دسته‌بندی نشده

ماست و عسل: فواید اسرار آمیز ترکیب ماست و عسل

مجله دلگرم | ماست و عسل دارای کاربرد های زیادی است. همانطور که قطعا میدانید، ماست خواص بسیاری دارد، عسل هم همینطور. اما زمانیکه با یکدیگر ترکیب شوند فواید آن ها یکدیگر را تکمیل کرده و قدرتی دو چندان پیدا میکنند. خواص ماست و عسل تنها به کاربردی که در زیبایی دارد محدود نمیشود. این ترکیب شگفت انگیز فواید زیادی هم برای سلامتی دارند. ماسک ماست و عسل یکی از معروف ترین ماسک های صورت برای رفع مشکلات پوستی است.

خواص ماست و عسل برای زیبایی پوست چیست؟

ماست یک ماده تخمیر شده است و به همین دلیل دارای موادی همچون کلسیم، پروتئین، ویتامین ب6، ریبوفلاوین، ویتامین ب12، روی و لاکتیک است و چربی کمی هم دارد. ماست میتواند با پاکسازی پوست کمک شایانی به زیبایی شما داشته باشد. به همین دلیل ماسک ماست بسیار موثر است و مناسب همه انواع پوست (حتی پوست های حساس) میباشد.

از طرف دیگر عسل دارای گلوکز، کربوهیدرات، پروتئین، آمینو اسید ها، فروکتوز، آنزیم ها، پتاسیم، منیزیم، سولفور، آهن، کلسیم، سدیم، فسفات، ویتامین های ب1، ب2، ب3، ب5، ب6، فلاونوئید ها و آلکالاید ها میباشد.

این مواد مغزی مورد نیاز بدن به درمان انواع مشکلات پوستی همچون آکنه، جوش کمک کرده و باعث لیفت پوست صورت، آبرسانی و نرم کنندگی آن میشود.

حتما تا کنون متوجه شده اید که ماست و عسل چه ترکیب شگفت انگیزی است و فواید فوق العاده ای برای پوست تان دارد. البته توجه داشته باشید که عسل و ماست تنها در زمینه زیبایی کاربرد ندارد و دارای خواص بسیاری برای سلامت بدن نیز میباشند.

در ادامه 20 مورد از خواص ماست و عسل را برای شما آورده ایم.

1. تقویت سیستم ایمنی

از آنجایی که ماست سرشار از انواع ویتامین ها و مواد معدنی میباشد میتواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. عسل نیز میتواند متابولیسم بدن را افزایش دهد چراکه حاوی موادی همچون مغزی زیادی است.

2. تقویت عملکرد گلبول های سفید خون

ماست حاوی پروبیوتیک ها میباشد و به همین دلیل نه تنها برای بهبود سیستم گوارشی مناسب است بلکه میتواند گلبول های سفید را نیز تقویت کند. گلبول های سفید اهمیت بسیار زیادی دارند چراکه در بدن مسئول از بین بردن سموم و عفونت های هستند.

عسل نیز میتواند از کاهش تعداد گلبول های سفید پیشگیری کند. در برخی روش های درمانی مثل شیمی درمانی، تعداد گلبول های سفید خون کاهش پیدا کرده و در نتیجه سیستم ایمنی بدن تضعیف میشود. در چنین مواقعی استفاده از مواد غذایی و روش هایی که به تقویت گلبول های سفید و سیستم ایمنی بدن کمک کند از اهمیت بسیاری برخوردار است.

3. درمان زخم ها و آثار سوختگی

آیا دچار سوختگی شده اید؟ بجای آنکه مداوم روی ناحیه سوخته آب بریزید، بهتر است از ماست استفاده کنید. برای تاثیر گذاری بیشتر میتوانید کمی روغن زیتون نیز با ماست قاطی کنید.

دقیقا مثل عسل، ماست نیز میتواند به افزایش سرعت بهبود زخم ها کمک کند. تحقیقات علمی نشان داده است که عسل میتواند باکتری ها و عوامل بیماری زا موجود در زخم ها را از بین ببرد.

4. تقویت استخوان ها

ترکیب کلسیم و ویتامین موجود در ماست به تقویت استخوان ها کمک زیادی میکند به همین دلیل با مصرف ماست میتوان از بیماری هایی همچون پوکی استخوان پیشگیری کرد. بطور کلی لبنیات بدلیل کلسیم زیادی که دارند باعث قوی تر شدن استخوان ها میشوند اما ماست در این بین مفید تر است.

5. تقویت سیستم گوارش

پروبیوتیک های موجود در ماست نقش مهمی در بهبود عملکرد سیستم گوارشی دارند. پروبیوتیک ها در واقع همان باکتری های مفید میباشند که نقش بسیار مهمی در هضم غذا و سایر عملکرد های گوارشی دارند. ماست نیز سرشار از پروبیوتیک میباشد. اگر میخواهید از مشکلات گوارشی مصون باشید، بهتر است هر روز ماست بخورید.

6. کاهش فشار خون

برای افرادی که از فشار خون بالا رنج میبرند، ماست میتواند معجزه آسا باشد. دلیل این مقادیر پتاسیم زیادی است که در ماست وجود دارد. مهم نیست چه زمانی و یا با کدام وعده غذایی ماست بخورید، نکته مهم این است که ماست در برنامه غذایی هر روزه شما وجود داشته باشد.

7. پیشگیری از عفونت های قارچی

ماست دارای خواص ضد قارچ است و به همین دلیل میتواند از عفونت های قارچی پیشگیری کند.

8. درمان بیماری های روده

از آنجایی که ماست یک ماده تخمیر شده است، میتواند نقش مهمی در حفظ سلامت روده داشته باشد. غذا های تند و اسیدی میتوانند روده و معده را اذیت کنند اما اگر پس از مصرف اینگونه مواد غذایی کمی ماست بخورید، میتوانید تاثیرات مخربی که بر روده و معده میگذارند را جبران کنید.

9. درمان اسهال

ماست یکی از مواد غذایی بسیار قوی برای درمان اسهال هم در کودکان و هم در بزرگسالان میباشد. اسهال میتواند بدلیل خوردن برخی مواد غذایی و یا عدم مصرف مواد غذایی دیگر مثل غذا های دارای فیبر بوجود آید. ماست سالیان طولانی است که به عنوان یک روش خانگی برای درمان اسهال استفاده میشود.

10. کاهش وزن

برخی از تحقیقات علمی نشان داده است که ماست میتواند به چربی سوزی کمک کند. همچنین ماست دارای پتاسیم و ویتامین سی میباشد. این مواد به آب شدن چربی ها ذخیره شده در بدن کمک میکنند. بنابراین اگر قصد کاهش وزن دارید و یا در حال رعایت رژیم غذایی خاصی هستید، مطمئن باشید که ماست میتواند به شما کمک زیادی کند.

ماست و عسل ، خواص ماست و عسل ، ماسک ماست و عسل

11. پیشگیری از سرطان روده

روده یکی از حیاتی ترین اندام بدن انسان است و باید در مراقبت از آن کوشا باشیم. همانطور که تا کنون متوجه شدید، ماست خواص زیادی دارد اما یکی از مهم ترین فواید آن مراقبت از روده ها میباشد. مصرف مداوم ماست میتواند از بیماری های روده مخصوصا سرطان روده پیشگیری کند.

12. تقویت گلبول های قرمز خون

در موارد قبلی در مورد خواصی که ماست برای حفظ عملکرد صحیح گلبول های سفید دارد توضیح دادیم اما باید بدانید که ماست نه تنها برای گلبول های سفید مفید است بلکه گلبول های قرمز را نیز تقویت میکند چراکه حاوی موادی همچون روی، ید، کلسیم، پتاسیم و فسفر میباشد.

13. بهبود سیستم عصبی

یکی دیگر از خواص ماست، تقویت و حفظ سلامت سیستم عصبی میباشد. موادی مغزی همچون ویتامین ها و ریبوفلاوین موجود در ماست، به سالم ماندن سیستم عصبی کمک زیادی میکنند. مصرف مداوم ماست میتواند شما را از بیماری های خطرناکی همچون سکته مغزی و اختلالات عصبی مصون نگه دارد.

14. پاکسازی پوست

یکی از مهم ترین خواص ماست و عسل برای زیبایی، پاکسازی پوست است. با ترکیب این دو ماده و استفاده از آن به عنوان ماسک صورت میتوانید پوست خود را از آلودگی ها پاک کنید. ماست بدلیل داشتن موادی همچون ویتامین سی میتواند به عنوان یک سم زدای قوی عمل کرده و پوستی زیبا به شما هدیه دهد.

15. تقویت دندان ها

کلسیم و ویتامین د موجود در ماست علاوه بر اینکه میتواند استخوان ها را تقویت کند، در حفظ سلامت دندان ها نیز بسیار موثر است.

16. مبارزه با شوره سر

ماست بدلیل خواص ضد باکتری و ضد قارچی که دارد میتواند شوره سر را از بین ببرد. مقداری ماست بر روی پوست سر خود ماساژ داده و اینکار را هر روز انجام دهید. پس از مدتی تاثیر شگفت انگیز آن را مشاهده خواهید کرد.

17. لایه برداری پوست

همانطور که توضیح دادیم، ماست خواص زیادی برای پوست دارد اما یکی از دیگر از این فواید شگفت انگیز توانایی ماست لایه برداری از پوست است. این ویژگی ماست بدلیل ویتامین سی موجود در آن است.

18. کاهش کلسترول خون

ماست یکی از قوی ترین مواد غذایی برای کاهش کلسترول خون است. این ویژگی ماست بدلیل داشتن لاکتیک اسید موجود در آن است که باعث کاهش جذب کلسترول در روده میشود.

19. درمان سرفه

اگر سرماخورده اید و به شدت سرفه میکنید، عسل بخورید. طی تحقیقات علمی مشخص شده است که عسل تاثیر زیادی در درمان سرفه دارد. این ویژگی عسل بدلیل داشتن ماده ای به نام دکسترومتورفان است. مصرف ماست میتواند سرفه را هم در کودکان و هم در بزرگسالان درمان کند.

20. تقویت مو

یکی دیگر از فواید استثنائی عسل و ماست، تقویت مو ها میباشد. ماست حاوی منگنز و روی میباشد که از جمله موادی ضروری برای عملکرد صحیح فولیکول های (ریشه های) مو است. اگر میخواهید مو هایی زیبا، درخشان و محکم داشته باشید، ماست بخورید.

چگونه ماسک ماست و عسل درست کنیم؟

همانطور که پیش تر توضیح دادیم، ماسک عسل و ماست برای درمان مشکلات پوستی معجزه آسا است. برای تهیه این ماسک دستور زیر را دنبال کنید:

  1. 1 قاشق غذاخوری ماست را با 1 قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید.
  2. سپس آن را بخوبی هم بزنید.
  3. خمیر بدست آمده را بطور یکسان به همه ی قسمت های پوست بمالید و به آرامی ماساژ دهید.
  4. پس از 30 دقیقه با آب سرد صورت خود را بشویید.
  5. اینکار را هر روز انجام دهید تا پوستی عاری از آکنه و جوش های سر سیاه داشته باشید.

در همین زمینه بخوانید:

۷ خاصیت اسرار آمیز عسل بهار نارنج

۸ خاصیت استثنایی آب نارگیل و عسل

۷ خاصیت حیرت‌ انگیز عسل شبدر

۱۴ خاصیت شگفت انگیز عسل و زنجبیل

۲۳ خاصیت معجزه آسا عسل و دارچین

۱۵ خاصیت باورنکردنی عسل و لیمو

انواع عسل: ۳۴ نوع عسل که باید بشناسید


چنانچه این مطلب را مفید میدانید با لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آن، از ما حمایت کنید. نظرات، پیشنهادات و مقاله های درخواستی خود را از طریق قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا