عامل ایجاد کننده گرسنگی ذهنی کدام است؟_630dd57cf34d6.jpeg
عامل ایجاد کننده گرسنگی ذهنی کدام است؟_630dd57cf34d6.jpeg

عامل ایجاد کننده گرسنگی ذهنی کدام است؟

ذهن گرسنه یکی از عامل هایی است که در اضافه وزن و چاقی نقش دارد. کسانی که دچار گرسنگی ذهن هستند ناخودآگاه به سوی غذا می روند. با ما همراه باشید تا راهکارهای رفع گرسنگی ذهنی را برای شما بیان کنیم.

معرفی راهکار های رفع گرسنگی ذهن

گرسنگی ذهنی یک اختلال در سیگنال های مغزی است که وجود برخی از عوامل باعث به وجود آمدن این امر می شود. هنگامی است که معده فرد پر است و در حالت طبیعی فرد نباید احساس گرسنگی کند؛ اما به علت ترشح پروتئینی به نا لپتین به مغز سیگنال های گرسنگی و کمبود انرژی دریافت می شود.
در چنین مواقع فرد بی اراده احساس گرسنگی می کند، به دلیل اینکه بدن و مغز به دنبال راحت ترین سوخت برای تامین انرژی بدن هستند فرد بی دلیل و بی اراده به سوی خوراکی های حاوی کربوهیدرات و گلوکز جذب می شود.
اما این خوراکی ها تامین کننده میزان کمی از انرژی بدن هستند و باقیمانده آن به چربی های اشباع شده تبدیل می شود و در بدن ذخیره می شود، فرد هم دچار چاقی و اضافه وزن می شود. از سویی چون انرژی بدن به صورت کامل تأمین نشده است بدن دوباره احساس گرسنگی می کند و جذب همین خوراکی ها می شود.

عوامل به وجود آمدن اشتهای کاذب

اکنون عواملی که باعث به وجود آمدن ذهن گرسنه و اشتهای کاذب می شود را برای شما بیان می کنیم.

از بین بردن گرسنگی ذهن

 رفع گرسنگی ذهن

۱.مقاومت به پروتئین لپتین

چربی های اشباع شده و ذخیره شده در بدن پروتئینی به نام لپتین ترشح می کنند. این پروتئین کمی بعد از اینکه ترشح شد به هورمون تبدیل می شود و پیغام سیر شدن را به مغز می فرستد. افراد دارای اضافه وزن و دچار چاقی شدید هستند به صورت غیر طبیعی این هورمون ها در بدن ها مقاوم می شود؛ این به این معنی است که فرد پس از وعده های سنگین غذایی ناخودآگاه دوباره احساس گرسنگی می کند.
از سوی دیگر هنگامی که بدن این هورمون ها را بیش از اندازه ترشح می کند، تمام سلول های بدن حتی سلول های مغزی سیگنال گرفتن این هورمون ها را متوقف می کنند و این اتفاق رخ می دهد و فرد دچار پرخوری می شود.

نکته: هرچقدر فردی بیشتر چربی های اشباع شده در خود داشته باشد، سلول ها بیشتر به لپتین مقاومت نشان می دهند.

۲. استرس

بعضی از افراد هنگام عصبانیت و تنش های عصبی احساس اشتهای کاذب می کنند. در این هنگام سیگنال های عصبی با وجود اینکه فرد سیر است و معده اش کامل است برای مغز پیام گرسنگی می فرستد و فرد بدین جهت احساس گرسنگی می کند.
فرد که به گرسنگی ذهن دچار است، در هنگام عصبانیت و تنش های عصبی برای آرام کردن عصبانیت خود به غذا خوردن روی می آورد چون به مرور زمان این امر را یاد گرفته است و راه درست را جهت آرام کردن خود نیاموخته است.

۳. فشار خون بالا

اکثر افرادی که دچار اضافه وزن هستند به چربی خون مبتلا می شوند. البته نکته ای که قابل توجه است؛ افرادی هم که فست فود و خوراکی های دارای گلوکز را بسیار زیاد می خورند اما لاغر هستند آن ها هم به بیماری چربی خون مبتلا می شوند. افرادی که به بیماری چربی خون مبتلا هستند منجر به این می شود که هورمون های سیری نتوانند از سد رگ ها عبور کنند و به مغز برسند به همین دلیل فرد دائماً احساس گرسنگی می کند و دچار اشتهای کاذب می شود.
نکته ی قابل تأملی که وجود دارد این است هر چقدر میزان مصرف ما از خوراکی های حاوی کربوهیدرات و گلوکز بیشتر باشد بدن در مقابل این هورمون بیشتر مقاومت می کند. بنابراین ناخودآگاه با وجود معده ی پر و سیری، به غذا خوردن بیشتر تمایل پیدا می کند.
تا به اینجای مطلب متوجه شدید گرسنگی ذهن چیست و با عوامل ایجاد کننده این اختلال آشنا شدید. اکنون راهکارهایی برای رفع این اختلال ارائه می دهیم.

فواید نابودی گرسنگی ذهن

 گرسنگی ذهن چیست

1. بدون استرس غذا خوردن

سبک کاری به گونه ای شده است افراد باید سریعا غذای خود را میل کنند و بعد از خوردن غذا به کار خود برگردند به همین خاطر استرس غذا خوردن بالا می رود. زمانی که استرس بالا باشد بدن برخی از افراد در مقابل سیگنال گرسنگی مقاومت می کند و فرد به اشتهای کاذب دچار می شود. برای درمان این کار بهتر است از پشت میز یا مانیتور بلند شوید و در جای دیگری از محل کار خود با آرامش و بدون استرس غذای خود را میل کنید.
هنگامی که در خانه هستید هنگام غذا خوردن با تلفن همراه خود بازی نکنید یا فیلم نبینید؛ چون طبق تحقیقاتی که صورت گرفته است و نتایج به دست آمده نشان دهنده این هستند که این عوامل باعث پرخوری و گرسنگی ذهن می شوند.

2. در آرامش غذا خوردن

روی افراد چاق تحقیقاتی انجام شده است و نتیجه بیان کننده این است که این افراد چون سریع غذا می خورند به طوری که غذا هنوز جویده نشده است آن را قورت می دهند. این امر منجر می شود سیگنال سیر شدن و پر شدن معده دیرتر از سوی مغز به بدن فرستاده شود و به همین دلیل فرد پرخوری می کند.
افرادی که اینطور غذا می خورند منجر به چاقی و اضافه وزن می شوند، این افراد در برابر هورمون های پیغام برنده سیری مقاومت می کنند و در انتها به گرسنگی ذهن مبتلا می شوند و دائما احساس گرسنگی می کنند. برای رفع عادت تند غذا خوردن می بایست چند روز هنگام غذا خوردن حواستان به آن باشد. برای راحتی بهتر است از چنگال یا قاشق کوچک برای خوردن غذا استفاده کنید و جویدن خود را در ذهن خود بشمارید.

نکته اول: متخصصان تغذیه در تحقیقاتی که انجام دادند به این نتیجه دست یافتند هر لقمه ای که بیشتر جویده شود سطح هورمون های مرتبط با گرسنگی در فرد کاهش پیدا می کند. از طرف دیگر هنگامی که غذا خوردن با آرامش باشد مغز زمان کافی دارد که پیغام سیر شدن را به بدن ارسال کند.
نکته دوم: سبکی به نام رژیم ایتالیایی وجود دارد که در این سبک عادات غذایی ایتالیایی ها را دنبال می کنند. این رژیم می تواند بهترین راهکار برای رفع گرسنگی ذهن در افراد باشد. توصیه می شود برای جلوگیری و مانع از پیشروی این اختلال با این سبک رژیم آشنا شوید.

گرسنگی ذهن یا اشتهای کاذب اختلالی است که می تواند از بچگی در فرد ایجاد شده باشد و دائما احساس گرسنگی کند. اما می توان راهکارهای درست و صحیح جهت رفع گرسنگی ذهن به کار گرفته شود. البته باید توجه کنیم اگر سریعا جلوی اشتهای کاذب گرفته نشود به یک عادت غذایی تبدیل می شود. در نهایت به اضافه وزن و چاقی منجر می شود.

منابع سایت

بخشی از محتویات سایت با توجه به اجازه نامه موجود در بخش کپی رایت سایت های زیر از این سایت ها جمع آوری شده است اگر محتوایی از سایت شما اینجا منتشر شده است و منبع ذکر نشده است به ما از طریق نظرات اطلاع دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.