • اگر فشار خون شما بالا است.
  • اگر بیماری قلبی یا عروقی دارید.
  • در صورتی که زخم معده یا مشکل گوارشی دارید.
  • در صورتی که آسم دارید.
  • اگر تومور غده فوق کلیه (فئوکروموسیتوم) دارید.
  • اگر ار داروهای مهار کننده مونو آمین اکسیداز مانند ایزوکربوکساید استفاده می‌کنید.
  • اگر سابقه واکنش آلرژیک به دارویی دارید.

اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویز شده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.

Guanadrel

عوارض مصرف گوانادرل

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان با مصرف دوز مناسب از داروهای گیاهی نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. در‌ صورت بروز ادم در پا با پزشک خود مشورت کنید.

  • خستگی یا خواب آلودگی . سرگیجه
  • اضطراب ، افسردگی یا کابوس
  • اسهال ، حالت تهوع و یا استفراغ
  • خشکی دهان . تاری دید . افزایش وزن
  • ناتوانی جنسی یا مشکل در انزال

افزایش فشار خون در حالت خوابیده: اگر علائم افزایش فشار خون مانند درد قفسه سینه،ضربان قلب سریع (تپش قلب)، تنگی نفس، سردرد و یا تاری دید را داشتید حتما به پزشک مراجعه کنید.

ضربان قلب نامنظم، مشکل قلبی، درد قفسه سینه، علائم آلرژی به دارو مانند تنگی نفس، راش پوستی و کهیر : اگر چنین مشکلاتی داشتید سریعا به پزشک مراجعه نمایید. اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از داروی گوانادرل می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض مصرف بیش از حد با گوانادرل

گوانادرل را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک ، مصرف نکنید. اگر احساس کردید که فردی دچار مسمومیت شده است و علائمی مانند فشار خون پایین (غش ، سرگیجه ، ضعف)، نبض آهسته، یخ کردن بدن، اسهال ، تنفس آهسته، تنگی نفس ، غش و ضعف (از حال رفتن) در او دیدید، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

شرایط نگهداری از داروی گوانادرل

  • دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.

بیشتر بخوانید:

داروهای فشار خون بالا : معرفی کامل انواع داروهای کاهنده فشار خون

معرفی کامل داروی آسبوتولول داروی فشار خون و ضربان نامنظم قلب

آشنایی با موارد مصرف و عوارض داروی تلمیزارتان

separator line

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا