دسته‌بندی نشده

مهمترین علت تولک رفتن قناری و سریع ترین راه درمان آن

علت تولک رفتن قناری

مرحله پرریزی( تو لک رفتن ):

پر ریزی قناری در شرایط عادی معمولا با شروع فصل گرما (از اول تیر) آغاز و تا پایان مهرماه ادامه می یابد حدودا پر ریزی بین ۶ تا ۱۲ هفته طول می کشد ، پرریزی در قناری از نواحی سینه شروع می شود وبه صورت دو طرفه درتمام قسمت های بدن پیشرفت می کند ودر نهایت به ناحیه سر می رسد وک لیه پرهای بدن می ریزد (در جوجه قناری ها که معمولا در محدوده سنی ۱۰ تا ۱۲ هفتگی وارد مرحله پرریزی می شوند شاه پرهای بال وپرهای اصلی دم نمی ریزند).

در پایان پر ریزی و کامل شدن تدریجی پرها در مناطق مختلف بدن ،آخرین جایی که پر در می آورد سر قناری است ( وقتی پرهای سوزنی سر بیرون آمدند پرریزی تقریبا کامل شده است) با توجه به استرس ها ناشی از پر ریزی و تغییرات هورمونی. نیاز قناری به مکمل های ویتامینه و اسیدها ی آمینه و پروتئین ها افزایش می یابد ، بنابراین تغذیه حاوی ویتامین ها ومواد معدنی واسیدهای آمینه نقش مهمی در سلامت قناری دارد.

و این را نباید به عنوان یک بیماری تلقی کرد بلکه بروز آن در اثر عدم رعایت بعضی از شرایط زندگی قناری و یا از آثار و عواقب ابتلا به یک مرض دیگر است.

۵ علت در تو لک رفتن قناری دخیل هستند را بررسی می کنیم :

  1. شپش ها می توانند هر موقع از سال و در اثر عدم نظافت کافی ، ورود قناری تازه و … وارد سالن پرورش ما شوند ، آن ها به صورت شروع به کار می کنند و نشانه های خود را در قناری های ما به جا می گذارند . یکی از این نشانه ها خالی شدن پر های گردن و کمر است ، با دیدن این نشانه باید به سرعت علایم شپش ها چک شوند .
  2. تغذیه در قناری ها بسیار حائز اهمیت می باشد که در جیره های غذایی سرد و گرم نسبت به فصول مختلف سال در دسترس قناری قرار می گیرند.
  3. به طور مثال نباید در پاییز و زمستان که هوا رو به سردی می روند از دانه های سرد و یا در تابستان از دانه گرم بیش از حد معمول استفاده کرد . رعایت نکردن این موضوع باعث پر ریزی و تولک رفتن قناری می شود.
  4. تغییرات دمای قناری ها باید طی فصل ها انجام شود و اختلاف دما در هر فصل باید بین ۲ تا ۷ درجه باشد ، مثلا در زمستان اگر دمای محیط نگهداری ۱۲ درجه سانتی گراد باشد نباید دما را ناگهانی تا ۲۲ درجه برسانیم . یا اختلاف دمای شب و روز هم نباید بیش از ۷ درجه باشد .
  5. شدت نور ، مدت زمان نور و زمان بیداری نباید نوسان داشته باشد ، برای مثال شدت نور در زمان جفت گیری و آماده سازی %۱۰۰ خواهد بود و بدون نوسان ، همان طور زمان خواب و بیدار

۶ راه درمان تولک بدون بی موقع قناری:

  1. استفاده از غذاهای آماده و بهداشتی و بالانس شده با بهترین برندهای دنیا حاوی انواع ویتامینها واسیدهای آمینه ضروری و مواد معدنی مورد نیاز قناری که قابل تهیه از فروشگاههای پت شاپ وکالای دامپزشکی می باشد
  2. تخم کتان بصورت دائم مخلوطی از تخم کاهو ، تخم خرفه و تخم کاسنی،، به نسبت تخم کاهو و تخم خرفه برابر و تخم کاسنی به نسبت ۱ به ۵ ( ۵ گرم تخم کاهو ۵گرم تخم خرفه ۱گرم تخم کاسنی ) استفاده از ویتامینهای ضروری آ ودی۳ وای واسید امینه ها ضروری هفته ای یک بار در اب آشامیدنی + سبزیجات مثل کاهو وکدو سبز هفته ای یک بار

  3. ۱۰ قسمت تخم کتان + ۱ قسمت ارزن + ۱ قسمت تخم شلغم مناسب است مکمل های ویتامین واسید های آمینه هفته ای یک بار + برگ سبزیجات و میوه ها هفته ای ۲ بار در هفته ، تخمه ده روز یک بار به میزان سه گرم به ازای هر قناری / توجه بعد از پرریزی میزان چربی اضافی جیره را کاهش و و به کتان و ارزن شاهدانه اضافه می کنیم تا تشویق به خواندن شود شاهدانه دانه عالی و مطلوب برای قناری می باشد که حاوی اسیدهای آمینه و اسید چرب امگا۳ می باشد.

  4. در دوران گذراندن دوره تولک باید قناری در قفس مخصوص پرواز باشد . این قفس باید دارای کمترین چوب نشیمن بوده تا پرنده بتواند به راحتی در آن پرواز نماید. در این قفس ، قناری نباید تنها بوده و یا اینکه تعداد آنها آنقدر زیاد باشد که نتوانند به راحتی در آن پرواز کنند زیرا در هر دو حالت قناری آسیب خواهد دید و به خوبی رشد نخواهد کرد.

  5. وجود هوای تازه و نور کافی از ضروریات این دوره برای قناری ها است. تغییر مکان برای قناری هایی که در حال گذران دوره تولک خود می باشند مضر می باشد. زیرا قناری در این دوره بسیار آسیب پذیر می باشد.

  6. به طور معمول دوره تولک برای قناری بین ۸ تا ۱۰ هفته و به ندرت تا ۱۲ هفته می باشد.

6راه درمان تولک رفتن قناری

نکاتی که هنگام پرریزان قناری باید رعایت کرد:

  1. در زمان پرریزان یا تولک بهتر است پرنده را در محیطی گرم در حدود ۳۰ الی ۳۵ درجه سانتیگراد نگهداری کرد
  2. قناری ها را بهتر است از یکدیکر جدا کرده و در قفس در جای ساکت و ارام قرار داد و از جابجایی قفس خوداری کرد
  3. ابتنی روزانه برای پرنده ضروری است بنابراین ظروف استحمام به طور روزانه در اختیار پرنده قرار گیرد
  4. استفاده از رژیم خاص تغذیه ای در این زمان ضرورریست تغذیه دوران

غذای رنگی قناری چه کمکی به تو لک (پرریزان) می کند؟

برای تغذیه قناری با مواد رنگی ابتدا غذای تخم مرغی یا همطراز آن را تهیه کرده و به ازای یک قاشق چایخوری غذای تخم مرغی ، دو قاشق چایخوری غذای رنگی اضافه نمایید و آنرا بخوبی مخلوط کنید. در صورتی که از غذای رنگی تجاری استفاده می کنید طبق بروشور آن عمل نمایید.

در دوره تولک ، غذای رنگی باید روزانه به قناری داده شود. در موقع پرریزی قناری ، میزان غذای رنگی اضافه شده به غذای تخم مرغی باید سه قاشق چایخوری باشد. با شدت یافتن پر ریزی قناری میزان غذای رنگی به چهار تا پنج قاشق غذا خوری می رسد.

البته این میزان به مدت کمی ادامه می یابد و با گذشت دوره بحران پرریزی قناری ، میزان آن به مرور کم می شود. بهترین طریق استفاده از مواد رنگی رعایت نظم و ترتیب در زیاد و کم کردن میزان آن در تغذیه قناری می باشد.

برای با دوام و ثابت کردن رنگ پرهای قناری بعد از دوره تولک ، باید یک حبه کوچک از (( کریستال سولفات دوفر )) که بزرگتر از یک شاهدانه نباشد در هفته ، دو یا سه مرتبه در آب آشامیدنی پرنده حل نموده و برای جلوگیری از ابتلا پرنده به یبوست ، یک روز پس از دادن سولفات دوفر ، ۱۲ قطره گلسیرین به آب آشامیدنی قناری اضافه نمود.

درمان تولک رفتن قناری

طرز تهیه غذای رنگی برای قناری :

یک قاشق چایخوری فلفل قرمز شیرین را با ده قاشق چایخوری بیسکویت و تخم مرغ آب پز ،مخلوط نمایید و قدری عسل یا شکر به آن اضافه کنید. برای تحریک قناری به خوردن این غذا می توانید چند دانه خشخاش بر روی آن بپاشید.

برای بهبود شرایط در دوران تولک قناری از این راهها استفاده کنید:

  1. خارج ساختن تمامی غذاهای گرم از رژیم غذایی پرنده.
  2. خوراندن هفته ای ۳ بار و هر بار ۵ قطره مولتی ویتامین از طریق آب آشامیدنی پرنده.
  3. استفاده از سبزیجاتی چون برگ اسفناج ، برگ کلم و مخلوطی از دانه های کاهو و بلغور جو ، ترید شیر و نان تست.
  4. قرار دادن ظرف آب جهت حمام کردن قناریها.

نکات جیره غذایی قناری در دوران تولک:

جیره غذایی این دوران باید فاقد هرگونه دانه گرم البته بجز کتان باشد,هفته ای یکبار الی ۲بار مولتی ویتامین باید استفاده شود وجود سبزیجات و میوه جات در این فصل مناسب است.استفاده هفته ای ۳ مرتبه هفت تخم در این فصل لازم است در این دوران می توان از جوانه ها هم استفاده کرد.

divider

بیشتر بخوانید::

چگونه میتوان تشخیص داد قناری نر یا ماده

مهمترین علت تولک رفتن قناری و سریع ترین راه درمان آن

راههای تشخیص قناری خوب و سالم ، معرفی ۸ نژاد قناری در بازار + فیلم

علل ،تشخیص و درمان چشم درد قناری

فواید تابرنیل ( ویتامین AD۳E ) درنطفه دار شدن تخم قناری

نگهداری از قناری،نکات نگهداری از قناری را حتما فرابگیرید

علل تشخیص و درمان فوری اسهال در پرندگان

آموزش نگهداری وپرورش قناری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا