دسته‌بندی نشده

موارد مصرف و عوارض احتمالی قرص دولوتگراویر

اطلاعات دارویی کامل قرص دولوتگراویر

دولوتگراویر (dolutegravir) یک داروی ضدویروسی است. این دارو برای ویروس نقص ایمنی اکتسابی انسانی (HIV) استفاده می‌شود و پیشرفت عفونت HIV را کند می‌کند اما دولوتگراویر برای درمان HIV نیست. HIV سلول‌های CD4 سلول‌های T بدن را از بین می‌برد. این‌ها سلول‌های سفید و مهم خون هستند زیرا آن‌ها در محافظت از بدن در برابر عفونت نقش دارند. اگر HIV درمان نشود، سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند، به‌ طوری‌ که بدن در برابر باکتری‌ها، ویروس‌ها و دیگر میکروب‌ها نمی‌تواند از خودش دفاع کند.

داروی دولوتگراویر متعلق به گروهی از داروهای ضد رترو ویروسی مهارکننده اینتگراز می‌باشد. این دارو عملکرد آنزیمی که از طریق ویروس تولید می‌شود را متوقف می‌کند. ویروس اینتگراز را تولید می‌کند تا توسط آن به بدن نفوذ کند، بنابراین با جلوگیری از کارکرد این آنزیم، دولوتگراویر مقدار ویروس را در بدن کاهش می‌دهد. این کار به حفظ سلامت سیستم ایمنی کمک می‌کند.

داروی دولوتگراویر در کنار تعدادی از داروهای دیگر ضدویروسی، به‌ عنوان بخشی از درمان ترکیبی تجویز می‌شود. استفاده از سه یا تعداد بیشتری داروی ضد رترو ویروسی به‌ طور همزمان، مؤثرتر از استفاده تکی دارو است. مصرف ترکیبی داروهای مختلف خطر ایجاد مقاومت در برابر هر یک از داروها را کاهش می‌دهد.

نام تجاری: Tivicay تیویکای

مقدار و روش درست مصرف داروی دولوتگراویر

قبل از شروع درمان با این دارو، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات دارویی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.

دوز و مقدار قرص دولوتگراویر از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ دارو را دقیقاً همانطور که پزشک برایتان تجویز کرده است، استفاده نمایید. معمولاً این دارو به صورت ۱ قرص دو بار در روز مصرف می‌شود، هر چند دوز آن ممکن است بیشتر یا کمتر از این باشد.

سعی کنید دوزهای دولوتگراویر را در همان زمان هر روز و سر یک ساعت منظم مصرف کنید. قرص دولوتگراویر را باید با مقداری آب قورت دهید.

اگر فراموش کردید که دوز داروی دولوتگراویر روزانه خود را در زمان مشخص مصرف کنید اما به زودی یادتان افتاد، دارو را مصرف کنید؛ اما اگر زمانی به یاد آوردید که نزدیک به ساعت دوز بعدی دارو است، دوز از یاد رفته را مصرف نکنید. نباید به خاطر دوز از یاد برده شده، دو دوز از دارو را باهم مصرف کنید.

dolutegravir

موارد منع مصرف دولوتگراویر

  • به تاریخ انقضای داروی دولوتگراویر توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌شده است،از آن مصرف نکنید.
  • هرگز داروی دولوتگراویر را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
  • تداخل دارویی دولوتگراویر را چک کنید و اگر در حال استفاده از دارویی هستید که با این دارو تداخل دارد، با پزشک خود راجع به استفاده از داروهایتان مشورت نمایید.

مصرف قرص دولوتگراویر در دوران بارداری و شیردهی

در دوران بارداری و شیردهی، نباید دارویی را خودسرانه و بدون مشورت با پزشک استفاده کنید، در این دوران، این دارو را فقط با تجویز پزشک مصرف کنید.

تاثیر مصرف قرص دولوتگراویر بر رانندگی

داروی دولوتگراویر ممکن است باعث خستگی و سرگیجه شود، در این صورت از رانندگی و کار با ماشین آلات اجتناب نمایید.

تداخلات دارویی دولوتگراویر

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز داروی مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

برخی از داروهایی که ممکن است با داروی دولوتگراویر تداخل کنند عبارتند از: دوفتیلید و ارلیستات.

هشدارها درباره مصرف دولوتگراویر

بعضی دارو‌ها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی دارو‌ها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف قرص دولوتگراویر ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

  • اگر باردار یا شیرده هستید.
  • در صورتی که مشکل کبدی دارید.
  • در صورتی که قبلاً به هر نوع دارویی حساسیت داشته‌اید.

اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویز شده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.

dolutegravir قرص

عوارض مصرف داروی دولوتگراویر

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف این دارو، از بین می‌روند. در صورت بروز مستمر هر یک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:

عوارض رایج داروی دولوتگراویر

  • احساس بیماری (حالت تهوع و استفراغ): سعی کنید غذاهای ساده و بدون ادویه بخورید.
  • اسهال
  • سردرد: پزشک برای شما مسکن تجویز می‌کند.

عوارض نادر داروی دولوتگراویر

  • تغییرات در نتایج آزمایش‌های خونی: پزشک این داروها را چک خواهد کرد.
  • سرگیجه و خستگی: در این شرایط از رانندگی کردن و کار با ابزار خودداری نمایید.
  • سوء هاضمه،شکم درد، تهوع، نفخ: آب فراوانی بنوشید تا آب از دست رفته تأمین شود؛ غذاهای ساده مصرف کنید و از خوردن غذاهای تند و پرچرب خودداری کنید.
  • احساس افسردگی
  • کهیر و راش پوستی
  • علائم آلرژیک: در این صورت به سرعت به پزشک مراجعه نمایید.

اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از قرص دولوتگراویر می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض مصرف بیش از حد دولوتگراویر

دولوتگراویر را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک ، مصرف نکنید . اگر احساس کردید که فردی دچار مسمومیت شده است و علائمی مانند تنگی نفس ، غش و ضعف (از حال رفتن) در او دیدید، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

شرایط نگهداری از قرص دولوتگراویر

  • دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.

بیشتر بخوانید:

آشنایی با داروی ضد ویروس تیپراناویر

موارد مصرف قرص ریتوناویر و عوارض جانبی این دارو

آباکاویر چه کاربردهای دارویی دارد؟

separator line

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا