جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
معرفی قرص سیکلیزین و مزایای درمانی آن_657926b4b6955.jpeg
معرفی قرص سیکلیزین و مزایای درمانی آن_657926b4b6955.jpeg

معرفی قرص سیکلیزین و مزایای درمانی آن

سرفصل های این مقاله

اطلاعات دارویی قرص سیکلیزین

سیکلیزین (Cyclizine) یک آنتی هیستامین است که برای درمان مشکلات مؤثر بر گوش داخلی و تعادل، مانند سرگیجه و بیماری سفر استفاده می‌شود.

سیکلیزین به کاهش حالت تهوع و سرگیجه کمک می‌کند. سیکلیزین را می‌توانید بدون نسخه از یک داروخانه خریداری کنید، فقط توجه داشته باشید که این دارو برای بزرگسالان و کودکان بالای 6 سال قابل استفاده است.

فارماکوکینتیک سیکلیزین

سیکلیزین از مسیر گوارشی جذب می گردد و آغاز اثر آن طی 2 ساعت رخ می دهد. طول دوره فعالیت آن حدود 4 ساعت گزارش شده است. این دارو در کبد به متابولیت غیر فعال خود یعنی norcyclizine متابولیزه می گردد.

نیمه عمر حذف پلاسمایی این دارو و متابولیتش 20 ساعت می باشد. در طی 24 ساعت کمتر از یک درصد از دوز خوراکی از طریق ادرار دفع می گردد.

مقدار و روش درست مصرف سیکلیزین

قبل از شروع درمان با این دارو، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات دارویی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.

دوز و مقدار داروی سیکلیزین از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ دارو را دقیقاً همانطور که پزشک به شما تجویز کرده است، استفاده نمایید.

به طور معمول یک عدد قرص سیکلیزین را باید 2-1 ساعت قبل از سفر استفاده کنید و سپس اگر در سفر هستید هر 8 ساعت دوز دارو را تجدید کنید. دوز دارو برای کودکان 12-6 سال نصف قرص است.

قرص سیکلیزین را می‌توانید تا 3 روز متوالی استفاده نمایید.

موارد منع مصرف داروی سیکلیزین

  • به تاریخ انقضای داروی سیکلیزین توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌شده است،از آن مصرف نکنید.
  • هرگز سیکلیزین را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
  • تداخل دارویی سیکلیزین را چک کنید و اگر در حال استفاده از دارویی هستید که با این دارو تداخل دارد، با پزشک خود راجع به استفاده از داروهایتان مشورت نمایید.
  • داروی سیکلیزین را برای کودکان کمتر از 6 سال استفاده نکنید.

Cyclizine

مصرف سیکلیزین در دوران بارداری و شیردهی

در دوران بارداری و شیردهی، نباید دارویی را خودسرانه و بدون مشورت با پزشک استفاده کنید. در این گروه از داروها، مطالعات بر روی حیوانات باردار نشانگر این بود که دارو خطری بر روی جنین ندارد، اما مطالعات کافی روی زنان باردار برای میزان خطر روی جنین در سه ماهه اول بارداری انجام نشده است.اطلاعاتی راجع به ترشح سیکلیزین در شیر مادر وجود ندارد.

تاثیر مصرف داروی سیکلیزین بر رانندگی

داروی سیکلیزین باعث خواب آلودگی و تاری دید می‌شود، تا رفع این علائم، از رانندگی و کار با ماشین آلات اجتناب نمایید.

تداخلات دارویی سیکلیزین

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید.

دوز داروی مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

هشدارها درباره مصرف سیکلیزین

بعضی دارو‌ها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی دارو‌ها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف داروی سیکلیزین ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

  • در صورتی که باردارید یا قصد باردار شدن دارید و یا به نوزاد خود شیر می‌دهید.
  • اگر هرگونه مشکل کبدی یا کلیوی دارید.
  • در صورتی که مشکل قلبی دارید.
  • اگر بیماری گلوکوم چشم دارید.
  • در صورتی که مشکل پروستات یا دفع ادرار دارید.
  • اگر روده شما انسداد دارد.
  • در صورتی که سابقه صرع دارید
  • در صورتی که مبتلا به بیماری خونی پورفیری هستید.
  • اگر سابقه واکنش آلرژیک به داروی دیگری دارید.

اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویزشده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.

​ ​قرص

عوارض مصرف داروی سیکلیزین

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف این دارو، از بین می‌روند. در صورت بروز مستمر هر یک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود.

  • سردرد
  • احساس خواب‌ آلودگی و تاری دید
  • خشکی دهان
  • یبوست

احساس بی قراری، مشکل دفع ادرار، بثورات پوستی آلرژیک: در این صورت دارو را استفاده نکنید و به پزشک مراجعه نمایید. اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از سیکلیزین می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض مصرف بیش از حد سیکلیزین

سیکلیزین را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک ، مصرف نکنید. اگر احساس کردید که فردی دچار مسمومیت شده است و علائمی مانند تنگی نفس ، غش و ضعف (از حال رفتن) در او دیدید، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

شرایط نگهداری از سیکلیزین

  • دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.

بیشتر بخوانید:

معرفی قرص ضد تهوع آپرپیتانت و عوارض آن

برای درمان حالت تهوع از چه دارویی استفاده کنیم؟

اطلاعات دارویی کامل در مورد قرص دیمن هیدرینات

separator line

اگر از مقاله بالا لذت بردید، پس به مطالب زیر هم سر بزنید:

اشتراک گذاری: