دسته‌بندی نشده

مهمترین علت رسوب در ادرار چیست؟

رسوب در ادرار چه دلایلی دارد؟

رسوب در ادرار به ذرات ریز، مخاط، گلبول سفید یا گلبول قرمزی اطلاق می شود که در آزمایش ادرار شناسایی شده و ادرار را کدر می کنند.

ادرار معمولی معمولا حاوی آثار رسوب یا ذرات است. اما این رسوب تنها در طی تجزیه و تحلیل ادرار نشان داده شده و با چشم مصلح قابل دیدن نیستند.اگر ادرار تیره یا ابری بوده و پزشکان رسوب یا پروتئین در ادرار را تشخیص داده باشند، ممکن است در بدن عفونت ایجاد شده باشد.

ادرار سالم معمولا باید رنگ کاه کم رنگ باشد. ادرار باید حاوی مواد زائدی باشد که کلیه ها آن ها را فیلتر کرده اند. اگر به اندازه کافی مایعات مصرف می کنید و یک بیماری زمینه ای پایدار ندارید، باید حدود ۱ تا ۲ لیتر ادرار روشن را در طی یک دوره ۲۴ ساعته دفع کنید.

گاهی اوقات عوارض جانبی دارو، عرق کردن یا سلامت عمومی بدن می تواند بر مقدار و رنگ ادرار تاثیر بگذارد.بررسی میزان رسوب و ذرات در ادرار می تواند به پزشکان کمک کند که چگونگی کارکرد کلیه ها و سیستم ادراری را مشاهده کنند. اغلب آزمایش های ادراری که برای بررسی رسوب در ادرار انجام می شوند، در پی یافتن عفونت های کلیوی، التهاب دستگاه ادراری یا عفونت های مثانه هستند.

در این مقاله مجله دلگرم شما می توانید در مورد علل اصلی ایجاد رسوب در ادرار اطلاعات کافی را دریافت کنید. شما همچنین یاد خواهید گرفت که در زمان مشاهده ادرار فوم مانند و کدر چه کاری می توانید انجام دهید. دانستن علل ایجاد رسوب در ادرار نیز به شما کمک خواهد کرد که بدانید در مورد ذراتی که در ادرارتان شناور است، چه کاری باید انجام دهید.

ذرات یا رسوب در ادرار چیست؟

عملکرد اصلی سیستم ادراری این است که مواد زائد و مایعات اضافی را از بدن خارج کند. طبق اعلام مجله Critical Reviews in Environmental Science and Technology، ادرار عمدتا شامل آب است. ادرار طبیعی حاوی مقدار کمی رسوب مانند مقداری نمک، مقدار کمی پروتئین، ترکیبات ارگانیک و هورمون است.

دکتر ادگار وی لرما، استاد پزشکی در دانشگاه ایلینوی، می گوید یک نمونه ادرار سالم باید گاهی اوقات حاوی بلورهایی باشد. در کنار آن نباید نیتریت، باکتری و یا اثرات مخمر در ادرار وجود داشته باشد. گاهی ممکن است علائم لکوسیت در ادرار وجود داشته باشد.

علائم رسوب در ادرار

اغلب دفع ادرار کدر نشانه ای روشن از وجود رسوب در ادرار است. با این حال، اگر ادرار طبیعی باشد، اما علائم یک اختلال در دستگاه ادراری تجربه شود، پزشکان برای تشخیص علت از تست ادرار استفاده می کنند.

برخی از علائم عفونت مثانه، کلیه یا دستگاه ادراری می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • درد شکم و احساس گرفتگی
  • احساس سوزش هنگام ادرار کردن
  • افزایش روزافزون تعداد دفعاتی که باید ادرار کنید
  • مشاهده خون در ادرار
  • درد کمر و کنار ستون فقرات
  • دفع ادراری که دارای بوی ناپایدار یا بد است

علل ایجاد رسوب در ادرار

بیایید به جزئیات بیشتر در مورد مسائل پزشکی مختلف که می توانند سبب معلق شدن ذرات سفید و رسوب در ادرار شوند، نگاهی بیاندازیم.

عفونت دستگاه ادراری (UTI)

شایع ترین علت مشاهده رسوب در ادرار، وجود عفونت مجاری ادراری است. UTI در میان زنان رایج است، اما می تواند بر روی مردان نیز تاثیر بگذارد.

مجله Indian Journal of Nephrology گزارش می دهد که نتایج آزمایش ادرار از افراد مبتلا به عفونت ادراری معمولا نشانه های رسوب در ادرار را نشان می دهند. ذرات موجود در ادرار معمولا علامتی از باکتری ها و سلول های سفید خون در ادرار هستند.

برخی از علائم UTI عبارتند از:

  • دفع ادرار کدر که بوی بدی دارد
  • درد شکم و کمر
  • احساس سوزش هنگام ادرار کردن
  • تب، در صورتی که UTI به کلیه ها رسیده باشد
  • دفع کم ادرار

باید در اسرع وقت علائم عفونت ادراری را درمان کنید. اگر این عفونت بیش از حد طول بکشد، ممکن است پزشک یک دوره آنتی بیوتیک را برای کشتن عفونت تجویز کند. برخی از زنان با نوشیدن جوش شیرین حل شده در آب که باعث کاهش اسیدیته ادرار می شود، شاهد بهبود علائم هستند.

یک مطالعه نشان داد که مصرف پروبیوتیک ها برای جلوگیری از عود مجدد UTI موثر است. مطالعه دیگری نشان داد که استفاده از ویتامین C برای افزایش قدرت سیستم ایمنی یکی دیگر از راه های جلوگیری از عفونت های ادراری است که به کاهش اسیدهای ادراری و همچنین نیترات کمک می کند.

عفونت کلیه

وجود عفونت باکتریایی در کلیه می تواند باعث ایجاد ذرات سفید در ادرار شود و ناراحتی در ناحیه پشت و شکم به وجود آورد.علت حضور کریستال ها در ادرار یا دفع ادرار کدر وجود رسوبات باکتری در ادرار است.

دکتر Melissa Conrad Stöppler در MedicineNet می گوید: عفونت های باکتریایی کلیه می توانند باعث ایجاد یک ماده شبیه چرک در ادرار شوند. گاهی اوقات عفونت های کلیوی می توانند باعث ایجاد آثار خون در ادرار شوند.

بسیاری از علائم عفونت کلیه شبیه به عفونت های ادراری هستند.مهم است که از انجام عادت هایی که به کلیه ها آسیب می رسانند، به خصوص اگر مستعد ابتلا به عفونت های کلیوی هستید، خودداری کنید. یکی از بهترین روش های سم زدایی از کلیه ها، این است که مقدار زیادی مایعات بنوشید.

سنگ کلیه

دفع ادرار سفید شیری و احساس درد در پشت و یا شکم می تواند علامت سنگ کلیه باشد. سنگ های کلیوی، سنگ های معدنی کوچکی هستند که در کلیه ها تشکیل می شوند و اگر از طریق دستگاه ادراری از بدن خارج می شوند.

محققان National Institute of Diabetes and Digestive and Kidney Diseases می گویند که وجود رسوبات در ادرار می تواند نشانه ای از رسوب سنگ در کلیه ها باشد.این رسویات می توانند ادرار را به طور ناگهانی سفید کرده و باعث درد زیادی در شکم شوند. گاهی سنگ های کلیوی می توانند خیلی کوچک باشند و به صورت ماسه در ادرار ظاهر شوند.

سایر نشانه های جدی سنگ کلیه عبارتند از:

  • درد شدید در هنگام ادرار کردن
  • دفع ادرار صورتی، قرمز یا قهوه ای
  • تب و لرز
  • درد کمر

پزشکان توصیه می کنند هر روز مقدار زیادی آب بنوشند تا از ایجاد سنگ کلیه جلوگیری کنید. گاهی اوقات نوشیدن آب لیمو به حل کردن سنگ کلیه کمک می کند. زیرا طبیعت اسیدی مرکبات می توانند از تجمع کریستال ها در ادرار جلوگیری کنند.

سرکه سیب یکی دیگر از داروهای طبیعی برای سنگ کلیه است. ۲ قاشق چای خوری سرکه سیب را در یک لیوان آب مخلوط کنید و در طول روز آن را مکرر مصرف کنید. اسید استیک در سرکه سیب به حل شدن سنگ کلیه کمک می کند.

سیستیت

اگر التهاب مثانه باعث ناراحتی در ناحیه شکم شده باشد، ممکن است رسوبات سفید در ادرار نیز داشته باشید.عفونت مثانه معمولا به علت التهاب مثانه ایجاد می شود و از نظر ظاهری رسوب در ادرار ایجاد می کند. پزشکان National Health Service در آمریکا گزارش می دهند که این نوع التهاب باعث ایجاد ناراحتی زیادی در شکم و لگن می شود.

معمولا سیستیت ادرار را به رنگ نارنجی کدر در می آورد. علائم دیگر سیستیت می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • ادرار تیره که بوی قوی دارد
  • احساس سوزش در واژن هنگام دفع ادرار
  • احساس ضعف و ناخوشی عمومی

پزشکان توصیه می کنند که یک بطری آب گرم رای روی شکم و کمر قرار دهید تا درد کاهش پپدا کند.

واژینوز باکتریایی (BV)

اگر عفونت باکتریایی واژن داشته باشید، ذرات شناور ممکن است در ادرار ظاهر شوند.طبق نظر دکتر جک دبلیو سوبل از دانشکده پزشکی دانشگاه ایالتی وین، در این حالت، آزمایش ادرار معمولا حضور باکتری را در ادرار تایید می کند.پزشکان می گویند که رسوب در ادرار معمولا سلول های غیر طبیعی هستند که در نمونه ته نشین شده و می توانند به پزشکان در تجویز بهترین دوره درمان کمک کنند.

پزشکان کلینیک مایو می گویند که سایر نشانه های واژینوز باکتریایی می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • ترشح واژن که دارای ظاهر خاکستری یا سبز است
  • خروج بوی ماهی از ترشحات واژن
  • احساس سوزش هنگام ادرار کردن
  • تورم ناحیه واژن
  • تحریک شدن اطراف ناحیه دستگاه تناسلی

اگر رسوب در آزمایش ادرار به دلیل BV تایید شده است، می توانید از برخی از درمان های خانگی و طبیعی استفاده کنید. به عنوان مثال، ۲ الی ۳ قطره روغن درخت چای را در یک قاشق غذا خوری روغن نارگیل مخلوط کنید و یک تامپون را در آن خیس کنید. تامپون را به مدت ۲ ساعت داخل واژن قرار دهید تا باکتری های واژن را از بین ببرد.

همچنین می توانید دو فنجان سرکه سیب را به وان حمام اضافه کنید تا از عفونت باکتریایی در واژن خود خلاص شوید. این روش یک راه طبیعی برای جلوگیری از خروج بوی ماهی از واژن است.

پروستاتیت

التهاب غده پروستات اگر ناشی از عفونت باکتریایی باشد، می تواند رسوب در ادرار ایجاد کند.طبق گزارش مجله Archivum Immunologiae ET Therapiae Experimentalis پزشکان معمولا آزمایش ادرار را برای بررسی رسوب در ادرار و اختلالات ادراری تجویز می کنند. حضور سلول های سفید خون شناور در ادرار همچنین نشان دهنده التهاب پروستات نیز می باشد.

سایر علائم پروستاتیت در مردان می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • مشکل در ادرار کردن یا درد هنگام خارج شدن ادرار
  • درد در اطراف ناحیه تناسلی
  • درد کمر
  • ترشح غیرعادی از آلت تناسلی

به علت افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات، مهم است که هر گونه نشانه های پروستاتیت را در اسرع وقت بررسی کنید.

عفونت مخمر

اگر عفونت مخمر واژن داشته باشید، ممکن است متوجه تغییر فرم ادرار می شوید. شایع ترین نوع عفونت دستگاه تناسلی، کاندیدیازیس است.

علامت قابل توجهی عفونت واژینال، ترشحی مانند سفیده تخم مرغ و احساس سوزش است. بر اساس نتایج یک مطالعه که در برزیل انجام شد، چک کردن رسوب در ادرار می تواند به پزشکان کمک کند تا حضور پاتوژن های قارچی را در بدن تایید کنند.

علائم دیگر عفونت مخمر واژن می توانند شامل موارد زیر باشند:

یکی از راه های درمان عفونت مخمر به طور طبیعی، ترکیب سرکه سیب و آب و استفاده از آن در واژن است. برای این کار:

  • به مقدار مساوی آب و سرکه سیب را مخلوط کنید.
  • سپس یک تامپون را در این محلول بخیسانید و یک ساعت آن را در واژن قرار دهید.
  • از این روش روزانه استفاده کنید تا نشانه های عفونت مخمر از بین برود.
  • استفاده از ماست ساده یا روغن نارگیل راه های دیگری برای خلاص شدن از شر عفونت های کاندیدیایی است.

عفونت انگلی

مشاهده رسوب در ادرار می تواند علامتی از عفونت انگلی باشد.

مجله Clinical Kidney گزارش می دهد که عفونت انگلی می تواند مایعات شیری سفید را از طریق کلیه ها دفع کند. این رسوب سفید شامل مایع لنفاوی، پروتئین و خون است.

علل دیگر مشاهده ذرات و رسوب در ادرار

به استثنای عفونت ها، دلایل دیگری نیز برای ایجاد رسوب در ادرار وجود دارد.

بارداری

مشاهده ذرات سفید در ادرار در دوران بارداری بسیار معمول است و معمولا جای نگرانی ندارد.

اغلب پزشکان در دوران بارداری تست های ادراری روتین را تجویز می کنند. یکی از دلایل ایجاد رسوب در ادرار این است که حاملگی، بدن را در معرض خطر ابتلا به عفونت های دستگاه ادراری قرار می دهد. همچنین، مجله Pregnancy می گوید که تست رسوب در ادرار می تواند کمک کند که متوجه شویم که آیا زن باردار در معرض خطر پره اکلامپسی قرار دارد یا خیر؟

پزشکان National Health Service دلایل دیگری برای توضیح علت وجود پودر سفید در ادرار در دوران بارداری دارند. در دوران بارداری، افزایش ترشحات شیری و سفید که باعث محافظت از رحم در برابر عفونت می شود، می تواند رسوب در ادرار ایجاد کند.

مهم است که به خاطر بسپارید که ترشح طبیعی واژن در بارداری باید رقیق و به رنگ روشن یا شیری باشد. اگر متوجه ترشح غیر طبیعی شدید که بوی تهاجمی دارد، باید با پزشک متخصص زنان صحبت کنید.

انزال برگشت خورده

  • رسوب سفید در ادرار مردان می تواند ناشی از مایع منی باشد که در اثر برگشت خوردن انزال وارد ادرار شده است.

محققان National Institutes of Health می گویند که این اتفاق زمانی می افتد که اسپرم وارد مثانه شده تا از آلت تناسلی خارج شود. انزال برگشت خورده می تواند به دلیل دیابت، جراحی پروستات یا اثر جانبی داروها اتفاق بیفتد. اگر اختلال در انزال وجود داشته باشد، آزمایش ادرار معمولا مقدار زیادی رسوب مایع منی را در ادرار نشان می دهد.

کم آبی

در بعضی موارد، اثرات کم آبی بدن موجب می شود که رسوب در ادرار مشاهده شود.دکتر ملیسا کنراد استپپلر در MedicineNet می گوید که اجتناب از نوشیدن مایعات کافی، باعث ایجاد ادرار کدر و فوم مانند می شود. این اتفاق زمانی می افتد که موادی مانند پروتئین، کریستال و مواد دیگر در ادرار غلظت زیادی پیدا می کنند.

چگونه می توان رسوب را در ادرار کاهش داد

بهترین راه برای سالم نگه داشتن سیستم ادراری، جلوگیری از ایجاد عفونت است. دکتر جان ل. بروسچ از دانشکده پزشکی هاروارد راه های زیر را برای کاهش رسوب در ادرار توصیه می کند:

  1. پس از اجابت مزاج از جلو به عقب خود را خشک کنید.
  2. از نگه داشتن ادرار به مدت طولانی اجتناب کنید.
  3. اگر ادرارتان تیره است آب کافی بنوشید.
  4. رژیم غذایی متعادل داشته باشید تا سیستم ایمنی بدن تان سالم بماند.

چه زمانی به دلیل رسوب در ادرار باید با پزشک مشورت کنیم؟

دکتر Nazia Q. Bandukwala می گوید تغییرات ادراری که نیاز به مراجعه به پزشک دارد شامل موارد زیر هستند:

  • درد در شکم یا کمر درد هنگام دفع ادرار
  • نیاز مکرر به دفع ادرار در شرایطی که مصرف مایعات ثابت است
  • خروج مقدار کمی از ادرار در زمان دفع
  • تیره شدن ادرار یا حضور خون در ادرار
  • حضور رسوبات قهوه ای در ادرار
  • درد در بیضه (در مردان)
  • انزال زودرس (در مردان)
  • خروج بوی بد از ادرار
  • مشاهده علائم عفونت مجاری ادراری مانند تب و لرز

همچنین بخوانید:

درمان سختی ادرار (احتباس ادرار) در منزل

داروهای ادرار آور

علت سوزش ادرار چیست؟چگونه سوزش ادرار خود را درمان کنیم؟خانم ها بخوانید

عوارض نگه داشتن طولانی مدت ادرار

علت ادرار کردن حین رابطه جنسی چیست + درمان سریع این عارضه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا