دسته‌بندی نشده

مقایسه گوشت با سویا : تفاوت سویا با گوشت قرمز از نظر ارزش غذایی

مقایسه گوشت با سویا

مقایسه پروتئین‌های سویا و گوشت، هر دو با کیفیت بالا و کامل هستند، زیرا حاوی تمام اسیدآمینه‌های ضروری هستند. با این حال، بعضی از مواد مغذی را سویا ندارد و بعضی دیگر را گوشت.

خواص گوشت قرمز

گوشت ماده آلی است که در بدن بیشتر جانوران وجود دارد. انسان به عنوان یک موجود گوشت خوار از گوشت دیگر موجودات به مانند گاو، گوسفند، بوقلمون مرغ و غاز استفاده می‌کند.

گوشت غالباً دارای مقادیری استخوان، چربی و سرشار از پروتئین است. امروز در جیمیتو به بررسی خواص گوشت قرمز خواهیم پرداخت.

خوردن گوشت علاوه بر اینکه رژیم غذایی شما را غنی می‌کند، مواد معدنی به مانند آهن و پروتئین را برای افزایش قدرت عضلات و خون‌سازی بهتر تأمین می‌کند.

البته روش‌های متعددی برای تأمین مواد لازم بدن و جایگزینی برای گوشت وجود دارد اما تنها خود گوشت است که به مانند یک بسته کامل غذایی عمل می‌کند و باقی جایگزین‌ها فقط توانایی تأمین بخشی از نیازهای بدن را دارند.

بیشتر بخوانید : مضرات زیاد خوردن گوشت گاو

خواص سویا

سویا از دانه های خوراکی و بخشی از خانواده نخود است که امروزه از محصولات اصلی جهان محسوب میشود.

سویا همچنین به شکل روغن، شیر، توفو و پروتئین تبدیل میشود و دو نوع عمده از سویا کشت میشود که زرد و سیاه هستند ؛ آنها همچنین در چین و ژاپن به عنوان ادامام نیز شناخته میشوند.

سویا کم چرب و کم کالری است و منبع غنی از پروتئین، فیبر و بسیاری دیگر از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری می باشد. سویا در بسیاری از شرایط پزشکی و علائم نیز مفید است.

بیشتر بخوانید : خواص و فواید درمانی سویا برای سلامت بدن

مقایسه خواص گوشت قرمز با سویا

اگر چه گوشت و سویا منابع غنی پروتئین رژیمی هستند، اما گوشت داری مقدار بیشتر پروتئین در هر گرم می‌باشد.

85 گرم گوشت گاو که ۹۵ درصد ماهیچه خالص است، ۲۵ گرم پروتئین رژیم غذایی را فراهم می‌کند، در حالی که سهم ۸۵ گرم توفو سویا حاوی ۱۳ گرم پروتئین است و یک و نیم فنجان دانه سویا ۱۶.۵ گرم پروتئین رژیمی را در خود دارد.

مقایسه پروتئین سویا با گوشت

البته باید بدانید وقتی سویا طبخ می‌شود، مقدار زیادی از ویتامین‌های خود را از دست می‌دهد و به دلیل جذب آب ۱۵ تا ۲۰ درصد از غلظت پروتئینی‌اش کاسته می‌شود.

با این حال باز هم میزان پروتئین آن بسیار بالا بوده و پس از طبخ چیزی حدود ۵۰ تا۶۰ درصد از پروتئین آن باقی خواهد ماند.

بنابراین مقدار پروتئین سویا با گوشت قابل مقایسه است، اما نکته قابل توجه آن که کیفیت و تعداد برخی اسیدهای آمینه ضروری پروتئین سویا از گوشت کمتر است.

یعنی اگر بخواهیم این فرآورده را به طور کامل جایگزین گوشت قرمز و منابع پروتئین حیوانی را از برنامه غذایی روزانه حذف کنیم به یقین علائم کمبود برخی اسیدهای آمینه‌ای که در بدنمان ساخته نمی‌شود ظاهر شده و عوارضی را به دنبال خواهد داشت.

متخصصان معتقدند بیشتر پروتئین‌های گیاهی به جهت آن که یک یا چند اسید آمینه ضروری را ندارد، بهتر است همراه با منابع پروتئینی دیگر همچون غلات یا گوشت مصرف شود.

در نتیجه اگر پروتئین سویا را به همراه ماکارونی یا برنج مصرف کنید یا با یک دوم گوشت قرمز مخلوط کنید، اسیدهای آمینه این منابع مکمل یکدیگر شده و این مشکل برطرف خواهد شد.

کربوهیدرات و فیبر سویا و گوشت

درحالی که گوشت بدون کربوهیدرات و فیبر است، اغلب محصولات سویا حاوی کربوهیدرات هستند که شامل فیبر رژیمی می‌شود.

برای مثال، 85 گرم بیف خالص هیچ کربوهیدراتی ندارد، درحالی که سهم 85 گرمی توفو ۴ گرم کربوهیدرات کلی دارد که ۲ گرم آن فیبر رژیمی است.

دریافت کمی فیبر در رژیم غذایی، به شما در مدیریت وزن و کنترل کلسترول خون (افزایش کلسترول خوب و کاهش کلسترول بد) کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید : کربوهیدرات چیست ؟ میزان مصرف کربوهیدرات ما چه میزان باید باشد؟

مقایسه سویا با گوشت از نظر محتوای چربی

درحالی که چربی موجود در گوشت عمدتاً چربی اشباع ناسالم است که در صورت مصرف بیش از حد به کلسترول خون بالا و بیماری‌های قلبی دامن می‌زند، اغلب چربی رژیمی در سویا برای قلب ضرری ندارد و چربی اشباع نشده است و شامل اسیدهای چرب ضروری امگا3 می‌شود.

اگر در معرض کلسترول خون بالا یا بیماری قلبی هستید، از گوشت‌های حاوی چربی زیاد بگذرید و گوشت‌های بسیار خالص یا پروتئین‌های سویا را انتخاب‌کنید.

مقایسه آهن در سویا و گوشت قرمز

اگرچه گوشت و سویا هر دو منابع خوبی از آهن رژیمی هستند، اما آهن در گوشت، آهنی است به شکل هِم که بدن آن را نسبت به آهن غیر هِم در سویا و دیگر غذاهای گیاهی بهتر جذب می‌کند.

به علاوه، بعضی از پروتئین‌های سویا می‌توانند جذب آهن را مهار کنند. در نظر داشته باشید که پروتئین‌های گوشت، ماکیان و غذاهای دریایی یا ویتامین C همراه با منابع آهن غیر هم، به جذب آهن غیر هم کمک می‌کنند.

در مورد میزان آهن سویا نیز باید گفت در مقایسه با آهن گوشت تفاوت چندانی ندارد.

مقایسه پروتئین‌ موجود در گوشت و سویا

بزرگسالان حداقل ۸ گرم پروتئین به ازای هر 10 کیلوگیرم وزنشان نیاز دارند، طبق انستیتو پزشکی. گوشت یک پروتئین کامل‌است، به این معنی که تمام اسیدآمینه‌های ضروری را به بدن می‌رساند.

یک گیاه خوار باید رژیم متنوعی داشته باشد که دانه‌ها، آجیل‌ها، میوه‌ها، سبزی‌ها، غلات و بسته به نوع گیاه خواری، احتمالاً تخم‌مرغ و لبنیات را در خود جای دهد تا مقدار مناسبی از اسیدآمینه‌ها را دریافت کند

اگر شما ورزشکار هستید، نیازی نیست بابت مصرف سویا نگران باشید. ورزشکاران معمولا به دلیل فیتواستروژن موجود در سویا و یا کربوهیدرات آن نگران هستند؛ از طرفی محتوای پروتئینی بالای سویا، بدنسازان را به مصرف آن تشویق می‌کند.

کمبود آهن و دیگر املاح

بدن شما آهن هِم (نوعی که در گوشت است) را بهتر از آهن غیر هِم که در گیاهان می‌باشد، جذب می‌کند.

گیاه خواران باید غلات غنی شده، برگ‌های سبز تیره، شهدها، میوه‌های خشک شده و دیگر غذاهای غنی از آهن را با محصولات غنی از ویتامین C، مانند پرتقال، مصرف کنند تا به جذبشان کمک کند.

به علاوه، گیاه خواران ممکن است نسب به گوشت خواران به کمبود کلسیم، روی، ویتامین B 12، ویتامین D و اسید چرب امگا-3 کمی مستعدتر باشند، اما این مشکل نیز می‌تواند با مصرف انواع غذاهایی که با ویتامین B12 غنی شده‌اند و فقط درمحصولات حیوانی یافت می‌شود، برطرف گردد.

بیشتر بخوانید : چه عواملی باعث کمبود آهن در بدن نوزادان می شود؟

میزان روی در گوشت

همچنین باید بدانید بهترین منبع روی، گوشت قرمز است. روی به رشد مطلوب کودکان و نوجوانان کمک کرده و در تنظیم برخی اعمال دستگاه تناسلی دخیل است، اما نباید نادیده گرفت که گوشت قرمز سرشار از چربی اشباع بوده و کلسترول بالایی دارد.

البته گوشتی که ۹۵ درصد لخم باشد چربی کمتری دارد، ولی در مقایسه با سویا باز هم چرب است.

برگرها، کباب کوبیده، سوسیس، کالباس و حتی انواع ناگت‌ها بیش از ۵۰ درصد چربی داشته و برای بدن مضر است. بنابراین بنا به گفته متخصصان تغذیه از مصرف بیش از نیم کیلو گوشت قرمز پخته و فرآورده‌های آن در هفته خودداری کنید.

در صورتی که فرآوری سویای بافت‌دار بدرستی و تحت کنترل متخصصان مربوط انجام شود، به دلیل فقدان کلسترول و غنی بودن از مواد فنولی و آنتی اکسیدانی (ضد سرطان) برای سلامت قلب و عروق مناسب‌تر از مقدار زیاد گوشت بوده و فیبر بالای آن برای کارکرد مطلوب سیستم گوارشی مفید و سبب رفع یبوست و التیام هموروئید (بواسیر) می‌شود.

بیشتر بخوانید :

نکاتی برای استفاده از سویا در منزل

چگونه طعم سویا را بهتر کنیم؟

کالری دانه سویا : 100 گرم دانه سویا چقدر کالری دارد ؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا