جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
علت درد پاشنه پا و ۱۰ روش خانگی برای درمان آن_65791c321d7c1.jpeg
علت درد پاشنه پا و ۱۰ روش خانگی برای درمان آن_65791c321d7c1.jpeg

علت درد پاشنه پا و ۱۰ روش خانگی برای درمان آن

سرفصل های این مقاله

علت درد پاشنه پا چیست و چگونه درمان می شود؟

درد پاشنه پا یک درد بسیار شایع است که در هر سنی ممکن است توانایی حرکتی شما را تحت تاثیر قرار دهد. این درد آزار دهنده به دلایل مختلفی رخ می دهد و می توان با انواع درمان های خانگی و دارویی آنرا درمان کرد. اگر درمان های خانگی و استراحت باعث بهبود درد پاشنه پا نشد حتما برای معالجه و تشخیص علت درد پا به پزشک مراجعه کنید.

علل احتمالی درد پاشنه پا

شما تنها نیستید که درد پاشنه پا دارید، اغلب مردم این درد را تجربه می کنند. عوامل مختلفی می توانند باعث آسیب و درد پاشنه پا شوند. مهم این است که بدانید که درد پاشنه بلند نباید برای مدت طولانی تحمل شود، زیرا باعث بروز بیماریهای جدی تری می شود.

به منظور از بین بردن ناراحتی و بازگرداندن سلامت پاهای خود، شما باید بدانید که چه چیزی باعث درد پاشنه می شود. در این مطلب به شما نشان میدهیم که کدام اختلالات می تواند درد پاشنه و نحوه درمان هر یک از آنها را ایجاد کند.

شکستگی استخوان پاشنه

شکستگی استخوان پاشنه و یا شکاف در آن ممکن است ناشی از صدمات باشد. و گاهی اوقات برای مدت طولانی نشان نمی دهند.

درمان :

درمان بستگی به نوع شکست دارد. برای برخی از شکستگی ها، درمان غیر جراحی ممکن است مورد استفاده قرار گیرد. به عنوان مثال، بی حرکت کردن پا با آتل کردن به طوری که استخوان شکسته حرکت نمی کند.

روش RICE (استراحت، یخ، فشرده سازی، بالا بردن) همچنین می تواند کمک کند. این شامل استراحت، قرار دادن یخ ، پوشیدن جوراب فشاری و نگه داشتن پا بالاتر از سطح قلب است.

آرتریت واکنشی

آرتریت واکنشی بر روی مفاصل تاثیر می گذارد و به عنوان یک نتیجه از عفونت های گذشته مانند گنوره، سالمونلوز، اوره پلاسموز، دیازنتری و سایر بیماری هایی که بر سیستم ادراری یا دستگاه گوارش اثر می گذارد، توسعه می یابد. علائم متفاوتی از آرتریت واکنشی، علاوه بر درد پاشنه ، این است که در شب، احساسات ناخوشایند در ناحیه تناسلی، و التهاب مفاصل و چشم، بدتر می شود.

درمان:

اگر التهاب ناحیه پاشنه ناشی از بیماری هایی مانند کلامیدیا، گونوره یا سایر عفونت های دستگاه تناسلی باشد، باید فورا درمان شوند. در اسرع وقت با پزشک خود مشورت کنید.

آرتروز

آرتروز باعث ایجاد ناهنجاری و تخریب مفاصل می شود و همچنین ممکن است پاشنه پا را تحت تاثیر قرار دهد.

درمان :

  • هدف درمان آرتروز برای از بین بردن درد است. ممکن است شامل موارد زیر باشد:
  • تزریق اسید هیالورونیک به مفصل آسیب دیده برای کاهش التهاب و افزایش تحرک.
  • کاهش وزن برای کاهش فشار در مفصل.
  • همچنین یک درمان طبیعی برای کاهش التهاب – ماساژ لیمو وجود دارد . فقط آب یک تکه لیمو بر روی مفصل آسیب دیده مالش دهید.


بورسیت

بورسیت یک بیماری است که با التهاب کیسه مفصلی مشخص می شود.

درمان:

بورسیت می تواند به تنهایی بهتر شود. پزشک ممکن است آنتی بیوتیک را تجویز کند اگر التهاب ناشی از یک عفونت یا یک تزریق برای از بین بردن درد باشد. در یک مورد بحرانی، پزشک ممکن است عمل جراحی برای حذف بورس را تجویز کند.

اقدامات محافظه کارانه برای تسکین درد:

  • ایبوپروفن مصرف کنید.
  • هنگام خواب یک بالش بین پاهای خود را برای کاهش فشار قرار دهید.
  • حمام گرم بگیرید یا یک پد حرارتی را به قسمت التهاب بمالید.

نقرس

به علت نقرس، اورات (نمک اسید اوریک) به مفاصل سپرده می شود و این می تواند درد شدید در پاشنه ایجاد کند.

درمان:

برای کاهش درد و تورم، یخ را در ناحیه آسیب دیده قرار دهید و پا را بالاتر از سطح قلب قرار دهید. همچنین داروهای ضد التهابی مصرف کنید. درمان نقرس هدف کاهش میزان اسید اوریک در بدن است

  • به مقدار زیاد مایعات بنوشید.
  • الکل مصرف نکنید.
  • پزشک شما ممکن است داروهای خاصی را برای شما تجویز کند، مانند آلوپورینول.

پلانتار فاشئیت

پلانتار فاشئیت پایدار التهاب فاسیای کف پائین است که کالکنیوس را به سایر قسمت های پا متصل می کند، به ویژه به انگشتان پا. علائم اصلی پاشنه درد است.

درمان:

  • درمان اصلی برای این بیماری وجود ندارد. اما راه های متعددی برای رفع این بیماری وجود دارد و مانع پیشرفت بیشتر بیماری می شود.
  • اول از همه لازم است بار بر روی پاها را کاهش دهید،سعی کنید از رانندگی یا پیاده روی خودداری کنید.
  • برای کاهش تورم و درد در پاها، یخ را به پا بمالید.

قبل از خارج شدن از رختخواب، پاهای خود را گرم کنید: در رختخواب نشسته و پاهای خود را در مقابل خود دراز کنید، آنها را در جهت عقربه های ساعت و سپس در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید. تکرار 10 بار

خار پاشنه

خار پاشنه ، تشکیل یک کلسیم است که بر روی استخوان پاشنه قرار دارد. این رشد ممکن است به علت آسیب ها و بیماری های مرتبط با مفاصل و استخوان ها ظاهر شود. درد در پاشنه پا، مخصوصا هنگام راه رفتن و قدم زدن روی پا.

درمان:

  • خرید پاشنه پا یا کفی ارتوپدی.
  • پزشک می تواند فیزیوتراپی را تجویز کند.
  • در موارد شدید، پزشکان می توانند رشد استخوان را به روش جراحی برطرف کنند.

این درمان طبیعی نیز می تواند به شما کمک کند: 100 گرم کلم و گردو .روی کلم را با 100 میلی لیتر آب جوش پر کنید. هنگامی که آب به دمای اتاق سرد می شود، پاشنه را 5 دقیقه در آن نگه دارید.

آسیب تاندون آشیل

اگر بعد از یک تمرین به شما آسیب برسد، ممکن است تاندون آشیل تان زخمی شود.

درمان:

  • تاندون آشیل باید خودش آسیب را درمان کند. شما می توانید این روند را سریعتر کنید :
  • داروهای ضد آسم مثل ایبوپروفن را مصرف کنید.
  • پیاده روی نکنید.
  • هنگام نشستن، پای خود را بر روی یک بالش قرار دهید.
  • برای کاهش تورم، پا را با یک باند الاستیک ببندید.
  • از یک کفی برای محافظت از تاندون آشیل خود استفاده کنید.

پاشنه ترک خورده

ترک های عمیق در لایه ضخیم پوست سخت می تواند هنگام راه رفتن درد شدید یا حتی خونریزی ایجاد کند.

درمان:

اولین گام این است که نزد یک متخصص پوست بروید تا امکان عفونت های قارچی را رد کند.علت دیگر پاشنه ترک خورده پوست خشک است. برای جلوگیری از ایجاد ترک های عمیق، لازم است پاهای خود را مرطوب نگه دارید و پوستهای مرده را حذف کنید.

درد پاشنه پا

درد پاشنه پا را می توان با استراحت درمان کرد

ریسک فاکتورهای ابتلا به درد پاشنه پا

مهمترین عواملی که موجب فراهم شدن زمینه مساعد برای بروز این بیماری می شوند عبارتند از

  • سفت بودن عضلات پشت ساق پا یا سفت بودن تاندون آشیل که موجب میشوند فرد نتواند به راحتی پشت پایش را به بالا ببرد.
  • چرخش کف پا به خارج یا پرونیشن Pronation و در نتیجه افزایش فشار به فاشیا
  • چاقی
  • قوس کف پای زیاد یا کم (صافی کف پا)
  • ضربات مکرر به کف پا مانند فعالیت های ورزشی که در آن پاشنه پا بطور مکرر به زمین کوبیده میشود.
  • فعالیت بدنی جدید یا افزایش شدت فعالیت بدنی که در قبل هم داشته ایم
  • راه رفتن روی زمین سخت یا ناهموار
  • کفش نامناسب
  • افزایش سن و تغییر یافتن جنس بافت فاشیای پلانتار

درد پاشنه پا به دلیل راه رفتن روی سطح سخت

استفاده از دمپایی نرم می تواند مانع درد پاشنه پا شود

روش های طبیعی تسکین درد پاشنه پا

تسکین درد پاشنه پا با یخ

دمای سرد بر کنترل دردوتورم تاثیر میگذارد و باعث کاهش درد می شود. ایجاد کمپرس یخ با گذاشتن یخ در کیسه پلاستیکی یا حوله پنبه ای نازک و وگذاشتن آن در محل درد به مدت 15دقیقه بسیار تاثیر گذار است.این درمان را در حد نیاز چندبار در روز تکرار کنید.یا یک بطری آب را فیریز کنید و آن را درمحل درد به مدت 10 تا 15 دقیقه بگذارید و تاحد نیاز تکرارکنید. هرگز یخ را مستقیما روی پوست نگذارید.

تسکین درد پاشنه پا با ماساژ

درمان ساده و طبیعی دیگر برای درد پاشنه پا ماساژ است، گرچه در بلندمدت جوابگو نیست، اما باعث تسکین سریع درد میشود. ماساژ ماهیچه ها را آرام کرده، باعث کاهش فشار و بهبود جریان خون میشود و میتوانید هرزمان در روز محل درد را ماساژ دهید .ماساژ بویژه قبل از دویدن، پس از ورزش و قبل از خواب توصیه می شود.

برای ماساژ میتوانید از هر روغنی استفاده کنید، مانند روغن زیتون و روغن نارگیل.مقداری روغن گرم را روی محل مورد نظر قرار دهید و با استفاده از 2انگشت به آرامی فشار را به محل درد برای چند دقیقه وارد کنید.ماساژ پا را به مدت 10دقیقه انجام دهید و روزانه چندبار این کار را تکرار کنید، تا درد کمتر شود.میتوانید خودتان ماساژ را انجام دهید یا از متخصص کمک بگیرید.

تسکین درد پاشنه پا با تمرینات کششی

در بیشتر موارد تمرینات کششی به کاهش درد کمک میکند و بهبود سریع رخ میدهد.باعث تقویت ماهیچه ها و تاندوم های پا و جلوگیری از درد بیشتر می شود .یکی از بهترین تمرینات کششی، کشیدگی پا مقابل دیوار است.

پا برهنه و چندگام دورتر از دیوار بایستید و از دو دست خود استفاده کرده وفشار را به دیوار وارد کنید.یک پا را جلو قرار داده و پای دیگر را پشت پا به صورت کششی قرار دهید ، این کار را به مدت 30ثانیه ادامه دهید، سپس پا را عوض کرده و این کار را تکرار کنید.

تسکین درد پاشنه پا با نمک خیس شده

این کار باعث تسکین دائم درد پاشنه پا می شود.کریستال منیزیم سولفات نمک باعث کاهش درد و تورم و التهاب میشود.بعلاوه گرمای آب باعث تسکین میشود.

3 قاشق نمک را در تشتی از آب گرم بریزید ، سپس پای خود را به مدت 15تا 20دقیقه درون آن قراردهید و سپس پاهایتان را خشک کرده و از نرم کننده ها استفاده کنید.5دقیقه به آرامی پای خود را ماساژ دهید.این کار را 2یا3بار در هفته تکرار کنید، تا درد کاملا رفع شود .

تسکین درد پاشنه پا با زردچوبه

بهترین درمان خانگی برای درد زردچوبه است.ماده سازنده زردچوبه، کشنده درد و ضدالتهاب است .پژوهشی که در سال 2009 در مجله بین المللی بیوشیمی و بیوسلولی چاپ شد، بویژگی های ضدالتهاب و تسکین درد زردچوبه اشاره کرده بود.

یک فنجان شیر و یک قاشق زردچوبه را در یک قابلمه باهم ترکیب کنید، آن را بمدت 5دقیقه روی حرارت کم بگذارید و سپس مقداری عسل به آن اضافه کنید.برای تسکین درد دو یا 3بار در روز آن را بنوشید.میتوانید ازمکمل 400تا600 میلی گرمی زردچوبه، 3بار در روز استفاده کنید.با این حال قبل از هرگونه مصرف مکمل با پزشک خود مشورت کنید.

تسکین درد پاشنه پا با روغن ماهی

روغن بهترین درمان برای درد پاشنه پا است ، زیرا سرشار از اسید چرب امگا 3است که درد را کاهش میدهد و به کاهش ضخامت ماهیچه کمک میکند.3 گرم از روغن ماهی که حاوی حداقل 30درصد اسید چرب است را دوبار در روز استفاده کنید، اما قبلش با پزشک مشورت کنید .افرادی که غلظت خون یا دیابت دارند، نباید از مکمل روغن ماهی مصرف کنند.

تسکین درد پاشنه پا با زنجبیل

3 بار درروز چای زنجبیل بنوشید، یا در پخت و پز از زنجبیل استفاده کنید.برای دم کردن چای، یک تا 1/2فنجان آب را بجوشانید و 5یا6عدد تکه ی زنجبیل را در آن بیاندازید و بگذارید 5تا10دقیقه بجوشد ، برای طعم بهتر آن میتوانید مقداری آب لیمو و عسل را در چای زنجبیل خود اضافه کنید.

1یا 2 به میزان 500میلی گرم زنجبیل را 3یا 4 بار در روز به عنوان مکمل مصرف کنید، اما تنها پس از مشورت با پزشک این کار را انجام دهید.محل درد را با روغن زنجبیل چندبار درروز ماساژ دهید.

تسکین درد پاشنه پا با سرکه سیب

½ فنجان آب و ¼ فنجان سرکه سیب را درون یک ماهی تابه بریزید و سپس روی حرارت آن را گرم کنید.یک پارچه تمیز را درون آن انداخته تا همه مایه را به خود جذب کند، سپس آن را روی محل درد قرار دهید و با حوله ای خشک بپوشانید تا گرمای آن را حفظ کند.بگذارید 15تا 20دقیقه باقی بماند.به مقدار نیاز دو یا سه بار در روز این درمان را تکرار کنید.

تسکین درد پاشنه پا با فلفل هندی

فلفل هندی حاوی ترکیبی است که سبب تسکین درد می شود.یک قاشق از فلفل را در ¼ فنجان روغن زیتون گرم مخلوط کنید و آن را روی محل درد بگذارید و اجازه دهید که 15 دقیقه باقی بماند؛ سپس آن را با آب گرم بشویید.روزانه 2یا3 بار این کار را تکرار کنید، تا درد ازبین برود.بعلاوه میتوانید از کرم حاوی تسکین درد استفاده کنید.

تسکین درد پاشنه پا با رژیم قلیایی

رژیم قلیایی شامل میوه ها و سبزیجات تازه و بیشتر در رژیم غذایی شما است.2/1 آبلیمو را در یک فنجان آب حل کرده و روزانه آن را بنوشید.اما ازخوردن غذاها و محصولاتی که حاوی مقادیر زیادی کلسیم هستند، خودداری کنید.از غذاهای حیوانی که بر پایه گوشت است، شکر، نوشیدنی های کافئین دار نیز دوری کنید.

تسکین درد پاشنه پا

باند پیچی می تواند به تسکین درد پاشنه پا کمک کند

سه حرکت برای کاهش درد پاشنه پا

یکی از شایع ترین دلایل درد پاشنه پا التهاب پلانتار است. التهاب شناخته شده ی گروهی از بافت های فیبروزی که در طول کف پا قرار دارند. با این سه حرکت درد این ناحیه را سریعتر التیام دهید.

کشش دیواری

همانطور که در تصویر می بینید، پای برهنه روبروی دیوار بایستید. با دو دست به دیوار فشار بیاورید و به طرف جلو متمایل شوید. پشت پاشنه و پای سمت چپ احساس کشش می کنید. 30 ثانیه این حالت را نگه دارید، جای پاها را عوض کنید و حرکت را تکرار کنید.

فریز و غلتاندن

یک بطری کوچک آب را فریز کنید، با یک حوله بپوشانیدش و جلوی پای خود را روی بالای آن قرار دهید. بطری را 5 دقیقه زیر پای خود بغلتانید. پای دیگر را روی بطری قرار دهید و حرکت را تکرار کنید.

درد پاشنه پا را بمالید

از دو انگشت شست خود استفاده کنید تا عمیقا روی قوس، پاشنه، و مچ پا فشار بیاورید. دو شست را آهسته و مساوی با هم حرکت دهید. یک دقیقه این کار را ادامه دهید. سپس همین کار را برای پای دیگر انجام دهید. اگر درد پا بعد از دو هفته خوب نشد و یا بدتر شد، یک ارتوپد باید معاینه تان کند تا اگر لازم بود دیگر درمان ها را تجویز کند.

ورزش برای تسکین درد پاشنه پا

برای تسکین درد پاشنه پا می توان از ورزش کمک گرفت

برای درد پاشنه چه زمانی به دکتر مراجعه کنیم؟

از آنجایی که دردهای خفیف پاشنه توسط استراحت و درمانهای خانگی ذکر شده در این مقاله قابل درمان هستند، شاید برای شما هم سوال شده باشد که چه نوع درد پاشنه ای را جدی بگیریم و چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم. پیشنهاد می کنیم در صورت بروز هر یک از موارد زیر به پزشک مراجعه کنید:

  • درد شدید همراه با ورم در نزدیکی پاشنه
  • درد همراه با بی حسی یا سوزش در پاشنه
  • مشکل در راه رفتن معمولی
  • دشواری در خم کردن پا به سمت پایین یا ایستادن روی نوک انگشتان
  • اگر درد پاشنه بیش از یک هفته ادامه یابد.
  • اگر هنگامی که راه نمی روید یا نشسته اید، باز هم درد دارید حتما به پزشک مراجعه کنید.

تشخیص درد پاشنه پا

برای تشخیص علت درد پاشنه، پزشک پا را معاینه می کند و در مورد درد، نحوه راه رفتن و ایستادن شما، نوع کفش مورد استفاده و سابقه پزشکی شما می پرسد. عضلات، زانوها و هر گونه تغییر شکل غیر عادی یا پوستی باید مورد بررسی قرار گیرد.

پزشک با فشردن پاشنه شما همچنین مشکلات عصبی، وجود کیست یا شکستگی در اثر فشار را بررسی می کند. گاهی اوقات به آزمایش خون یا اسکن تصویری هم نیاز می شود. التهاب رباط کف پا شایع ترین دلیل درد پاشنه است، اما همانطور که گفته شد این درد ممکن است به دلایل دیگری هم رخ دهد. لذا تشخیص دقیق، به درمان موثرتر منجر می شود.

درمان درد پاشنه پا

درمان درد پاشنه پا با مراجعه به پزشک

پیشگیری از درد پاشنه پا

روشهای پیشگیری از درد پاشنه عمدتا شامل کاهش فشار در این قسمت از بدن هستند. در این زمینه نیاز است نکات زیر را رعایت کنید:

  1. هنگام راه رفتن بر روی زمین سفت، کفش بپوشید و پابرهنه راه نروید.
  2. برای کاهش ضربه به پاشنه، وزن ایده آل خود را حفظ کنید.
  3. کفشی را انتخاب کنید که پاشنه آن از مواد انعطاف پذیر ساخته شده باشد و بتواند جلوی برخی از ضربه ها را بگیرد. بجای این مورد می توانید از پدهای پاشنه هم استفاده کنید.
  4. کفش مناسب بپوشید. نباید از کفش تخت یا کفشی که پاشنه آن سائیده شده است، استفاده کنید.
  5. از خرید کفش هایی که به نظر می رسد باعث درد می شوند، حتما اجتناب کنید.
  6. اگر مستعد ابتلا به درد پاشنه هستید و حس می کنید کمی یا در برخی مواقع دچار این درد می شوید، بجای ایستادن، استراحت کنید.
  7. حتما قبل از ورزش، بدن خود را گرم کنید و روی عضلات ساق پا حرکات کششی انجام دهید.
  8. برای هر تمرین ورزشی (هرچند کوتاه)، کفش ورزشی مناسب بپوشید.

بیشتر بخوانید:

درد پاشنه پا و خار پاشنه از چیست و چگونه درمان می شود + فیلم

از علل مختلف درد پاشنه پا بیشتر بدانید!

۲۰ علت درد پاشنه پا که تا کنون نمیدانستید!

separator line

اگر از مقاله بالا لذت بردید، پس به مطالب زیر هم سر بزنید:

اشتراک گذاری: