دسته‌بندی نشده

فواید بی نظیر قطره خوراکی سوپرمینت

معرفی قطره خوراکی سوپرمینت

قطره خوراکی سوپرمینت باریج نام یکی از محصولات شرکت داروسازی دانش بنیان باریج اسانس می باشد که با استفاده از اسانس نعنا (Mentha spicata) تهیه شده و ضد نفخ (carminative) و تقویت کننده معده (stomachic) می باشد. این فرآورده دارویی درمان کننده سوء هاضمه بوده و خواص آنتی اسپاسمودیک و ضد درد نیز دارد. مهار تکثیر باکتری های عامل ایجاد زخم و التهاب معده، یکی دیگر فواید مصرف سوپرمینت باریج است.

نفخ کردن حالتی در بدن است که در این حالت فرد احساس میکند که شکمش از حالت طبیعی بزرگتر شده است و احساس ناراحتی در شکم ایجاد میشود. قطره خوراکی سوپر مینت باریج اسانس باعث شل شدن اسفنکتر تحتانی مری و برابر شدن فشار داخل معده با فشار داخل مری میشود.

قطره خوراکی سوپرمینت باریج اسانس به درمان سوء هاضمه و برطرف شدن نشانه هایی مانند درد، تهوع ، آروغ زدن و سوزش سردل نسبت نیز کمک فراوانی می کند.

ویژگی های قطره خوراکی سوپرمینت

  • ضد نفخ
  • آنتی اسپاسمودیک و ضددرد
  • تقویت معده
  • درمان سوءهاضمه

روش مصرف قطره خوراکی سوپرمینت

20 قطره از فراورده با کمی آب مخلوط و بعد از هر وعده غذای اصلی میل شود.

قطره

شرح مزایای ترکیبات موجود در قطره خوراکی سوپرمینت

برای افراد مختلف، گاز (گاز روده) مفهوم متفاوتی دارد. گاز روده در همه افراد تولید میشود و از طریق آروغ زدن و نیز از راه مقعد دفع میگردد. علت معمول آروغ زدن، اتساع معده به علت بلعیدن هواست. اتساع معده موجب احساس ناراحتی در شکم شده و آروغ زدن موجب خروج هوا و برطرف شدن ناراحتی فرد میشود. دلایل شایع بلعیدن مقادیر زیاد هوا (آئروفاژی) عبارتند از: خوردن لقمه های بزرگ غذا و نوشیدن بسیار سریع مایعات، اضطراب و مصرف آشامیدنی های گازدار. البته وجود مقادیر زیاد هوا در معده تنها علت آروغ زدن نیست.

در بعضی از افراد، آروغ زدن بصورت یک عادت است و نشانگر مقدار هوای موجود در معده نمی باشد. در بعضی از افراد آروغ زدن پاسخی است برای هر نوع ناراحتی شکمی و تنها برای رفع ناراحتی ناشی از افزایش گاز نیست. اکثر افراد هر 24 ساعت3-1 پینت ( هر پینت معادل 484 سی سی) گاز در کولون خود تولید می کنند و بطور متوسط 14 بار در روز آنرا تخلیه میکنند. گاز روده عمدتاً از دی اکسید کربن، هیدروژن و در بعضی از خانواده ها از متان (که با نیتروژن و اکسیژن استنشاق شده یا بلعیده شده از هوای اتاق مخلوط شده)، تشکیل شده است.

هنگامی که باکتری های روده بزرگ غذاهای هضم نشده وارد شده به روده بزرگ را هضم می کنند، دی اکسید کربن، هیدروژن و متان تولید می شود. اگرچه این گازها بدون بو هستند، باکتری ها ممکن است مقادیر کمی گاز حاوی گوگرد نیز تولید کنند که بوی ناخوشایندی دارد. افتراق بین گاز معمولی روده و گاز های بدبو اهمیت دارد. نفخ یک احساس شخصی است و در این حالت شکم بزرگتر از حالت طبیعی احساس می شود.

بنابراین نفخ علامتی است وابسته به احساس ناراحتی در شکم. در مقابل؛ اتساع شکم یافته فیزیکی است که در معاینه توسط پزشک مشخص میشود و شکم واقعاً بزرگتر از حالت طبیعی است. نفخ و اتساع شکم ممکن است به علت افزایش مقدار گاز در شکم باشد اما علت های دیگری نیز وجود دارند. قطره خوراکی سوپرمینت برای رفع مشکلات فوق موثر بوده و با مکانیسم های زیر موجب بهبود نفخ خواهد شد.

اثر ضد نفخ:

اثر ضد نفخ نعنا و اسانس آن کاملاً شناخته شده است. اگر چه مکانیسم دقیق این اثر مشخص نشده؛ احتمالاً به علت شل شدن اسفنکتر تحتانی مری و کاهش فشار گاز در معده میباشد. به بیان دیگر اسانس نعنا باعث شل شدن اسفنکتر تحتانی مری و برابر شدن فشار داخل معده با فشار داخل مری می شود.

در یک کارآزمایی بالینی تصادفی دوسو بیخبر با کنترل دارونما، طی یک دوره ۱۴ روزه ۷۰ بیمار مبتلا به مشکلات گوارشی مزمن از قبیل نفخ با یک قرص گیاهی حاوی نعنا تحت درمان قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل نتایج کارآزمایی، اصلاح قابل توجه نمره های شکایات گوارشی گروه دریافت کننده قرص گیاهی را در مقایسه با گروه دارونما ثابت کرد نتایج اولتراسوند در ارزیابی مقدار گاز موجود در روده نیز فایده قابل توجه این قرص را نشان داد

اثر آنتی اسپاسمودیک:

اثرات آنتی اسپاسمودیک اسانس نعنا مشخص شده است. محققین معتقدند توانایی اسانس نعنا در مهار انقباضات عضلات صاف ایزوله به علت مهار ورود کلسیم به داخل سلولهای عضلانی است و اثرات بالینی اسانس نعنا در درمان علائم سندروم روده تحریک پذیر از جمله درد و ناراحتی شکم را به مهار انقباض بیش از حد عضلات صاف روده و در نتیجه اعاده تون عضلانی مناسب نسبت میدهند.

درمان سوء هاضمه

در یک کارآزمایی بالینی تصادفی دو سو بیخبر برای درمان سوء هاضمه ؛ فرمول حاوی اسانس نعنا از نظر برطرف شدن نشانه هایی مانند درد، تهوع ، آروغ زدن و سوزش سردل نسبت به داروی اسپاسمولیتیک متوکلوپرامید بهتر بوده است

مهار تکثیر هلیکوباکتر پیلوری

براساس نتایج تحقیقات انجام شده؛ اسانس نعنا (spearmint) و ترکیبات آن تکثیرسوشهای حساس و سوشهای مقاوم هلیکوباکتر پیلوری (H. pylori) و استافیلوکوک طلایی(S. aureus) را مهار میکنند.(۴) با توجه به نقش هلیکوباکتر پیلوری در ایجاد التهاب و زخم معده و دوازدهه، مهار رشد آن اهمیت بسزایی دارد.

قطره خوراکی سوپرمینت

موارد منع مصرف قطره خوراکی سوپرمینت

قطره خوراکی سوپرمینت در مبتلایان به انسداد مجاری کیسه صفرا، کوله سیستیت و بیماری شدید کبد منع مصرف دارد.

عوارض جانبی قطره خوراکی سوپرمینت

تاکنون عارضه جانبی خاصی برای این دارو گزارش نشده است. به ندرت تحریک مخاطی با علائمی مانند تهوع و سوزش در بعضی از افراد حساس پس از مصرف قطره خوراکی سوپرمینت گزارش شده است.

نکات قابل توصیه قطره خوراکی سوپرمینت

  1. بیماران مبتلا به ریفلاکس مروی – معدی (GERD) بایستی از مصرف نعنا اجتناب نمایند.
  2. مصرف نعنا در بیمارانی که از قبل به سوزش سر دل (heartburn) مبتلا بوده اند بایستی با احتیاط صورت گیرد.
  3. بهتر است مبتلایان به سنگ کیسه صفرا در مصرف نعنا احتیاط نمایند.
  4. همانند سایر داروها ، قطره سوپر مینت را از دسترس اطفال دور نگهدارید.
  5. بلافاصله پس از مصرف، درب شیشه را محکم ببندید و دور از نور، در دمای۳۰-۱۵ درجه سانتیگراد نگهداری نمایید.

بیشتر بخوانید:

معرفی شربت گیاهی ضد نفخ کامی وی

موارد مصرف و فواید دارویی کپسول کلپرمین (Colpermin)

آشنایی با موارد مصرف قطره خوراکی کولیک ایز

separator line

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا