دسته‌بندی نشده

علت مور مور شدن قفسه سینه چیست؟

سوزن سوزن شدن و مور مور شدن قفسه سینه به چه معناست؟

علاوه بر این احساس سوزن سوزن شدن ممکن است اغلب بدون هیچ مشکل قابل تشخیصی ایجاد شود. احساس سوزن سوزن شدن ممکن است در هر جایی از بدن ایجاد شود.

مثلا سوزش بازو حسی است که با آسیب دیدگی بازو یا گردن رخ می دهد. این حس گاهی اوقات در مناطق حیاتی بدن مثل قفسه سینه نیز ظاهر می شود و ممکن است نشانه ای از بیماری های جدی باشد. در ادامه این مطلب از دلگرم در مورد علل مور مور شدن قفسه سینه صحبت می کنیم.

مور مور شدن قفسه سینه سوزش خفیفی است که معمولا با آسیب های جزئی رخ می دهد. برای توصیف این حس خاص، ممکن است بتوان از کلماتی مانند خارش، سوزن سوزن شدن و بی حسی استفاده کرد. تمام این احساسات به عنوان پارستزی شناخته می شوند.

نوشته های مشابه

با این حال، متمایز از درد هستند. به ویژه هنگامی که روی قفسه سینه تاثیر می گذارند. درد قفسه سینه همیشه باید در اسرع وقت بررسی شود.

پارستزی معمولا نشانه ای از وجود مشکل عصبی در قسمتی از بدن است که مور مور می شود. این احساس ممکن است ناخواسته ایجاد شده و بسته به این که کدام عصب تحت تاثیر قرار می گیرد، در مکان های خاصی از بدن حس شود. معمولا احساسی مانند درد، آسیب بافتی را نشان می دهند.

اما پاراستزی، احساسی است که ممکن است نشان دهنده آسیب بافتی نباشد. با این حال، این بدان معنا نیست که پارستزی را جدی نگرفت.

گاهی اوقات فعالیت طبیعی عصب تشدید یا تحریف شده و باعث می شود که چنین حسی ایجاد شود. این حالت مور مور شدن ممکن است مانند سوزش و حتی درد احساس شود.

این شرایط به عنوان hyperesthesia شناخته شده و اغلب موقتی است. با این حال، اگر به طور تکراری اتفاق بیافتد، باید علت آن را بررسی کرد. در این شرایط این حس معمولا نشانه اولیه برخی از اختلالات یا بیماری های درونی، به ویژه بیماری های موثر بر روی سیستم عصبی است.


علل مور مور شدن قفسه سینه چیست؟

همان عللی که برای درد قفسه سینه تعریف می شود علل احتمالی مور مور شدن قفسه سینه نیز هستند. این حس ممکن است مربوط به دیواره قفسه سینه یا اندام های عمیق تری که در حفره قفسه سینه وجود دارند باشد.

بعضی از علل احتمالی مور مور شدن قفسه سینه در زیر مورد بحث قرار گرفته اند اما علل دیگری نیز برای ایجاد این حس وجود دارد که ممکن است فقط توسط متخصص قابل تشخیص باشد.

وقتی حسی در قفسه سینه دارید، چه درد و چه سوزن سوزن شدن، که با تنگی نفس و سرگیجه همراه است، باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. این حس می تواند علامت بیماری های جدی و کشنده مانند حمله قلبی باشد.

تحت فشار بودن عصب

فشرده شدن عصبی که وظیفه انتقال پیام های حسی اعضا و ساختارهای قفسه سینه را به عهده دارد می تواند احساس سوزن سوزن شدن در قفسه سینه ایجاد کند.

این حس معمولا وقتی عصب قفسه سینه تحت فشار است ایجاد می شود اما گاهی اوقات بر اثر مشکلات عصبی موثر بر روی گردن نیز رخ می دهد.

این ها اعصابی هستند که در کمر واقع شده و بین مهره های ستون فقرات امتداد دارند. فشرده شدن این اعصاب می تواند بر اثر بیماری هایی مانند دژنراتیو دیسک، فتق دیسک، تنگی مجرای ستون فقرات، اسپورهای استخوان و حتی تومورها به وجود آید.

زونا از علل مور مور شدن قفسه سینه

زونا بیماری است که بر اثر فعال شدن مجدد ویروس آبله مرغان (واریسلا زوستر) ایجاد می شود. این ویروس می تواند در بدن پنهان شده و پس از سال ها یا دهه ها بعد از ابتلا به ویروس آبله مرغ، دوباره فعال شود. این ویروس باعث ایجاد التهاب در اعصاب خاصی می شود. معمولا این اعصاب محل پنهان شدن ویروس هستند.

اعصابی که وظیفه انتقال پیام های حسی در دیواره قفسه سینه را بر عهده دارند، اغلب تحت تاثیر این بیماری قرار می گیرند. احساساتی مانند سوزن سوزن شدن، سوزش و درد معمولا با بثورات پوستی همراه است که در باندهای خاصی از اعصاب جدا شده ایجاد می شوند.

این باندها به عنوان درماتوم شناخته می شوند. این ضایعات پوستی قرمز معمولا با خارش و تاول های کوچکی روی سطح پوست خود را نشان می دهند.

دیگر نورالژی ها و نوروپاتی ها

نورالژی به درد عصبی اشاره دارد و اغلب همراه با التهاب عصبی (نوریت) است. اصطلاح نوروپاتی نیز واژه ای گسترده برای توصیف انواع مشکلات عصبی است. به استثنای آسیب دیدگی عصب، علل احتمالی بسیاری برای ایجاد نورالژی و نوروپاتی وجود دارد.

عفونت، آسیب دیدگی اندام ها، آسیب عصبی ناشی از بیماری هایی مانند نوروپاتی دیابتی، بیماری های عصبی خود ایمنی مانند مولتیپل اسکلروز و مواد شیمیایی (از جمله مواد مخدر و مسمومیت با فلزات سنگین) می توانند بر روی عملکرد عصب تأثیر بگذارند و موجب ایجاد پارستزی شوند. در این شرایط احساس سوزن سوزن شدن در مناطقی که توسط این اعصاب احاطه شده اند، رخ می دهد.

سکته مغزی از مهمترین علل مور مور شدن قفسه سینه

سکته مغزی یکی دیگر از دلایل احتمالی مور مور شدن قفسه سینه است. در این شرایط احساس سوزن سوزن شدن معمولا تنها در ناحیه قفسه سینه ایجاد نمی شود.

با وجود سکته مغزی، نشانه هایی مثل سوزن سوزن شدن و بی حسی در سراسر نیمی از بدن مانند سر، صورت، بازوها و پاها وجود دارد. همچنین آسیب ایجاد شده بر اثر سکته ممکن است موجب ضعف یا فلج شدن بخشی از بدن شود.

سکته مغزی هنگامی رخ می دهد که خون رسانی به قسمتی از مغز قطع می شود. هنگامی که این وقفه موقت است و آسیب دائمی در بافت مغز به وجود نمی آید، آن را به عنوان حمله ایسکمیک گذرا (TIAs) می شناسند. با این حال، سکته مغزی معمولی، یک قسمت از بافت مغز را از بین می برد.

از علل مور مور شدن قفسه سینه بیماری های قلبی است

همه بیماری های قلبی ممکن است بلافاصله با درد در مرکز قفسه سینه خود را نشان دهند. گاهی اوقات احساسات غیر عادی مانند سوزش نیز وجود دارد. این حس ممکن است در اثر ابتلا به بیماری هایی مانند آنژین صدری، حمله قلبی، کاردیتیس یا پریکاردیت رخ دهد. ضعف تنفسی، سرگیجه و درد در بازو ممکن است با درد قفسه سینه همراه باشد.

آنژین صدری اغلب به بیماری عروق کرونر مرتبط است و به صورت دوره ای و زمانی که جریان خون ارسالی به قلب کافی نیست، رخ می دهد. گاهی زمانی که بدن تحت استرس فیزیکی و روانی است رخ می دهد. آنژین صدری ممکن است در نهایت و زمانی که بر اثر کمبود خونرسانی، بخشی از بافت عضله قلب می میرد، منجر به حمله قلبی شود.

کاردیتیس نیز یک واژه گسترده است که برای اشاره به التهاب قلب به کار برده می شود. این التهاب ممکن است پوشش داخلی (اندوکاردیت) و دریچه ها، لایه میانی مرکزی (میوکاردیت) یا لایه بیرونی (پریکاردیت) را تحت تاثیر قرار دهد. التهاب قلب معمولا به علل مختلفی مانند عفونت های ویروسی یا باکتریایی رخ می دهد.

بیماری های گوارشی

مری از حفره قفسه سینه رد می شود. بنابراین بیماری هایی که بر روی مری تاثیر می گذارند ممکن است باعث سوزن سوزن شدن و مور مور شدن قفسه سینه شوند. بیماری اصلی که ممکن است باعث سوزن سوزن شدن قفسه سینه شود، رفلکس اسید معده است. این بیماری معمولا در اثر تماس اسید و محتویات معده با مری، باعث سوزش مری می شود.

با این حال، این احساس سوزش گاهی اوقات، مثلا زمانی که ریفلاکس اسید خفیف است، مانند سوزن سوزن شدن حس می شود. گاهی اوقات مواد غذایی خاص ممکن است دهان، گلو و مری را تحریک کنند و باعث خارش یا احساس مور مور شدن قفسه سینه شوند.

همچنین بخوانید:

علت درد ناگهانی قفسه سینه

علت درد قفسه سینه به همراه راه های مناسب برای درمان این عارضه

دلایل اصلی ایجاد درد در قفسه سینه

علت درد زیر پستان و سمت راست قفسه سینه چیست؟

علت ایجاد کوستوکندریت یا درد قفسه سینه چیست؟

علل شایع درد زیر دنده ها در سمت چپ شکم و درمان

علت تنگی نفس بطور ناگهانی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا