دسته‌بندی نشده

معرفی داروی لوماکافتور-ایواکافتور و کاربردهای درمانی آن

موارد مصرف داروی لوماکافتور-ایواکافتور

لوماکافتور-ایواکافتور (Lumacaftor-Ivacaftor) ترکیبی از دو داروی لوماکافتور و ایواکافتور است که برای درمان فیبروز سیستیک در افراد خاص (کسانی که ۲ نسخه از یک ژن غیر طبیعی “CFTR” دارند) استفاده می‌شود. این دارو ممکن است به بهبود تنفس ، کاهش خطر عفونت‌های ریه و افزایش وزن کمک کند.

سیستیک فیبروزیس بیماری ژنتیکی است که بر سلول‌های تولیدکننده مخاط، عرق، آنزیم و مایعات گوارشی تأثیر می‌گذارد. فیبروز سیستکی موجب سفت، غلیظ و چسبنده شدن این ترشحات می‌شود. در نتیجه سفت شدن این ترشحات باعث گرفتگی مجراها و کانال‌های بدن به‌ خصوص ریه و پانکراس می‌شوند.

اشکال دارویی: قرص و گرانول

مقدار و روش درست مصرف داروی لوماکافتور-ایواکافتور

قبل از شروع درمان با این دارو، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات جامع دارویی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.

دوز و مقدار داروی لوماکافتور-ایواکافتور از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ دارو را دقیقاً همانطور که پزشک برایتان تجویز کرده است، استفاده نمایید.

لوماکافتور-ایواکافتور را به طور منظم دو بار در روز به فاصله ۱۲ ساعت مصرف کنید. دوز این دارو بستگی به شرایط بیمار، وزن و سن او دارد. اگر گرانول لوماکافتور-ایواکافتور را تهیه کردید، آن را در یک لیوان آب حل کنید و سپس محلول آماده شده را بخورید.

اگر فراموش کردید که دوز داروی لوماکافتور-ایواکافتور خودتان را در زمان مشخص مصرف کنید، نباید به خاطر دوز از یاد برده شده، دو دوز از دارو را باهم مصرف کنید. دوز از یاد رفته را بعد از دفع اسهال بعدی مصرف کنید.

Lumacaftor-Ivacaftor

موارد منع مصرف لوماکافتور-ایواکافتور

  • به تاریخ انقضای داروی لوماکافتور-ایواکافتور توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌شده است،از آن مصرف نکنید.
  • هرگز داروی لوماکافتور-ایواکافتور را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
  • تداخل دارویی لوماکافتور-ایواکافتور را چک کنید و اگر در حال استفاده از دارویی هستید که با این دارو تداخل دارد، با پزشک خود راجع به استفاده از داروهایتان مشورت نمایید.
  • این دارو برای کودکان کمتر از ۱۲ سال با احتیاط تجویز می‌شود.

مصرف لوماکافتور-ایواکافتور در دوران بارداری و شیردهی

در دوران بارداری و شیردهی، نباید دارویی را خودسرانه و بدون مشورت با پزشک استفاده کنید. مصرف داروی لوماکافتور-ایواکافتور در دوران بارداری فقط در صورت نیاز مبرم، توصیه می‌شود.

تاثیر مصرف داروی لوماکافتور-ایواکافتور بر رانندگی

لوماکافتور-ایواکافتور می‌تواند باعث مشکلات بینایی در شما شود، تازمانی که این علائم بر طرف نشدند، از رانندگی کردن بپرهیزید.

تداخلات دارویی لوماکافتور-ایواکافتور

تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز داروی مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.

برخی از داروها بر حذف لوماکافتور-ایواکافتور از بدن و عملکرد آن تاثیر می‌گذارند، این داروها عبارتند از: ریفامایسین‎ها (مانند ریفامپین ، ریفابوتین) ، داروهای تشنج (مانند کاربامازپین ، فنی توئین) ، مخمر سنت جان.

لوماکافتور-ایواکافتور می‌تواند سرعت حذف سایر داروها را از بدن کاهش دهد و بر عملکرد آن‌ها تاثیر گذارد. نمونه‌هایی از داروهای تحت تاثیر شامل: ضد قارچ‌های آزولی (مانند ایتراکونازول ، وریکونازول) ، مهار کننده‌های پروتئیناز ویروس هپاتیت C (مانند بوسپرویر ، تلاپرویر) ، آنتی بیوتیک‌های ماکرولید (مانند اریترومایسین ، کلاریترومایسین) ، داروهای خاصی که سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کنند (مانند سیکلوسپورین ، اورولیموس ، تاکرولیموس) برخی از داروهای آرام بخش (مانند میدازولام ، تریازولام) ، وارفارین.

داروی لوماکافتور-ایواکافتور ممکن است اثر بخشی کنترل بارداری هورمونی از قبیل قرص، پچ، یا حلقه را کاهش دهد. این می‌تواند موجب بارداری شود. با دکتر خود در مورد روش قابل اعتمادی برای کنترل بارداری گفتگو کنید و در تمام فعالیت جنسی خود از یک روش مؤثر (کاندوم لاتکس یا پلی اورتان) برای کاهش خطر گسترش HIV به دیگران استفاده کنید. اگر دچار لکه بینی یا خونریزی شدید با دکتر خود راجع به این مورد صحبت کنید، زیرا این ممکن است نشانه‌ای از این باشد که کنترل بارداری هورمونی شما به خوبی کار نمی‌کند.

قرص

هشدار درباره مصرف لوماکافتور-ایواکافتور

بعضی دارو‌ها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی دارو‌ها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف داروی لوماکافتور-ایواکافتور ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

  • در صورتی که باردار هستید و یا قصد بچه‌دار شدن دارید و یا در صورتی که به نوزاد خود شیر می‌دهید.
  • در صورتی که مشکل کبدی دارید.
  • اگر سابقه مصرف مواد مخدر یا الکل دارید.
  • اگر سابقه واکنش آلرژیک به دارویی دارید.

اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویز شده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.

عوارض مصرف لوماکافتور-ایواکافتور

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند. در‌ صورت بروز مستمر هریک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:

  • احساس تهوع (استفراغ): سعی کنید قرص‌ها را بعد از غذا بخورید.
  • تغییر فشار خون: فشار خون خود را مرتب چک کنید.

علائم آلرژیک مانند تنگی نفس و کهیر، مشکلات بینایی: اگر این عوارض شدید شدند، مصرف دارو را ادامه ندهید و سریعا به پزشک مراجعه نمایید. اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از داروی لوماکافتور-ایواکافتور می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض مصرف بیش از حد لوماکافتور-ایواکافتور

لوماکافتور-ایواکافتور را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک ، مصرف نکنید. اگر احساس کردید که فردی دچار مسمومیت شده است و علائمی مانند تنگی نفس ، غش و ضعف (از حال رفتن) در او دیدید، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

شرایط نگهداری از داروی لوماکافتور-ایواکافتور

  • دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.

بیشتر بخوانید:

درمان بیماری ریوی (فیبروز کیستیک)

بوسنتان چیست و چه عوارضی دارد؟

همه چیز در مورد قرص اورسودوکسی کولیک اسید

separator line

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا