دسته‌بندی نشده

مهمترین آفات درختان پرتقال کدامند و چگونه با آنها مبارزه کنیم

بیماری‌های شایع درخت پرتقال

معروفترین گونه اصلاح شده درخت پرتقال، تامسون است. ویژگی های پرتقال اولیه: کوچک، تلخ و پر هسته. این نوع پرتقال با مهندسی ژنتیکی و انتخاب نوع کود بهتر و کافی، درشت تر و شیرین تر شده است. درخت پرتقال همیشه سبز است، ارتفاع آن گاه به 10 متر میرسد، اما درخت کوچکی است با برگ های سبز و گل های سفید.

اگر تا کنون سمت کاشتن درختانی چون درخت پرتقال نرفته باشید، ممکن است گمان کنید این درخت با یک دانه پرتقال کاشته میشود. شاید کسانی باشند که برای کاشتن یک درخت پرتقال از تنها یک دانه استفاده بکنند، اما کسانی که به صورت انبوه تولید میکنند معمولا از شیوه قلمه زدن استفاده مینمایند.

درختانی که از دانه شروع به رشد میکنند ، عمر کوتاه دارند و مستعد پوسیدگی میباشند اگر هم از این مصیبت ها جان سالم در ببرند، تا 15 سال هیچ گونه تولید میوه ای ندارند. پس بهتر است از روش قلمه زدن استفاده کنید.
برای قلمه زدن میان شاخه ای جوان و ساقه زیرزمینی که تحمل شرایط سخت را داشته باشد و یک درخت پربار پرتقال استفاده میشود. تولید محصول نهال قلمه زده شده به مراتب بیشتر از نهالی است که از دانه رشد میکند.

نوشته های مشابه

آفت پرتقال

چگونه از درخت پرتقال خود مراقبت کنیم؟

آبیاری: آبیاری درختان پرتقال با توجه به بارش سالانه و آب و هوای محیط ، متغیر است. اما مانند هر درخت میوه دیگری، برای پرتقال هم قوانین کلی آبیاری وجود دارد، که شامل آبیاری منظم در بهار و عدم آبیاری درخت در فصل پاییز است.
میزان آبیاری یکی از مواردی است که به شدت در کیفیت محصول درخت اثر گذار است. آبیاری باید بین عمق 2.5 تا 4 سانتی متر در خاک انجام شود تا رشد درخت بهبود یابد.

باروری: اگر درختان پرتقال قدیمی شما ، تولید محصول مناسبی ندارند، باید یک آزمون از خاک باغتان بگیرید. با این کار نسبت کودی که نیاز دارید مشخص میگردد. سمپاشی برگ ها نیز باید یک یا دو بار در سال انجام شود. در انتهای همین مطلب درباره کود و سمپاشی برای باروری بهتر بیشتر توضیح میدهیم.

هرس: درخت پرتقال، جزو درخت های زینتی نیست که برای شکل دادن و زیبایی هرس شود برای هرس این درخت، باید هر شاخه ای که حدود پنجاه سانتی متر یا کمتر از زمین کنده شده است به علاوه شاخه های شکسته و مرده را هرس کنید.

انواع آفات مرکبات

افات و بیماری های درخت پرتقال:

بیماری تریپس مرکبات
شته ها
شپشک ها
بالشتک ها
شپشک آرد آلود مرکبات
سپر دار قهوه ای مرکبات
کنه ها
پروانه مینوز برگ مرکبات
نرم تنان مضر

آفات و مشکلات درخت پرتقال

اگر میخواهید درختانتان از شر این آفات در امان بمانند باید هر ساله قبل از فصل بهار درختانتان را سمپاشی کنید. برای سمپاشی باید دقت کنید، قبل از سمپاشی گیاه را آبیاری کرده باشید، و همچنین بایستی اطلاعاتی مثل سن گیاه و خاک و نوع آبیاری را در نظر بگیرید.
کود دهی: در فصل بهار باید توجه ویژه ای به بحث کود دهی داشته باشید کود باید به صورت یکنواخت در زیر سایه سار درخت پخش گردد، و کود با چند سانتی متر عمق در خاک اختلاط شود. پس از انجام این کار باید درخت را به آرامی آبیاری کنید. امکان پرورش این درخت در خانه نیست اما نوعی پرتقال زینتی به نام کامکوات را میتوان در خانه رشد داد.

حتماً بخوانید:

منبع : پوپونیک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا