جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
علت خرابی و کار نکردن فن داخلی یخچال چیست ؟ آیا قابل تعمیر است ؟_65778d0abb1ca.jpeg
علت خرابی و کار نکردن فن داخلی یخچال چیست ؟ آیا قابل تعمیر است ؟_65778d0abb1ca.jpeg

علت خرابی و کار نکردن فن داخلی یخچال چیست ؟ آیا قابل تعمیر است ؟

سرفصل های این مقاله

برای جلوگیری از خراب شدن فن ها خوب است که هر چند وقت یک بار آن ها را سرویس کنید. تمیز کردن فن ها و روغن کاری آنان باعث می شود که همواره سالم و بدون دردسر به کارشان ادامه دهند.

برد الکترونیکی یخچال وظیفه دارد که بر اساس تنظیمات انجام شده قدرت برق دریافتی توسط فن ها را کنترل کند تا آن ها بتوانند متناسب با تنظیمات و شرایط کار کنند.

با توجه به این که به گردش در آمدن هوا در اطراف کویل ها یکی از مراحل مهم خنک سازی یخچال به شمار می رود کار نکردن یا خراب شدن هر یک از فن ها گردش هوا را دچار مشکل می کند و در نتیجه یخچال شما به اندازه کافی خنک نخواهد بود.

یکی دیگر از نشانه های خرابی فن یخچال پر سروصدا کار کردن آن ها است. عیب یابی و تعمیر فن‌ یخچال اهمیت زیادی دارد و باید توسط تعمیرکار متخصص انجام شود. فن‌های‌انواع یخچال های معمولی و ساید بای ساید عملکرد یکسانی دارند و نحوه عیب یابی و تعمیر آن ها با همدیگر تفاوت زیادی ندارد.

انواع فن یخچال کدامند ؟

در یخچال های جدید معمولاً چهار فن مختلف وجود دارد که در ادامه درباره هر یک از آن ها به صورت مجزا صحبت کرده ایم.

1. فن کندانسور یخچال

در گذشته یخچال ها فقط همین فن را داشتند. همه یخچال‌ها‌فن کندانسور ندارند اما بیشتر یخچال های جدید بدون برفک دارای فن کندانسور هستند که وظیفه دارد کویل های کندانسور را خنک کند. این فن پشت یک پنل دسترسی در پشت یخچال شما قرار گرفته است.

نحوه عیب یابی و تعمیر فن یخچال

فن کندانسور هوا را در طول کویل های کندانسور به گردش در می آورد تا گرمای آن توسط کویل ها گرفته شود و آن را از سینی تخلیه نیز عبور می دهد تا مایعی که در اثر برفک زدایی داخل سینی تخلیه جمع شده است تبخیر شود. فن کندانسور دارای یک موتور است و انرژی مورد نیاز خود را از آن دریافت می کند.

3. فن کمپرسور یخچال

فن کمپرسور در قسمت پشتی یخچال و نزدیک به کف یخچال در کنار کمپرسور قرار گرفته است و وظیفه آن خنک کردن کمپرسور است. این فن هوا را در میان سیم پیچ های کمپرسور به گردش در می آورد و باعث پایین آمدن دمای کمپرسور می شود.

3. فن اواپراتور (تبخیر) یخچال

فن اواپراتور در داخل قسمت فریزر تعبیه شده است. زمانی که کمپرسور کار می کند فن اواپراتور هوا را به طرف کویل های اواپراتور می کشد تا فرآیند انتقال گرمای هوا به گاز یخچال به خوبی انجام شود. اگر از قسمت فریزر صداهای بلند و غیر عادی شنیده می شود احتمالاً فن اواپراتور خراب شده است.

4. فن داخلی یخچال

این فن در داخل بدنه یخچال قرار دارد و هوای خنک را در داخل یخچال به گردش در می آورد تا دمای تمام قسمت های یخچال یکسان باشد. در بعضی از یخچال های جدید سیستم های جدیدتری جایگزین فن داخلی شده اند.

کار نکردن فن یخچال

از کار افتادن فن یخچال فریزر، بررسی دلایل و راهکارهای رفع مشکل

چرا فن یخچال خراب می شود؟

فن‌یخچال هم مانند قطعات دیگرر ممکن است در اثر اتفاقات مختلفی آسیب ببیند و خراب شود. تجمع گرد و غبار در اطراف پره ها و موتور فن، نوسانات برق و جابه جایی یخچال می توانند موجب خراب شدن یا کار نکردن فن شوند.

علت کار نکردن فن یخچال

برای جلوگیری از خرابی برق در اثر نوسانات برق به شما توصیه می شود که حتماً یخچال را به تراتس های محافظ متصل کنید. اگر متوجه شدید که تجمع گرد و خاک موجب اختلال در عملکرد فن شده است با استفاده از جاروبرقی تمام گرد و خاک را پاک کنید.

البته ممکن است اتفاق خاصی موجب خرابی فن نشده باشد و فقط گذشت زمان و کار کردن مداوم فن موجب فرسایش آن شده باشد. در این صورت لازم است که فن را با یک فن جدید جایگزین کنید. اگر فن شما سالم است و حرکت پروانه آن روان نیست می توانید به آن کمی روغن بزنید.

اگر فن یخچال کار نکند چه میشود؟

یکی از مهم ترین نشانه های خرابی فن پر سروصدا کار کردن آن است. این سروصدا می تواند برای شما بسیار آزار دهنده باشد. به محض شنیدن صدا و فهمیدن خرابی فن برای تعمیر آن اقدام کنید زیرا خرابی هر یک از فن ها می تواند مشکلات مختلفی را به وجود آورد.

سرمای کل یخچال فریزر از اواپراتوری که در داخل فریزر تعبیه شده است سرچشمه می گیرد. سپس این هوا از طریق دریچه ها و فن‌ داخلی‌ بین یخچال و فریزر به گردش در می آید. زمانی که فن اواپراتور آسیب ببیند دمای هر دو قسمت بالا می رود. با این حال شما به محض شنیدن صدای بلند از فریزر یا بالا رفتن دمای یخچال و فریزر باید برای تعمیر فن اواپراتور اقدام کنید.

خراب شدن فن کمپرسور یخچال باعث می شود که دمای کمپرسور یا موتور یخچال هنگام فعالیت پایین نیاید و موتور داغ کند. داغ کردن موتور می تواند باعث سوختن آن شود و این یک مشکل جدی و پرهزینه خواهد بود.

فن کندانسور یخچال در چرخه خنک سازی یخچال نقش مهمی را ایفا می کند اما همه یخچال ها دارای این فن نیستند. یخچال هایی که کویل های کندانسورشان در پشت یخچال قرار دارد فن کندانسور ندارند اما یخچال هایی که کویل های کندانسور آن ها در نزدیکی کمپرسور قرار دارد برای انتقال بهتر گرمای محیط به کندانسور از این فن استفاده می کنند.

اگر فن کندانسور کار نکند هوا در اطراف کویل های آن به گردش در نمی آیند و کویل های کندانسور خنک نمی شوند. این مشکل باعث می شود که هوای یخچال به اندازه کافی خنک نشود.

نحوه تست سالم بودن فن یخچال

برای بررسی سالم بودن فن‌کندانسور ابتدا باید یخچال را از برق بکشید سپس، پنل پشتی را باز کنید تا به فن کندانسور دسترسی پیدا کنید. ممکن است که گرد و غبار در یاتاقان موتور فن جمع شده باشد و مانع از فعالیت آن شده باشد. اگر شفت به سختی می چرخد می توانید روی آن کمی روغن روان کننده اسپری کنید. اگر پره های فن راحت می چرخند باید سیم کشی فن را بررسی کنید.

برای بررسی سالم بودن فن اوا پراتور باید ابتدا یخچال را از برق بکشید و پنلی که در داخل فریزر قرار دارد را جدا کنید تا به فن اواپراتور دسترسی پیدا کنید. معمولاً علت کار نکردن فن اواپراتور این است که پره های آن یخ زده اند.

اگر علت کار نکردن فن فقط یخ زدگی باشد و موتور فن سالم باشد باید کمی صبر کنید تا یخ ها آب شوند. در این صورت فن اواپراتور دوباره شروع به کار می کند. گاهی اوقات هم علت کار نکردن این فن جمع شدن گرد و غبار در لای اتاقان موتور فن است و تمیز کردن و اسپری روغن می تواند مشکل را به راحتی حل کند.

اگر موتور فن اواپراتور سالم به نظر می رسد می توانید با یک ولت سنج بررسی کنید که در پایانه های موتور ولتاژ وجود دارد یا نه. همچنین می توانید ولتاژ 220 را به فن وصل کنید. اگر فن کار کرد یعنی برق رسانی مشکل داشته است و اگر کار نکرد یعنی فن کاملاً خراب شده است و باید تعویض شود.

کار نکردن فن داخلی یخچال

راهنمای کامل تعمیر فن یخچال

نحوه تعمیر فن یخچال

اگر با تمیز کردن و روغن کاری که در بالا گفته شد فن تعمیر نشد و یا فن از نظر ظاهری آسیب دیده است باید آن را تعویض کنید. ابتدا لازم است که یخچال را از برق بکشید تا از برق گرفتگی و خطرات احتمالی مصون بمانید.

یخچال را کاملاً خالی کنید و مواد غذایی حساس را به یک یخچال دیگر انتقال دهید. بستگی دارد که کدام یک از فن‌های‌یخچال شما آسیب دیده باشد. اگر فن کندانسور یا فن کمپرسور آسیب دیده است باید پنل پشت یخچال را باز کنید تا به آن ها دسترسی پیدا کنید.

اگر فن داخلی یخچال آسیب دیده است باید ابتدا قفسه های داخل یخچال و سپس پنل داخل آن را باز کنید تا به فن داخلی دسترسی پیدا کنید و اگر فن اواپراتور آسیب دیده است باید پنل داخل فریزر را باز کنید.

برای انجام این مراحل بهتر است که به دفترچه راهنمای یخچال خود مراجعه کنید. بهتر است که خودتان برای تعویض فن‌های‌یخچال اقدام نکنید زیرا این یک کار حساس و تخصصی است که بهتر است توسط تکنسین متخصص انجام شود. تمام قفسه ها و مواد غذایی داخل یخچال را بیرون بیاورید و داخل یخچال را کامل خشک کنید.

بعد از این که به فن مورد نظر دسترسی پیدا کردید آن را از موتور جدا کنید. اکنون گیره هایی که فن را نگه داشته اند به همراه تیغه های فن جدا کنید. فن معیوب را از محفظه بیرون آورده و فن جدید را جایگزین آن کنید.

اکنون تیغه های فن را نصب کرده و با کمک گیره های نگهدارنده فن را در جای خود ثابت کنید. اتصال موتور و فن را برقرار کرده و پنل را در جای خود قرار دهید. حالا می توانی قفسه های یخچال را در جای خود قرار دهید و یخچال را به برق وصل کنید.

فن‌های‌یخچال های مختلف از جمله یخچال های سامسونگ، ال جی، دوو، اسنوا، امرسان، هیمالیا و غیره کار مشابهی انجام می دهند و ساختار مشابهی دارند. در نتیجه اگر فن یخچال شما صدای بلندی ایجاد می کند یا خراب شده است می توانید از دستورالعمل های گفته شده برای عیب یابی و تعمیر آن ها استفاده کنید.

همچنین بخوانید :

نمایندگی تعمیر یخچال سامسونگ

دلیل یخ زدن داخل یخچال : چگونه برفک یخچال و فریزر را برطرف کنیم ؟

علت یخ نکردن یخچال : چرا یخچال سرد نمی شود ؟

اگر از مقاله بالا لذت بردید، پس به مطالب زیر هم سر بزنید:

اشتراک گذاری: