اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
علت پا درد_604b240fedd97.jpeg
علت پا درد_604b240fedd97.jpeg

علت پا درد

علت پا درد می تواند به رگ های خونی، اعصاب، عضلات، مفاصل، بافت های نرم یا استخوان ها مربوط شود. دوره درمان به علت درد پاها بستگی دارد. درد پا علامت شایعی است که اغلب به دلیل ضربه یا بیماری ایجاد می شود. علل آسیب زا شامل آسیب های ورزشی است. دلایل دیگر درد پاها اغلب در خانه قابل درمان است، اما اگر درد ناگهانی، شدید یا مداوم باشد یا علائم دیگری وجود داشته باشد، ممکن است مراقبت های پزشکی لازم باشد. در این مقاله برخی از علت پا درد و درمان های خانگی  آن بررسی می شود.

علت درد پاها می تواند اسکلتی عضلانی، عصبی یا عروقی باشد. اکثر آسیب های ورزشی و شکستگی ها می توانند در اثر ورزش های تکراری مانند دویدن ایجاد شوند. بسیاری از انواع درد پا را می توان در خانه درمان کرد، اما درد شدید یا مداوم می تواند وضعیت جدی تری را نشان دهد. درد پاها گاهی اوقات می تواند نشان دهنده مشکلات جدی عروقی باشد. این موارد می توانند گاهاً کشنده باشند و نیاز به مراقبت پزشکی دارند. درد پاها را می توان بیشتر به عنوان عصبی، اسکلتی عضلانی یا عروقی طبقه بندی کرد، یا اینها می توانند تاثیر داشته باشند.

درد پاها با علل اسکلتی – عضلانی

به عنوان مثال می توان به وجود کرپیتوس اشاره کرد که با صدای بیرون آمدن یا ترک خوردن در زانو تشخیص داده می شود یا آرتروز، یک بیماری خود ایمنی است که مفاصل ران، زانو یا مچ پا را تحت تأثیر قرار می دهد. هر گونه درد اسکلتی عضلانی  در صورت کشیده شدن عضله، تاندون یا رباط رخ می دهد. گرفتگی شبانه، سندرم محفظه و شکستگی و استرس نیز از مشکلات اسکلتی عضلانی است.

درد پاها با علل عروقی

علل آن شامل  بیماری شریانی محیطی، ترومبوز ورید عمقی (DVT)، سلولیت، عفونت، رگهای واریسی و اگزمای واریسی است، جایی که درد همراه با تغییر رنگ پوست است.

درد پاها با علل عصب شناختی

علت درد پا با منشا عصب شناختی شامل سندرم پای بی قرار است که در آن پاها به طور غیرقابل کنترل لرزش دارند، نوروپاتی یا آسیب عصبی و درد عصب سیاتیک هم می توانند منجر به درد پا با علل عصب شناختی شوند. درد عصبی حتی در هنگام استراحت می تواند رخ دهد.

درد هنگامی اتفاق میفتد که اعصاب به محرک هایی مانند فشار زیاد، دمای بالا یا پایین و مواد شیمیایی پاسخ دهند که در اثر آسیب بافتی آزاد می شوند. درد پاها می تواند تیز، کسل کننده، بی حس کننده، سوزن سوزن شدن، سوزش، تشعشع یا درد باشد.

همچنین می تواند حاد، به معنی ناگهانی و کوتاه مدت  و یا مزمن و مداوم باشد. شدت را می توان در مقیاس 1 تا 10 یا از خفیف تا شدید ارزیابی کرد. صدمات وارده در بازی ورزشی یا در یک حادثه معمولاً حاد و آسیب زاست. فرد اغلب می تواند علت را شناسایی کند.

برخی علت پا درد مانند بیماری شریانی محیطی (PAD) با گذشت زمان افزایش می یابد، اگرچه ممکن است فرد بتواند شروع درد را تشخیص دهد.

برخی از آسیب های ورزشی مانند آسیب های تکراری فشار و شکستگی های استرس با گذشت زمان بدتر می شوند. آسیب های تروماتیک در صورت عدم استراحت یا درمان، می توانند به مشکلات طولانی مدت یا مزمن تبدیل شوند. بهتر است که از آنچه قبل و بعد از بروز درد پاها اتفاق میفتد آگاه باشید، زیرا این امر می تواند به شما کمک کند تا تصمیم بگیرید که چه زمانی باید به دنبال درمان پزشکی باشید.

سایر علل درد پا

علت پا درد می تواند علائم مشابهی داشته باشد. دریافت تشخیص صحیح در صورت لزوم، احتمال دریافت درمان مناسب را افزایش می دهد. شناسایی علائم و شروع آنها می تواند به تشخیص مناسب کمک کند. شایع ترین علت های درد پاها، عبارتند از:

گرفتگی عضلات پا

گرفتگی عضلات، دوره هایی گذرا از درد هستند که می توانند برای چند دقیقه ادامه داشته باشند. عضله، معمولاً ساق پا در پشت ساق پا، سفت شده و به حالت اسپاسم در می آید. گرفتگی در شب و در افراد سالمند بیشتر دیده می شود. تخمین زده می شود از هر 3 فرد بالای 60 سال 1 نفر گرفتگی شبانه داشته و 40 درصد بیش از 3 حمله در هفته را تجربه می کند.

 بیماری شریانی محیطی

بیماری شریانی محیطی به دلیل گردش خون ضعیف می تواند باعث درد در پا شود. این وضعیت بدون درمان می تواند کشنده باشد. علائم کلیدی آن لنگش متناوب است. لخته شدن متناوب باعث اختلال در خون رسانی به عضلات پا محدود می شود. کمبود اکسیژن و مواد مغذی در نتیجه باعث درد می شود.

علائم آن شامل موارد زیر است:

  • درد در باسن، ران و پا
  • درد هنگام راه رفتن یا بالا رفتن از پله ها
  • یک درد عضلانی مانند گرفتگی عضله در هنگام ورزش

گرفتگی عضلات به طور مداوم پس از مسافت های پیاده روی رخ می دهد و اغلب هنگام استراحت آرام می شوند.

درد عصب سیاتیک

درد سیاتیک زمانی اتفاق میفتد که به عصبی فشار وارد شود، که اغلب در ستون فقرات است و منجر به دردهایی می شود که از ناحیه لگن به سمت پا پایین می آیند. این ممکن است هنگامی اتفاق بیفتد که عصب در اسپاسم عضله یا توسط دیسک فتق نیشگون گرفته شود.

اثرات طولانی مدت شامل فشار بر سایر اعضای بدن با تغییر راه رفتن برای جبران درد است.

ترومبوز ورید عمقی

ترومبوز ورید عمقی باعث ایجاد درد در پا می شود و در صورت عدم درمان سریع می تواند به لخته شدن خون در ریه تبدیل شود. DVT به لخته شدن خون در رگهای عمیق پا اشاره دارد. این می تواند پس از مدت طولانی نشستن ایجاد شود. علائم DVT شامل تورم و احساس گرم و دردناک در یک طرف ساق پا است. این فقط ممکن است هنگام راه رفتن یا ایستادن رخ دهد.

لخته ممکن است به خودی خود حل شود، اما اگر فرد دچار سرگیجه و تنگی نفس ناگهانی شود و یا اگر خون سرفه می کند، توجه اضطراری لازم است. اینها می تواند نشانه هایی باشد که DVT به آمبولی ریوی یا لخته شدن خون در ریه تبدیل شده است.

مشکلات عروقی می تواند جدی باشد. PAD و DVT هر دو می توانند بدون علائم ظاهر شوند. افرادی که سبک زندگی یا سابقه پزشکی، آنها را مستعد مشکلات عروقی در پا می کند، باید از علائم احتمالی آگاه باشند.

آتل شین

انجام فعالیت شدید در حین ورزش می تواند منجر به انواع مختلف آسیب شود. آهسته دویدن و دویدن می تواند نیروهای ضربه ای مکرر ایجاد کند که عضلات و تاندون ها را بیش از حد بار می آورد. شین آتل ها حساسیت موضعی و شدیدی را در عضلات ایجاد می کنند و گاهی اوقات درد استخوان به طور معمول در اطراف استخوان ساق احساس می شود. درد شین را نمی توان با علت واضحی مانند شکستگی توضیح داد.

شکستگی و فشار

فشار شدید، به عنوان مثال، از سقوط، می تواند منجر به شکستگی شود. برخی از شکستگی ها با کبودی، تورم و تغییر شکل شدید به راحتی و بلافاصله قابل مشاهده هستند. این افراد معمولاً تحت مراقبت فوری پزشکی قرار می گیرند.

شکستگی های استرسی شکستگی های کوچکی هستند که می توانند ناشی از استرس های مکرر در طول ورزش باشند، اغلب وقتی که شدت فعالیت خیلی سریع افزایش می یابد.

هیچ مصدومیتی وجود ندارد و شکستگی ها نیز اندک است. درد ممکن است در مراحل اولیه در هر جلسه تمرین شروع شود و در نهایت دائماً بروز کند.

تاندینیت پوپلیتوس

تاندینیت پوپلیتوس باعث درد زانو در هنگام دویدن در سراشیبی می شود. علت آن التهاب تاندون پوپلیتوس است که برای پایداری زانو مهم است.

کشیدگی همسترینگ

ضربه حاد می تواند منجر به پیچ خوردگی و کشیدگی شود. پیچ خوردگی به کشش یا پارگی اشاره دارد. کشیدگی آسیب به عضلات یا تاندون ها است. کشیدگی همسترینگ که اغلب همراه با دویدن است، می تواند منجر به درد حاد در پشت عضله ران شود، که معمولاً به دلیل پارگی جزئی است.

پیچ خوردگی و کشیدگی معمولاً به دلیل آموزش ناکافی انعطاف پذیری، کشش بیش از حد یا گرم نشدن قبل از فعالیت ایجاد می شود. ادامه ورزش در حالی که آسیب دیده است خطر را افزایش می دهد.

سندرم محفظه

وقتی آسیب به پا منجر به تورم شود، فشارهای خطرناک در عضلات می تواند منجر به سندرم محفظه حاد یا مزمن شود. این می تواند به دلیل شکستگی یا کبودی شدید باشد. تورم باعث جمع شدن فشار می شود تا زمانی که خونرسانی به بافت عضلانی قطع شود و اکسیژن و تغذیه عضلات را تخلیه کند. با توجه به آسیب دیدگی ممکن است درد به طور غیر منتظره ای شدید باشد.

در موارد شدید، درد زودرس ممکن است با بی حسی و فلج همراه باشد. همچنین آسیب دائمی عضله می تواند منجر شود.

سرطان تخمدان

سرطان تخمدان می تواند منجر به درد و تورم در پاها شود. بسیاری از موارد درد پاها را می توان در خانه و بدون مداخله پزشکی برطرف کرد.

راه های درمان گرفتگی عضلات پا

گرفتگی عضلات پا را می توان با کشش و ماساژ پا تسکین داد. اگر علل جدی گرفتگی عضلات رد شود، انجام اقداماتی در خانه می تواند مناسب باشد .مسکن باعث بهبود گرفتگی عضلات پا نمی شود، زیرا به طور ناگهانی شروع می شود، اما کشش و ماساژ عضله ممکن است کمک کند.

برای تسکین درد در هنگام گرفتگی:

  • به طور منظم پاها را کشیده و ماساژ دهید.
  • همیشه قبل و بعد از ورزش کشش و گرم کنید.
  • با پاشنه پا راه بروید تا گرفتگی عضله از بین برود.
  • با نوشیدن 8 تا 12 لیوان آب در روز از کم آبی بدن خودداری کنید .
  • انگشت را نگه دارید و آن را به سمت بالا بکشید، در حالی که پا را صاف کنید.
درمان آسیب های ورزشی پا

آسیب های جزئی ورزشی، مانند کشیدگی پا قابل درمان است. برخی از گزینه های درمانی آن عبارتند از:

استراحت. استراحت برای پیشگیری از آسیب بیشتر توصیه می شود و اجازه می دهد تا زمان بهبودی تورم را کاهش دهد.

یخ. یخ برای کاهش تورم، التهاب و درد خوب است. یخ را به مدت 20 دقیقه در یک پارچه قرار داده، نه مستقیم روی پوست و روی محل آسیب دیده بگذارید.

فشرده سازی. برای کاهش تورم و درد، از یک باند پلاستیک، محکم اما نه کاملاً بسته بندی شده استفاده کنید.

ارتفاع. پا را بالاتر از سطح قلب بردارید تا گرانش به تخلیه کمک کند، این کار تورم و درد را کاهش دهد.

داروهایی مانند استامینوفن یا داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی می توانند به برخی از درد کمک کنند، اما اگر درد بیش از 72 ساعت ادامه پیدا کند، باید به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

درمان مشکلات گردش خون

به دلیل خطر حمله قلبی یا سکته مغزی، برای لخته شدن و سایر علائم بیماری عروقی، توجه پزشکی لازم است.

سخن آخر

درد پاها دلایل مختلفی دارد و علائم آن اغلب شبیه به همدیگر هستند. در صورت تداوم، بدتر شدن و یا دشوار کردن زندگی، فرد باید به پزشک مراجعه کند. برای کاهش عوامل خطر و پیشگیری از بروز درد پا بهتر است راهکارهای زیر را در نظر بگیرید:

  • سیگار را ترک کنید.
  • فشار خون را کنترل کنید.
  • طبق توصیه پزشک ورزش متوسط انجام دهید.
  • سطح قند خون، کلسترول و چربی ها را کنترل کنید.

منبع:

medicalnewstoday.com

منابع سایت

بخشی از محتویات سایت با توجه به اجازه نامه موجود در بخش کپی رایت سایت های زیر از این سایت ها جمع آوری شده است اگر محتوایی از سایت شما اینجا منتشر شده است و منبع ذکر نشده است به ما از طریق نظرات اطلاع دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *